|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כך עזר עוד ניר ליסטר להוריד פרופיל מקרבי בשביל מיונים טכנולוגיים
כתיבת המומחים
עו"ד דפנה שגל פודור - הסדרת מעמד בישראל לבני זוג זרים: כל מה שצריך לדעת

חשיפת Nfc: הנופשון שהפך לסיוט

חשד להתעללות באוטיסט במעון אקים

אוריאל (שם בדוי) חזר מנופשון של אקים כשגופו מלא בחבלות מנהלת המוסד: זו בכלל אלרגיה אקים: לפתוח בחקירה משטרת ירושלים חוקרת את האירוע
05/06/2006  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

אביו של אוריאל
עובדת רוסיה מסרה לידי את הילד, ואמרה לי: 'אל תדאג. הוא אכל, שתה, והכל בסדר גמור'". אבל כנראה שהיתה סיבה לדאגה. "העובדת היתה בסדר, אבל הילד היה גמור...

איש לא יודע לספר את שהתרחש במהלך הנופשון לאוריאל (שם בדוי), אוטיסט עיוור שאינו יכול להביע במילים את שאירע בין כותלי "אקים" בירושלים. השימחה שהפגין למשמע קולו של אביו שבא לקחתו הביתה לאחר שבוע וחצי של שהייה במוסד, והדחיפות שדחף אותו כלפי היציאה, כאילו אמר "אבא, קח אותי מפה", היו אולי הסימן הראשון למה שהתרחש.

אוריאל, בן 18.5, מאובחן כאוטיסט פגוע מוח עם פיגור שכלי קשה. הוא אינו רואה ואינו מדבר. את צרכיו הוא עושה בטיטול, ונחשב כמטופל סיעודי, שתלוי לחלוטין באחרים.

ביום לאחר חג הפסח (20.4.06) נסע אביו של אוריאל כשהוא מלווה בחתנו ובשני ילדיו הקטנים להחזיר הביתה את בנו לאחר עשרה ימי שהייה בנופשון אקים ברחוב הרכבת 29 בירושלים. אין זו הפעם הראשונה בה נשלח אוריאל לנופשון. הפעם הקודמת היתה בסוכות אשתקד ועברה ללא תקלות. 360 ש"ח שילמו הוריו לנופשון, המסובסד על-ידי משרד הרווחה, שנועד להקל עליהם את הטיפול המפרך.

"הגענו לנופשון לאסוף את אוריאל בצהריים, וכבר בדרך היתה לי תחושת בטן לא טובה, שלא ידעתי ממה היא נובעת", סיפר ל-Nfc אביו. "כשאני חוזר אחורה ומשחזר את מה שקרה, אני רואה שהכל התנהל באופן מעורר חשד. עובדת רוסיה מסרה לידי את הילד, ואמרה לי: 'אל תדאג. הוא אכל, שתה, והכל בסדר גמור'". אבל כנראה שהיתה סיבה לדאגה. "העובדת היתה בסדר, אבל הילד היה גמור... הוא דחף אותי, רק שאוציא אותו משם. אם הייתי מבחין בסימנים שעל גופו כבר אז, לא הייתי זז משם עד שהמנהלת היתה מגיעה. אחרי שפנינו ללכת ראיתי שם ארבע עובדות צוחקות ביניהן, כנראה שחשבו שהצליחו לצאת מזה".

חבלות בנות 5 ימים
שיניים שבורות [צילום: עידן יוסף]

"הורדתי לו את החולצה וחשכו עיני. כולו היה מלא בשטפי דם: בירך ימין ובחזה בגודל 10 על 10 סנטימטר"

אוריאל הגיע הביתה, וכאשר ירד מהמכונית הבחינה אימו, שיצאה לקבל את פניו, שלא הכל כשורה. "שמתי לב למשהו מוזר בפה, חשבתי שאולי נתקל במשהו כי הוא עיוור", סיפרה האם, שלא שיערה את המחזות הצפויים לה בהמשך.

בשעה 18:00 לקח האב את אוריאל להתקלח. "הורדתי לו את החולצה וחשכו עיני. כולו היה מלא בשטפי דם: בירך ימין ובחזה בגודל 10 על 10 סנטימטר". מיד הוא קרא לאם, שהבחינה בשתי שיניים קדמיות שבורות בקצוות ובסתימה שנפלה.

ההורים לא קילחו את אוריאל, ומיד הזעיקו רופא של מר"ם. הוא בדק את אוריאל, ואיבחן כי המדובר בחבלות, שנגרמו כתוצאה ממכות יבשות שנגרמו חמישה ימים קודם (בעיצומו של הנופשון – ע.י.). מאחר שהמדובר באירוע שהתרחש לפני חמישה ימים לא המליץ הרופא על טיפול רפואי, אך היפנה את אוריאל לטיפול שיניים.

מכות אלרגיות

"היא לא אמרה שנתקל במשהו - שאז עוד איכשהו הייתי יכולה לקבל את זה. היא גם לא אמרה שתיחקרה את העובדות. פשוט קבעה: זאת אלרגיה. אמרתי לה: מיום שאוראל נולד לא היתה לו שום אלרגיה, ונניח שיש – למה לא יידעת אותנו?"

אימו של אוריאל התקשרה בדחיפות למנהלת הנופשון, נדרה גאלב. המנהלת אמרה כי לא ידוע לה כלום על המקרה, אך הבטיחה לבדוק ולחזור עם תשובה ביום ראשון, מאחר שהיה מדובר בסוף השבוע. "הכי טיפשי, שכשאמרתי לה שראינו חבלות כשבאנו לקלח את הילד, התגובה שלה היתה: 'למה לקלח אותו בערב? כבר קילחנו אותו בצהריים?!'. אמרתי לה: 'סליחה, מה השאלה הזאת בכלל, את תגידי לנו מתי לקלח אותו ומתי לא?!'", מספרת האם, שבנה נוהג להתקלח באורח קבע בשעה שש בערב.

כעבור ימים אחדים התקשרה נדרה ובפיה הפתרון לתעלומת הסימנים - אלרגיה. "היא לא אמרה שהילד נתקל במשהו - שאז עוד איכשהו הייתי יכולה לקבל את זה. היא גם לא אמרה שתיחקרה את העובדות. פשוט קבעה: זאת אלרגיה. אמרתי לה: מיום שאוריאל נולד לא היתה לו שום אלרגיה, ונניח שיש – למה לא יידעת אותנו?".

למנהלת נדרה גאלב גירסה אחרת להתרחשות.
- נדרה, יכול להיות שקרה דבר כזה מתחת לאפך מבלי שידעת?
- אם המטפלות היו רואות כזה דבר, היו מדווחות לי מיד.
- אחרי שהאם התקשרה אלייך, מדוע לא מצאת לנכון לחקור את זה עוד באותו יום?
- כי זה אלרגיה וזה דבר שידוע.
- למה לא דיווחת להורים?
- כי חשבנו שזו אלרגיה. גם בשנה שעברה היה לו כזה דבר. זה משהו שפתאום מופיע ואחרי שעתיים-שלוש יורד. היה לו בחזה, ואחר כך זה עבר לגב.
- יש לכם דוח של רופא שזו אלרגיה?
- לא, הדבר היחיד שיש לי זה דוח משמרות של העובדות.

צלקת נפשית

"הילדים היו בטראומה כשראו את התמונות, ושאלו מי הרביץ לו. עד היום הקטנים רואים את הצלקות, ומזדעזעים: למה? למה עשו לו את זה? מסכן"

מדי יום הולך אוריאל לבית-ספר "תוחלת" ברעננה שם הוא מקבל ריפוי בעיסוק. "כשהוא חוזר בכל יום, הוא חוזר שמח, אבל אחרי האירוע הוא לא מה שהיה", מספרת אימו. "אני רואה שהילד שלי עבר טראומה. כשהוא הולך לישון הוא נאנח מכאבים.
- עדיין כואב לו?
- לא כאבים פיזיים. הוא נאנח מכאבים נפשיים. מה שהוא עבר שם הותיר בו צלקת.

לטענת ההורים, החבלות שעל גופו של אוריאל אינן כתוצאה מנפילה או מפגיעת חוסה אחר, מאחר שבשל העיוורון שלו, היה מבודד בחדר נפרד. אוריאל התעוור לפני כשנה, ורופאיו ניסו להחזיר לו את הראייה בניתוח רישתית. "כאשר הוא שומע רעש חזק, הוא מתחיל לצעוק ולהכות את עצמו בפנים ואנחנו מרגיעים אותו. ההכאה העצמית נעשית אך ורק בפנים ולא בחלקים אחרים בגוף", אומר אביו.

אוריאל, בן למשפחה חרדית עם 11 ילדים. "הילדים היו בטראומה כשראו את התמונות, ושאלו מי הרביץ לו. עד היום הקטנים רואים את הצלקות, ומזדעזעים: למה? למה עשו לו את זה? מסכן...", מספרת האם.

התלונה הלכה לאיבוד ונמצאה

"אם התלונה נפלה בין הכסאות, ואיזה פקיד שם את התלונה במגירה - זהו דבר חמור מאוד"

משפחתו של אוריאל יידעה את העובדת הסוציאלית, שמטפלת בו. "אחרי שהיא ראתה את החבלות היא הזדעזעה, ואמרה כי אם אכן זו התעללות – עלינו לפנות למשטרה", סיפר אביו. "ביום ראשון הלכנו להגיש תלונה במשטרת כפר סבא.

החוקרת לא היתה ואמרו לנו לחזור למחרת. ביום שני אמרו לנו שהחוקרים ביום ספורט, ורק לקראת ערב גבתה מאיתנו חוקרת את התלונה. היא הזדעזעה ובקושי יכלה להסתכל בצילומים. היא כתבה על התלונה 'חשד להתעללות חמורה באוטיסט', ושלחה את התלונה למשטרת ירושלים האחראית על המתרחש במחוז. הבטיחו לנו שהתלונה תטופל תוך שבוע-שבוע וחצי, אבל עד היום לא שמענו מהמשטרה, ונראה לנו שמנסים להשתיק את הסיפור".

במשטרת כפר סבא טוענים כי התלונה אכן נשלחה בתאריך 25.4.06. אולם בתחנת מוריה בירושלים טוענים מנגד, כי התלונה כלל לא הגיעה אליהם.

עו"ד אמיר גורן, המייצג את משפחתו של אוריאל, אומר כי חובתה של משטרת ישראל לערוך חקירה יסודית ומעמיקה בפרשה כדי להגיע לחקר האמת. "אם התלונה נפלה בין הכסאות, ואיזה פקיד שם את התלונה במגירה - זהו דבר חמור מאוד. ראש מחלקת החקירות במשטרת כפר סבא, קובי שלו, אמר לי כי שלח את התלונה בתוך 24 שעות למשטרת ירושלים.

בדוברות משטרת ירושלים נבוכו מהפרשה שהתגלעה לפיתחם ופתחו בבדיקה לאן התגלגלה התלונה המדוברת. כעבור שעות אחדות נמצאה התלונה, ונאמר לנו כי משטרת ירושלים פתחה בחקירה עם קבלת התיק לידיה, אולם ל-Nfc נודע, כי עד לרגע זה לא זומנה מנהלת הנופשון לחקירה, ולטענתה - המשטרה כלל לא פנתה אליה.

"משטרת ישראל תידרש לבצע חקירה יסודית ומעמיקה ובהקדם האפשרי, על-מנת שניתן יהיה למצוא את מבצעי העבירה ולהעמידם לדין על התעללות בחסר יש, כמו גם תקיפה הגורמת לחבלה של ממש", אמר גורן.

אקים: לפתוח בחקירה

גורן אומר כי נראה שאחד האחראים או המטפלים פגע בחוסה והתעלל בו קשות. "לא נראה כאפשרי, כי סימני החבלה הקשים שנמצאו על גופו של החוסה הינם תולדה של אלרגיה, כפי שטענה מנהלת הנופשון באוזני משפחת החוסה, או תוצאה של תקיפת החוסה על-ידי חוסה אחר, שכן כל החוסים אמורים להיות בפיקוח מתמיד ותחת עין בוחנת של המדריכים".

גורן מוסיף, כי "המקרה הינו מזעזע הן בשל חומרת הפגיעות, ויותר מכך עקב העובדה, כי הפגיעות נעשו בגופו של חוסה חסר ישע בתחומי נופשון של אקים, ולאחר שמשפחת החוסה נתנה אמון מלא באקים תוך שהיתה משוכנעת כי בנה יחזור אליה בריא ושלם".

מנכ"ל אקים ישראל, יוסי מלכה, אומר בתגובה לחשיפת Nfc, כי אקים ירושלים היא עמותה נפרדת מאקים ישראל. "מכל מקום אנו תומכים בפתיחת חקירה למיצוי וגילוי כל העובדות בפרשה", אמר מלכה.

מעיריית רעננה נמסר בתגובה, כי מחלקת הרווחה נמצאת בקשר רצוף עם המשפחה.

תאריך:  05/06/2006   |   עודכן:  05/06/2006
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי ממן מונה לסמנכ"ל ומנהל חטיבת המזון של חברת "שמן תעשיות". במסגרת תפקידו יהיה ממן אחראי על פיתוח אסטרטגיה שיווקית של קטגוריות ומוצרים קיימים לצד פיתוח ושיווק מוצרים וקטגוריות חדשות. כמו כן יהיה ממן אחראי על הובלת מערך השיווק והמכירות, ניהול מערך הסחר של שמן תעשיות עם רשתות השיווק ואחריות כוללת על קשרי הלקוחות.
05/06/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חברת הנדל"ן סאמיט, בשליטת זוהר לוי, מגדילה את השקעותיה בגרמניה. החברה קנתה 9% מ- 5 בנייני משרדים בעיר הנמל רוסטוק, ששטחם הכולל 32,000 מ"ר. סאמיט תשלם 256 מיליון שקל, מזה 31 מיליון שקל הון עצמי ו- 225 מיליון שקל הלוואה ל- 7 שנים מבנק אירופי.
05/06/2006  |  אלעזר לוין  |   חדשות
שר הביטחון עמיר פרץ וחוויאר סולנה נפגשו היום (6.5.06) במשכן הכנסת בירושלים. חוויאר סולנה, מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, הגיע לפגישת העבודה על-מנת לדון בדרכים לסייע לרשות הפלשתינית.
05/06/2006  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
השתתפות-שיא היתה היום (5.5.06) בכנס על השקעות בגרמניה, שנערך במלון דן בת"א מטעם משרד עורכי הדין המבורגר עברון ושות', המתמחים בנושא. המארגנים ציפו ל- 50 עד 60 משתתפים, אך בפועל הופיעו 120 איש, יותר ממספר הנרשמים, ועשרות נשארו בחוץ.
05/06/2006  |  אלעזר לוין  |   חדשות
גיליון יוני של מגזין TheMarker, היוצא לאור מחר (יום ג', 6.6.06), חושף את רשימת 500 האנשים העשירים בישראל על-פי דירוג TheMarker. זוהי השנה הרביעית ברציפות, בה מציג העיתון נתונים חדשים על מפת ההון והעושר בישראל.
05/06/2006  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
רשתות הפארם הגדולות שולטות בחלק גדול מהקניונים המרכזיים דרך חנויותיהן ובעלות משותפת עם רשתות השיווק    הצעת חוק חדשה מבקשת להגביל פתיחת חנויות פארם חדשות בקרבת מקום לחנויות קיימות כ...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק ההיסטוריונים יקבעו בעתיד - וגם אז תהיה מחלוקת - מה היה נכון ממה, אך הפור נפל ומבחינה רגשית הוא בוודאי עונה על ציפיותיי
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il