|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

אולמרט והירשזון מגישים הצעת <br>החלטה העלולה להגביר שחיתות

ההצעה מוגשת חרף החשש שתגביר את השחיתות על-פי ההצעה, משרדים וגופים ממשלתיים לא יחוייבו עוד במכרזים אלא בעסקות מעל 4 מיליון ש"ח
13/04/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
אולמרט, הירשזון. הצעה להגדלת השחיתות

ראש הממשלה אהוד אולמרט, ושר האוצר אברהם הירשזון, החליטו להגיש בכל זאת, להחלטת הממשלה, את ההצעה לשינוי הכללים המחייבים מכרזים. בכך הם מבקשים לערוך שינוי מהותי ביותר באופן ההתנהלות של משרדי הממשלה וגופים ממשלתיים. הצעת-החלטה מוגשת עתה, לאחר שצוות בינמשרדי גיבש את ההצעה הסופית. וזו, כאמור, מובאת לאישור הממשלה.

על-פי הכללים הקבועים כיום - בהתאם להחלטת הממשלה, מחוייבים משרדים וגופים ממשלתיים בקיום מכרזים כשביקשו לבצע עסקה, אלא אם קיבלו פטור מהחשב הכללי במשרד אוצר. על-פי הצעת ההחלטה החדשה, מי שיוכל לאשר פטור שכזה עד סכום של ארבעה מיליון שקלים יהיו משרדי הממשלה עצמם, היינו: השרים.

בכך, למעשה, תופקע הסמכות מהחשכ"ל, ירון זליכה, הטוען כי מדובר בלא פחות מאשר מהפכת שחיתות המובלת על-ידי אולמרט והירשזון, המסובכים בעצמם בפרשות שחיתות. משרד האוצר ואישור מגומגם של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, טוענים מנגד, כי המטרה היא בסך-הכל ייעול עבודת הממשלה.

מזוז קבע (29.3.07), כי המלצות הצוות "משקפות איזון עדין כאמור בין השיקולים השונים, תוך מאמץ מירבי למצות את שיקולי היעילות. לא בלי היסוס נתנו הסכמתנו להמלצות. לפיכך, אני מתנגד בתוקף לכל שינוי או תיקון בהמלצות - העלול מטבע הדברים להפר ולשבש את האיזון בהמלצות הצוות - ללא שהתיקון ייבחן באופן קפדני ע"י הצוות".

הממשלה צפויה אכן לאשר את הצעת ההחלטה. לאחר שזו תאושר יהיה הדבר טעון את אישורה של ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת.

כזכור, ב-1 באפריל השנה קיימה הממשלה דיון בדוח המלצות הצוות הבינמשרדי בראשות מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, וכן שמעה את עמדות חברי הצוות במה שהוגדר כייעול הרכש הממשלתי. הצוות קיים דיונים נוספים נוכח הערות שהעלו השרים ולבקשת הממשלה, והגיש את התייחסותו.

הצוות בראשות אריאב גורס כי ההמלצות לא נועדו להגדיל את הקף ההתקשרויות הנעשות בפטור ממכרז, לקבוע מכסות של התקשרויות שיוּתר למשרדים לעשות בפטור ממכרז, או כדי להחליש את מנגנוני הבקרה המרכזיים האמונים על הנושא. לא כל החברים בצוות הסכימו להמלצות; המתנגדים היו מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אריה בר, ונציג החשב הכללי, גבי שוחט. חרף התנגדותם ההסכמה שהושגה לדוח ולתשובות שניתנו לממשלה היא לכלל ההמלצות והתשובות כמכלול אחד, וסטייה מהן עשויה, לדברי שאר חברי הצוות, להפר את האיזון אותו ביקש הצוות להשיג בנושא הרגיש.

אומ"ץ: לא לאשר הקלות ופטור ממכרזים

עמותת אומ"ץ יצאה בקריאה פומבית לממשלת ישראל שלא לאשר את ההצעה החדשה. בפנייה ציבורית שהופנתה לראש הממשלה ולשרים טוען יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, כי מדובר בהצעה מסוכנת שתביא להידרדרות מוסרית ותיפקודית של משרדי הממשלה ושל הפקידות הבכירה, כיוון שמעכשיו הם יוכלו לתת לחברים ומקורבים לעבודות בהקף של מיליוני שקלים ללא מכרז וללא פיקוח, וספק אם הם יעמדו בפיתוי ובלחצים של גורמים בעלי השפעה פוליטית על השר הממונה. אבנרי מזהיר כי מדובר בפתיחת שער רחב למעשי שחיתות ומרגע שהממשלה תאשר את ההצעה יוכל כל שר להעביר כספים למי שהוא רוצה ללא מכרז.

יו"ר אומ"ץ טוען כי לא יהיה שום ייעול ביורוקרטי ולא יהיה שום חיסכון מהשיטה החדשה. "ביטול חובת המכרזים לא מביא לחיסכון אלא להפך, ועל-רקע המתרחש היום במערכת הציבורית צפוי כי כל פרויקט, שיינתן ללא מכרז, ממילא ייתקע בגלל חקירות פליליות שתיפתחנה, וגם יעמיס על קופת המדינה הוצאות של צוות חקירה משטרתי נוסף שיצטרך לחקור בחשדות, וזאת בנוסף לצורך בתוספת שופטים שיעסקו בכל העתירות לבג"צ, שתוגשנה בכל פרשיות ההטבות למקורבים שתתפתחנה ככה", אמר אבנרי. לדבריו, לא חובת המכרזים היא שמונעת מהמשרדים מלעשות עבודתם, אלא חוסר תכנון, אי יציבות שלטונית, בטלנות ביורוקרטית וגם יחס מזלזל של השרים בחובותיהם לציבור.

אומ"ץ הזהירה כי אם הממשלה תחליט לשחרר את עצמה מחובת המכרזים יש חשש שבעקבותיה יילך גם כל המגזר הציבורי וגל חדש של שחיתות ישטוף גם את הרשויות המקומיות, כולל החברות העירוניות ומוסדות הציבוריים האחרים, ובכך ירד לטמיון מאמץ של שנים, שנעשה לטובת אימוץ נורמות נכונות וראויות במשק ובחברה הישראלית.

אבנרי מבקש משרי הממשלה לגלות אחריות ולמרות הפיתוי המיידי האישי הקיים לגביהם בהצעה, ולא להצביע בעד ההצעה המגונה הזו.

החלת תקרות כספיות דיפרנציאליות לסמכות
ועדות הפטור המשרדיות במשרדים השונים

רכיב מרכזי בדוח הייתה ההצעה להקים ועדות פטור משרדיות, שבסמכותן יהיה לדון ברוב הגדול של הבקשות לפטור ממכרז. כך הוצע כי בהתקשרויות המחייבות כיום את אישור ועדת הפטור המרכזית (התקשרויות מעל 700 אלפי ש"ח) תהיה ועדת הפטור המשרדית מוסמכת לאשר עד לסכום של ארבעה מיליון ש"ח, ובבקשות לפטור המחייבות היום את אישור החשב הכללי (מהשקל הראשון) תהיה ועדת הפטור המשרדית מוסמכת לדון עד לסכום של 2.5 מיליון ש"ח. בנוסף, ניתנו לוועדת הפטור המשרדית סמכויות לאישור התקשרויות המשך, המחייבות היום את אישור החשב הכללי או ועדת הפטור המרכזית, לפי העניין, במקרים רבים.

סמכות ועדת הפטור המשרדית נקבעה בהמלצות הצוות כגבול המאזן בין הרצון לבזר את סמכות אישור הפטור, מחד-גיסא, לבין הצורך באישור מרכזי, המתמקד בהבט הרחב של חובת המכרז בהתקשרויות גדולות במיוחד, מאידך-גיסא. לדעת חברי הצוות, איזון זה אינו קשור, כלל ועיקר, בשיעור ההתקשרויות הגדולות של כל משרד מתוך סך התקשרויותיו. לדעת חבריו, האיזון האמור, ובייחוד הצורך בראייה ובבחינה מרכזיים הנלווים להליך האישור המרכזי, הינם פועל יוצא של סכום ההתקשרות ולא של המשרד המבצע או של מספר התקשרויותיו על פני השנה. הצוות בחן, אך לא מצא כל הצדקה לקבוע סמכות פחותה למנכ"ל משרד ממשלתי מסוים, רק משום שמשרדו מתקשר בהסכמים בסכומים כספיים פחותים.

בנוסף לאמור, בדיקה של הבקשות שהוגשו למשרד האוצר בשנים האחרונות מלמדת כי יישום המלצות הצוות, כפי שהן הוצעו בדוח, יביא לכך שמרבית הפניות לוועדת הפטור המרכזית יטופלו מעתה ברמה המשרדית ומספר הפניות שימשיכו להיות טעונות אישור חשב כללי יהיה מצומצם מאוד.

מסקנת הצוות בסוגיה זו הינה להשאיר על-כנם את סכומי הסמכות לועדות הפטור המשרדיות שנקבעו בדוח הצוות, ולא לקבוע תקרות בסכומים דיפרנציאליים למשרדים השונים.

משך הוראת השעה

בדוח הצוות הוצע להחיל את ההמלצות כהוראת שעה לתקופה של שנתיים. בדיון הממשלה עלתה השאלה האם יש מקום להאריך תקופה זו. בתשובת הצוות נכתב כי בקביעת משך תקופת הוראת השעה ביקש הצוות "ליצור איזון בין הרצון לאפשר יישום מתמשך של ההמלצות לבין הצורך לבחון את השלכות יישומן בזמן אמת, לרבות האפשרות לשנותן או לתקנן". הצוות סבר כי שנתיים הינו סד זמנים המשקף את האיזון האמור.

הצוות לא פסל, ואף ראה בחיוב, עיגון של האפשרות להאריך את התקופה האמורה. הארכה תאפשר, בעת הצורך, להגדיל את משך הזמן במסגרתו ניתן יהיה לבחון את השלכות השינוי.

שינוי בתקנות חובת המכרזים מחייב אישור וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הצוות המליץ לקבוע כי הוראת השעה תהיה לתקופה של שנתיים, והממשלה תהיה רשאית, על-פי הצעת שר האוצר, להאריך תקופה זו בתקופה של עד שנתיים נוספות, ללא צורך באישור נוסף של הכנסת. החלטה על הארכה תתקבל על בסיס איסוף נתונים וניתוחם, ובפרט, בשים לב למספר קריטריונים:

  • לא ניכר גידול משמעותי בהקפי הרכש הנעשים בפטור ממכרז לעומת המצב כיום;

  • לא התגלו תופעות משמעותיות של חוסר תקינות או חוסר יעילות הנובעות מהחלת ההמלצות;

  • הסתבר שיישום ההמלצות אכן הביא להקטנת הקף הביורוקרטיה.
במקביל, הוצע לקבוע שמנכ"ל האוצר ידווח על תוצאות יישום המלצות הצוות הבינמשרדי מדי שנה.

צוות ליווי לבחינת יישום הוראת השעה
והצורך בשינוי המודל המוצע

בדוח הצוות נקבע כי צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה והחשב הכללי, יבחן את יישום המלצות הצוות על-בסיס הניסיון שנצבר בתקופת הניסוי, וימליץ, ככל שימצא לנכון, לגבי שינויים נדרשים במודל. בישיבת הממשלה עלתה, מצד משרדים שונים, דרישה להרחיב את צוות הבדיקה ולכלול בו נציגים נוספים ממשרדי הממשלה.

בתשובת הצוות נכתב כי על-מנת לפשט הליכים, אין לקבוע מבעוד מועד מי המשרדים שיהיו חברים בצוות ומי לא ולהגביר את גמישותו המקצועית של צוות הבדיקה. הוצע, במקום הקמת צוות הליווי שהוצע במקור, להטיל על מנכ"ל משרד האוצר לדווח לקבינט החברתי-כלכלי, אחת לשנה ולאחר התייעצות עם מנכ"לים של משרדים אחרים ועם החשכ"ל, על ההתקדמות ביישום המלצות הצוות והשלכותיהן בפועל. הקבינט יהיה מוסמך להחליט על שינויים נדרשים למודל, בהתאם לנתונים ולהצעות שיובאו בפניו.

הגברת אחריות ועדות הפטור ופטור מחתימה על ניגוד עניינים
בדוח הצוות הוצע לקבוע נוסח אחיד בדבר היעדר ניגוד עניינים שייחתם בפרוטוקול המאשר של כל פטור ממכרז (בוועדת פטור משרדית או בוועדת הפטור המרכזית), וכי נוסח זה ייחתם, במקרים מתאימים, גם בידי שר או סגן-שר שביקשו את ההתקשרות לה ניתן האישור. קביעה זו באה כחלק מהתפישה שבבסיס הדוח, ולפיה לצד הגברת הסמכות של הוועדות המשרדיות תבוא גם הגדלת אחריותן - לרבות אחריות אישית של החברים בהן.

נוסח האישור שהוצע נתפש, בידי חלק מהדוברים בישיבת הממשלה, כפוגע וכמיותר, לאור החובות הכלליות החלות ממילא.

לפיכך הוצע, כי במקום החתימה על אישור היעדר ניגוד עניינים כמוצע בדוח הצוות, וכחלק מהאחריות האישית הנלווית לביזור הסמכות שבבסיס ההמלצות, לקבוע עבירה ספציפית ונבדלת של עיסוק בהתקשרות של הממשלה, בין בהתקשרות הנעשית באמצעות מכרז ובין כזו הנעשית בדרך של פטור ממכרז, בידי מי שיש לו או לקרובו עניין אישי באותה ההתקשרות, אם לא קיבל אישור מראש להמשיך ולעסוק באותה התקשרות למרות קיומו של עניין האישי. המלצה דומה נכללה בדוח הצוות אולם התייחסה לעובדי מדינה החברים בוועדות הפטור בלבד. משמעות הצעת הצוות כעת הינה להרחיב את האמור בדוח לגבי עבירות משמעת ספציפיות, לכל עובד ציבור, נושא משרה ציבורית או יועץ חיצוני, שיש לו נגיעה להליך ההתקשרות, יהא תפקידו אשר יהא, ולרבות מי שאין לגביו דין משמעתי.

תאריך:  13/04/2007   |   עודכן:  13/04/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אולמרט והירשזון מגישים הצעת החלטה העלולה להגביר שחיתות
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלא נדע
13/04/07 13:09
2
בן-לוי
13/04/07 13:14
3
מיכל מירושלים
13/04/07 13:15
4
נחשון הנחשן
13/04/07 13:41
5
שושפרי
13/04/07 13:50
6
א מ רול
13/04/07 13:52
7
גיוועלד
13/04/07 13:59
8
זו שחיתות או לא?
13/04/07 14:25
9
אמיר --- חיפה
13/04/07 14:44
10
שושי
13/04/07 15:07
11
מושחתים נמאסתם
13/04/07 15:12
12
מנות של 4000000?!
13/04/07 16:00
13
תבת
13/04/07 16:19
14
אלי הרחובותי
13/04/07 16:25
15
סטודנט להנדסה
13/04/07 16:41
16
אליק.
13/04/07 16:46
17
אחד מרבים שלרוב ש
13/04/07 16:52
18
מיקי2
13/04/07 17:06
19
שופט יהודי
13/04/07 17:31
20
אמיר --- חיפה
13/04/07 18:25
21
שרשכ
13/04/07 18:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1) שושנת קהיר הסגולה / וודי אלן (1985)
13/04/2007  |  מיכל ויניק  |   חדשות
הנוער האירופאי והאמריקני מגלה בורות מדהימה בכל הנוגע לנושא השואה. תלמידי גימנסיות בשתי היבשות אינם מודעים כלל לפשעים החמורים שביצעו הנאצים בעם היהודי ומתייחסים בחשדנות לכל מי שמנסה לעורר בהם מודעות זו.
13/04/2007  |  ראובן לייב  |   חדשות
בני משפחתה מכנים אותה דוקטור מתיאס ומיס. היידה. שנים רבות סבלה היידה מתיאס, רופאה-פסיכיאטרית משטוטגארט שבגרמניה, מפיצול-אישיות. מאז שנודע לה שאביה היה קצין ס.ס., נאבקה בעצמה. הבת הנוצריה, שגילתה נאמנות-אין-קץ לאביה, מצאה עצמה, לפתע, נוטרת לו איבה עמוקה.
13/04/2007  |  ראובן לייב  |   חדשות
רשת הסי-בי-אס האמריקנית פיטרה את השדר המפורסם דון איימוס לאחר שבתוכניתו ברדיו כינה שחקניות כדורסל שחורות "זנזונות עם שיער מלוכלך וצפוף". לפני יומיים דווח כי הרשת החליטה להשעות אותו מעבודתו למשך שבועיים. נשיא הרשת, סטיב קאפוס, אמר כי מדובר בביטוי "גזעני ואיום".
13/04/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
חברי הכנסת מהסיעות הערביות מתאחדים למען טיהור שמו של יו"ר בל"ד, ח"כ עזמי בשארה. מאז שהחלו הפרסומים על רצונו להתפטר מהכנסת ולרדת מישראל, מאשימים חברי הכנסת הערבים את הרשויות הישראליות במסע רדיפה של כל האוכלוסיה הערבית בישראל.
12/04/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il