ועד לשכת הספנות בראשותו של נשיא הלשכה ראובן צוק ובכירי מנהלי חברות הספנות הפועלות בארץ התכנס אתמול לפגישה לדיון במצב החמור השורר בנמלי ישראל. בשני הנמלים עשרות אוניות ממתינות בתורן מחוץ לנמל לפרקי זמן של מעל שבוע ימים וגם ברציפים ההמתנות והעיכובים נמשכים.
הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של למעלה מחצי מיליון דולר ליום שהחברות בלית ברירה יגלגלו על ציבור היבואנים והיצואנים וכתוצאה מכך על המשק כולו. אתמול התארחה בלשכה יו"ר נמל אשדוד. איריס שטרק שמעה מחברי הוועד טענות קשות בדבר תפקודו הלקוי של הנמל.
למרות התראותיה ודרישותיה של לשכת הספנות, נמנע הנמל בשיטתיות מלגייס כוח אדם נוסף וכתוצאה מכך הגיע הנמל לנקודת שבר מהחמורות שבתולדותיו. 30 אוניות מחוץ לנמל כאשר בתוכו רציפים מושבתים מעבודה וההמתנות מעל לשבוע לאוניה מהכבדות ומהארוכות שידעה ישראל מעולם.
הנזקים הישירים מוערכים במעל לחצי מיליון דולר ליום שהחברות בלית ברירה יגלגלו על ציבור היבואנים והיצואנים וכתוצאה מכך על המשק כולו.
לשכת הספנות תבעה מיו"ר הנמל אשדוד לפצות ולהחזיר לחברות הספנות לפחות חלק מהוצאותיהם וזאת "מהרווחים" שהנמל דיווח עליהם לאחרונה מרביתם, אם לא כולם, כתוצאה מאי הצטיידות הנמל בציוד ובכוח אדם הדרושים ובכמות מספקת.
מאחר שגם נמל חיפה אינו מסוגל להתמודד עם הקף המטענים והאוניות הממתינות שם לתורן, החליטו חלק מהחברות הפוקדות את ישראל לפקוד רק נמל אחד בארץ על-מנת להקל על העומס האדיר בנמלים. חברי הוועד הביעו פליאה על כך שלמרות שהקטסטרופה בנמלים בשיאה, וכפי שלא היה כאן מעולם, לא נראתה עד עתה כל התערבות מצד משרדי הממשלה המעורבים או לפחות מאלו שהיו שותפים פעילים לרפורמה הארגונית בנמלים שכשלה.
מנתוני רשות הספנות והנמלים לשנת 2006 (רספ"ן) עולה כי נמל אשדוד עמד בדרישות רספ"ן למדדי השירות במכולות, ואף עלה על הנדרש. במטען הכללי, קיימת חריגה קלה מהנדרש, בעיקר בגלל עומסים לא צפויים שנוצרו במערך המטען הכללי חקלאי ובשל סחורה רבה שהגיעה לנמל, ללא תיאום מראש.
נמסר כי כל רווחי חברת נמל אשדוד משמשים להשקעות בציוד ולגיוס והכשרת כוח אדם אשר חוזרים כהשקעה חוזרת, ללקוחות הנמל ומייעלים את העבודה. בנוסף, תוכנית ההצטיידות של חברת נמל אשדוד ל-5 השנים הקרובות עומדת על כ-700 מיליון ₪, ומותנית בהפחתה של כ-50% בדמי השימוש שמשלמת החברה.
בשנת 2005 קלטה החברה כ-120 עובדים למערך התפעול. כיום, נמצאת החברה בתהליך מתקדם ביותר של קליטת כ-90 עובדים נוספים ואנו מעריכים כי בזמן הקרוב יצטרפו העובדים למערך התפעול השוטף בנמל.
חברת נמל אשדוד מסרה כי היא עושה מאמצים רבים על-מנת לענות לצרכי הלקוחות המיידים ולייעל ולקצר את תהליכי העבודה בנמל. בין הצעדים בהם נוקטת החברה:
- פנייה למשרד התמ"ת וקבלת היתר מיוחד ל-10 שעות נוספות בחודש לעד כ-100 עובדי תפעול עד סוף מאי;
- מתן תמרוץ לעובדים שעבדו בכל ימי חול המועד וערבי חג הפסח;
- עבודה בצוותי עבודה בהקף שיא של כ-46 צוותים עד לערב חג הפסח;
- תגבור עובדים מנמל אילת;
- תגבור כלי העבודה ותוספת היקפי העבודה של מנופים
הנהלת החברה מעריכה כי צעדים אלה יביאו לשחרור העומס הזמני שנוצר בנמל.