עושר, תהילה, יצירת מוזיקה ומכירת מיליוני עותקים מאלבומיהם לא מספיקה להם. עוד ועוד מוזיקאים בעולם שואפים להטביע את חותמם גם בתעשיית האופנה ומוציאים קוי ביגוד, אביזרים או בשמים על שמם.
הראפר
קניה ווסט, למשל, מפתח בימים אלו קולקציית תכשיטים בשיתוף עם האמן היפני
טשאקי מורקמי, שגם צייר את עטיפת אלבומו האחרון
Graduation. לדברי העיתון "woman's wear daily", ווסט נצפה לאחרונה כשהוא עונד אביזר ראשון מהליין. מי שראו את התכשיט סיפרו על "פריט זהב עצום ומעוטר ביהלומים בסגנון מנגה שהשתלשל מצווארו של ווסט".
אין זה צעד מפתיע מצידו של קניה, שידוע כחובב אופנה ואף מרבה לכתוב על-כך בשיריו. ווסט הכריז עוד בספטמבר 2005 שיוציא קו לבוש בשם Pastelle Clothing. הליין היה אמור לצאת בסתיו 2006, אך מאז שקע ווסט בפרויקטים אחרים וקו ההלבשה ההוא נגנז.
אבל ווסט רחוק מלהיות הראשון שמחבר בין מוזיקה לאופנה. הראפר והמפיק פי.דידי, למשל, הוציא כבר ב-1998 קו לבוש שנקרא על שמו. את בגדיו דיגמנו אושיות היפ הופ כמו טי.איי, פבולוס ודה גיים. קו האופנה של
פי.דידי קצר שבחים ואף היה מועמד לפרס מועצת מעצבי האופנה של אמריקה - אך פריטיו גם משכו חצי ביקורת לאחר ששולבה בהם פרווה אמיתית וכשמפעלים בהונדורס, בהם יוצרה הקולקציה, עברו על חוקי העבודה במקום. בשנת 2006 פנה דידי לעסקי התמרוקים, והשיק בושם בשם Unforgivable דרך בית האופנה "אסתי לאודר".
גם זמרת האר.אנ.בי והשחקנית ג'ניפר לופז, חברתו לשעבר של פי.דידי, הוציאה מספר בשמים. הבושם הראשון שיצרה, "Glow by J.Lo", שבר שיאי מכירות וזכה לכמה גירסאות המשך במהדורות מוגבלות לרגל הקיץ, יום האהבה ושאר מועדים.
הכוכבנית פריס הילטון לא טמנה ידה בצלחת, והשיקה לא מכבר
קולקציית בגדי סתיו שמאפשרת לכל נערה ליהנות מהשיק המפוקפק של הסלבריטאית השנויה במחלוקת. הקולקציה של פריס הופקה בשיתוף עם חברת האופנה "דולהאוס" וכוללת שמלות, חולצות ומכנסי ג'ינס בגזרות שונות.
גוון סטפאני, סולנית העבר של להקת נו דאוט, הפגינה מראשית דרכה סגנון לבוש ייחודי ונחשבת למכתיבת אופנה. בשנת 2003 שיחררה סטפאני את ליין האופנה
L.A.M.B, שכלל לבוש ואביזרים ובושם בשם L. הליין זכה להצלחה ולביקורות אוהדות. בהמשך השיקה סטפני גם ליין אופנה זול יותר. הזמרת הלוהטת ריהאנה רכבה עד הסוף על Umbrella, להיטה שובר המצעדים, והעניקה את שמה
לליין מטריות.
ללבוש סאבלימינל ודה לוקו
גם בארץ נראים ניצנים של התופעה, כאשר ראפרים מוציאים פריטי לבוש משלהם. אלון דה לוקו, לדוגמה, יוצר חולצות, נעליים ואביזרים עם שמו ועם הלוגו שלו. הוא סיפר לנו על פעילותו בתחום האופנה: "שיווקתי בגדים גם לפני שהתפרסמתי כזמר, אבל כשאתה אמן ומתעסק בשואו ביזנס, אופנה היא ה-א"ב. אני משתמש בסטיילינג כדי לבדל אל עצמי". אמנים נוספים בלייבל של דה לוקו, INI, ייהנו מאותה גישה שיווקית, ובעתיד יצאו גם פרטי לבוש עם שמם. גם הראפר סאבלימינל מציע פרטי לבוש בליין משלו.
"אני לא בטוחה שהמוזיקאים מעצבים בעצמם את פרטי הלבוש", אמרה המעצבת נעמה בצלאל, והמשיכה: "אני מניחה שברוב המקרים מדובר בגימיק שיווקי, בו מעצבים מקצועיים יוצרים קו אופנה שנקרא על שמו של הזמר".
"שם של יוצר מוכר בהחלט עשוי לקדם מכירות ולמשוך קהל. אנשים רוצים להיצמד לשמות ולמותגים, לכן קישור לדמות פופולרית עשוי לקדם מכירות של פריטי אופנה. ליין אופנה שמתאים לסגנון של זמר יכול גם להאדיר את המותג שלו. אמנים צריכים להישאר בכותרות כל הזמן, וזו דרך נוספת ולגיטימית לעשות זאת".
האם הכוכבים עושים שימוש ציני בשמם כדי לקצור עוד רווחים על חשבון קהל מעריציהם, או שהם פשוט מבטאים את כשרונם האמנותי באמצעות כלי נוסף? גורם בכיר בתעשיית המוזיקה בארץ השיב: "בעבור המוזיקאי, מדובר באפשרות נוספת להכנסות וכן לבניית הפרסום והכוח שלו כמותג ולא רק כמוזיקאי. מי שמוציאים קוי לבוש הם בדרך כלל מוזיקאי פופ, שבכל מקרה ערכי אמנות גבוהים לא מאפיינים את יצירתם. נראה לי שמטרתם העיקרית בחדירה לתעשיית האופנה היא לקצור רווחים כלכליים".