לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (יום ד', 14.11.07)) בקשה לאישור תובענה ייצוגית (ת"מ 144/07) בסך חצי מיליארד שקל נגד רשות המיסים על טעות בחישוב המס שהוטל על זקיפת שווי השימוש בטנדרים לשכירים ועל אי הכרה במלוא ההוצאות על טנדרים לעצמאיים בשנות המס 2005 ו-2006, וזאת בניגוד לתקנות שתוקנו בינואר 2005.
את הבקשה הגיש עו"ד יוסי פוקס, בשמם של רוני רדעי, קבלן שיפוצים עצמאי בעל שני טנדרים, ואילן בן הרוש, שכיר בחברת הבנייה א. ניב שהחזיק טנדר צמוד. בהכנת התביעה סייע רואה החשבון גד אהרון.
עם הגשת התביעה אמר עו"ד פוקס כי "הטעות 'הקטנה' במדיניות הגבייה עלתה לציבור מחזיקי הטנדרים משלמי המס מאות מיליוני שקלים. המדינה גבתה מס שלא כדין ועליה להשיב את שנלקח מהם".
התביעה נוגעת לאי ההכרה של שלטונות המס במלוא הוצאות הרכב של כלל מחזיקי הטנדרים מכל הסוגים, במשקל עד 3.5 טונות, בשנים 2005 ו-2006, וזאת באמצעות הפחתת כלל ההוצאות שהוצאו על הרכב במהלך 9,900 הקילומטרים הראשונים בשנת המס הרלוונטית (עצמאיים), או באמצעות ניכוי המס בגין שווי השימוש ברכב ממשכורתם של עובדים אשר הועמד לרשותם טנדר.
הטנדר מוגדר כרכב פרטי
הטעות נובעת מאי יישום של תיקון שנעשה בשנת 2005 ומחק את ההגדרה של הטנדרים שנכללו בעבר בתקנות התעבורה בהגדרת "רכב מסחרי בלתי אחוד pick-up", הוציא את הטנדרים מההגבלה שבתקנות הניכוי והתיר לנכות את מלוא הוצאות החזקת הרכב. אף על-פי כן ממשיכה רשות המיסים לנהוג בטנדרים כאילו הם נכללים בהגדרת "רכב נוסעים פרטי" (M1) ואינה מתירה לנכות את הוצאות החזקת הרכב על 9,900 הק"מ הראשונים. כמו כן מורה רשות המיסים למעסיקים להוסיף למשכורתו של עובד, שהועמד לרשותו טנדר, סכום מסוים כשווי שימוש ברכב, ורואה כהכנסה החייבת במס כהכנסה גם את שווי השימוש בטנדר כאילו הוא נכלל בהגדרת "רכב נוסעים פרטי" (M1), חרף התיקון.
בתביעה נטען כי למעשה, מאז שנת 2005 ועד היום, רשות המיסים פועלת בניגוד לפקודה ולתקנות וגובה מס שלא כדין מעשרות אלפי נישומים, עצמאיים ושכירים כאחד, המחזיקים בטנדרים.