המכירות הכלל-עולמיות של טלפונים ניידים למשתמשי-קצה עברו את קו ה-1.15 מיליארד יחידות בשנת 2007, גידול של 16% בהשוואה ל-990 מיליון יחידות שנמכרו ב-2006, כך לפי גרטנר, חברת המחקר והייעוץ המובילה בעולם לתחומי טכנולוגיית מידע ותקשורת. מכירות הטלפונים הניידים בסוף השנה עלו בקנה אחד עם המגמה לאורך כל השנה, כאשר ברבעון הרביעי נמכרו 330 מיליון יחידות.
בגלל שווקים מתעוררים
"השווקים המתעוררים, במיוחד סין והודו, אחראיים לחלק ניכר מהגידול הזה, כיוון שאנשים רבים שם קנו את הטלפון הראשון שלהם השנה", אומרת קרולינה מילנזי, מנהלת מחקר לתחום הטלפונים הניידים בגרטנר בריטניה. "בשווקים הבוגרים, כמו יפן ומערב אירופה, התיאבון של הצרכנים לטלפונים עשירים בתכונות נענה עם שפע של דגמים חדשים עמוסים בפונקציות של TV-Tuner ו-GPS, מסכי מגע ומצלמות ברזולוציה גבוהה".
"אחרי שנה חזקה נוספת, אנחנו צופים בשנת 2008 האטה של כ-10% בגידול המכירות של ההתקנים הניידים למשתמשי קצה, ככל שהשווקים הבוגרים יהיו רוויים יותר", מוסיפה מילנזי. "עם זאת, שוק ההתקנים הניידים העולמי יישאר כמעט מחוסן בפני ההאטה הכלכלית הצפויה בארה"ב ובאירופה, וזאת כיוון שרוב הגידול בשנת 2008 יגיע מהשווקים המתעוררים. מה שיניע את השווקים הבוגרים במערב אירופה ובצפון אמריקה יהיו הסכמים עם המפעילות ומחזורי החלפת מכשירים, והם יהוו רק כ-30% מכלל שוק ההתקנים הניידים העולמי בשנת 2008".
החברות המובילות
נוקיה השיגה את היעד ארוך הטווח שלה עם נתח שוק של 40% ברבעון הרביעי של שנת 2007, שבו מכרה מעט יותר מ-133 מיליון טלפונים ברחבי העולם. למרות חסרים מסוימים ברכיבים, נוקיה הגדילה את נתח השוק שלה ברציפות בכל האזורים למעט צפון אמריקה, שעדיין מהווה שוק מאתגר במיוחד עבור היצרנית. בשווקים המתעוררים, מוצרים כמו ה-1110, ה-1600 וה-2630 היו במגמת ביקוש בקרב הצרכנים, ואילו בשווקים הבוגרים, כמו מערב אירופה, ההתקנים המבוקשים היו טלפונים מתקדמים יותר כמו ה-N95, N82 ו-N73. בשנת 2008 תצטרך נוקיה להמשיך לשפר את תיק המוצרים שלה ולהציע לא רק פונקציות ויישומים חדשים, אלא גם תכנונים חדשניים וממשקי משתמש משופרים.
ברבעון הרביעי של 2007, שמרה סמסונג על המקום השני, ולמרות שנתח השוק שלה קטן מעט, הפער בינה לבין בעלת המקום השלישי, מוטורולה, התרחב. ההצלחה של סמסונג הסתמכה על משפחת המוצרים שלה, Ultra ו-Ultra II. בשנת 2008 תצטרך סמסונג לגוון את תיק המוצרים שלה עוד יותר, עם ממדים ועם צבעים חדשים, כך שהמוצרים שלה יבלטו ויציעו בידול כלשהו בשוק.
הבעיות שהטרידו את מוטורולה ברבעון השלישי של 2007 המשיכו גם ברבעון הרביעי, והיא דיווחה על מכירות של 39 מיליון טלפונים בכל העולם, המהווים 11.9% מכלל השוק. מוטורולה שמרה על המקום השני במונחים של מכירות שנתיות למשתמשי קצה בשנת 2007, בעיקר הודות למלאי שממנו נפטרה במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, את ממדיהם של הקשיים של מוטורולה ניתן לראות בירידה של 9.7% בנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של שנת 2007, בהשוואה לתוצאות שלה בתקופה המקבילה אשתקד.
סוני אריקסון סיימה את שנת 2007 עם ביצועים חיוביים נוספים. נתח השוק שלה גדל על בסיס רבעוני מ-8.7% ל-9%. מוצרי ה-Cyber-shot וה-Walkman שלה, ביניהם ה-K850i, ה-K610i, W910i, K550i ו-K300i, המשיכו להיות פופולריים בקרב הצרכנים ברחבי העולם. סוני אריקסון הולכת ומגדילה את הנוכחות שלה, מוסיפה תכונות כמו Wi-Fi ו-GPS, ומוסיפה גם מוצרים ברמות הבסיסיות יותר, וסביר להניח שהיא תמשיך להיות תחרותית גם ברבעונים הקרובים.
מכירות הטלפונים הניידים של LG הגיעו ל-23.5 מיליון יחידות ברבעון הרביעי של שנת 2007, והיא שמרה על נתח שוק של 7.1% למרות הגידול של יותר מ-3 מיליון בהיקפי המכירות. ההצלחה של ה-Viewty, ה-Venus וה-Voyager עזרה ל-LG לשפר את המודעות למותג שלה בכל רחבי העולם, ובמקביל גם לשפר את הרווחים שלה. לדעת מילנזי, בשנת 2008 יהיה על LG להמשיך ולחזק את תיק המוצרים המתקדמים שלה עבור השווקים הבוגרים, וכן את מוצרי טווח הביניים שלה. בתחום המוצרים הבסיסיים יותר תצטרך LG להתחרות יותר ויותר מול יצרניות כדוגמת ZTE, שכבר החלו לכרסם בנתח השוק שלה בשוקי מפתח כדוגמת הודו.
שחקניות חדשות
בשנת 2007 היה השוק עד לכניסתן של שלוש שחקניות חדשות לרשימת עשר החברות המובילות ברבעון הרביעי של השנה. היצרניות הללו כללו את RIM (או Research In Motion), את ZTE ואת Apple. "מצד אחד יש לנו את ZTE עם תמחור אגרסיבי והתמקדות בשווקים המתעוררים, ומצד שני יש לנו את RIM עם פונקציות ייעודיות ואת אפל שחזקה במותג ובעיצוב", אומרת מילנזי.
מילנזי ממליצה: "יצרניות הטלפונים צריכות לבצע שינויים והתאמות לתיק המוצרים שלהן כל הזמן כדי להגיב לדרישות של המפעילות לפלטפורמות פתוחות, לתמחור נמוך יותר והתאמה אישית (פרסונליזציה). בנוסף, עליהן להתאמץ ולהיענות לדרישות ולרצונות של הצרכנים, שמחפשים היום מכשירים אופנתיים, מעוצבים וקלים לשימוש".
המכירות במזרח אירופה ובאזור אפריקה והמזה"ת נשארו חזקות ברבעון הרביעי של שנת 2007, והגיעו ל-61.8 מיליון יחידות. מפעילות הסלולר המשיכו להוסיף מנויים חדשים לרשתות שלהן, במיוחד באפריקה, כאשר מדינות כמו ניגריה, מצרים, אלג'יריה ודרום אפריקה נהנו מצמיחה.
ברבעון הרביעי של שנת 2007, מכירות הטלפונים הניידים במערב אירופה הגיעו ל-55 מיליון יחידות, עלייה של 2% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2006. תכונות כמו נגני מוזיקה, GPS ומצלמות התגלו כנקודות משיכה חשובות. באותו רבעון, המפעילות בגרמניה, בבריטניה ובצרפת הציגו לשוק את ה-iPhone של אפל, שכולם חיכו לו זמן רב. המכירות היו אומנם קטנות, אבל ההתקן המדובר חידש את התעניינותם של הצרכנים בטלפונים מתקדמים, שברוב השווקים במערב אירופה עדיין מסובסדים באופן משמעותי על-ידי המפעילות.