|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

נועם שליט: בימי שרון זה לא היה קורה

נועם שליט מאשים כי המחיר הנדרש תמורת בנו הינו תוצאה ישירה של הבנתו של הקברניט האשים את אולמרט בבזבוז של תשעה חודשים לחינם
02/07/2008  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
נועם שליט. ביקורת על אולמרט [צילום: פלאש 90]

נועם שליט, אביו של החייל החטוף גלעד שליט, מאשים את ראש הממשלה במיסמוס המשא-ומתן. לדבריו, הצעתו לחמאס כי החמאס הוא שיגיש את רשימת האסירים בהם הוא מעוניין גרמה לעיכוב של תשעה חודשים נוספים. "במקרה של גלעד בני לא ראיתי את הנחישות, האפקטיביות והיצירתיות במשא-ומתן שנוהל, כמו למשל, דבר שאינני מבין עד היום, מדוע ביקש ראש הממשלה שהחוטפים הם שינפיקו את רשימת המחבלים שהחמאס דורש לשחרר. עם כל הכבוד זה לא נראה לי הגיוני בעליל. ואכן תשעה חודשים לקח לחמאס כדי להכין את הרשימה הבעייתית והקשה ביותר - רשימת האסירים שהם דורשים לשחרר".

שליט אמר את הדברים בדיון שנערך (יום ג', 1.7.08) באוניברסיטת בר-אילן בנושא: "פדיון שבויים - הבטים מוסריים ומשפטיים", מטעם הפקולטה למשפטים.

"המחיר הנדרש להחזרת החטופים אינו רק נגזרת של דרישת החוטפים או יכולתה של ממשלה לשלם, אלא הינו תוצאה ישירה של יכולת הממשלה להשיג אפקטיביות במשא-ומתן וביכולתו ובהבנתו של הקברניט המוביל את המשא-ומתן", אמר שליט. הוא הישווה את מעשי אולמרט למעשי אריאל שרון, שהיה רגיש לנושא השבויים, כפי שהדבר התבטא בשחרורו של טננבאום משבי חיזבאללה, וזאת בשל העובדה ששרון נחשף לסבלם של השבויים וההתעללות בגופותיהם בקרב לטרון במלחמת העצמאות.

צבי רגב, אביו של החייל החטוף אלדד רגב, ציין בהתרגשות: "אסור בהחלט לוותר על שבוי, חטוף חי או מת. אינני אומר זאת דווקא כאב שבנו נחטף, אלא אובייקטיבית. ברגע שהאויב האכזר יודע שבעבור כל חטוף המדינה והצבא יילחמו עד חורמה, הם יבינו שזה לא משחק בידיהם. כל אופציה מדינית כשרה. החייל החטוף צריך לדעת שיש מאחוריו אומה ודגל שתומכים בו. למרות הידיעות הקשות המתפרסמות שאנו מקבלים, לא איבדנו תקווה".

לא נערך דיון רציני

פרופ' אריה רייך, דיקן הפקולטה למשפטים אשר יזם את הדיון, התרעם על רדידות הדיון הציבורי המתנהל בתקשורת סביב סוגיית החטופים שהיא המורכבת והערכית ביותר בחברה הישראלית. "הממשלה קיימה דיון רדוד בשאלת מחיר פדיון השבויים. דיון שהיה נגוע בעכשוויזם ולא בחן לעומק את הנקודה מזווית היסטורית והלכתית, כפי שהיה צריך להיות. אי דיון רציני בשאלה יכול לגרום לתופעת החטיפות לחזור על עצמה, לכן יש להרחיב את הדיון תוך גישה חיובית ויש ליצור קוד אתי ומערכת כללים שאינה נתונה למקרה זה או אחר".

פרופ' אריאל בנדור, חבר הפקולטה למשפטים אשר עתר בשם המשפחות לבג"צ בשבוע שעבר, אמר "כי ההליכים המשפטיים לא כוונו להעברת הסמכויות מהרשות המבצעת לבית המשפט לנוכח העובדה כי למשפחות לא הועבר כל המידע הנדרש, ראוי היה שהתנהגות הממשלה תיבחן בערכאה משפטית. גם הבטים מוסריים וביטחוניים אינם פטורים מחובת החוק ומהמפעל השיפוטי".

פרופ' ידידיה שטרן, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וסגן ראש המכון הישראלי לדמוקרטיה, סבר כי אומנם מחויבותנו המוסרית כלפי החיילים שיצאו לשירות ונחטפו הינם הערכים הגבוהים של החברה הישראלית, אך יש נושאים רבים ונוספים שבהם אנו שוקלים חיי אדם מול ערכים ומטרות אחרות, אפילו אספקה של אפוד קרמי לבני החייל או הגנה מפני טילים במטוס שאטוס בו. גם אני, לו הייתי במקומם הייתי צועק עוד יותר חזק מהם, אך מדינה ריבונית חייבת לשקול את הדברים באופן מערכתי. זה גם מבזה את כולנו כאשר הורים צריכים לכתת רגליים ולעשות לובינג להשבת בניהם. זו הפרטה של סבלם של ההורים ושל הממלכתיות, לכן הכללים צריכים להיקבע לפני מקרה החטיפה הבא - צריך שהכללים הללו ייקבעו בצורה מסודרת. כולנו נמצאים במעמד של עקידת יצחק. נדרשה אמירה של ההורים בהתחלת הדיון ובסופו. אם היו מציבים מההתחלה את תג המחיר הכל היה נראה אחרת. שבי גרוע ממוות כי זה מוות לשיעורים - זה חור שחור שכל הסביבה נשאבת לתוכו. אנחנו יכולים להבדיל בין משפט פרטי לציבורי, מדינה חייבת לפעול כממלכה".

תא"ל אבי ברבר, טייס שנפל בשבי סוריה במלחמת יום הכיפורים, ציין: "מה שהחזיק אותי בשבי הוא העובדה הברורה שמאחורי עומדים מדינה, דגל וצבא אשר יעשו הכל על-מנת להשיבני. וכשלצערי הרב תחושה כזו הולכת לאיבוד, אנו מדרדרים את המצב, כך שהמשפחות צריכות לערוך קמפיינים ולובינג".

יונה טילמן, סא"ל (מיל.), לשעבר ראש ענף איתור נעדרים בצה"ל, הבהיר כי גלעד נתון בידי החמאס שהוא בעצם פדרציה של כנופיות וארגונים. לדבריו: "כל יום שעובר מסכן את חייו של החייל הזה. לא אשכח כיצד איבדנו את רון ארד בשל השתהות. וכיוון שגורמי מודיעין המליצו לראש הממשלה ולשר הביטחון דאז להמתין כדי שאולי המחיר יירד. אם לא נסיים את המשא-ומתן עם גלעד זה יהיה בכי לדורות. אם לא נמהר זה יהיה אסון. הכל יכול להיות בשבי, לכן צריך לסיים את המו"מ. מפחידים אותנו שהנה ישחררו את ברגותי ואני שואל, כיצד? הרי כדי לשחרר את שני סוכני המוסד שניסו לחסל את חאלד משעל בירדן הסכימה הממשלה לשחרר את אחמד יאסין ואני נאלצתי ללכת להסביר זאת למשפחות סספורטס וסעדון שיאסין היה אחראי ישיר לרציחתם. אז מדוע לשחרר את יאסין וברגותי לא?".

אל"מ (מיל.) הרב אליעזר שנוולד, ראש ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין, הבהיר וציין: "כפי שהיה במלחמת לבנון, גם עתה יש השתלטות של התקשורת על מקבלי החלטות והדבר מסכן את כושר החשיבה והביצוע האסטרטגי של ישראל. מכאן גם קצר המרחק לפגיעה ביצירתיות ובתעוזה הצבאית. כמפקד אני אומר החטיפות הללו הן תוצאה של כישלון הטיפול בחטיפות הקודמות. על-פי ההלכה יש להעדיף את טובת הציבור ואת הסכנות העתידיות על פני סבל השבוי ומשפחתו, עם כל הכאב הכרוך בכך. אך מקרה החטופים הוא שונה לגמרי. מדובר על מדינה ששלחה את חייליה מטעמי הגנת המדינה ולכן מחויבותה כלפי החטופים גוברת על מקרים אחרים, וכך גם פסק הרב גורן בסוף פסיקתו בנושא פדיון שבויים בהסתייגותו בפסיקה האחרונה של כתביו".

פרופ' נעם זהר, ראש המחלקה לפילוסופיה כללית באוניברסיטת בר-אילן, ציין כי סוגיית החטופים היא מורכבת ומפותלת, אך מדינת ישראל חייבת לקבוע לעצמה כללים וקוד אתי, יהיה המצב קשה ככל שיהיה.

ד"ר דני קפלן, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, הדגיש כי: "בהחלטת הממשלה אמש נקבע תקדים לערך הרעות בחברה הישראלית. עד היום ידענו כי רעות נמדדת ביחס בין אנשים חיים לאנשים חיים. זו הפעם הראשונה שנקבע והשתרש בחברה הישראלית מונח הרעות כלפי מי שאינם עוד בין החיים".

תאריך:  02/07/2008   |   עודכן:  02/07/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נועם שליט: בימי שרון זה לא היה קורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טרדו נאבאליס
2/07/08 13:49
2
זורבה **
2/07/08 13:54
פורום: חטיפת גלעד שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכנסת האריכה (יום ד', 2.7.08) את תוקפו של חוק האזרחות ה"זמני" בשנה נוספת, על אף הביקורת הקשה שמתחו שופטי בג"צ על החוק, ועל-אף-פי שבימים אלה דן בג"צ בעתירה נוספת שהוגשה נגדו. במהלך חודש יולי תידרש המדינה לנמק בבג"צ, מדוע לא יבוטל החוק.
02/07/2008  |  אורטל אריכה  |   חדשות
שרית ואמיר יחיאלי תבעו את קלאב הוטל אינטרנשיונל בע"מ (נתבע 1) ואת חברת הביטוח הראל בע"מ (נתבעת 2) בבית משפט השלום בראשון לציון בסכום של 10,738 שקל לאחר שנפשו במלון קלאב הוטל וחדרם נפרץ ביום הראשון לחופשה. מכתב התביעה עלה שבחודש אוגוסט 2006, בשעה 00:15 נפרץ החדר, בעודם ישנים, ונגנב מתוכו תיקה של התובעת שהכיל 800 שקל, תעודת זהות ומפתחות הבית והרכב. התובעים הראו לקב"ט המלון את סימני הפריצה והשפשוף במשקוף הדלת שנעשו ככל הנראה במברג והגישו תלונה למשטרה. התובעים טענו שהפריצה העיבה על חופשתם ונאלצו להלוות כספים מבני משפחה. "הנתבעת היא שומר שכר בהתאם לסעיף 12 (ב) לחוק השומרים ונהגה ברשלנות כשלא שמרה על שלומנו וביטחוננו".
02/07/2008  |  איריס פרחי  |   חדשות
ענר עוזרי תבע את פרטנר תקשורת בע"מ בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאחר שקנה טלפון נייד משוכלל שהתקלקל שוב ושוב. לדבריו, שילם תמורת המכשיר, מדגם A701 MIO, סך של 2,142 שקל וזמן קצר לאחר מכן נתגלו שיבושים בקליטה, ליקויים בעוצמת השמע, קשיים בקליטת לוויינים ב-gps, שינויי צבעים במסך, בעיות בתוכנת המחשב ותקלה במיקרופון. כל אלה גרמו לכך שהתובע כיתת רגליו שוב ושוב למרכזי השירות בלא הועיל.
02/07/2008  |  איריס פרחי  |   חדשות
שישה נוסעים שטיסתם מישראל לוורשה, בחודש אפריל אשתקד, התעכבה, תבעו את חברת "אל על" בסכום של 17,800 שקל בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים. בכתב התביעה נטען שהטיסה יצאה באיחור של 11 שעות ונגרמו להם הוצאות ועוגמת נפש. "מקור העיכוב נבע בתפוסה חלקית בטיסה המקורית ורצונה של הנתבעת, משיקולים כלכליים, לאחד בין שתי טיסות". התובעים התלוננו שהבידוק הביטחוני, נעשה באופן שטחי והסב להם "דאגות מיותרות".
02/07/2008  |  איריס פרחי  |   חדשות
שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חנה בן-עמי, הרשיעה את ישראל-אשר ולס בהריגת תינוקו. התינוק, יצחק, נפטר ביום 10.4.06 והוא בן שלושה חודשים בלבד, וזאת לאחר חבלה חמורה מצד אביו.
02/07/2008  |  יואב יצחק  |   חדשות
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי  
"קלטת וידאו ומכתב מגלעד נמסרו לקהיר"  /  יהונתן דחוח-הלוי
צפויות החלטות לא קלות  /  איציק וולף
חמאס: ישראל תיכנע לתנאינו בעניין שליט  /  יהונתן דחוח-הלוי
הדרישה להקרבה מול הדאגה לחייל  /  פרופ' אלישע האס
ועכשיו גלעד שליט  /  עו"ד יוסי דר
גלעד שליט - מסע ציבורי שגוי   /  אריה דרוקמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
מהו האינטרס הישראלי?    עד כמה הוא אמור להשפיע על דרכי פעולתנו    האם בסוף תהיה לפלשתינים מדינה?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il