|
הנס דמאנט. הערבויות יסייעו
|
|
|
|
|
יצרנית הרכב הגרמנית אדם אופל, שבבעלות ג'נרל מוטורס האמריקנית, הודיעה (יום ו', 14.11.08) כי תבקש ערבויות ממשלתיות להלוואות שהיא מתכוונת לקחת. המשבר הפיננסי הפוגע בכל תעשיית הרכב האירופית, מקשה על החברה להשיג הלוואות בשוק החופשי.
אופל מסרה כי תבקש את הערבויות מהממשלה הפדרלית הגרמנית ומממשלותיהן של ארבע מדינות שיש לה בהן מפעלים: הסה, תורינגיה, ריינלנד-פלטינט ונורד-ריין וסטפליה. היא לא נקבה בסכומים שהיא מבקשת.
מנכ"ל אופל, הנס דמאנט, אמר כי הערבויות יסייעו לחברה לא רק להבטיח תעסוקה לעובדים בגרמניה אלא גם את עתידה של החברה ברחבי אירופה. המטרה היא להבטיח את התחרותיות של אופל במצב הקשה השורר בעולם, אמר.
משרד הכלכלה בברלין אמר כי כבר עמד במגע עם אופל, המעסיקה כ-25,000 עובדים בגרמניה. "אופל חייבת להניח כעת על השולחן נתונים קונקרטיים כדי שנוכל לנתח את המצב", נאמר בהודעת המשרד. "על בסיס זה ננהל שיחות בתוך הממשלה הפדרלית ועם המדינות בגרמניה".
צעדה של אופל ננקט לאחר שהמנכ"ל שלה דמאנט, ראש מועצת העובדים קלאוס פרנץ ונשיא ג'נרל מוטורס אירופה קרל-פטר פורסטר, שלחו מכתב לקנצלר אנגלה מרקל, ובו הביעו חשש לעתידה של תעשיית הרכב בגרמניה. במכתב קראו לממשלה לתת הנחות ממסים על קנית מכוניות חדשות, וטענו כי צעד כזה יהיה נבון מבחינה סוציאלית ואקולוגית". כמו-כן קראו לתת תמריצים לצרכנים לרכוש רכב חדש, חסכוני בדלק, ולנטוש מכוניות בנות 10 שנים ויותר.
השלישית בגרמניה
אופל בונה מכוניות מאז 1899. ג'נרל מוטורס רכשה אותה ב-1929. החברה מפעילה שלושה מפעלי רכב בגרמניה: בעיר בוכום, שבה מיצרים את הדגמים אסטרה וצפירה, בעיר אייזנאך, שבה מייצרים את הדגם קורסה, ובעיר ריסלסהיים שבה מייצרים את הדגמים וקטרה וסיגנום. כמו-כן מייצרת אופל מנועים במפעל הרכבה בעיר קייזרסלאוטרן.
ב-2007 ייצרה אופל 549,349 מכוניות בגרמניה, ב-6% יותר מאשר בשנת 2006. ג'נרל מוטורס מכרה מגרמניה בשנה שעברה עוד 330,590 מכוניות, ובהן 299,239 מכוניות תחת המותג אופל. מכוניות אופל הן המותג השלישי בפופולריות שלו בגרמניה אחרי פולקסווגן ומרצדס-בנץ. אופל בונה גם מכוניות בבלגיה, בפולין, בפורטוגל ובבריטניה.
בשבוע שעבר דיווחה החברה האם ג'נרל מוטורס על הפסד של 2.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2008 ואמרה כי היא עלולה להישאר בלי מזומנים כבר בסוף השנה. אף שג'נרל מוטורס אומרת כי פשיטת רגל אינה אופציה, היא פועלת בדחיפות להשיג חלק מהלוואות שהקצה הממשל לענף הרכב בריבית נמוכה בסך 25 מיליארד דולר.
יצרני הרכב נפגעו קשה מההאטה הכלכלית בעולם ומהקשיים הכלכליים בארה"ב, המונעים מהצרכנים לקנות מכוניות. אוקטובר היה החודש הגרוע ביותר במכירת רכב בארה"ב אחרי 25 שנה.