|
לא רלוונטיות. קרוגמן [צילום: AP]
|
|
|
|
|
חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' פול קרוגמן אמר (יום א', 7.12.08) כי תעשיית הרכב של ארה"ב תיעלם ככל הנראה. "היא תיעלם בגלל הכוחות הגיאוגרפיים שאני ועמיתי דנו בהם", אמר קרוגמן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פרינסטון ובעל טור בעיתון 'ניו-יורק טיימס', לכתבים בסטוקהולם. "אין לה עוד זכות קיום בכלכלה של ימינו".
קרוגמן זכה ב-10 מיליון כתר שוודי (1.4 מיליון דולר) פרס נובל לכלכלה, על עבודתו בתחום תבניות הסחר הבינלאומיות. מחקרו בתחום הגיאוגרפיה הכלכלית מנסה, בין היתר, למצוא הסבר לשאלה מדוע משאבי ייצור מתרכזים דווקא במקומות מסויימים בעולם.
בדברים שאמר לכתבים שלושה ימים לפני טקס חלוקת הפרס, ציין קרוגמן כי תוכניותיהם של ראשי הקונגרס בוושינגטון להציל את שלשות ענקי הרכב בדטרויט - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - הם פתרון קצר מועד, הנובע מ"היעדר רצון לקבל את עובדת כישלונה של תעשיה גדולה בעיצומו של המשבר הכלכלי".
לנוכח הקיצוצים הגדולים בכוח האדם במשק האמריקני, הבית הלבן והדמוקרטים בקונגרס נושאים ונותנים על עסקה שתעמיד לרשות יצרני הרכב הלוואות בסך 15 מיליארד דולר כדי למנוע את ההתמוטטות שלהן כבר השנה.
הלוואה לטווח ארוך - רק תמורת שינויים
בתוך כך דרש (יום א', 7.12.08) יו"ר ועד הבנקאות של הסנאט בוושינגטון כריסטופר דוד, מענקי הרכב להחליף את מנהליהן הבכירים תמורת סיוע הצלה לטווח ארוך. בראיון לתוכנית הטלוויזיה "מול פני האומה" ברשת CBS, אמר דוד, דמוקרט מקונטיקט, כי הוא מקווה שהקונגרס יאשר בתוך ימים אחדים את ההלוואות בסך 15 מיליארד דולר. ואולם החברות צריכות לבצע שינויים מבניים אם הן רוצות בהצלה משמעותית יותר מהקונגרס בשנה הבאה.
דוד אמר כי יצרניות הרכב זקוקות למזומן בתוך שבועות אחדים כדי להימנע מקריסה. אבל לטווח הארוך, תצטרך כנראה קרייזלר להתמזג עם חברה אחרת, וג'נרל מוטורס תידרש להחליף את המנכ"ל שלה ריק וייגונר.