|
בואינג. קיצוצים [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג הצטרפה אל ענקי התעשיה של ארה"ב המדווחים על קיצוצים נרחבים בכוח האדם. בואינג הודיעה כי תבטל 4,500 משרות במפעלים לייצור מטוסי נוסעים, שהן כ-7% מכלל כוח העבודה שלה. הקיצוץ נועד לקרטין את העלויות לנוכח המיתון העולמי.
קודם לכן הודיעו יצרנית האלומיניום השנייה בעולם אלקואה, ענקית הציוד המכני הכבד קטרפילר, יצרנית הרכב קרייזלר, ענקית התעשיה 3M, ורבים אחרים, על קיצוצים בכוח האדם כדי להתגבר על הירידה בביקוש לתוצרתם.
המשק האמריקני איבד בדצמבר יותר מחצי מיליון משרות לא-חקלאיות, ושיעור האבטלה עלה לרמתו הגבוהה ביותר אחרי 16 שנה.
בואינג, שהפסידה בשנה שעברה במרוץ ההזמנות לחברת איירבוס, חברת בת של EADS, מסרה כי רוב המשרות שתקצץ אינן קשורות במישרין בייצור מטוסים. בעיקר יבוטלו משרות במפעליה באזור סיאטל, בחודשים אפריל-יוני 2009.
"זוהי תזכורת כואבת שהמיתון פוגע במשפחות במדינת וושינגטון", אמרה הסנטורית הדמוקרטית מדינה זו פאטי מאריי. "בואינג היא עורק החיים של האזור שלנו, וכאשר כואב לבואינג, כואב למדינת וושינגטון כולה".
לאחר הקיצוצים יעבדו בחטיבת המטוסים המסחריים של החברה 63,500 עובדים, כמו בתחילת 2008. בסוף השנה שעברה העסיקה החברה 67,659 איש בחטיבה זו.
אחרי השביתה הארוכה
בואינג, שהיא גם יצרנית המוצרים הביטחוניים השנייה בגודלה בארה"ב, העסיקה בסוף 2008 יותר מ-162,000 עובדים. החברה מתכננת להשיל מעליה שומן מיותר כדי להתגבר על הירידה בהזמנות, לאחר שלוש שנות גאות חסרת תקדים.
בשנה שעברה הוזמנו בחברה 662 מטוסי נוסעים, ב-53% פחות מאסר בשנת 2007, שהייתה שנת השיא. הסיבה העיקרית היא שחברות תעופה רבות מעכבות את הזמנותיהן בגלל הירידה התלולה בביקוש לטיסות.
בואינג מחזיקה בהזמנות לייצור 3,714 מטוסים. כמות זו מספיקה לתעסוקה מלאה של מפעליה במשך שש שנים. אבל מומחים בענף אומרים כי רבות מההזמנות יידחו, ומספר ההזמנות החדשות יצנח.
אנחנו נוקטים צעדי זהירות כדי להבטיח שבואינג תישאר במצב טוב בסביבה הכלכלית הקשה של ימינו", אמר מנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים של החברה, סקוט קרסון.
קיצוץ המשרות בא זמן לא רב לאחר שהסתימה שביתה של 27,000 פועלי ההרכבה שנמשכה יותר מחודשיים. חלק מהמחלוקת בין ההנהלה לאיגוד המקצועי נגע לביטחון העובדים, ולזכותה של החברה להוציא עבודות לקבלני משנה.