|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

האם ערוץ 24 יהיה גלגלצ החדש?

בגלגולו הראשון, ערוץ 24 לא למד את מה שאם-טי-וי הבין מזמן: שבעידן האינטרנט אי-אפשר לבנות ערוץ מוזיקה מקליפים בלבד האם הערוץ המחודש יביא בשורה לתעשיה?
28/03/2009  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: גילי איזיקוביץ ונויה כוכבי   |    |  עכבר העיר  |  mouse.co.il  |  תגובות
יום השידורים הראשון של הערוץ החדש [צילום: דניאל צ´צ´יק]

גיא פינס ועידו רוזנבלום מתכוננים לשידור [צילום: דניאל צ´צ´יק]

זהו יום ההולדת של ריטה, והיא יושבת באולפן שקוף הנטוע במרכזו של ארגז חול בנמל תל אביב החדש, כשלצדה אילנה דיין. מעבר לזכוכית קומץ מעריצות ומעריץ אחד, מנופפים בשלט גדול ובזר בלונים צבעוניים. מחוץ לאולפן סופה מתגלגלת לעבר החוף, והגלים שנשברים נשמעים היטב בתוך קוביית הזכוכית. הקובייה הזו היא כרגע תקוותו היחידה של ערוץ 24, לאחר שבחודשים האחרונים התחלפו בו ההנהלה, הלוגו והסלוגן (כעת זה "תמיד מנגן") ובימים אלו הוא שוב מבטיח להיות הבית החדש של המוזיקה הישראלית.

על דיין ועל ריטה הוטלה המשימה לשדר את השעה הראשונה של הערוץ המחודש, שעה ראשונה מתוך שידור חי של 24 שעות במשך 24 ימים. כך הולך להתנהל הערוץ בכמעט-חודש הקרוב: אולפן קטנטן שמכיל שמונה אנשי צוות, שני מגישים, מערכת תופים בפינה והרבה נוף לים; ניידת שידור דחוסה במרחק כמה מטרים משם, ומשרדי הפקה מאולתרים בחדרים שהיו פעם המשרדים של ג. יפית, והיום נראים כמו אסופה מקרית של קירות גבס, מחשבים ושלטים בכתב ידן של מפיקות.

חמש שנים וחצי עברו מאז הושק ערוץ המוזיקה הישראלי, ולמרות שקיוו שיהיה מקבילה עברית לערוץ אם-טי-וי ודומיו מחו"ל, הוא לא הצליח לבסס לעצמו קהל. היום, מבטיחה ההנהלה החדשה, מתחיל עידן חדש. האם יצליח להתאים את עצמו למציאות העכשווית? מה בכלל קרה בגלגול הקודם שכמעט הוביל לסגירתו? ומה אפשר ללמוד מערוצי המוזיקה המקבילים בעולם?


מוזיקה ברוטו

המכרז לערוץ מוזיקה ייעודי הוגש ב-2003, אז הופרחו באוויר אמירות על בית חדש למוזיקה הישראלית ועל נישה טלוויזיונית שתציל את שוק המוזיקה, השרוי באי ודאות כלכלית עקב הירידה במכירות האלבומים. יותר מכל הורגשה התקווה להקים כאן תעשיה מוסיקלית נוספת, של במאים, עורכים, כתבים וצלמים שיקימו יחד ערוץ שוקק, עדכני ומשפיע. כל זה נעלם מהר למדי. במציאות שבה יו-טיוב הוא כלי שגור בכל בית, לא נמצאו צופים רבים לערוץ שמתבסס על שידור קליפים. הרייטינג, שבתחילה דווקא היה לא רע ביחס לערוץ נישה, הלך וגירד את התחתית.

ייתכן שהצצה במקביליו מעבר לים הייתה עשויה למנוע את תהליך ההידרדרות של הערוץ. מלכתחילה ברור שהקמתו של הערוץ הישראלי בקיץ 2003, נעשתה באיחור אלגנטי של יותר מ-20 שנה אחרי ההיסטוריה שקבע אם-טי-וי, אבל לא רק העיתוי סבל מחוסר עדכניות.

ראשיתו של אם-טי-וי בניו-יורק ב-1981. אות הפתיחה שלו, המגלומני-מעט, הציג את דמותו של האדם צועד על הירח, רמז לשאיפות ההשתלטות על מסכי העולם. בשנים הראשונות שידר הערוץ קליפים בלבד, כשביניהם הפסקות לפרסומות וקטעי הנחיה קצרים. שלוש שנים אחרי הקמתו ייסד הערוץ טקס פרסים למוזיקה ולקולנוע, ובין לבין החל לרומם כוכבים ולתרום לייסודה של תרבות שלמה מסביב למוזיקה.

ארבע שנים לאחר הקמתו נקנה הערוץ על-ידי תאגיד הטלוויזיה ויאקום, ומכיוון שקהל היעד גילה עייפות לנוכח התכנים - מוזיקה נטו - עבר הערוץ מתיחת פנים. בשנת 1987 החל הערוץ לשדר, פרט לקליפים, גם תוכנית חדשות והופעות אקוסטיות באולפן. לקראת סוף העשור הורגשה מתיחת הפנים אפילו יותר, עם עלייתן של תוכנית כמו זו של ריי קוקס או ,"Most Wanted" שהצלחתן הפכה אותן לסמלים של ממש. כמה שנים אחר כך, בשנות ה-90, היו אלו הדמויות המצוירות ביווייס ובאטהד ואחריהם דריה, ומהר מאוד גילה הערוץ גם את ז'אנר הריאליטי, והפקות כמו "העולם האמיתי" הפכו ללהיט ענק.

כדי להמשיך להצליח נאלצה התחנה להסתגל לטעם הקהל ולתנאים המשתנים שהכתיבה המציאות. שידור אינסופי של קליפים הפך למעמסה לא רצויה, וכבר בסוף שנות ה-90 הוסט הפוקוס לכיוון תוכניות קומדיה ומתיחות כמו ."Jackass" בתחילת העשור הנוכחי, כשהאינטרנט ויו-טיוב הפכו לשחקנים חשובים במגרש המוזיקה, הצטמצמו שעות שידור הקליפים בערוץ לשמונה שעות ביממה. במקום הקליפים הציע הערוץ, שכבר לא מותג כערוץ מוזיקה אלא כערוץ לצעירים, תוכניות ריאליטי כמו "נשואים טריים" ו"האוסבורנים".

המגמה נמשכה: תוכניות שעיקרן מוזיקה, כמו "American Idol" ("כוכב נולד" המקורי) או "Singing Bee" ("תשיר את זה" ששודרה בארץ בזכיינית רשת) ואפילו "High School Musical" דווקא לא הופקו בערוץ, והתכנים שכן שודרו בו ניסו לקלוע לטעם צעיר, פרוע ומעודכן יותר, למשל תוכנית הריאליטי הטראשית "שוט של אהבה עם טילה טקילה". בשנים האחרונות מסתפקים בערוץ בכשלוש שעות קליפים בממוצע ליממה. שידור קליפים כבר לא נחשב מספיק מעניין, ובעיקר כבר לא מצליח לשמור על קהל היעד הצעיר.

ובינתיים בארץ, מעבר להפקות ספורות, תוכנית השידורים של ערוץ 24 התבססה כמעט רק על קליפים. הרייטינג דשדש, ורגע לפני שהשאלטר נסגר על הערוץ, הגיעה קשת. זכיינית ערוץ 2 רבת הזרועות, שמחזיקה פרט למותגי העל "האח הגדול" ו"כוכב נולד" גם את ערוץ "ביפ" ואת אתר האינטרנט "מאקו", רכשה 44 אחוז ממניות הערוץ והכריזה בנובמבר האחרון על פתיחתו המחודשת. סופי השבוע הפכו למעבדה ניסיונית לערוץ המחודש, אבל במקביל זכו לביקורת בעקבות "קידום מופרז לתוכני הזכיינית" - כך תיאר יו"ר המועצה לכבלים ולוויין ניצן חן את סוף השבוע שהוקדש כולו ל"אח הגדול".


הכל פה קטן

"אני צריך להיות אלטרנטיבה לערוצים המסחריים המרכזיים", אומר אורי סלעי, העורך הראשי של הערוץ, בהפסקה חטופה מהתרוצצות בין האולפן, הבקרה ומשרדי ההפקה. "אני צריך להיות האחות הקטנה או האח הבינוני. הערך של 'ביפ' למשל הוא חתרנות. אני לא רוצה להיות חתרני. אני רוצה להיות מיינסטרים, לשדר מוזיקה לקהל רחב. אני מוכר פרסומות".

הדברים הללו מתיישבים עם דברים שאמר השבוע גם בכיר בקשת: "אנחנו לא נהיה ערוץ לצעירים. זה ערוץ מוזיקה, וככה הוא יישאר". סלעי מסכים: "העולם השתנה. אנשים מחפשים קליפים ושירים בסלולר ובאינטרנט. הדור שלי גדל על 'More then words' של 'אקסטרים' - קליפ מיתולוגי, שחור לבן, קלוז אפ על הגיטרה. נגמר הדבר הזה שאתה יושב ארבע שעות מול הטלוויזיה ומקווה שאולי העורך המסוים ישים את השיר שאתה אוהב. אני מאמין שמוזיקה ישראלית היא יתרון. היא תביא לי אנשים בגלל שהיא מוזיקה ישראלית, בגלל שהיא הפסקול שלנו. נמצא את המינון בין תוכניות לקליפים. אני לא רוצה להיות שומר מסך בפיצוציות, זה לא מעניין אותי. אני מאוד אשמח שיראו אותנו בפיצוציות, אבל לא רק. אנחנו נביא את זה

בינתיים באולפן השקוף הרוחות נרגעו. דיין וריטה מעבירות את השידור לקליפ, דיין שולפת מסרק וריטה ניגשת לזכוכית ושולחת נשיקות למעריצות. מאוחר יותר, שתיים מהמעריצות יזכו להיכנס לאולפן. "הקהל מחפש להתרגש, להתקרב", אומר סלעי. "מוש בן ארי שישב כאן קודם הוא כוכב ענק, שמביא קהל עצום להופעות ומוכר הרבה תקליטים. הרבה אנשים מתחברים אליו. מה שייתן לי יתרון בקרב על לבו של הצופה הוא היכולת להביא אותו לאולפן ולהגיד לאנשים 'בואו תגעו במוש, תבקשו ממנו שיר, תכנסו לאולפן לבקש חתימה'".

האם החודש הראשון משקף את פניו של הערוץ בעתיד? "אני חושב שזה מאוד משקף, אבל זו לא חוכמה להגיד כי החודש אנחנו עושים דבר מאוד נדיר שלא קורה בכל יום. זה לא קורה בטלוויזיה כמעט בכלל - אולפן שקוף, שידור חי רציף וכל העסק הזה. זה משקף את מה שהולך להיות במובן שהכל מאוד נגיש, שאפשר לגעת. בכוונה לא הרחקתי את הקהל מהאולפן. הכל אפשרי ויכול להיות ספונטני. זה לא כמו הופעה אצל יאיר לפיד. אם זה יצליח ניקח את האולפן בקיץ לאילת או למקום אחר. תהיה גם תוכנית שנקראת 'לילה לא שקט'. יגישו אותה זוגות של מנחים שמכירים כבר וירגישו יחד כמו בסלון. הבלתי אמצעיות מאוד חשובה לי".

מה לגבי הרצון להראות את המוסיקאים ככוכבים? "הכל פה קטן", אומר סלעי, "ריטה היא הסטארית הכי גדולה, אבל מי שגר בתל אביב רואה אותה כל הזמן". עם זאת הוא מבהיר: "אני לא אומר שאין לי כוונות להראות כוכבים. אני הולך לשדר הופעות גדולות. בקיץ אני הולך לשדר מקיסריה. אני רוצה לתת לזמרים ולזמרות את ה'גלאם' שלהם, כי אין דבר קולי יותר מלהיות רוק סטאר. חוץ מכוכב כדורגל".


דברים יכולים לקרות

בינתיים באולפן, גיא פינס ועידו רוזנבלום מחליפים את דיין וריטה. הם מארחים את רמי פורטיס והלהקה שלו, שמנגנים באולפן את שירו החדש "בלונדיניות על אוטוביאנקי". אחרי ההופעה מגיע פורטיס למשרדי ההפקה, עטוף היטב ומעשן סיגריה. ההשקה המחודשת עושה עליו רושם טוב. "מי יודע מה יהיה", הוא אומר, "ימים יגידו. עד עכשיו הערוץ לא מצא חן בעיני. הייתי עובר אליו ועובר בחזרה. אבל אני לא מבין בזה ממש. באתי להופיע". לסיום הוא נזכר שגם בהשקה של הגלגול הקודם של הערוץ הוא היה נוכח.

יעד נוסף, מעבר לכיבוש הרייטינג והפיצוציות, הוא להחזיר את הקשר הישיר שבין ערוץ המוזיקה לתעשיית המוזיקה. "שיתוף פעולה עם האמנים יכול להועיל לכולם", מסביר סלעי. "בסוף השבוע האחרון עשינו ספיישל אייל גולן ושברנו את שיא הרייטינג שלנו. לא כי אנחנו כאלה חכמים אלא כי הצופים אהבו את מה שחילקנו. לפעמים זה יהיה 'האח הגדול' שיביא לי את הצופים, ובדרך כלל אני אחשוב שאייל גולן יביא אותם. הערוץ צריך להיות רלוונטי ואקטואלי. לא להקליט תוכניות ולשים אותן לחצי שנה על המדף. אם קורה משהו עכשיו במדינה אנחנו נגיב. את רוצה לראות הופעה של מוש בן ארי מעכשיו, לא הופעה שלו מלפני ארבע שנים".

מה ייחשב בתור הצלחה? "שיראו אותנו וישמעו אותנו", אומר סלעי. "לחזור לשוק זה גם רייטינג, זה לעבור מעולם שברי האחוזים לעולם האחוזים. זה יכול להביא אותנו לאיזון תקציבי ולאמון בשוק המוזיקה, אם נראה פה את האמנים והזמרים, אם הצופים יבחרו בנו, אם נהיה אלטרנטיבה בזמן אמת. אם כל פעם שאת ואני וכל אחד שמתיישב מול הטלוויזיה ועושה את סיבוב הערוצים שלו, שיבדוק מה קורה אצלנו. שידע שאצלנו יכולים לקרות דברים".

תאריך:  28/03/2009   |   עודכן:  28/03/2009
גילי איזיקוביץ ונויה כוכבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ערוץ 24 יהיה גלגלצ החדש?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האיחוד האירופי מוציא 'כרטיס צהוב' לממשלתו המתגבשת של בנימין נתניהו, לאחר שהתברר מההסכמים הקואליציוניים שכבר נחתמו הן עם מפלגת העבודה והן עם מפלגת ישראל ביתנו, כי אלה אינם כוללים הצהרה מפורשת על נכונות הליכוד לפעול להקמת שתי מדינות לשני עמים.
28/03/2009  |  יואב יצחק  |   חדשות
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. ירידה בלתי צפויה בצריכה הפרטית בארה"ב החזירה את החששות כי המשבר עדיין רחוק מסיום. מימושים על-רקע עליות השערים במהלך שלושת השבועות האחרונים לא סייעו לאווירה השלילית והמסחר שהסתיים במגמה שלילית סיכם שבוע חיובי בשווקים.
27/03/2009  |  שמואל שוסטר  |   חדשות
בית משפט בוושינגטון חייב את אירן לשלם פיצויים בסכום כולל של 26 מיליון דולר לבני משפחתו של החייל, נחשון וקסמן, שנרצח ב-1994 אחרי שנחטף על-ידי אנשי החמאס.
27/03/2009  |  יואב יצחק  |   חדשות
גופת אשה כבת 35 נמצאה בערב שבת בביתה ברחוב יהודה המכבי באשדוד. גופתה התגלתה בעקבות דיווח אנונימי שהגיע למד"א.
27/03/2009  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות

קובי בראיינט? לברון ג'יימס? דוויין ווייד? אחד משלושת הכוכבים הללו יזכה בסיום העונה הסדירה בתואר ה-MVP. גם כריס פול מניו אורלינס ודווייט האוורד מאורלנדו הם מועמדים יותר מראויים, לפחות להיכלל בויכוח הנצחי מי יזכה בתואר האישי.


27/03/2009  |  אייל גרוסברד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il