|
סיכן חיים [צילום אילוסטרציה: AP]
|
|
|
|
|
זכרייה ג'בר הגיש ערעור לבית משפט המחוזי בבאר-שבע על פסק דינו של בית משפט לתעבורה בעיר שהרשיע אותו על-פי הודאתו בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגת בלתי מורשה ונהיגה ללא פוליסת ביטוח בת תוקף וגזר עליו את העונשים הבאים: קנס בסך 1000 שקל, פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה למשך 30 חודשים, פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה למשך 10 חודשים, על תנאי, למשך 3 שנים ו-12 חודשי מאסר, מהם 91 ימים לנשיאה בפועל והיתרה על תנאי, למשך 3 שנים. ג'בר ערער על עונש פסילת רישיון הנהיגה. לדבריו, תקופת הפסילה ארוכה מהמקובל ויש לצמצמה. המדינה השיבה שנסיבות העניין חמורות ומצדיקות את העונש שהושת.
שופט בית משפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, דחה את הערעור. השופט התייחס לכך שמתיק בית המשפט עלה שתחילה, כפר ג'בר במיוחס לו וטען שלא נהג במשאית טרם מעצרו אלא מישהו אחר שהיה עמו נהג בה. לאחר שבית משפט לתעבורה שמע את כל ראיות התביעה, חזר ג'בר מכפירתו והודה בכל עובדות כתב האישום. השוטרים העידו בבית משפט לתעבורה שהתקבל מידע לפיו נהג הנמצא תחת פסילה נוהג במשאית בדרך למצדה ובשלב מסוים, איתרו אותה וזיהו את ג'בר. תוך כדי שסימנו לו לעצור, עקפה המשאית את רכבם בצורה מסוכנת ונעה מצד לצד. כשהמשאית נעצרה, ראו השוטרים שג'בר - שקודם זוהה כמי שנהג במשאית, יצא מדלת הנוסע ואילו זה שיושב ליד ההגה, הוא אותו אחר שקודם לכן לא נהג במשאית. אותו אדם - שהוא בעל רישיון מתאים לנהיגת המשאית, מסר לשוטרים שג'בר נהג במשאית ואילו הוא ישב לידו וישן ולפתע ג'בר העיר אותו והורה לו להתחלף תוך כדי נסיעה.
השופט ביתן הדגיש שמדובר במשאית ובנתמך - "פול טריילר". משקל המשאית הוא 48.000 ק"ג ומשקל הנתמך הוא 39.000 ק"ג. המשאית והנתמך היו עמוסים בסלעים, שהועמסו עליהם באזור מצפה רמון ויעדם היה אזור ירושלים. "למערער היה בעבר רישיון נהיגה בדרגה 03, המתיר נהיגה בגרור ונתמך במשקל כולל של עד 10.000 ק"ג בלבד, שאינו מתאים לנהיגת המשאית והנתמך בהם. רישיון הנהיגה של המערער פקע ביום: 9.3.06, למעלה משנה לפני מועד ביצוע העבירות נשוא הערעור. המערער היה תחת שני פסקי דין של בית המשפט לתעבורה ירושלים - שכל אחד מהם פסל אותו מלהחזיק או מלקבל רישיון נהיגה לארבעה ולשלושה חודשים, בהתאמה. אמנם, העונש הכולל שהושת על המערער ובמיוחד מרכיב פסילת רישיון הנהיגה - משמעותי, אך נסיבות העניין חמורות מאוד והן מצדיקות אותו. קשה להגזים בסכנה הטמונה בנהיגת משאית עם נתמך, עמוסי סלעים, בכביש שבין מצפה רמון למצדה, על-ידי מי שאינו מורשה ומעולם לא היה מורשה לנהוג בה. לכך יש להוסיף את התנהגותו החמורה ביותר של המערער, שתוך כדי נסיעת המשאית, עבר ממושב הנהג למושב הנוסע, כשהנוסע עובר ממושבו למושב הנהג ואת העובדה שהמערער נהג במשאית ללא פוליסת ביטוח תקפה, כשרישיונו פקע כשנה קודם לכן ובהיותו תחת שתי פסילות שהוטלו עליו על-ידי בית המשפט".
השופט ביתן הוסיף שהעונש שהושת על ג'בר לא רק שאינו מחמיר אתו אלא שאף נוטה, במידה מסוימת, לקולא.