|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
לינדנשטראוס / רמון

דוח חמור על האזנות הסתר בפרשת רמון

רשלנות ממשית של המעורבים

מבקר המדינה קובע כי היו ליקויים משמעותיים באופן שבו פעלו ארבעת מובילי התביעה נגד חיים רמון בכל הנוגע להעברת חומרי האזנות הסתר לידי צוות ההגנה "התקלות - בגלל חוסר הקפדה על הכללים שנקבעו בעבר" הפרקליטות: המבקר שם קץ למסע יחצ"ני לדה-לגיטימציה של מערכת האכיפה השר לביטחון פנים: חלק מהתקלות תוקנו והשאר יתוקנו במהרה
28/06/2010  |   איציק וולף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
תגיות / מי ומי:
 חיים רמון   יוסף חיים שפירא   יצחק אהרונוביץ'   מיכה לינדנשטראוס   מירי גולן   מני מזוז   מתניהו אנגלמן 

הרשלנים
איתמר לוין
במובן מסוים, קביעתו של המבקר שבפרשת רמון התנהגה הפרקליטות ברשלנות, מטרידה יותר מאשר אם היה קובע שהיה כאן זדון
לרשימה המלאה

איציק וולף
הפרקליטות הבכירות: לא היה לנו שימוע

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע (יום ב', 28.6.10) בדוח המיוחד שלו הנוגע להאזנות הסתר בחקירת השר לשעבר חיים רמון כי בחקירה נפלו ליקויים משמעותיים מכיוון שכל המעורבים בה פעלו בניגוד לכללים המחייבים.

לדברי המבקר, אין איש החולק על כך שהממונים על החקירה - פרקליטת המחוז, עו"ד רות דוד, התובעת בתיק, עו"ד אריאלה סגל-אנטלר, החוקרים - ראש יאח"ה דאז, תנ"צ בדימוס מירי גולן וסנ"צ ערן קמין - לא וידאו כי תוצרי האזנות הסתר יתומללו או יתוקצרו ויועברו לעיון הפרקליטוּת, והפרקליטוֹת לא עיינו בכל חומר החקירה לרבות החומר המודיעיני לפני הגשת כתב האישום ולפני תחילת המשפט.

"תקלות אלה מצביעות על כשלים אישיים של ארבעת המעורבים העולים כדי רשלנות ממשית אף כי הדברים נעשו בלא זדון, ויש לשקול אם יש להסיק מסקנות אישיות כלפיהם", קבע בדוח.

לדבריו, על היועץ המשפטי לממשלה לבחון את עמדתו בָּעניין בשים לב למכלול הגורמים הרלוונטיים ולסעיפי החוק הנוגעים בדבר, לרבות הטענות שהועלו בפנינו בדבר היבטים הקשורים בתקופת ההתיישנות הקבועה בדיני המשמעת. עוד ציין כי ההתיישנות אינה מוחקת את עבירת המשמעת אלא רק מונעת העמדה לדין בגינה.


לינדנשטראוס ציין עוד כי חשוב כי המסקנות שיוסקו ממקרה פרטי זה יילמדו ויהוו אבן בוחן למקרים אחרים, וזאת בלי שייפגעו יכולותיה של מערכת אכיפת החוק להיאבק בעברות חמורות ובפשיעה המאורגנת.



לינדנשטראוס ציין בדוח כי במקרים רבים דוגמת חקירת חיים רמון הבעיה אינה בעצם האזנות הסתר ובדרך ביצוען אלא בהעברת תוצרי ההאזנה מהמשטרה לפרקליטות ומן הפרקליטות לסנגוריה.

"סוגיות אלו מוסדרות בנוהלי עבודה ברורים, אולם בחלק מן המקרים הם אינם מיושמים, בין השאר בשל קשיים תפעוליים שהנוהל אינו נותן להם ביטוי. כאשר בידי המשטרה נצבר מידע רב - למשל: הוקלטו בהאזנת סתר אלפי שיחות - מתקשה הפרקליטות לעבד את המידע, והדבר עלול להשפיע על יכולתה לבחון את חומרי החקירה והמודיעין כראוי. העומס הכבד שמוטל על הפרקליטות והצפיפות במשרדיה מקשה עליה לאחסן באורח מאובטח חומר רגיש, גורמים לאי-העברת מידע מודיעיני מן המשטרה יחד עם תיק החקירה, בין השאר, בשל החשש כי חומר זה יועבר בטעות למי שאינם מורשים לראותו", קבע בדוח.

לדבריו, על היועץ המשפטי לממשלה ועל מפכ"ל המשטרה לתת את דעתם לקשיים אלו ולבחון אם הנהלים הקיימים פותרים את כל הבעיות שהמשטרה והפרקליטות נתקלות בהן בעבודתן השוטפת.

"יש לבחון אם הנהלים ישימים בכל המקרים, ואם יש מקום לקבוע נהלים למקרים מיוחדים. על המשטרה ועל הפרקליטות לבחון במשותף את יחסי הגומלין ביניהן ולהשתמש בפורומים המשותפים שלהן לליבון ולפתרון מהיר של קשיים אובייקטיביים המתגלים בקשר ביניהם. סוגיה זו חשובה לא רק לעצם עבודתן, אלא גם לשמירה על זכויות החשודים והנאשמים ולמניעת עינוי דין. על המשטרה ועל הפרקליטות לבחון כיצד ניתן להבטיח תיעוד מלא ונכון של המידע והמסמכים שעליהם מבוססות הבקשות, בשים לב, כמובן, לעובדה שמדובר בהליך במעמד צד אחד מזה ולשיקולים הנוגעים למניעת חשיפת מקורות", כתב.

לינדנשטראוס הוסיף כי השינויים הטכנולוגיים המתחוללים בעולם, המעבר לתקשורת מחשבים ולטלפונים ניידים והתחכום הגובר של ארגוני הפשיעה מחייבים את כל מערכות אכיפת החוק להיערך הן מהבחינה הנורמטיבית והן מהבחינה טכנולוגית כדי לאפשר למשטרה לקיים האזנות סתר במקרים הראויים לשם מאבק בפשיעה, בעיקר הפשיעה החמורה.
חוות דעת: האזנות סתר בחקירות פליליות
חוות דעת זו של מבקר המדינה אינה עוסקת בהרשעתו של מר רמון, שכן מדובר בפסק דין חלוט, ובוודאי אין היא דיון נוסף על ההכרעה השיפוטית בעניינו לרבות בסוגיות הקשורות בהאזנות סתר שבית המשפט דן בהן. עם זאת, ממצאי הבדיקה מצביעים על ליקויים משמעותיים אשר גרמו לתקלה החמורה שבעטייה לא הועברו לנאשם - מר רמון - חומרים הנוגעים למשפטו שמקורם בהאזנות סתר. ליקויים אלו לא נבעו מכשל מערכתי או ארגוני אלא בעיקר מכשל אישי של בעלי התפקידים שעסקו במלאכה ומאי-קיום הכללים על ידי אותם בעלי תפקידים: תנ"צ מירי גולן (ראש יאח"ה לשעבר), שהשתחררה בינתיים מן השירות במשטרת ישראל לאחר שנות עשייה מוצלחות בתפקידים בכירים במשטרה; סנ"צ ערן קמין (ראש מפלג לשעבר ביאח"ה); פרקליטת מחוז תל אביב, עו"ד רות דוד; והתובעת במשפט רמון, עו"ד אריאלה סגל-אנטלר.

המשטרה: לא היה כשל מערכתי, רמון בחר שלא לערער

גם במשטרת ישראל מביעים סיפוק מדוח מבקר המדינה שקבע כי פעולת החוקרים בפרשת רמון, לא נעשתה מכוונת זדון.

"דוח מבקר המדינה העוסק בהאזנות הסתר בחקירות פליליות קובע כי כיום הוסדרה סוגיית האזנות הסתר במשטרה באופן מקיף "ההולם את חשיבות החוק ורגישותו". המבקר מצא כי במשטרה הותקנו "40 כללים ונוהלי משטרה המסדירים את נושא האזנות הסתר לפרטי פרטים" לאחר בדיקה מקיפה שערך מבקר המדינה בתחום האזנות הסתר במשטרה, הוא קובע כי "לא נמצא כי הייתה פעולה במזיד של מי מהגורמים" וכי "לא נמצא כשל מערכתי בנושא". רמון, כאיש ציבור, הואשם, הורשע, ונענש בגין מעשה מגונה, ועל-אף שעמדה לו הזכות לערער על הרשעתו, בחר שלא לעשות כן", אמרו במשטרה.

הדוח מציין כי עיקר ההערות בדוח מקורם בהתנהלות אישית-נקודתית או בחיפזון, ולא בהתנהלות ארגונית-מערכתית.

עוד ציינו במשטרה כי ההערות המרכזיות נוגעות לפרשת השר רמון, מתרכזות בתחום העברת חומרי חקירה לעיון ההגנה, ולא בתחום האזנת הסתר.


במשטרה הדגישו עוד כי אין לנתק את הצלחת מאבק המשטרה בארגוני הפשיעה ובכנופיות גנבי הרכב והרכוש, בשימוש באמצעי האזנות הסתר.

"כפי שקבע המבקר - חשיבות האזנות הסתר ככלי למלחמה בפשיעה אינה מוטלת בספק, במיוחד על-רקע היווצרותם של ארגוני פשיעה במדינת ישראל, לחלקם פעילות בינלאומית. המבקר מכיר בדוח בחיוניות שבשימוש בהאזנות הסתר "כאשר הפשיעה גואה וארגוני הפשיעה עושים שימוש תדיר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ומאיימים על עדים ומתלוננים ומגבירים את מאמציהם לחדור ללב השירות הציבורי במדינת ישראל, חובתה של המשטרה לפעול בכל האמצעים החוקיים שבדיה ולהתאים את הכלים בהם היא משתמשת למציאות בימינו אנו", אמרו במשטרה.

"תהליך האזנת הסתר הינו מבין התהליכים המפוקחים ביותר במשטרה ישראל, המבוקר בדוחות המוגשים ליועץ המשפטי לממשלה מדי חודש, לכנסת מדי שנה, וכן פיקוח קבוע הדוק של מחלקת הסיגינט של המשטרה על יחידות המערך. במסקנות קובע המבקר כי "השינויים המתחוללים בעולם, המעבר לתקשורת מחשבים ולטלפונים ניידים והתחכום הגובר של ארגוני הפשיעה, מחייבים את כלל מערכות אכיפת החוק להיערך בהתאם, הן מבחינה נורמטיבית והן מבחינה טכנולוגית, כדי לאפשר למשטרה ביצוע האזנות סתר במקרים הראויים ולשם מאבק בפשיעה", לשון הודעת המשטרה.

השר אהרונוביץ': חלק מהתקלות כבר תוקנו

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' קיבל היום לידיו את דוח המבקר. לדבריוף מדובר בדוח רציני, יסודי ומעמיק. מלשכתו של אהרונוביץ' נמסר כי לאחר לימוד מסקנותיו, יחליט על המשך פעילות ועל אופי הצעדים הנדרשים.

"אנו רואים בדוח המבקר כלי חשוב לשיפור והתייעלות הארגונים עליהם מופקד המשרד לביטחון פנים. חשוב שמערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול ללא חשש ובכל דרך אפשרי במאבק בכל סוג של פשיעה באשר היא ועל כך, ימשיך השר לגבות באופן מלא את משטרת ישראל. יחד עם זאת, נדגיש שחלקן של התקלות המצוינות בדוח שהובא ע"י מבקר המדינה, תוקנו והשאר יתוקנו במהרה. המשטרה תפיק את המסקנות הדרושות", אמר אהרונוביץ'.

סיפוק בפרקליטות: המבקר הפריך את הקונספירציה

בפרקליטות המדינה הביעו סיפוק רב מדוח מבקר המדינה וטענו כי ממצאיו של המבקר הפריכו סופית את "כל טענות הקונספירציה למיניהן שהטיחו ברשויות האכיפה בעלי האג'נדה המחבקת את השר רמון".

"מבקר המדינה קבע כי שתי הפרקליטות שעסקו בתיק – פרקליטת המחוז, הגב' רות דוד והפרקליטה שהייתה מופקדת על ניהול ההליך, הגב' א. אנטלר - לא ידעו על תכני דפי ההפקה והאזנות הסתר מעבר למה שנמסר על-ידי קציני המשטרה בישיבת החסיונות – בכתב ובע"פ, הוא הפריך את הספקולציות שפורסמו בדבר "גרון עמוק" שחשף כביכול התנהלות נפסדת שנועדה לפגוע בשר רמון, והוא דחה מכל וכל את הטענות בדבר זדון מצד מי מהמעורבים בחקירה ובניהול המשפט", אמרו בפרקליטות.

עוד ציינו כי נדחו מכל וכל את כל הטענות שהועלו נגד פרקליט המדינה הקודם וגורמי הפרקליטות שטיפלו בתיק בדבר השיקולים שהנחו אותם שעה שליוו וקידמו את חקירת עבירת המין בה הורשע רמון בפסיקה חלוטה, ואת חקירת החשד להדחת המתלוננת, חשד שהועלה על בסיס סימנים מחשידים שהובאו בפני הפרקליטות.

"מבקר המדינה שיבח דווקא את הפעולות לשכנועה של המתלוננת להתלונן, בקובעו כי מי שפעלו בנושא זה מילאו בכך את חובתם. מבקר המדינה גם שיבח את גורמי האכיפה על פעולתם למיצוי הבירור והבדיקה של התלונה בדבר המעשה המגונה שביצע מר רמון ושבגינו הורשע", אמרו.

ביחס למסקנת המבקר לפיה פרקליטת המחוז והפרקליטה שהופיעה בתיק, פעלו ב"רשלנות ממשית" בכך שהפרו לכאורה נוהל פנימי של פרקליט המדינה המחייב אותן, כביכול, לבדוק בעצמן גם את התיעוד בו נאספו נתוני האזנות הסתר (דפי ההפקה) שהוצהר על-ידי המשטרה שלא היו רלוונטיות לאישום – אמרו בפרקליטות כי יש לזכור ולהביא בחשבון גם כי בכך דווקא מיתן המבקר, באורח משמעותי, את האפשרות שהועלתה קודם לכן בדבר "רשלנות רבתי". כמו-כן, גם אם ניתן היה לפעול באורח יזום לבחינת הצהרות קציני המשטרה בעניין היעדר שיחות רלוונטיות ובכך למנוע התקלה של אי העברת מספר שיחות לפרקליטות ולהגנה כאחד - מקור התקלה איננו בהפרת שום נוהל כתוב או משתמע של פרקליט המדינה או בהפרת הנחיה של בית המשפט העליון.

"למרות תחושת ההקלה עם פרסום הדוח, יש לראות בדאגה רבה את התופעה של מסע יחצ"ני לדה-לגיטימציה של מערכת האכיפה בכללותה – בית המשפט, התביעה והמשטרה – בפרשה זו. בכירים ומקורבים בעלי ממון והשפעה פעלו בהתמדה, מעל כל במה ומול כל מיקרופון, כדי לעורר ספק בניקיון השיקולים על פיהם פעלו הרשויות, ובמטרה לפגוע באמון הציבור בהכרעה פה אחד של השופטים בבית המשפט", לשון הודעת הפרקליטות.

תאריך:  28/06/2010   |   עודכן:  28/06/2010
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשלנות ממשית של המעורבים
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החיילת באמצע.....
28/06/10 16:05
 
ירון זכאי
28/06/10 19:50
2
אבנר. ד
28/06/10 16:25
3
א.ל. רמת-גן
28/06/10 16:46
4
עידן סובול
28/06/10 16:51
5
ירון זכאי
28/06/10 17:55
 
עידן סובול
28/06/10 19:26
6
ובית המשפט מצא...
28/06/10 17:59
7
זאת לא רשלנות
28/06/10 18:41
8
א מ רול
28/06/10 19:30
9
מיכל מירושלים
28/06/10 19:50
10
קציני משטרה
28/06/10 20:13
11
אליפז
29/06/10 00:05
12
סולד מהסוטה רמון
29/06/10 09:16
 
כותב לא חכם
29/06/10 09:48
 
פרדימן, הלוחמים
29/06/10 10:13
 
לושינקה
29/06/10 16:19
13
ארגוני פשע, שופט
29/06/10 09:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיעור התעסוקה במחוז ירושלים עמד ב-2008 על 43 אחוזים, לעומת 54 אחוזים בשאר מדינת ישראל. כך עולה (יום ב', 28.6.10) מדבריה של ד"ר קרנית פלוג, מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, בכינוס תעסוקה המתקיים בעיר, בחסות העירייה ומשרד התמ"ת.
28/06/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ קיימה דיון ראשון בהצעת החוק הממשלתית שנועדה להסמיך את שר הבריאות להכיר בקופת חולים ייעודית שתפקידה מתן טיפולי שיניים כלליים, אשר ייכללו בסל השירותים לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
28/06/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
במהלך השנה וחצי האחרונות חלה ירידה ריאלית של כ-8.5% במחירי העמלות על שירותי חשבון עובר ושב נפוצים. כך עולה (יום ב', 28.6.10) מבדיקת מחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישקאל.
28/06/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בריינסוויי מודיעה היום (ב', 28.6.10) כי סיימה בהצלחה ניסוי קליני לטיפול בחולי דיכאון במכשיר ה-DEEP TMS. הניסוי בוצע ב-30 מטופלים, והיווה ניסוי תחזוקתי: החולים קיבלו את הטיפול תחילה ארבעה שבועות, חמש פעמים בשבוע. לאחר מכן התחיל ניסוי אחזקתי זה לתקופה של חצי שנה, בו טופלו החולים פעמיים בשבוע ולאחר מכן פעם בשבוע.
28/06/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בראשות השופט לובוצקי, קיבל באחרונה את תביעתו של יוסף מוצפי נגד בנק לאומי, בו החל לעבוד בשנת 1998, בהיותו בן 57, והוחתם על חוזה העסקה שכותרתו "הסכם קשישים", שעליו הוחתמו עובדים שהצטרפו לבנק כאשר גילם עלה על גיל 55.
28/06/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת רמון  /  מי ומי  
נפגעות הדוח יעתרו לבג"צ  /  איציק וולף
דרישה מהיועמ"ש: לחקור דברי מאיר גלבוע בתקשורת  /  עופר וולפסון
מבקר המדינה יבדוק מינוי איתם ליו"ר חברת החשמל  /  עופר וולפסון
המבקר הציל את המצב  /  ראובן לייב
ביצי הזהב של שמחון  /  אריה אלדד
אחיזת העיניים של שמחון  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il