|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"אורות אדומים" בנובמבר: המשק "מתקרר" רק במעט

תשעת המדדים הכלכליים אותם בוחן האוצר לקבלת תמונה על בריאות המשק הצביעו על המתנות מסויימת בשיפור בפעילות הכלכלית בנובמבר, אולם עדיין ניכרת מגמת התפתחות חיובית שיפור נרשם בנתוני הצמיחה במשק, בשוק העבודה, בשוק ההון ובענף הנדל"ן מנגד, היקפי גביית המיסים ירדו וההשפעה החיובית של תוכנית ההרחבה המוניטארית בארה"ב התפוגגה
05/01/2011  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
המשק הישראלי - עדיין במגמת שיפור [צילום: פלאש 90]

ההתפתחויות הכלכליות בחודש נובמבר היו מעורבות. בתוך כך, נתוני הפעילות הריאלית שפורסמו היו חיוביים - כך עולה (יום ד', 5.1.11) ממסמך "אורות אדומים" של האגף לכלכלה ומחקר באוצר, בראשותו של ד"ר אלדד שידלובסקי, ושל מנהל הכנסות המדינה בראשותה של רו"ח פרידה ישראלי, המנתחים את ההתפתחויות השוטפות במשק הישראלי.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה כלפי מעלה את נתוני החשבונאות הלאומית לשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 בצורה חדה. כפועל יוצא, האומדנים המוקדמים של הלשכה מראים כי הצמיחה בשנת 2010 תהיה כנראה גבוהה מהצפוי והיא תעמוד על 4.5 אחוזים. התוצר לנפש ב-2010 יצמח בשיעור של 2.7 אחוזים. שיפור חל גם במדדי הפעילות הריאלית, כאשר מדד הייצור התעשייתי רשם עלייה חדה וחל שיפור קל במדדי הצריכה. שיפור נרשם גם בשוק ההון, אשר כלל עליות שערים במדדי המניות והאג"ח ועלייה בסך ההנפקות. בתחום הנדל"ן נרשמה עלייה בסך העסקות וירידה במחירי הדירות החדשות. במקביל, ניכרו סימנים לכך שמגבלת המימון שהטיל המפקח על הבנקים בשוק הדיור אפקטיבית, אם כי במגזר הדירות להשקעה בלבד. בשוק העבודה נמשכה מגמת הירידה בתביעות לדמי אבטלה. שיעור הבלתי מועסקים בחודש אוקטובר (לפי נתוני המגמה) נותר ללא שינוי משמעותי בהשוואה לרבעון השלישי של השנה.

יצוא הסחורות בחודש נובמבר עלה בשיעור קל וחלה עלייה חדה ביצוא השירותים (העדכני לחודש אוקטובר). מנגד, נרשמה ירידה משמעותית ביבוא הסחורות וביבוא מוצרי השקעה וחומרי גלם. במקביל, נמשכה מגמת התיסוף בשער החליפין האפקטיבי של השקל. שיעור האינפלציה בחודש נובמבר נותר כמעט ללא שינוי. במהלך חודש נובמבר לא רכש בנק ישראל מט"ח באופן ישיר וחלה ירידה ביתרות המט"ח של הבנק.

בהלכי הרוח של הציבור נרשמה מגמה מעורבת, כאשר מחד נמשכה האופטימיות בקרב התעשיינים ומאידך התגברה הפסימיות בקרב הצרכנים. כמו-כן, האטה נרשמה גם בגביית המיסים, כאשר סך ההכנסות ממיסים ירדו במהלך חודש נובמבר. ההאטה בגביית המיסים הובלה על-ידי ירידה בגביית המיסים הישירים. מגמת אי הוודאות בכלכלה העולמית הוחרפה במהלך החודש האחרון כאשר בארה"ב התפוגגה ההשפעה החיובית של תוכנית ההרחבה המוניטרית על שוק ההון ונמשכה החולשה בשווקי העבודה והדיור. במקביל, באירופה הוחרפה בעיית החוב של מדינות ה-PIIGS, אשר התבטאה בהורדת הדירוג של אירלנד.

תחומי הסיקור במסמך


  • נתוני הפעילות הריאלית שפורסמו בחודש נובמבר היו חיוביים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה כלפי מעלה בשיעור חד את נתוני החשבונאות הלאומית לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בתוך כך, שיעור הצמיחה ברבעון השלישי של השנה עמד על 4.4 אחוזים, והתוצר העסקי צמח בשיעור של 5.1 אחוזים. הלשכה עדכנה בנוסף את נתוני היצוא לרבעון השלישי מירידה חדה של 9.6 אחוזים לכדי עלייה קלה. האומדנים הראשונים של הלשכה ל-2010 מראים כי בשנה זו יצמח המשק בשיעור חד של 4.5 אחוזים ושיעור הצמיחה בתוצר לנפש יעמוד על 2.7 אחוזים, זאת לאחר שב-2009 הצטמצם התוצר לנפש בשיעור של 1.1 אחוזים. שיפור נרשם גם במדדי הפעילות השוטפים. בתוך כך, מדד הייצור התעשייתי (העדכני לחודש אוקטובר) רשם שיפור חד, זאת לאחר חודשיים של ירידות במדד. עם זאת, היות וחודש ספטמבר היה חריג מבחינת פריסת ימי החג ערכנו השוואה בין ממוצע חודשים ספטמבר אוקטובר לעומת ממוצע החודשים יולי-אוגוסט אשר מלמדת כי חלה ירידה של כ-4 אחוזים בחודשיים האחרונים. שיפור חל גם במדד פדיון ענפי המסחר והשירותים המצוי כעת ברמות שיא. כמו-כן נרשם שיפור קל גם במדד המכירות ברשתות השיווק, העדכני לחודש נובמבר.

  • סך ההכנסות ממיסים בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים, ירדו בחודש נובמבר בשיעור של 0.9 אחוזים לעומת אוקטובר. הירידה בסך הגבייה נבעה מירידה בגביית המיסים הישירים, בשיעור של 3.6 אחוזים. בסך המיסים העקיפים לעומת זאת, חלה עלייה בשיעור של 5.9 אחוזים לעומת החודש הקודם. נתוני המגמה מצביעים על המשך ההתייצבות בגביית המיסים.

  • בחודש נובמבר חלה עלייה קלה ביצוא הסחורות במונחים דולריים. העלייה חלה בכל רמות הטכנולוגיה למעט בענפי הטכנולוגיה המסורתית, בהם נרשמה ירידה חדה. ביצוא השירותים, העדכני לחודש אוקטובר, נרשמה עלייה חדה. מנגד, יבוא הסחורות הואט באופן משמעותי בחודש נובמבר. הקיטון השתקף בכל הרכיבים המרכזיים - יבוא מוצרי צריכה, יבוא מוצרי השקעה ויבוא חומרי גלם. העלייה ביצוא הסחורות והירידה ביבוא הסחורות הובילו לצמצום בגירעון המסחרי. במהלך חודש נובמבר נרשם תיסוף בשער החליפין הריאלי האפקטיבי של השקל, זאת בהמשך לתיסוף שנרשם בשלושת החודשים הקודמים. ברבעון השלישי נמשך העודף הגבוה בחשבון השוטף של מאזן התשלומים. מניתוח חשבון הסחורות והשירותים מתוך מאזן התשלומים, עולה כי ברבעון השלישי נרשמה עלייה ביצוא הסחורות נטו (יצוא סחורות פחות יבוא סחורות) ולא חל שינוי ביצוא השירותים נטו. במקביל חלה עלייה בסך ההשקעות הזרות הישירות בישראל ובסך ההשקעות נטו (השקעות של זרים בישראל בניכוי השקעות ישראלים בחו"ל) .

  • בחודש נובמבר נמשכה מגמת השיפור בשוק העבודה. בתוך כך, חלה ירידה במספר התביעות לדמי אבטלה שהתקבלו בביטוח הלאומי. בפרט, נרשמה ירידה חדה במספר התביעות החדשות לקבלת דמי אבטלה מהביטוח הלאומי. כמו-כן, נתוני המגמה של שיעור האבטלה נותרו ללא שינוי משמעותי.

  • בבחינת יציבות מחירים יש לציין כי ריבית בנק ישראל לחודש דצמבר נותרה ללא שינוי, על רמה של 2 אחוזים. ההחלטה על הותרת הריבית ללא שינוי התקבלה על-רקע האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים אשר מצויה בתוך יעד האינפלציה ולמרות שהציפיות האינפלציוניות לשנה הקרובה חורגות מהיעד. החלטת הריבית הושפעה בנוסף גם מההאטה ביצוא ברבעון השלישי ומפערי הריביות מול המשקים המפותחים. הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים עלו המעט ביחס לחודש קודם ולכן ירדה במקצת הריבית הריאלית, אשר נותרה שלילית. בשיעור האינפלציה בחודש נובמבר לא חל שינוי משמעותי ביחס לחודש קודם. המדד הושפע מצד אחד מעלייה במחירי ההלבשה וההנעלה ומייקור בסעיפי התחבורה והתקשורת. מנגד, חלו ירידות במחירי הירקות ובחוזי שכר דירה. ב-12 החודשים האחרונים עמדה האינפלציה על 2.3 אחוזים, סמוך למרכז טווח היעד. מדד דצמבר צפוי להיוותר גם הוא ללא שינוי משמעותי. בחודש נובמבר לא רכש בנק ישראל מט"ח וחלה ירידה ביתרות אשר נבעה משערוך. בחודש דצמבר שב הבנק לבצע רכישות מט"ח.

  • מבחינת שוק ההון עולה כי מדדי המניות בארץ רשמו עליות מתונות בחודש נובמבר. זאת, בדומה לעליות במרבית המדדים המובילים בעולם. במקביל, נרשמו עליות במדדי שוק האג"ח הקונצרני. התשואה הנדרשת הממוצעת על כל סדרות האג"ח הקונצרניות הסחירות הצמודות נותרה ללא שינוי משמעותי. בשוק האג"ח הממשלתי נרשמה עלייה בתשואות ל-10 שנים באפיק הצמוד והלא צמוד. במקביל נותרה ללא שינוי התשואה על המק"מ. בחודש נובמבר חלה עלייה בסך ההנפקות בשוק ההון. בתוך כך, נרשמה עלייה בהיקף ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרני לעומת חודש אוקטובר, בו רמת ההנפקות הייתה נמוכה. לעומת זאת, בשוק המניות נרשמה ירידה בהיקף ההנפקות לעומת החודש הקודם. בסך האשראי לסקטור העסקי חלה ירידה קלה באוקטובר.

  • אינדיקאטורים עולמיים רלוונטיים לישראל הראו כי ההשפעה החיובית של תוכנית ההרחבה המוניטארית בארה"ב (QE2) על שוק ההון התפוגגה בתחילת חודש נובמבר עת החל הפד ברכישת האג"ח. בתוך כך, חלו ירידות במדדי המניות ועלייה בתשואות על האג"ח הממשלתי. במקביל, נמשכה החולשה בשוק העבודה, כאשר שיעור האבטלה עלה בחודש נובמבר ל-9.8 אחוזים ונמשך הדשדוש בשוק הדיור. החולשה בכלכלה האמריקנית הובילה לכך שבחודש דצמבר אושרה חבילת תמריצים לעידוד הצמיחה הכלכלית, עליה סיכמו הנשיא ובכירי המפלגה הרפובליקנית. במסגרת החבילה הוסכם, בין היתר, על הארכת תקופת קיצוצי המיסים שקבע הנשיא בוש, ועל הארכת זמן הזכאות לדמי אבטלה. ההערכות הן כי ההשפעה של חבילת התמריצים על הצמיחה תהיה כ-0.3 נקודות אחוז בשנתיים הקרובות וכי עלותה, המוערכת בכ-900 מיליארד דולרים, תמומן על-ידי גידול בחוב הציבורי. שיעור האבטלה בגוש האירו עמד על 10.1 אחוזים, גידול קל ביחס לחודשים האחרונים. במקביל, הוחרפה בעיית החובות של מדינות ה - PIIGS. הדבר בא לידי ביטוי בהודעה של מודי'ס בחודש דצמבר על הורדת דירוג האשראי של אירלנד בחמש דרגות, והתרעה כי היא עלולה להוריד גם את דירוג האשראי של ספרד, פורטוגל ויוון. התרחבות המשבר במדינות אירופה הביאה להחלטה של נציבות האיחוד האירופי על הקמת קרן סיוע קבועה, שתחל לפעול ב-2013. בנוסף הועלו רעיונות שונים, שהמרכזי בהם היה יצירת אג"ח משותפת לכל גוש האירו. להצעה זו מתנגדות המדינות החזקות בגוש האירו, מפני שהוא מייקר את עלויות גיוס האשראי שלהן ויוצר סיכון מוסרי . בסין מחריפה בעיית האינפלציה, כאשר שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עמד על 5.1 אחוזים והצפי הוא לעלייה נוספת. כפועל יוצא מכך נקט הממשל הסיני במספר צעדים להורדת האינפלציה, כדוגמת העלאת יחס הרזרבה. כמו-כן העלה הבנק המרכזי של סין את הריבית בפעם השנייה בתוך חודשיים.

  • בשוק הנדל"ן בחודש נובמבר נרשמה עלייה בשיעור של כ-14 אחוזים במספר העסקות בהשוואה לחודש הקודם. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בעליה של קרוב ל-10 אחוזים. הגידול החד, יחסית, במספר העסקות הושפע מעלייה משמעותית במכירת דירות יד שניה באזור המרכז ובאזור ת"א, אזורים בהם ניכרת מגמה של עלייה בקצב מכירת דירות ע"י משקיעים. מנגד, באזורים בהם נשמרת יציבות במכירת דירות ע"י משקיעים, או אף חלה ירידה, כמו אזור נתניה וירושלים, לא חל שינוי משמעותי במספר העסקות הכולל בדירות יד שנייה. המשמעות היא שהיצע דירות יד שנייה מושפע בתקופה הנוכחית משינוי התנהגות של משקיעים ופחות של משפרי דיור. ניתוח מאפייני המשקיעים היוצאים מהשוק (מוכרים את דירתם) מלמדת כי כ-36% מהם מכרו לפחות דירה אחת נוספת במהלך שש השנים האחרונות, לפיכך עבור פלח שוק זה, עשוי הפטור ממס שבח שנכנס לתוקף בינואר 2011 להיות אפקטיבי. במכירת דירות חדשות נרשמה עלייה חדה במכירות באזורי חיפה, באר שבע ותל אביב (באזור זה העלייה מתרכזת רובה ככולה בפרויקט אחד). מנגד, באזור המרכז ובאזור ירושלים לא חל שינוי מהותי במכירות. מחירי הדירות החדשות רשמו בחודש נובמבר ירידה של 0.8 אחוז בהשוואה לחודש הקודם. שיעורי ירידה חדים יותר נרשמו באזור ירושלים (מינוס 2 אחוזים) ובאזור ת"א (מינוס 1.8 אחוזים). מנגד, באזור חיפה נרשמה עליית מחירים של 1.3 אחוזים ושיעור עלייה מתון יותר נרשם באזור רחובות (0.3 אחוז). משקל המשקיעים בשוק הנדל"ן רשם ירידה בחודש נובמבר. בולטת במיוחד ירידה במשקל המשקיעים באזור באר-שבע, לאחר עלייה חריגה בחודש הקודם. מנגד, באזור ת"א נרשמה עליה חדה במשקל המשקיעים, המתרכזת רובה ככולה בדירות חדשות: כ-66% מהדירות החדשות שנרכשו בת"א בחודש נובמבר היו דירה "נוספת". כאמור, נרשמה במקביל באזור זה עלייה משמעותית במכירת דירות ע"י משקיעים. כאשר בוחנים את התפלגות הרוכשים של דירות שנמכרו ע"י משקיעים בחודש נובמבר נמצא כי בממוצע כ-53% מהדירות נרכשו למגורים (כלומר נרכשו כדירה "יחידה"). רמות המחירים של דירות אלו (אשר נרכשו למגורים ממי שהחזיקו בדירה כנכס השקעה) מלמדות כי הן זולות יחסית בהשוואה למחירי דירות שנרכשו למגורים ושימשו קודם לכן כדירה למגורים. הדבר בולט במיוחד באזור המרכז, רחובות ובאר-שבע. יש בכך כדי לרמז על היותן קטנות יותר ו/או במיקום פחות איכותי.

  • מדדי הלכי הרוח של הציבור בחודש נובמבר היו מעורבים. מחד-גיסא נמשכה מגמת השיפור במדד מנהלי הרכש, אשר ממשיך להצביע על צפי להתרחבות בפעילות המגזר התעשייתי. בארבעת החודשים האחרונים נרשם שיפור ניכר במדד מנהלי הרכש והוא מתקרב כעת לרמות הגבוהות שאפיינו אותו בתחילת השנה. מאידך-גיסא, במדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכות הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי, חלה בחודש נובמבר ירידה חדה. בעקבות הירידה החדה מצוי כעת המדד ברמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2009.

תאריך:  05/01/2011   |   עודכן:  05/01/2011
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אורות אדומים" בנובמבר: המשק "מתקרר" רק במעט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשטרה ממליצה לפרקליטות להגיש כתב אישום נגד מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, גבי מימון, ונגד ראש המועצה האזורית נחל שורק, אלי אסקוזידו.
05/01/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
בדיון על הפחתת שיעור התמלוגים שמשלמים בעלי הזיכיונות לשידורי טלוויזיה בוועדת הכספים, אישרו (יום ד', 5.1.11) חברי הוועדה את התקנות החדשות, אך התנו זאת בקיומה של ישיבה נוספת, שבה תועלה הפחתת התגמולים שמשלמים מפעילי הרדיו האזורי, היום אחר-הצהריים.
05/01/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), שי ניצן, פנה למשטרה (יום ד', 5.1.11) בבקשה לפתוח בחקירה כנגד שתי קבוצות פייסבוק שכללו התבטאויות גזעניות, בגין הסתה לגזענות.
05/01/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
פחות ממחצית מהתרופות שהגיעו לדיונים האחרונים של ועדת הסל נכנסו בסופו של דבר לסל התרופות לשנת 2011. 52 תרופות אושרו והן מיועדות ל-230,000 חולים.
05/01/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
אגף התיירות ברשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), השיק לאחרונה מדריך למבקר בעיר ירושלים בשם: "מגלים את ירושלים". המדריך הופץ לרווחת התיירים בכל בתי המלון בעיר ומחולק חינם. המדריך הודפס בעברית, באנגלית ובשפה הרוסית, והופץ עד כה ב-16,000 עותקים.
05/01/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il