הכשר לפרויקט חישמול הרכבת באזור חיפה. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביטלה אתמול את החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) המתנגדת לחישמול עילי מחוף הכרמל ועד קריית חיים.
ועדת המשנה לעררים קיבלה בכך את הערר שהגישה חברת
רכבת ישראל, שבה נטען כי הולחו"ף לא הייתה מוסמכת להחיל את סמכותה מעבר לקטעים המצויים בתחום הסביבה החופית.
במסגרת התוכנית שיזמה הרכבת, נדרשת הקמת מערך עמודים ותילי חשמל לאורך המסילות. עיריית חיפה בראשות
יונה יהב טענה שהחישמול העילי המוצע יחמיר את הנתק הפיזי בין העיר לים, ולכן יש לבצע את החשמול תוך שיקוע המסילה. מנגד, הרכבת טענה בערר שהשיקוע הוא פרויקט יקר וביצועו יעכב את ביצוע החישמול, שמטרתו לשדרג את מערך הרכבות לטובת הנוסעים.
ועדת המשנה קבעה כי "החלטת הולחו"ף שלפיה אין לאשר את תוכנית חישמול הרכבת ביחס למקטע חיפה, דינה להתבטל, משהיא אינה מאוזנת דיה ופוגעת באופן לא-מידתי בציבור הרחב ובאינטרסים ברמה הלאומית".
התוכנית לחישמול הרכבת נדונה בוועדה לתשתיות הלאומית (ות"ל) אולם הצריכה אישור של הולחו"ף למיזם מאחר שמסילת הרכבת לחיפה עוברת בתחום העיר במרחק של כ-300 מטר מקו החוף.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר כי "ללא חישמול הרכבת היו נאלצים נוסעי הרכבת הבאים מצפון לחיפה ובהם הנוסעים מעכו, מנהריה ומכרמיאל להחליף רכבת אחת או שתיים בשל סוגי הרכבת השונים שהיו מופעלים בקו".
עלות הפרויקט - 8.2 מיליארד שקל
עלותו של פרויקט חישמול הרכבת נאמדת ב-8.2 מיליארד שקלים. הוא נועד לצמצם את היקף הרכבות המונעות בדיזל ולאפשר להן מעבר להנעה חשמלית.
מנכ"ל רכבת ישראל,
יצחק הראל, אמר כי היעד של רכבת ישראל הוא להפעיל רכבות חשמליות כבר בשנת 2015. הראל: "פתיחת אפשרויות המגורים גם מחוץ לגוש-דן טמונה ביכולת של רכבת ישראל להעביר יותר נוסעים במהירות גבוהה יותר – ולצורך כך אנו פועלים על-מנת להסב את הרשת לרכבות חשמליות".
עיריית חיפה: שיקולים זרים והטעיית הציבור
דובר עיריית חיפה צחי טרנו מסר בתגובה כי העירייה תפעל בכל דרך להמשיך ולמנוע את האיוולת, כלשונו, שמייצרת ההחלטה. לדבריו, בליבת ההחלטה עומדים שיקולים זרים ומידע מסולף.
"עיריית חיפה רואה בהחלטת ועדת הערר פגיעה קשה המתעלמת מהמציאות ומתבססת על נתונים מופרכים שהוצגו בפניה. ביסוד ההחלטה עומד ניגוד העניינים המתקיים במצב בו מדינת ישראל היא היזם ומדינת ישראל היא גם זו שצריכה להחליט אם לדרוש מעצמה את שהיא דורשת בלי היסוס - מיזמים פרטים. מצער מאוד שבניגוד לוולחו"ף, ועדת הערר לא עמדה בלחצים ובמניפולציות שהופעלו כלפיה על-ידי פקידי הרכבת ועשתה פלסתר מסעיף מאוד קטגורי בחוק האומר: 'לא תאשר הוועדה לשמירת הסביבה החופית, תוכנית או היתר הטעונים אישורה בתחום חוף הים, אלא לאחר שבחנה את ההצדקה באישורם אל מול ההכרה בערך של השמירה וצמצום הפגיעה בסביבה החופית לתועלת הציבור ולהנאתו ובערך של שמירת ערכי הטבע, הנוף והמורשת, ובאופן שלא יהיה בו כדי לגרום לפגיעה במידה העולה על הנדרש בזכות הציבור למעבר חופשי...'.
"מי שמקבל את עמדת הרכבת שאין תחליף לחשמול עילי בחופי העיר חיפה, זורה חול בעיניי הציבור וכופר בשמירת האיזון בו מחויבת ועדת ערר...אין ולא תהיה פגיעה נופית קשה יותר מיצירת רשת כבלים שתגדר את חופי חיפה. הקמת הולחו"ף נועדה למנוע פגיעה כזו בדיוק, והנה ועדת הערר מבהירה בהחלטה הזויה שאין צורך בקבלנים ומגדלים כדי להרוס את החוף בישראל", לשון התגובה.