השלב הראשון בחפירת המנהרה התת-קרקעית בה עתידה לעבור הרכבת הקלה בקו האדום - יוצא לדרך: חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), תחל (יום ד', 21.9.11) בחפירתם של שלושה פירי שילוח ענקיים, אשר מתוכם ישוגרו מכונות המנהור (TBM- TUNNEL BORING MACHINE) אשר יכרו את התוואי התת-קרקעי של הקו האדום.
על פי התוכניות, לאחר חפירת הפירים יוכנסו אל תוכם מרכיבי הדיפון של מנהרות הרכבת, במקביל להוצאה של חומרי החפירה (אדמה) ולפינוים. העבודות על חפירת הפירים צפויות להימשך כעשרה עד חמישה עשר חודשים, בהתאם למורכבות הפיר.
במכרזים מורכבים אותם פרסמה בחודשים האחרונים, בחרה חברת נ.ת.ע. שלוש חברות קבלניות אשר יבצעו את חפירת הפירים:
- את הפיר הראשון שיבנה, בעומק 23 מטרים מתחת לפני הקרקע, תקים "חברת אברהם יצחק" ברחוב הרצל פינת יהודה הלוי בתל אביב (שכונת שבזי על גבול שכונת פלורנטין), בשטחו של חניון בית רומנו. מפיר זה ישולחו שתי מכונת ה- TBM לכיוון מזרח.
- פיר נוסף יוקם על-ידי חברת "זלמן בראשי" בצמוד לחניון גלי גיל בתל אביב;
- פיר שלישי בפתח תקוה, שגם הוא מיועד לשליחת שתי מכונות כרייה, ייבנה על-ידי חברת דניה סיבוס.
כריית המנהרות תתבצע בשיטת חפירה וכיסוי (CUT AND COVER) על פיה תיחפר תעלה בקרקע שלאחריה תבנה מעל התעלה גג.
בהתאם לתחזיות מקיפות, שנערכו לצורך תכנון פרויקט הקו האדום עולה, כי 120-100 מיליון נוסעים צפויים להשתמש בשירותי הרכבת הקלה בתוואי זה מדי שנה עד לשנת 2020. בשנים האחרונות עסקה חברת נ.ת.ע. בביצוע עבודות העתקת תשתיות, בפיתוח קווי חשמל והנחתם לאורך "הקו האדום", כשלב מקדים להכשרת הנתיב לקראת עבודות הנחת המסילה של הרכבת הקלה.
עלות העבודות המקדימות עד כה, לאורך התוואי, לרבות התשלומים בגין הפקעות קרקע הוא כ -1.3 מיליארד שקלים.
מיכאל רצון, יו"ר נ.ת.ע., אמר כי מאז שהתקבלה החלטת הממשלה על הקמתו של פרויקט הקו האדום כפרויקט תקציבי, קרי: המתוקצב על-ידי קופת המדינה במישרין, וההחלטה שנלוותה לכך לפיה נ.ת.ע. תהווה גם את הגורם המבצע מטעם מדינת ישראל, פורסמה שורה של מכרזים שיקדמו את מימושו של פרויקט התשתית הגדול ואולי החשוב בתולדות מדינת ישראל.
"נ.ת.ע. דבקה בלוח הזמנים אותו הגישה לראשי משרדי התחבורה והאוצר הסומכים ידיהם על ראשי החברה, שיצליחו לממש חזון בן עשרות שנים", אמר רצון. "העבודות המתחילות בשטח מהוות את התשובה לכל הציניקנים אשר הביעו ספק ביכולתה של זרוע ממשלתית להקים פרויקט כה מורכב, בהתאם ללוח זמנים קפדני".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא המיזם החשוב ביותר בתחום התחבורה בישראל. לדבריו, "מימוש הפרויקט התעכב עד כה והחלטת הממשלה שאותה הובלתי אפשרה לנ.ת.ע. כניסה מהירה לשלב הביצוע של הפרויקט ולהתחיל בחפירת פירי הענק שדרכם יוחדרו המכונות לכריית המנהרות התת-קרקעיות".
לפני כשנה החליטה הממשלה להטיל על
משרד התחבורה לקדם את פיתוחה של מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב ואת הקמת פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, זאת בעקבות ביטול הסכם הזיכיון עם זכיינית הרכבת הקלה.
שר התחבורה הוסיף כי מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית ולאחר תקופה ארוכה שבה נעשה ניסיון לבצע את הפרויקט באמצעות זכיין החליט משרדו על ביצוע תקציבי של הפרויקט. לצורך כך הממשלה הקצתה כ-11 מיליארד שקלים.