|
מחאת האופנוענים. מרכיב הסבסוד יוגדל [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה אישרה (יום ד', 22.2.12) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי, שנוגע לשינוי מרכיב ההעמסה (השיעור מתוך תעריף הביטוח שבו על מבוטח לשאת כתוצאה מעלויות ההשתתפות של מבטח במסגרת הפול) בתעריף הביטוח. כיום עומד מרכיב ההעמסה על 6%, והוועדה אישרה את הצעה לקבוע שהוא ינוע בין 5.5% ל-6.5%, באופן דינאמי.
ההצעה נועדה לתת לאגף שוק ההון באוצר גמישות כדי לאפשר להם לשמור על העיקרון שנקבע בחוק הקודם - הקלה במחירי ביטוח החובה לרוכבי הדו-גלגלי. במהלך הדיון היום נקבע עוד כי מרכיב ההעמסה מה-1 במאי השנה ועד סוף השנה לא יפחת מ-6.3%. עוד נקבע כי במידה ובשנת 2013 יהיה צורך לייקר את תעריפי ביטוח החובה לאופנוענים בבעלות פרטית, אז מרכיב ההעמסה באותה שנה לא יפחת מ-6.2%. המשמעות היא שכבר השנה תהיה הוזלה בתעריפי ביטוח החובה לאופנוענים.
בדיון להכנת החוק לקריאה ראשונה, בתחילת השבוע, הסביר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), כי הגמישות נדרשת מאחר שתעריף ביטוח החובה לאופנוענים נקבע בהתבסס על נתונים משתנים רבים, בהם התביעות המוגשות מידי שנה והנזקים הנגרמים למבוטחים, מספר המכוניות שעולות לכביש מידי שנה ביחס למספר כלי הרכב הדו גלגליים, מספר הרוכבים המבוטחים ב"פול" לעומת אלא שלא מבוטחים ב"פול" ונתונים נוספים שמשתנים משנה לשנה.
"שיעור ההעמסה זה מספר שנמדד באחוזים. הוא לא מבטא את שיעור ההקלה שניתן בפועל לרוכבים. אנחנו מדברים על מספר שהוא סכום של כסף וכדי להתאים את סכום הכסף לאחוזים נחוצה הגמישות", אמר שאמה-הכהן.
שיעור השימוש ברכב דו-גלגלי בישראל - כ-10% מזה שבאיטליה
בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי ”בשנת 2001 נערכה רפורמה במערכת ביטוח החובה. הרפורמה חייבה הסדר מיוחד לרוכבי אופנועים לאור שינוי השיטה. שינוי השיטה היה אמור לייקר את ביטוח החובה לאופנועים כדי פי 5. למרות שלדעת המעורבים ביטוח החובה לאופנועים הגיע למצב בלתי נסבל, שר האוצר והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר מעוניין להמשיך בייקור כדי להביא את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים לרמה של פי 10 משיעורם בשנת 2001, כאשר במקביל קיימת ירידה של כ-50% בשיעורי תעריפי הביטוח של כלי רכב אחרים".
בעת הדיונים בוועדת הכספים בעניין הרפורמה בשנת 2001, הציגו הרשות שהוסמכה לפי הפקודה לבצע שינויים, ובכללם קביעת תעריפי דמי הביטוח לפול, וכן גורמים אחרים את הפתרון של קביעת העמסה בשיעור של בין 5.5% לבין 6.5% בחישוב התעריפים החדשים. יוזכר כי הרפורמה הצריכה הקמת תאגיד לביטוח שיורי (”הפול”) בו מבוטחים כיום כמעט כל הרוכבים כ-”מסורבי ביטוח” וכי מרכיב ההעמסה הוא הסכום שעל מבוטח שלא במסגרת הפול לשלם כתוצאה מעלויות ההשתתפות של מבטח במסגרת הפול. ואכן השיעור האמור מופיע בתקנות הביטוח השיורי שהותקנו כחלק מרפורמה ואושרו בוועדת הכספים של הכנסת.
בפועל, מזה מספר שנים, מפרשת הרשות את חובת ההעמסה כאפשרות לקבוע העמסה יורדת והולכת עד כדי 0%.
הצעת החוק מציינת כי "משמעות הקטנת ההעמסה היא כי תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ימשיכו להיות גבוהים יותר ויותר ושוק הדו גלגלי בישראל ימשיך להיות קטן ומנוון. רק כדוגמא, חרף יתרונות רבים לשימוש ברכב דו גלגלי בישראל שיעורו הוא עשירית מהשיעור המקביל, למשל באיטליה. ההעמסה עושה צדק בתיקון העיוות המובנה, שכן רוכבי אופנועים לסוגיהם חשופים יותר לפגיעות בשל תשתיות (בורות, מהמורות, צבעים גורמי החלקה, נזילות דלק, מכשולים ועוד), ובנוסף הם נפגעים מכלי רכב אחרים. במקביל אין הרוכבים מסכנים, כמעט, הולכי רגל או רוכבים אחרים".
עוד צוין כי העמסה של בין 5.5% לבין 6.5% מקובלת, ככל הנראה, על שוק הביטוח. יחד עם זאת, נאמר בהצעה כי ראוי לאפשר לרשות שינוי כלפי מעלה, כדי לקיים גמישות בהתאם לשינוי הנסיבות בעתיד.