|
בנט. ימים יגידו אם החשיפה עשתה לו טוב [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
שיח הסרבנות בלבל את הציבור
|
|
סקר מכון המחקר 'מדגם' בראשות מנו גבע עבור רשת ב' שאל האם נפתלי בנט בעד או נגד סירוב פקודה של חיילים במקרה של פינוי מתיישבים? 38.2% השיבו נגד, 27.6% השיבו בעד, והשאר לא ידעו או סירבו להשיב. לשאלה, האם הבהרותיו של מנהיג הבית היהודי, נפתלי בנט, שכנעו אותך שאינו תומך בסירוב פקודה בעת פינוי מתיישבים? 30.7% השתכנעו, 36% לא השתכנעו והשאר לא ידעו או סירבו להשיב.
|
|
|
|
חברת יפעת מידע תקשורתי בדקה את הסיקור התקשורתי של ההתבטאות של
נפתלי בנט בעד סרבנות בראיון עם
ניסים משעל. מן הנתונים עולה כי ראש הממשלה
בנימין נתניהו הצליח ליצור פרסום עוקב גדול מאוד להתבטאות של נפתלי בנט - התגובה המיידית והאגרסיבית של נתניהו ואנשיו יצרה הד תקשורתי נרחב מאוד לפרק זמן ארוך - כשבוע; עם זאת, ניתוח התכנים מעלה כי הדיון התקשורתי נגע לסחריר (ספין) שביצע הליכוד ולמאבק בין האישים ולא למהות - נושא הסרבנות.
נתניהו הצליח לגרור את בנט לדון בנושא, וקבע את סדר היום התקשורתי. התקשורת בשבוע האחרון התמסרה לנושא כמעט באופן מוחלט. בשבוע שלפני ההתבטאות המונח סרבנות אוזכר בתקשורת 92 פעמים - לאחר ההתבטאות עלה היקף האזכורים ל-480 אזכורים - עלייה של 420%.
היקף האזכורים של נפתלי בנט בתקשורת כמעט שהגיע בשבוע האחרון להיקף אזכוריו של נתניהו - 750 אזכורים בשבוע - עלייה של 170% ביחס לכמות האזכורים שלו בשבוע שקדם. מרבית האזכורים של בנט בהקשר זה היו תגובה לראיון ולדברים שהטיחו בו אנשי הליכוד - כלומר, בנט מסכם שבוע תקשורתי בו הוא אינו מוביל סדר יום אלא נגרר לתוכו. עם זאת, הנתונים ממחישים כי הנראות התקשורתית שלו היא שנייה רק לנתניהו. דווקא ההתקפה עליו העלתה אותו ל"ליגה של הגדולים".
השיח הפוליטי שעל סדר היום התקשורתי השתנה ללא הכר - הנושא תפס כ-15% מהנראות התקשורתית בהקשר לבחירות, נושא זה לא היה קיים במערכת הבחירות ולאחר ההתבטאות תפס חלק ניכר.
נפתלי שולט ב-net דווקא ברשתות החברתיות מקבל בנט תמיכה גדולה יותר. אם בתקשורת המערכתית דבריו בהקשר לסרבנות ובכלל המונח נתפשים באופן שלילי מובהק, דווקא ברשת הם מתקבלים באהדה יחסית - זה מסביר את ההתחזקות של בנט בסקרים אבל גם מצביע על הצלחתו של בנט להעביר את המסר שלו אחרי הראיון בתקשורת המערכתית.