|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז

התנהלות פסולה של וינר ביחסיו עם הרפז

עוזרו של הרמטכ"ל שיתף פעולה באיסוף מידע מכפיש על ברק המבקר: מעשיו של וינר נגדו את חוק יסוד צה"ל ואת רוח הצבא דוחה את הסבריו לפיהם פעל כדי להגן על אשכנזי מפני ברק
04/01/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
וינר. הערה חמורה [צילום: פלאש 90]

בתחילת פברואר 2010, לאחר שבועז הרפז מסר לגבי אשכנזי, כי ישנה תוכנית של אנשים הקשורים לסביבתו של אהוד ברק לפגוע בו וכי הדבר מעוגן גם בכתב, הפנה אשכנזי את הרפז אל עוזרו, אל"מ ארז וינר. מאותו מועד ועד תחילת אוגוסט 2010 שיתף וינר פעולה באורח פעיל, שוטף ומשמעותי עם הרפז באיסוף מידע בנוגע להתנהלות ברק וסביבתו והרמ"ט שלו, יוני קורן. וינר גם שיתף פעולה עם הרפז באיסוף מידע בעל אופי מכפיש שהרפז אסף על ברק וסביבתו.
דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז": ריכוז הערות ביקורת מרכזיות
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז: הממצאים העיקריים בארבעת פרקי הדוח - מסמך הרפז, יחסי ברק-אשכנזי ולשכותיהם, הליך מינוי הרמטכ"ל, בטחון מידע
דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז": חלק א' - מסמך הרפז ואיסוף המידע
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז, חלק א': קשריו של בועז הרפז עם קצינים בכירים ועם גבי אשכנזי, קשריו עם ארז וינר, איסוף מידע על אהוד ברק בידי הרפז והעברתו לווינר בידיעת אשכנזי, גלגולי מסמך הרפז ופרסומו, אחריותם של וינר ואשכנזי
מסמך הרפז
המסמך שזייף בועז הרפז, ואשר התיימר להציג את תוכניתו של יואב גלנט להבטיח את מינויו לרמטכ"ל

ביקש מהרפז מסמכים נוספים
הרפז. מידע הדדי [צילום: פלאש 90]

שיתוף פעולה הדוק זה ומעורבותו העמוקה של וינר באיסוף המידע לבשו פנים שונות:

  • קבלת מידע על מהלכים מתוכננים לכאורה של ברק או של קורן המכוונים נגד אשכנזי, על-פי המידע שהביא הרפז ועל-פי הפרשנות שנתן וינר למהלכים. במסגרת זאת העביר הרפז ליד וינר את מסמך הרפז עבור אשכנזי, כהוכחה ניצחת לתוכנית לכאורה המתנהלת בלשכת ברק וכהוכחה ליכולותיו, קשריו ואמינותו של הרפז. וינר ביקש מהרפז לספק מסמכים דומים, שהלה הצביע על קיומם.

  • הרפז העלה בשיחותיו עם וינר נושאים הנוגעים למידע בעל אופי מכפיש שאסף נגד ברק וסביבתו, ולעתים גם על כוונתו לעשות שימוש במידע כזה כדי לפגוע בברק. אומנם הרפז היה ה"יזם" העיקרי באיסוף מידע זה, אולם וינר שיתף עימו פעולה ובכך עודד אותו להמשיך ולפעול בדרך זו.

  • וינר קיבל מהרפז מידע והעביר לו מידע ביחס ליואב גלנט וביחס לקצינים בכירים בצה"ל, וכן מידע הנוגע לאמ"ן, לרבות על מינויים צפויים של קצינים בכירים, בפרט במערך מסווג באמ"ן.

  • וינר חשף בפני הרפז לוחות זמנים, פעולות ומפגשים הנוגעים לפעילות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכן של ברק, בכירים במשרד הביטחון וקצינים בכירים בצה"ל.

גבולות האסור והמותר
לינדנשטראוס. בדק את קבלת הפנים [צילום: פלאש 90]

מעשיו של וינר התנהלו על פני חצי שנה ואין מדובר בכשל נקודתי או בטעות חד-פעמית בשיקול הדעת, קובע המבקר. בראייתו של וינר, פעולותיו נעשו "במטרה למלא את תפקידו כעוזר הרמטכ"ל, להגן על הרמטכ"ל ועל יכולתו לפקד כראוי על צה"ל", כאשר "לשכת שר הביטחון פעלה לפגוע ברמטכ"ל ויכולתו לתפקד".

על כך אומר המבקר: "פעולות פסולות – גם אם הן ממניעים של מחויבות יתר לתפקיד או נאמנות רבה למפקד, וגם מתוך הבנה סובייקטיבית – נכונה או שגויה – של הנסיבות, אינן יכולות להיחשב כתואמות את ערכי השליחות והמקצועיות. אף האחריות לסייע ולאפשר לרמטכ"ל יכולת לתפקוד תקין, שהיא חלק מתפקידו של עוזר הרמטכ"ל, אין בה משום הצדקה לחריגה מעקרונות היסוד של כפיפות הדרג הצבאי לדרג המדיני שמעליו".

משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה לווינר על שיתוף הפעולה שלו עם הרפז. התנהגותו של וינר הייתה פסולה, לא עלתה בקנה אחד עם חוק יסוד צה"ל ועם רוח צה"ל, והיא לא הלמה את היותו קצין בכיר בצה"ל ואת מעמדו כעוזר הרמטכ"ל. פעילות זו מהווה הבנה שגויה מצידו את גבולות המותר והאסור, והיא ראויה לבדיקה מקיפה ויסודית של המופקדים על כך בצה"ל.

בין 2.2.10 ל-16.8.10 קיימו ארז וינר ובועז הרפז 130 התקשרויות בטלפון והחליפו ביניהם 381 מסרונים. בשיחה ב-3.2.10, הם דיברו, בין השאר, על ברק; על כוונות של לשכת ברק לפגוע בדובר צה"ל דאז, תא"ל אבי בניהו, כדי לפגוע באשכנזי; וכן על אמצעים להתקשרות ביניהם בעתיד. וינר עדכן את הרפז במידע ש"יירט" על פעילות לשכת ברק, וכשהרפז אמר לו שיש לעשות פעולות נוספות - "לשתול שם מישהו פנימה ולסגור מעגל", "צריך לעבור לשלב האקטיבי", "צריך לייצר איזה פלטפורמה אלטרנטיבית... פלטפורמה נקייה" - וינר לא הסתייג מהדברים ואף הביע את הסכמתו להם.

בשיחה שהתקיימה ב-14.4.10, סיפר הרפז לווינר כי המבקר דאז, מיכה לינדנשטראוס, מבקש לבדוק היבטים הנוגעים לקבלת הפנים במשרד הביטחון לרגל יום העצמאות שעומד לקיים ברק, וכי המבקר ביקש מהרפז שיסייע לו בהשגת חומר בנושא. ב-15.4.10 שוחח וינר עם הרפז שלוש פעמים. בשלוש השיחות עלה גם הנושא של מסיבת יום העצמאות והם עסקו ב"מטלות", שבהן וינר מברר בעבור הרפז נתונים לצורך איסוף מידע על ברק ולשכתו בנוגע לקבלת הפנים.

משרד מבקר המדינה מציין, כי במספר שיחות טלפון ציין הרפז את הקשר שלו, כביכול, למבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, ולנציגים של משרד מבקר המדינה. לדברי המשרד, לא התקיים כל קשר בין לינדנשטראוס או אנשי משרדו ובין הרפז, וכי הרפז לא העביר אליהם כל חומר.

"מר ביטחון ורב-אלוף נזק"
טיסות לחו"ל של בני הזוג ברק [פלאש 90]

שתי שיחות טלפון נוספות של וינר עם הרפז, ב-11.7.10 וב-5.8.10, עסקו במידע בעל אופי מכפיש על ברק. בשיחה הראשונה העביר הרפז לכתובת הדואר האלקטרוני של וינר מצגת (שכותרתה: "מר ביטחון – ורב אלוף נזק. מי אתה אהוד ברק?") המכילה מידע בעל אופי מכפיש על ברק. וינר הבין מהרפז שהלה היה מעורב ביצירת מצגת זאת ובהפצתה ברשת האינטרנט. בשיחה השנייה עלה נושא הנוגע לניצול נקודות טיסה של נילי פריאל, רעייתו של ברק, כאשר היא מתלווה לברק בטיסות רשמיות לחו"ל.

ב-6.5.10 שוחח וינר בטלפון עם הרפז. משיחה זאת עולה, כי מסמך הרפז היה בלשכת אשכנזי לפחות מאותו היום. לדברי וינר, אשכנזי נדהם מתוכן המסמך והוסיף: "המטרה שלו [של אשכנזי], המטרה שלו לפחות כפי שהוא אמר אותה עכשיו [היא] לוודא, שמי שהם רוצים [אלוף יואב גלנט] לא יהיה שם. לא משנה מי מהאחרים כן, למרות שיש לו העדפה אישית, אבל הוא לא. למה, לא צריך להסביר. הוא [אשכנזי] אומר: זה גם ברמה שאם צריך להיכנס לישיבת ממשלה ולשים את זה על השולחן". עוד ציטט וינר את אשכנזי כאומר: "היעד השני שהם יחטפו סטירה".

לאחר קבלת מסמך הרפז בלשכת הרמטכ"ל, הנחה אשכנזי את וינר שלא לעסוק בו. למרות הנחיה זאת, העביר וינר העתקים ממסמך הרפז או מסר על תוכנו למספר גורמים, ובהם אלוף פיקוד צפון דאז וסגן הרמטכ"ל כיום, אלוף גדי איזנקוט; ראש אגף התקשוב דאז, עמי שפרן; ואל"מ (מיל.) ילון פרחי. וינר הוא שנתן עותק מהמסמך לאל"מ (מיל.) גבי סיבוני, שהעביר אותו לערוץ 2.

בשיחת טלפון ב-14.5.10 עדכן וינר את אשכנזי במידע בנוגע לקשר אפשרי של ברק וקורן לעמותה סביבה הייתה באותה עת מחלוקת ציבורית. בתחילה אמר אשכנזי: "טוב מאוד, שיתחילו לפרסם את זה". ואולם, את השיחה סיים אשכנזי בהנחיה לווינר שלא לעסוק בזה עוד.

המסמך צץ לראשונה

ב-18.4.10 דיווח הרפז לווינר על מינויים בצמרת צה"ל, המתוכננים בלשכת ברק, שלפיהם אלוף יואב גלנט יסיים את תפקידו כמפקד פיקוד הדרום לקראת מינויו לרמטכ"ל, וטל רוסו ימונה במקומו. בשיחה זאת מזכיר הרפז לראשונה את מסמך הרפז. הוא מציין מפורשות באוזניו של וינר, כי ככל שהוא ישיג את המסמך, הרי שהדבר לא ייעשה בדרכים לגיטימיות, ולמרות זאת וינר מעודד אותו לעשות זאת. הנה קטעים משיחה זו:

...הרפז: בגדול, הם מכינים איזה שהוא נייר, כנראה ביניהם, גם איך להרגיע... הם קוראים לו להרגיע את הבוס...

...וינר: יש מצב שאתה שם יד על הדיון שיבוצים הזה שלהם?

הרפז: אני רוצה להוציא את דיון השיבוצים הזה, רק הדילמה האמיתית היא איך משתמשים בה. אסור שאצל הבוס [אשכנזי] יהיה נייר שלא הושג בדרכים לגיטימיות. אני רוצה להגיד לילד שלי לשלוף את זה, אבל אתה יודע, אם מחר יתברר שאצלו היה משהו לא בדרכים לגיטימיות...

...וינר: לא, הוא לא צריך להיות בתמונה, אם אתה מצליח לשים על זה את היד, תעביר את זה אליו, ואני אומר לו: תשמע, אנונימי, שלחו לי את זה, אתה לא יודע ממי זה.

הרפז: אז, זה מה שאני מנסה לעשות זה... הוא, אסור לו רק לדעת שזה... הוא היה ב...

וינר: לא, הוא לא... הוא מקבל נייר. אני אומר לו: תשמע, אל תשאל מה שלחו לי בפקס, שמו לי על דלת הבית או לא משנה מה.

הרפז: טוב, נראה איך זה... אני לא רוצה שהוא יגע בניירות שהם לא בערוץ הסופר סטנדרטי... בסדר. אז, אנחנו... אני אמרתי לילד שכשהוא רואה שיש כבר איזו שהיא... לא ניירות שעוברים אצלם שם ב-EURO ISRAEL, אלא משהו ככה יותר מגובש... לשים יד... גם אחת הטיוטות האחרונות, אבל שניקח אותה. זהו.

וינר : ברור. או קיי.

תאריך:  04/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנהלות פסולה של וינר ביחסיו עם הרפז
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
7/01/13 11:25
2
ערן כץ
7/01/13 12:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מסוף שנות ה-90 התקיימו קשרים בין גבי אשכנזי ובין בועז הרפז, אשר החלו כקשרי עבודה שנמשכו עד שהרפז סיים את שירותו באמ"ן בסוף שנת 2002. הקשרים ביניהם נמשכו לסירוגין ובהיקף מצומצם יותר לאחר מכן. במסגרת קשרים אלה מסר אשכנזי באפריל 2005, לבקשתו של הרפז, עדות בוועדת ההשגה שדנה בפרישתו של הרפז, וכן חוות דעת בדצמבר 2006 בבדיקת נציב קבילות החיילים בעניינו של הרפז. הקשרים המצומצמים בין השניים נמשכו עד סוף שנת 2009 או ראשית שנת 2010 (ובכלל זה בתקופה שבה כיהן אשכנזי כמנכ"ל משרד הביטחון).
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מצב היחסים בין אהוד ברק לגבי אשכנזי "הוא נושא הטומן בחובו לכשעצמו היבטים בעייתיים ומדאיגים ביותר. מערכת היחסים העכורה, כפי שהייתה בין שני האישים המרכזיים הללו הנושאים על כתפיהם את בטחון המדינה - תהיינה סיבותיה אשר תהיינה - היא, לדעת משרד מבקר המדינה, מצב מדאיג, אשר יש בו כדי לערער את אמון הציבור במערכת הביטחון, בראשיה, ובשליחותם החשובה לעמוד יחד במצבי המבחן הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל באופן קבוע". כך פותח מבקר המדינה את הפרק המרכזי בדוח שלו: מערכת היחסים בין ברק לאשכנזי.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ומי שהיה עוזרו, אל"מ ארז וינר, סופגים את מירב הביקורת בדוח מבקר המדינה על פרשת הרפז (יום א', 6.1.13). לצד זאת, נמתחת ביקורת גם על שר הביטחון, אהוד ברק, ועל ראש מטהו, יוני קורן.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
כאשר נכנס לתפקידו לפני חצי שנה מבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, היו רבים שגילו ספקות לגבי האפשרות שיעלה בידו להיכנס לנעליו הגדולות של מבקר המדינה המיתולוגי, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שהזניק את משרד המבקר לפלנטה אחרת בעיקר בתחום המאבק הבלתי מתפשר בשחיתות הציבורית.
04/01/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, יפרסם ביום ראשון הקרוב (6.1.13) את הדוח בפרשת הרפז, ובו קרוב ל-300 עמודים. בדוח ארבעה פרקים מרכזיים: מסמך הרפז ואיסוף המידע, היבטים במערכת היחסים בין אהוד ברק וגבי אשכנזי ולשכותיהם, תהליך בחירת הרמטכ"ל ומינויו, וביטחון מידע. חלקים מהדוח נותרו חסויים על-פי החלטת ועדת הכנסת לביקורת המדינה.
02/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
המבקר בודק תלונות נגד בכירים ברשות השידור  /  יואב יצחק
דוח ביבי טורס הועבר לתגובת המבוקרים  /  איציק וולף
הפרס נשלל מנצרת עילית בעקבות דוח המבקר  /  איציק וולף
בועז ענר מכה על חטאיו  /  עמי דור-און
סחבה משפטית  /  אריה אבנרי
ממאיסים את הדמוקרטיה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il