|
עלייה לאוטובוס. גם מדלת אחורית [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
רפורמת הדילוג טובה לנוסע. היא תקצר את משך העלייה של הנוסעים לאוטובוס ללא צורך בהמתנה ממושכת בתור. רובם המכריע של הנוסעים הגונים וישרים, אך כדי לפקח על אלה שמנסים לחמוק מתשלום יש להעמיד יותר מבקרים באוטובוס. עלייה מהירה של נוסעים תאפשר לאוטובוס לסגור מהר את הדלת ולהמשיך בנסיעה. יש לקוות כי המראות בהם נוסעים שהגיעו באיחור לתחנה, והצליחו לעלות לאוטובוס רק כי בדרך למעלה השתרך תור, יהיו נחלת העבר. באוטובוסים פרבריים אין צורך אמיתי בתיקוף אחורי, אך חשוב כי משרד התחבורה יתן דעתו כיצד לקצר את משך הנסיעה לא רק באוטובוסים עירוניים אלא גם באוטובוסים בינעירוניים ארוכים, שבהם משך העצירות לצורך תשלום בתחנות הרבות של הקווים בלתי נסבל.
|
|
|
|
בעוד כשבועיים וחצי, יחל
משרד התחבורה בניסוי שנועד לקצר את ההמתנה בתחנות ואת משך העלייה לאוטובוס. כך נודע ל-News1.
ככל הנראה מדובר בניסוי להפעלת תיקוף אחורי, באמצעות "ואלידטורים" שהותקנו בחודשים האחרונים בדלתות האחוריות של כמה אוטובוסים השייכים לחברת 'דן'. כאמור, מדובר בפרויקט ניסויי שיכלול רק חלק מן האוטובוסים שנעים בתל אביב.
הגורמים המעורבים בפרויקט שומרים על עמימות ואינם מוכנים לנדב פרטים בינתיים. נודע כי לצורך הפרויקט יעסיק משרד התחבורה עשרות דיילים בתחנות שידריכו את הציבור על אופן השימוש במכשירי התיקוף החדשים.
רפורמת הדילוג התעכבה
מדובר בארגון מחדש הנקרא "רפורמת הדילוג". קוראי-כרטיסים (ואלידטורים) יאפשרו לבעלי כרטיס חכם (רב-קו) "לדלג" על הנהג ולעלות לאוטובוס דרך הדלתות הקדמיות או האחוריות של האוטובוס, בדומה לנהוג באירופה. התקנת הקורא תקצר את משך הנסיעה ואת התורים בתחנות האוטובוס.
את חזון רפורמת הדילוג מוביל שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמרבה לדבר על כך בשנים האחרונות. בעבר סיפר כי שאב את הרעיון מחו"ל שם מתבצע החיוב העצמי בהצלחה. הוא דחה את הטענות כאילו רבים ירמו, ואמר: "אנחנו מאמינים ביצר לב האדם טוב מנעוריו, שאנשים ישלמו, ואם מישהו לא ישלם וייתפס בבקרה ננקוט כלפיו בענישה בחומרה רבה. עלינו ליישם את זה, אחרת לא נהיה תחבורה ציבורית".
אולם כמו נושאים רבים אחרים הקשורים בתחבורה הציבורית, גם בעניין זה יש סחבת. על-פי התכנון המקורי מלפני שנה, עד סוף שנת 2012 היה אמור משרד התחבורה להשלים התקנת מערכות תיקוף בדלתות הקדמיות והאחוריות של כל האוטובוסים העירוניים בישראל. אולם כאמור רק בעוד כשבועיים וחצי יחל הפרויקט, בינתיים כניסוי, ורק במקצת האוטובוסים בגוש-דן.