עימות חריף פרץ (יום ד', 3.7.13) בוועדת הכספים, בין שר החינוך
שי פירון (יש עתיד), למי שכיהן בעבר כסגן שר החינוך, ח"כ
משולם נהרי (שס). העימות פרץ בעקבות דברי השר, לפיהם הוא שם בראש סדר העדיפויות את חיזוק החינוך הציבורי ושילוב מערוכת החינוך הלא-רשמיות בתוכה. בין דבריו, הדגיש השר, את הצורך ב"תקצוב דיפרנציאלי שיסייע לצמצם את הפערים בחינוך" וציין ש"בשבוע הבא תחל לפעול ועדה משותפת לאוצר ולמשרד החינוך להחלתו של תקציב דיפרנציאלי".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) קרא לשר ולח"כים החרדים "לקיים דיאלוג רציף, בין השאר, על-מנת למצוא את האינטרסים המשותפים ועל-מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר לכולם באופן שישמר את הישגי התוצרת החינוכית האיכותית של החינוך העצמאי".
חלק ניכר מהגידול בתקציב - לרפורמת "עוז לתמורה"
במצגת שהציג לוועדה, תיאר פירון את עיקרי חזונו לשנות התקציב 2013-2014 ואמר ש"בראש סדר העדיפויות חיזוק מערכת החינוך הציבורי והגדלת ההשקעה לראש, שבה ישראל ממוקמת מתחת לממוצע מדינות ה-
OECD". פירון הצהיר כי "יפעל לשקיפות מרבית בתקציב משרד החינוך" וכי "בקרוב מאוד הנתונים יפורסמו באינטרנט". השר סקר את חלוקת תקציב החינוך בשתי שנות התקציב בהתאם לחזונו. תקציב המשרד ב-2013 יעמוד על 45.1 מיליארד שקל, גידול של כ-17% מ-2012 וב-2014 על 47.7 מיליארד שקל, גידול בשיעור 5.7%. לדבריו, "הגידול הניכר ב-2013 ב-6.1 מיליארד שקל, נועד לתקצוב רפורמת עוז לתמורה ב-1.05 מיליארד שקל, רפורמת אופק חדש ב-900 מיליון שקל, חינוך חינם לגילאי 3-4 ב-1.2 מיליארד שקל, צהרונים לגילאי 3-8 ב-615 מיליון שקל, תוספות גידול טבעי במערכת ב-480 מיליון שקל, סבסוד תשלומי הורים ב-150 מיליון שקל ועוד הוצאות שונות".
בעניין הפער בהשקעה לראש בתלמידי ישראל בהשוואה ל-OECD אמר פירון, כי בין השאר הדבר נובע מהגידול השלילי במספר התלמידים במדינות המפותחות (5%-) בעוד בישראל המספר גדל (ב-29%). "בכוונתי להשקיע מאמצים רבים בהתמודדות עם הגידול המבורך במספרי הילדים יחד עם הצורך להגדיל את התקציב", אמר פירון, שהתייחס גם לצורך לפתור את בעיית הצפיפות בכיתות אך סייג: "רוב המחקרים בעולם לא מצאו מתאם בין גודל הכיתה להישגי התלמידים".
"בחלוקת תקציב המשרד", ציין פירון, 30.8 מיליארד שקל (72.6%) מופנים לשעות הוראה ב-2013 ואילו ב-2014, מופנים לכך 32.45 מיליארד שקל (73.54%), כחלק מההתמקדות בתלמיד. פירון הודה בכשלים בכל הנוגע למגזרים החרדי, הערבי והדרוזי בחברה: "המדינה לא נהגה כלפיהם באופן ראוי ויש לתקן זאת. זה לא ייקח יום יומיים אך נעשה זאת. הוא קרא לח"כים לשתף פעולה.
כאמור, עימות חריף פרץ בין פירון לסגן שר החינוך לשעבר, ח"כ משולם נהרי, לאחר שנהרי ויתר הח"כים החרדים בוועדה קבלו על התוכנית לשלב את החינוך המוכר הלא-רשמי במערכת החינוך הציבורי. ח"כ נהרי לשר פירון: "אני לא נגד החינוך הציבורי. היום אתה מוריד גרזן על 200 אלף תלמידים. אתה מנצל את סמכותך כדי להפסיק לתקצב, אתה דורס את החינוך הזה, כי אתה רוצה להפוך את הכל לחינוך ציבורי, מבלי שהכנת את התשתית לכך". פירון השיב: "לא קיים גרזן. השאיפה שכל ילד בישראל יזכה ל-100% חינוך". פירון התייחס ל'חוק נהרי' ואמר: "חוק נהרי איננו תורם לחיזוק החינוך הציבורי, הוא טוב לחינוך של הציבור שלו. אין כוונה למנוע תקציבים מהחינוך הלא-רשמי אך אני נגד העברת כספים מרשתות שמשלמות כסף לקרובי משפחה ולוקחת כספים המיועדים לילדים למטרות אחרות". הדברים עוררו את זעמו של נהרי ולחילופי דברים קשים בין השניים.
בסיכום דבריו אמר פירון, כי בכוונתו "להחזיר את החינוך המקצועי, שטוב למדינה ולקבוצות באוכלוסיה ולשפר את תנאי המורים".