|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

עלות הרכבת לאילת אולי תגיע ל-50 מיליארד

כך אומר משרד האוצר הטוען כי מרכיבים משמעותיים לא נבחנו וטרם הושלמה בחינות הכדאיות של הפרויקט יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "חובה לבדוק מראש את כל ההיבטים" כ"ץ: "מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לרכבת לשדרות"
26/05/2014  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: יח"צ]

עידן יוסף
מבקר המדינה עשוי לעצור את הרכבת לאילת

הוועדה לביקורת המדינה דנה (יום ב', 26.5.14) בכדאיות פרויקט הרכבת לאילת. שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הערכת המיזם כעת היא רק כ-24.5 מיליארד שקלים, כולל כ-20% הוצאות בלתי-צפויות, ולא כ-50 מיליארד כפי שמפיצים מתנגדיו.

"אין מדובר בגחמה, כי ממשלת ישראל החליטה על קו שכזה כבר בשנת 1956, אך הממשלות לדורותיהן לא עמדו בהחלטתן. 100 מיליון ש"ח הוקצו עד כה לתכנון המיזם, ולגיטימי לחלוטין שהממשלה תשקול את החלטתה לאור תוצאות התכנון. טרם התקשרנו עם שום ממשלה, וחוץ מהסינים המעוניינים להקימו - גם הצרפתים והספרדים מעוניינים בכך מאוד. הסינים לא עומדים להפעיל את המיזם, ויהיה תהליך תחרותי בהקמתו. מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לתחנת הרכבת בשדרות והעריכו שלא ישתמש בה ולו נוסע אחד - ואילו כיום עובדים בתחנה זו 2,000 איש מדי יום ובחול-המועד פסח עברו בה כ-7,000 איש".

לדברי השר, הדוח שהוצג בדיון ע"י החברה להגנת הטבע, הוא דוח מוזמן בתשלום, ומחברו התנגד בעבר גם לקו הרכבת המהיר לירושלים.

נציג משרד האוצר, מורן מזור, טען כנגדו כי "חסרים במיזם רכיבים משמעותיים ביותר, שעלותם עשויה להגיע לעשרות-מיליארדי שקלים נוספים, ובלי הכללתם לא יושגו מטרותיו, כחיבור המסילה לעיר אילת עצמה וציוד מסילה יקר יותר. הפרויקט יכול להגיע לסכום של 50 מיליארד שקל. מיזם כזה צריך לבדוק היטב, כולל המטרות שלו".

פרופ' ערן פייטלסון, שהכין חוות דעת נגד המיזם, טען כי עלותו 50-30 מיליארד ש"ח, ושהוא לא נבדק במישור הארצי. לדבריו, המטרות של הממשלה במיזם לא הוגדרו בבירור, לא נבדקו חלופות-מימון, התכנון אינו כולל חיבור לנמל אילת, הוא מקודם ללא התייחסות למיזמים מקבילים, הוא אינו מותאם למשפחות ולבני-נוער ועוד.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה כי "מדובר בדוח חמור ביותר המפריך לחלוטין את הקמת הקו לאילת מכל זווית אפשרית. למרות שהממשלה החליטה, חובה על הכנסת לבדוק את כדאיותו מחדש".

נציגת המשרד להגנת הסביבה, איריס האן, הזהירה אף היא כי "התוכנית איננה עונה לבעיות הסביבתיות, והפגיעה שלה בשמורות-טבע ובזרימת המים בנחלים בלתי-הפיכה. הצענו פתרונות חלקיים לצמצום הפגיעות הללו - אך עדיין הפגיעה היא בלתי-הפיכה, ולכן איננו ממליצים לקדם את התוכנית כמות-שהיא". דב חנין (חד"ש) ציין כי "העלות, הזמן והמעברים השונים בין נמל אשדוד לנמל אילת דרך הרכבת - ארוך, יקר ומסובך יותר מהשימוש בתעלת סואץ, והפיכתה של אילת לעיר תעשיה תחסל אותה כעיר תיירות. אוטובוס מהיר ב-3.5 שעות הוא תחליף יעיל, זול ונוח בהרבה".

ראש עיריית אילת, יצחק מאיר-הלוי, אמר מנגד כי "תושבי העיר רוצים רכבת לעיר, כי המיזם יפריח את הערבה השוממה - בלי לפגוע בפרח אחד בדרך. הרכבת תחשוף את נוסעיה לטבע, ותקרב אותם אליו", ואילו תמר קינן, מנכ"ל ארגון "תחבורה היום מחר" טענה כי "עלות המיזם לפי נוסע היא דמיונית ולא סבירה, והיא תבוא על חשבון מיזמים תחבורתיים אחרים, יעילים בהרבה".

שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל, המתכננת כיום ומיועדת לבצע את המיזם, השיב כי "נפגשנו עם כל המוסדות התכנוניים במדינה, כולל התייחסות לדוח פייטלסון המוכן בימים אלו. לדעת צוות המומחים הימנעות מהמיזם תפגע כלכלית וחברתית בתושבי אילת והערבה".

דן גרונר, מנהל המיזם במשרד התחבורה, הפריך את הסברה כי הקו מיועד להתחרות בתעלת סואץ: "35 מיליון מכולות עוברות כיום מדי שנה בתעלה, ואנו איננו מבקשים להתחרות בה, כי הצפי לשימוש חלופי ברכבת הוא רק ל-60-40 אלף מכולות מדי שנה. הזמן המתוכנן לנסיעה מהירה מת"א לאילת הוא שעתיים ועשר דקות, כולל עצירה בבאר-שבע ולהגדלת מספר המטענים בנמל אילת בגלל הרכבת - לא תפגע בשונית האלמוגים במפרץ". בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, הוסיף בדיון כי "מניסיוני כל קו שהפעלנו, כמות הנוסעים בפועל הייתה טובה בהרבה מכל האומדנים. כאשר השרות טוב, יעיל, נוח, נעים ומהיר - הציבור מגיע בהמוניו ללמוד, לעבוד, לטייל ולהתגורר".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) ציין כי "המבקר בדק גם אנשים שכוונתם לטובה. ולכן המלצתי לשר שברור שגם הוא כזה, שיהיה קשוב להערות דוח פייטלסון. חשוב שיהיו תשובות לכל התהיות שהוא מעלה, כי לאיש אין מונופול על החכמה". גדעון גולבר, מנכ"ל חברת נמל אילת הוסיף אף-הוא כי "הנמל איננו יכולים להוות תחליף לתעלת סואץ, אך הרכבת תחייה את העיר. יש לחבר את הנמל לרכבת, ע"י משאיות או במסוע קצר, כי רק כך תצמח תחרות אמתית עם נמלי אשדוד וחיפה, שיש להם קו רכבת המגיע אליהם".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, אמר כי "מדובר במיזם של פעם בדור, בעלות כוללת סופית שקשה לאמוד. מטרה ראויה בראייה מערכתית של קירוב הפריפריה והורדת עומס מהכביש - אך חובה לבדוק שהוא נעשה כהלכה ומראש ניתנה הדעת לכל ההיבטים הכלכליים, הגיאו-אסטרטגים והסביבתיים". כהן ציין כי על משרד התחבורה ללמוד את הדוחות החולקים על המיזם, ועל משרד מבקר המדינה לעקוב שכל ההיבטים אכן נבדקים מראש במשרד התחבורה. כהן בירך את שר התחבורה על המיזמים הרבים שהוא מקדם, ביבשה, באוויר ובים.
הרכבת לאילת: כשלים מהותיים במגה-פרויקט ובדרך קידומו / מצגת
מצגת לוועדת הכלכלה (26.5.14) הטוענת להשקעה של עשרות מיליארדי שקלים ללא בדיקה מקפת ורצינית של הפרויקט.
רכבת לאילת: בחינת ההגיוניות להקמת המיזם / מחקר
מוגש למרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים, האוניברסיטה העברית ירושלים ולחברה להגנת הטבע - אוקטובר 2013 (132 עמ')

תאריך:  26/05/2014   |   עודכן:  26/05/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אגד   אגד תעבורה   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמיר אסרף / Amir Asraf   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה אדרעי   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דן / Dan   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   ליבנת כהן-דן / Livnat Cohen-Dan   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוחמד ברכה   מטרופולין /  Metropoline   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   משרד התחבורה   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ / .NTA - Metropolitan Mass Transit System Ltd   נתיב אקספרס   סופרבוס /  Superbus   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קווים   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   רכבת ישראל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלות הרכבת לאילת אולי תגיע ל-50 מיליארד
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלמן1
26/05/14 18:40
2
yosseff
26/05/14 21:24
3
שמ
26/05/14 23:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 26.5.14) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה שפוצלה מחוק ההסדרים ונועדה להגביר את התחרות בשוק הגז הביתי.
26/05/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה (יום א', 25.5.14) תיקון לחוק ביטוח לאומי, שהציע ח"כ אלעזר שטרן, המציע לפטור מדמי ביטוח לאומי חיילים משוחררים בשלושת החודשים הראשונים לשחרורם.
25/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
מעסיק או מועסק חייבים איש לרעהו בהודעה מוקדמת שמקרה של פיטורים או התפטרות. אולם לקונה בחוק, במקרה של מות אחד מהם, יצרה חלל אליו נכנסו פרשנויות משפטיות שונות באשר לחובת ההודעה המוקדמת.
25/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
תיקון לחוק הביטוח הלאומי אותו מציעים חברי הכנסת דוד רותם ורוברט אילטוב (הליכוד ביתנו) מציע לשלול ממחבלים על-רקע לאומני שנדונו למאסר גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי, במקרים בהם שוחררו ממאסר בחנינה או במסגרת עסקה לשחרור מחבלים.
25/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שלום לכם. אני שמח שהזמנתם אותי לכאן היום ומודה ליו"ר התנועה הרפורמית בישראל עו"ד ירון שביט ולמנכ"ל התנועה הרב גלעד קריב.
23/05/2014  |  יאיר לפיד  |   נאומים
רשימות נוספות   /   כנסת 19  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
הצפון נפגע בבצורת; ועדה תנסה לעזור  /  עידן יוסף
לבני רומזת: לפיד לא אמר אמת  /  אלעזר לוין
"אנחנו בדרך להתמוטטות חברת החשמל"  /  עופר וולפסון
כן טריק וכן שטיק  /  איתמר לוין
מחלוקת המאיימת על הבית היהודי  /  יגאל כנען
היו המון ציפיות מאתנו כשנבחרנו  /  יאיר לפיד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il