איש העסקים שלמה דברת אמר (יום שבת, 6.12.03), כי החינוך בישראל נמצא במגמת ירידה דבר שמטיל אימה וסכנה לישראל בטווח הארוך.
בדבריו בוועידת ישראל לעסקים, אשר נפתחה הערב במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, עמד דברת על שתי בעיות בחינוך: הרמה הנמוכה והפערים ההולכים וגדלים. בתוך כך ציין, כי התלמידים במכון לטכנולוגיות 'הטכניון' והמכון למדע 'ויצמן' אינם עוד ברמה בינלאומית.
"אני איש עסקים, לא איש פוליטי או חינוך. ואני אומר בכובד ראש, הישגי החינוך בישראל הם במגמת ירידה, דבר שעשוי להשפיע בתחרות כלכלית בעולם... הפערים הולכים וגדלים כך שנוצר מצב של חינוך אפור ואנו מושווים לצ'ילה...".
"אנו מאבדים את האליטות בחינוך התלמידים בוויצמן והטכניון אינם עוד ברמה בינלאומית. אנו במקום ה-35 בקרב האחוז העליון של המצטיינים ולא בממוצע הכללי של התלמידים. אנו במשבר והוא לא רק כלכלי וכספי", אמר דברת.
בהמשך ציין דברת, כי הוא משמש כראש צוות בכוח המשימה במשרד החינוך ביוזמת שרת החינוך, לימור לבנת וראש הממשלה, אריאל שרון (שהוקם ביום 21.9.03). כוח המשימה שהקים משרד החינוך מונה 16 אנשים מרחבי העולם, אנשי עסקים העוסקים בחינוך, אנשי שטח כחינוך ואקדמיה ומומחים בינלאומיים.
מטרת כוח המשימה היא לבחון את מערכת החינוך ולהמליץ על תוכנית קידום כוללת, מבנית-ארגונית-פדגוגית ולהתוות דרך ליישום ההמלצות בזמן סביר. בתוך כך שוקד הצוות להציע דרכים להעלאת הישגי התלמידים, לביצוע ארגון מחדש של מסגרות החינוך, לבחון את מקצוע ההוראה בתחומי הכשרת המורים, התפתחותם המקצועית, מבנה העסקתם, שיטות תגמול ומסלולי הקידום שלהם.
"רמת שיתוף הפעולה בין הגורמים הוא חסר תקדים... ניתן יהיה לשנות את החינוך, אך תוצאות לא נצפה לראות בשנה או השנתיים הקרובות", אמר דברת. עוד ציין בעניין, כי צוות המשימה שהקים משרד החינוך יגיש ביום 30.4.04 דוח ביניים בעניין, ולאחר חצי שנה יוגש דוח כולל, "ואני אקווה עד אז לספר על איזו מהפיכה בחינוך שיצאה לדרך", סיכם את דבריו.