חברת הביטוח שומרה, בבעלות מנורה, היא הטובה ביותר ביטוח אלמנטרי - הביטוח ולמבוטחיה. כך מגלה סקר טלפוני שנערך לפני כשבועיים על-ידי חברת דיאלוג, בין 700 חברי לשכת סוכני ביטוח. למקום השני הגיעה חברת שלמה, בשליטת משפחת שרצקי, ולמקום השלישי הכשרה-ביטוח. תוצאות הסקר הוצגו (יום ג', 11.11.14) בכינוס השנתי ה-28 של לשכת סוכני ביטוח (אלמנטרי), הנערך באילת, על-ידי יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי בלשכה, אריאל מונין, מגדולי סוכני הביטוח בירושלים.
הסקר בדק 10 נושאים, ובהם תעריפים, מקצועיות, שירות ללקוחות, גמישות, שקיפות נתונים, תשלום לפנים משורת הדין למבוטחים והכשרת סוכנים. שומרה הגיעה למקום הראשון כמעט בכל הנושאים, ושלמה כמעט תמיד קצת אחריה.
בסיכום הנקודות, קיבלה שומרה 8.2 נקודות מתוך 10, ושלמה 8.05. למקום השלישי, בפער ניכר, הגיעה הכשרה-ביטוח, בשליטת
אלי אלעזרא. מגדל ואילון חולקות את המקומות רביעי-חמישי, כ-7.2 נקודות לכל אחת. מנורה במקום השישי, עם 6.9 נקודות, כלל ביטוח קיבלה 6.7 נקודות, והראל והפניקס 6.6 נקודות כל אחת.
בולטת העובדה, שהחברות הגדולות מפגרות בהרבה אחרי החברות הקטנות. תופעה מעניינת נוספת היא, שמנורה, החברה-האם של שומרה, מפגרת בהרבה אחרי החברה-הבת שלה.
שתי חברות נוספות, שירביט וביטוח חקלאי, לא נכללו בטבלה, מאחר שרק סוכנים מעטים דיווחו שהם עובדים עם חברות אלו. הסקר אינו כולל את נתוני החברה לביטוח וישיר ו-AIG, מאחר שחברות אלו משווקות פוליסות (הן פעילות בעיקר בביטוח רכב) ישירות, ולא באמצעות סוכנים.
אומיד: סוכנים מצטרפים אלינו
מנכ"ל חברת שלמה, אורי אומיד, מותיקי הענף, אמר בכינוס כי מבוטחים רבים רוכשים באחרונה פוליסות ביטוח אלמנטרי בחברתו, תוך שהם עוזבים את המבטחים הקודמים שלהם. לדבריו, זוהי תופעה יחודית, מאחר שברוב החברות כמעט ואין מעבר משמעותי של מבוטחים. אומיד הוסיף כי "לא סביר", שחלק הארי של הפוליסות בביטוח אלמנטרי ירוכז בחמש החברות הגדולות - מגדל, כלל, הראל, הפניקס ומנורה.
ביטוח נזקי מים - במצב גרוע
הסקר הבליט את המצב הגרוע של ביטוח נזקי מים, שהוא הרחבה מקובלת בפוליסות ביטוח דירה: 38% מהפוליסות אינן כוללות הרחבה זו, והפוליסות שנותנות כיסוי כזה, "מצטינות" בשירות גרוע: קבוצת שחר, שהיא המובילה בענף נזקי מים, קיבלה ציון נמוך מאוד, 3.9 נקודות מתוך 10 אפשריות. פמי פרמיום קיבלה 4.5 נקודות, וש.ח.ל., שהיא הטובה ביותר, כביכול, בענף זה, קיבלה 5.6 נקודות.
במהלך הכינו תיארו סוכנים את הקשיים שיש למבוטחים בקבלת שירות במסגרת ביטוח נזקי מים. מבוטחים מתלוננים בין היתר על סחבת ועל קשיים בתיאום ביקור של נציגי החברה. ההשתתפות העצמית מגיעה ל-500-450 שקל לאירוע, ולעתים כדאי למבוטחים לוותר על הרחבת הפוליסה, ולהזמין שרברב פרטי.