|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דוח גרסטל על זכויות נפגעי עבירה

הפרקליטות מאמצת חלק מן ההמלצות

מבטיחה להקים יחידות סיוע לנפגעי עבירה דוחה את הממצאים בנוגע לאי יידוע הנפגעים על הסדרי טיעון והימנעות מהבעת עמדתם בזמן גזירת העונש
02/12/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
מחלוקת בנקודות מרכזיות

הפרקליטות: עושים עוול
פרקליטות המדינה מסרה בתגובה לדוח: "הפרקליטות מברכת על קיומה של הביקורת בנושא זה, שנערכה לבקשתה. עם זאת, הדוח מתמקד בעניינים פרוצדורליים ופורמליסטיים של רישום והזנת נתונים במערכת ממוחשבת, ולא במישור המהותי. במישור המהותי הפרקליטות ממלאת חובותיה על-פי החוק, ויותר מכך. עיקר הפעולות מול נפגעי העבירה המחויבות על-פי חוק מבוצעות במסגרת מפגשים עם נפגעי עבירה, התכתבויות במיילים, מסרונים ושיחות טלפון, לרבות בשעות מעבר לשעות העבודה, ועובדה חשובה זו לא מצאה כל ביטוי בדוח.

"יתרה מכך, לצערנו, רבים מהנתונים שמציגה הנציבות לכל אורך הדוח הינם מוטעים, אינם משקפים את המציאות, ועושים עוול כבד לפרקליטים רבים. כך למשל, בניגוד גמור לנטען בדוח, ברוב רובם של המקרים הפרקליטים מיידעים את נפגעי העבירה בדבר הסדר טיעון מתגבש, ובמרבית המקרים גם מתעדים זאת בתיק, אם כי לא בהכרח בגיליון התרשומות, שרק הוא נבדק ע"י הנציבות. דרישה זו הוטמעה היטב בפרקליטות, ואין כיום פרקליט או מנהל שאינם נוהגים כך בשגרת עבודתם, למעט במקרים חריגים של תקלות. שגיאות משמעותיות נוספות נפלו בדוח גם בכל הקשור להבנת תהליכי העבודה בפרקליטות, והן מפורטות בתגובת הפרקליטות המלאה לדוח.

"ובצד כל זאת, תמיד יש מקום לשיפור, גם בהקפדה על הפרוצדורה. הפרקליטות נוטה לאמץ את מרבית המלצות הדוח, המתבססות על תהליכי עבודה שהחלו בפרקליטות בשנה החולפת עוד בטרם פרסום הדוח".


הפרקליטים: דוח מוטה
ארגון הפרקליטים מסר בתגובה לדוח: "דוח הנציבות, שנערך לדעתנו בצורה שאינה מקצועית, אינו מציין את הפעילויות החיוביות המתבצעות על-ידי הפרקליטים בנושא זה, אף מעבר למה שהחוק מחייב. הדוח מתעלם מהמציאות בשטח, אותה חיים הפרקליטים יום-יום, הכוללת יידוע של נפגעי עבירה בדרך של שיחות והודעות בעל פה ובכתב. התעלמות הדוח ממציאות זו, והנחת הבסיס לפיה ללא תיעוד מלא כאילו לא נעשה דבר מעולם, יש בה כדי להציג תמונה מעוותת של המציאות ולפגוע בפרקליטים ללא הצדקה.

"הדוח גם פוגע באופן עצום בציבור נפגעי העבירה. הנחה תלושה מהמציאות ולא נכונה שעלולה להתקבל כאילו הפרקליטות אינה שומרת על נפגעי עבירה, עלולה להניאם מלפנות לרשויות החוק ועל כך יש כמובן להצטער". לדברי הארגון, הדוח אינו מהווה ביקורת בונה הבאה מתוך גישה חיובית והבנה מקצועית, אלא מבוסס על איסוך נתונים שגוי והסקת מסקנות מוטית.

"ממצאי דוח זה מחייבים התייחסות רצינית ביותר של הנהלת הפרקליטות, שינוי גישה והובלת תהליכים מיידיים וארוכי טווח לתיקון הכשלים. יש לציין לחיוב את גישת הפרקליטות, אשר הודיעה כי היא נוטה לקבל את מרבית ההמלצות וכבר בימים אלה מתכוונת להתחיל בעבודת מטה בקשר אליהן. אין כל ספק כי אימוץ ההמלצות יביא לשיפור תפקוד הגופים המבוקרים בנושא זכויות נפגעי עבירה, ועם השיפור יחוזק אמון הציבור בהם". כך אומרת (יום ד', 2.12.15) נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, בסיכום הדוח על זכויות נפגעי עבירה. היא מודיעה, כי בשנה הבאה תערוך ביקורת מעקב לבחינת יישום ההמלצות.


ההמלצות העיקריות


הדוח כולל שורה של המלצות מעשיות, והעיקריות שבהן:

1. גיבוש הנחיית פרקליט המדינה מקיפה, סדורה ועדכנית בנושא זכויות נפגעי עבירה, גיבוש הנחיות ונהלי עבודה פנים-ארגוניים.

2. הקמת יחידות סיוע,הכולל ממונה ארצי שיעמוד בראש המערך ויוביל את הקמתו, וכן יחידות סיוע בכל פרקליטויות המחוז ובפרקליטות המדינה. בין תפקידיהן: הנחיה מקצועית, סיוע וליווי; הבניית תהליכים לניהול הטיפול בנפגעי עבירה; עידכון והבטחת ביצוע בקרה ופיקוח תקופתיים, וכתובת מקצועית, קבועה וזמינה לנפגעי עבירה.

3. ניהול ידע והקמת מערך הכשרה והדרכה ייעודי להבטחת הטמעת הוראות החקיקה, המדיניות וההנחיות והתמקצעות כל הגורמים בפרקליטות העוסקים בעניין.

4. הצבת עמדה להפקדת דפי מידע בדבר זכויות נפגעי עבירה בפרקליטויות המחוז ובמחלקות הרלוונטיות בפרקליטות המדינה, במקום נגיש ובולט לעין, כדרישת התקנות.

5. גיבוש מנגנון סדור ואחיד לזיהוי נפגע עבירה, הזנתו וסימונו בתיק.

6. גיבוש מנגנון סדור ואחיד לבירור עמדת נפגע עבירה ורישומה בתיק.

7. גיבוש מנגנון סדור ואחיד להבטחת יידוע נפגע עבירה בשלבים שונים בהליך הפלילי: מיפוי כל השלבים בהם הפרקליטות חייבת ביידוע נפגעי עבירה; האופן שבו נפגע עבירה יקבל מידע; הגורמים האחראים לביצוע; אופן הביצוע והמועדים לכך; הגדרה ותיחום בזמן של שלבים בהליך הפלילי הנתונים לפרשנות.

8. הסדרת הטיפול בערר של נפגע עבירה על החלטה שלא להעמיד חשוד לדין.

9. גיבוש מנגנון סדור ואחיד להבטחת מימוש זכות נפגע עבירת מין או אלימות חמורה להביע עמדה על הסדר טיעון.

10. גיבוש מנגנון סדור ואחיד להשמעת קולו של נפגע עבירה לקראת גזירת עונשו של הנאשם.


מה הפרקליטות עושה


גרסטל מציינת, כי בתגובת הפרקליטות לדוח נאמר מפורשות, כי מרבית ההמלצות מקובלות עליה וכי בכוונתה להתחיל כבר בימים אלה בעבודת מטה בקשר אליהן. ההמלצות המקובלות על הפרקליטות:

1. גיבוש הנחיה מקיפה סדורה ועדכנית בנושא זכויות נפגעי עבירה, ברמת דחיפות גבוהה.

2. יחידות הסיוע בפרקליטות: יחידת הסיוע בפרקליטות המדינה הוכפפה ללשכת המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, כדי לתת תוקף להיותה גורם מטה המרכז תחום זה. ההמלצות לגבי אןפן פעילות היחידות יועברו להתייחסות מחלקת ייעוץ וחקיקה של משרד המשפטים.

3. הנגשת המידע לנפגעי העבירה: בשנה הבאה תוכן חוברת מידע עדכנית וחדישה, דפי המידע יוצבו במקומות בולטים והנושא ישולב באתר האינטרנט החדש של משרד המשפטים.

לעומת זאת, הפרקליטות דוחה את הביקורת בנושא המרכזי של יידוע נפגעי עבירה על הסדרי טיעון. לדברי הפרקליטות, "מתן האפשרות לנפגע עבירת מין או אלימות חמורה להביע עמדתו בטרם הסדר טיעון מוטמע היטב בקרב הפרקליטים וכל שכן בקרב מנהלים. אין הצדקה לפנות לנפגע עבירה בשלבים מוקדמים של משא-ומתן עם בא-כוח הנאשם ובטרם הבשילו הדברים לידי הצעה ממשית להסדר". לדבריה, "לעיתים לא רחוקות, עמדת נפגע העבירה מביאה את הפרקליטות לשקול מחדש את עמדתה הטנטטיבית, מוסיפה לקשת השיקולים, ומשפיעה על התוצאה הסופית בדרך של מניעת חתימה על טיוטת הסדר הטיעון או הכנסת תיקונים בו".

נציבות הביקורת הגיבה באומרה: "על הפרקליטות לתת לנפגע עבירה שהות סבירה לגבש את עמדתו ביחס להסדר ולשמוע את עמדתו בלב פתוח ובנפש חפצה. אין משמעות הדברים פניה לנפגע עבירה 'בשלבים מוקדמים' אלא בשלב התגבשות ההסדר, כנדרש בחוק. קיומה של סמיכות זמנים קרובה במיוחד בין מסירת עמדת נפגע עבירה לבין חתימה על הסדר הטיעון, מעוררת תחושה של נחרצות ודחיפות, אשר יש בה כדי להשפיע על יכולתו לגבש את עמדתו לעניין הסדר הטיעון באופן חופשי ונטול לחצים".

הפרקליטות גם אינה מקבלת את הביקורת בנוגע להבאת עמדת נפגע העבירה בשלב הטיעונים לעונש, באומרה שהדבר נתון לשיקול דעתו של הפרקליט המטפל בתיק. הנחיות פרקליט המדינה אינן מגיעות לרמת הפירוט המוצעת בדוח, אך הפרקליטות תשקול אם יש מקום להכניס בהן הנחיה בנושא זה. הנציבות מצידה עומדת על דעתה: "המשמעות של שימוש מועט בכלים להבאת קולו של נפגע עבירה לפני בית המשפט היא, כי עונשו של הנאשם ייגזר מבלי שהונחה לפני בית המשפט תשתית באשר לנזקו של נפגע העבירה ולהשלכות העבירה על חייו".

זכויות נפגעי עבירה / דוח ביקורת נושאי 3/15
דוח נציבות הביקורת על הפרקליטות בנושא יידוע נפגעי עבירה: הפרקליטות אינה מקיימת חלק משמעותי מהוראות החוק בנושא, במיוחד בנוגע להקמת מוקדי סיוע, יידוע הנפגעים על הסדרי טיעון והצגת עמדתם בעניין העונש

תאריך:  02/12/2015   |   עודכן:  02/12/2015
איתמר לוין
+הפרקליטות מפרה את חוק נפגעי עבירה
05:24 02/12/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרוב המכריע של נפגעי העבירה לא מקבלים את המידע לו הם זכאים ולא מיודעים על הסדרי טיעון  ▪  בניגוד לחוק - לא הוקמו יחידות סיוע למרות שהוקצו להן תקנים
(גרסטל. "לא ניתן לקבל")
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות מאמצת חלק מן ההמלצות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
עשר שנים לאחר שנכנס לתוקפו חוק נפגעי עבירה, קיימים כשלים מהותיים ויסודיים במילוי הוראותיו בידי הפרקליטות, אשר בכמה נושאים אף פועלת בניגוד להוראות החוק. כך קובעת (יום ד', 2.12.15) נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל.
02/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ארגון הפרקליטים בשירות המדינה ניסה לטרפד פרסום דוח של נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, בנוגע ליידוע נפגעי עבירה. בצעד חסר תקדים אף פנה הארגון לשרת המשפטים, איילת שקד, אך זו דחתה את הפנייה והדוח יפורסם כמתוכנן (יום ד', 2.12.15).
01/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: שי מזרחי, בית משפט השלום בתל אביב
01/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
נמשכת מגמת הירידה באחוזי ההצלחה בבחינות ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין. 59.7% מכלל הנבחנים בבחינות ההסמכה שנערכו ב-29 באוקטובר עברו את הבחינה. זאת, לעומת 63% שעברו את הבחינות אשתקד, ו-75% שעברו את הבחינות בשנים שלפני כן.
30/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הפנים ממשיך לתת לרשויות המקומיות להשתולל, ובעיריית ירושלים ממשיכים לזלזל בחוק תיק הולילנד ממשיך לחכות להכרעה ותיק מצגר ממשיך לחכות לשופט המאבק בנושא החרדים ממשיך לפספס את העיקר, ארגון הפרקליטים ממשיך לשקר ורשת מגה ממשיכה לשקוע
27/11/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
"פלוני" בעליון על נאשם שזהותו ידועה  /  איתמר לוין
מאסרים ארוכים מדי על אי-תשלום קנסות  /  איתמר לוין
ייצא לחו"ל מדי שבוע בזמן עבודות שירות  /  איתמר לוין
"אני מנהלת את האולם"  /  איתמר לוין
"למה צריך עדים בכלל?"  /  איתמר לוין
המועדון של יעל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il