כעת מתברר כי עומס חיילים האדיר שנוצר בתחנה המרכזית בבאר שבע בימי ראשון בבוקר הוא תוצאה ישירה מהחלטתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ לאפשר לחיילים לעלות ל
רכבת ישראל בשעות הבוקר העמוסות של ימי ראשון ללא תשלום, במקום להמשיך במצב הקיים בארבע השנים האחרונות בו נסעו בשירות הסעיות ייעודי ("תחליף היסעי רכבת").
במענה לשאילתה דחופה שהגיש חבר הכנסת
יעקב מרגי (
ש"ס), אמר במליאה סגן שר הביטחון, אלי בן-דהן, כי השר כ"ץ פעל באופן חד-צדדי וללא התייעצות או תיאום עם צה"ל ומשרד הביטחון, בבואו לפתוח מחדש את אפשרות הנסיעה ברכבת לחיילים בימי ראשון.
לדברי בן-דהן, שהציג את תשובת משרד הביטחון בעניין, פעולה זו נעשתה ללא הערכות תשתיתית נדרשת, בעיקר בשני מישורים: הראשון - הגדלה של מספר הרציפים הזמינים להסעות החיילים בתחנה המרכזית באר שבע משניים כיום לשבעה; השני - תוספת אוטובוסים לטובת הסעות החיילים על המצב הקיים כיום.
צוואר בקבוק
"היות שלא התוספו רציפים להסעות, וכמות החיילים המגיעה בהסעה ברכבת בפרק זמן קצר, גדולה מאוד - נוצר צוואר בקבוק בהסעות מתחנה מרכזית באר שבע", אמר סגן שר הביטחון. "תצורה זו, בשילוב נקודות ההיסעים השונות בארץ [שירות היסעיות מחניון להבים ומ-13 נקודות איסוף בקרבת תחנות רכבת ארץ בהיקף של כ-70 אוטובוסים, וקו 171 של מטרופולין מתחנת אוניברסיטת בן-גוריון, ע.י.], יצרה מצב מאוזן מבחינת עומסים על אמצעי התחבורה, ואיפשרה הגעה של החיילים בבטחה ובנוחות לבסיסיהם, ובמקביל - נסיעה בטוחה ונוחה בקו הרכבת לב"ש". הוא הסכים כי המצב הקיים היום גובל בסכנת חיים ואמר שכבר ביום ראשון הקרוב יינתנו פתרונות.
צפיפות הרכבות והאיחורים גדלו
כתב News1 מציין כי בן-דהן לא אמר את מה שלא ידע: האפשרות שנתן שר התחבורה לחיילים לעלות לרכבות ימי א' בבוקר הגדילה משמעותית את הצפיפות ברכבות וגם ממוצע האיחורים של הרכבות בימי ראשון בבוקר גדל.
כפי שדיווחנו אתמול (ג'), מקדם שר התחבורה תוכנית בה החיילים המגיעים ברכבת יגיעו עד תחנת הרכבת בלהבים ולא עד באר שבע, ומשם יועמד עבורם שירות היסעיות בשיתוף עם הצבא.
מכרז לעוד 19 נקודות איסוף
בתוך כך, בישר סגן השר בן-דהן כי כדי להגדיל את מרחב האפשרויות לחייל ואת נפח ההיסעים, סוכם בימים אלה על יציאה למכרז שיחל לפעול בחודש פברואר השנה, במסגרתו יוגדרו 19 נקודות איסוף נוספות, מצפון הארץ ועד דרומה, במסלולי נסיעה אשר יעקפו את באר שבע כדי לקצר את משך הנסיעה ולהקל על התנועה במרחב.
לדבריו, צופה משרד הביטחון במבט צופה פני עתיד את מעבר יחידות צה"ל לנגב, בעיקר - יחידת המודיעין והתקשוב. בן-דהן התריע: "ללא היערכות תחבורתית רחבה בכל המישורים - רכבת, כבישים, מחלפים ותחבורה ציבורית עירונית, לא ניתן יהיה לספק את המענה הנדרש לחיילים הרבים ואנשי הקבע שיגיעו לנגב, ולא ניתן יהיה למנף את הגעתם, לפיתוח הכלכלי והחברתי האפשרי של הנגב. משרד הביטחון וצה"ל מצויים בדיונים מתמשכים בעניין הזה מזה זמן רב עם
משרד התחבורה, כולל בדרג מנכ"לים, כדי לוודא שהפתרונות הנדרשים אכן יינתנו על-ידי משרד התחבורה, בהיקפים הנדרשים ובלוח-הזמנים שיהיה תואם את מהלך מעבר היחידות לנגב".