|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

התירוץ הכוזב של הפרקליטות להימנעות מתגובה

הפרקליטות לא הגיבה לגופם של ממצאי הביקורת בטענה שהעיצומים מונעים זאת ממנה - אך גרסטל מציינת שורה של נושאים להם יכלה ההנהלה להגיב
25/01/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
אברבנאל. "תחושות והשערות"

השימוע בפרקליטות - לא מוסדר, בלתי שוויוני ופוגע בזכויות חשודים
איתמר לוין
יחידת הניהול בפרקליטות אינה עומדת באתגרים שלפניה * בחלק מהשימועים לא הייתה כל התייחסות לטענות החשוד * חלק מהחשודים כלל אינם מיודעים על זכותם לשימוע * הפרה של ההנחיה להודיע לחשודים בכתב על תוצאות השימוע
לרשימה המלאה

"אנחנו לא טועים!"
מעבר לכך שהפרקליטות שוב לא אומרת את האמת - אנחנו כבר מתחילים להתרגל לכך - עוד משפט אחד בתגובה-לא-תגובה שלה תפס את תשומת ליבי. הפרקליטות מתקוממת נגד הנתון ולפיו 41% מהשימועים הביאו לביטול כתבי אישום וטוענת שהמספר נמוך בהרבה. במקום להתגאות בכך שהיא מוכנה לשמוע את החשודים ואינה מקובעת בעמדותיה, הפרקליטות מזדעקת: מה, אנחנו טועים ב-41% מהמקרים? אנחנו?! לא ייתכן!

"רישום ופרוצדורה"
שעות אחדות לפני פרסום הדוח העבירה הפרקליטות תגובה נוספת, מרוככת מזו שהעבירה לגרסטל. אולם גם בזו יש תיאור לא-מדויק, בלשון המעטה, של הדוח - כפי שברור לכל מי שקרא אותו:

"הפרקליטות מברכת על עריכת הביקורת בנושא. חובות השימוע והיידוע הן חובות חשובות והפרקליטות עושה כל מאמץ לקיימן כסידרן. דוח הנציבות, כמו קודמו, מתמקד ברובו בעניינים פרוצדורליים של רישום ותיעוד. תמיד יש מקום לשיפור, גם בהקפדה על הפרוצדורה. הפרקליטות תלמד את הדוח לעומקו ונטייתה כבר עתה היא ליישם חלק מהמלצות הדוח.

"הנציבות כותבת, כי הרושם שנוצר אצלה על סמך ארבעה דוחות הוא כי ליחידת הניהול בפרקליטות יש קושי לעמוד במשימות הניהוליות המוטלות עליה, ומעלה ההשערה כי הדבר נובע מחוסר קיצוני בכוח אדם. נוכח האמור ובהתחשב בעומס המוטל על יחידת הניהול, בין היתר בעקבות הקמת נציבות הביקורת, אנו מקווים כי יוקצו תקנים לתגבור יחידת הניהול.

"לצערנו, בשל עיצומי ארגון הפרקליטים לא ניתן היה לגבש תגובה מפורטת לדוח ועל כן ההנהלה מסרה רק תגובה קצרה ועקרונית. מובן כי הדבר לא ימנע לימוד יסודי של הדוח כאמור, לצורך שיפור פעולת הפרקליטות בתחום זה. ארגון הפרקליטים - שהינו ארגון עובדים מוכר - החליט על עיצומים אלה כצעד ארגוני, במטרה להגן על זכויות הפרקליטים, ועיצומים אלה הם עניין למו"מ עם הנהלת משרד המשפטים".

ארגון הפרקליטים: הסתה
ארגון הפרקליטים אומר בתגובה לדוח, כי מדובר בהכפשות מצד גרסטל העולות כדי הסתה, ונראה שהיא איבדה את האוביקטיביות הדרושה כדי להמשיך בתפקידה. לטענת הארגון, גרסטל היא שפועלת נגד אימוץ דוח גולדברג, ועושה שימוש בדוח הנוכחי שלה כחלק ממסע הדה-לגיטימציה שהיא עורכת לארגון עובדים המבקש שהביקורת עליו תהיה בהתאם לחוק ובצורה מקצוענית.

הארגון מאשים את גרסטל בניסיון לסתום פיות בדומה למשטרים שעברו מן העולם. לדברי הארגון, "אנו מייחלים לביקורת מערכתית שתפעל על-פי חוק ועל-פי סטנדרטים מקצועיים ושתעשה על-ידי גוף שכל תכליתו היא ביקורת וכינון יחסי אמון עם המבוקרים לטובת כלל הציבור ובדרך של חיזוק מערך התביעה בישראל".

נציבת הביקורת הילה גרסטל העבירה את טיוטת הדוח שלה בנושא השימוע לתגובת הפרקליטות, אך זו נמנעה מתגובה עניינית בטענה שעיצומי הפרקליטים - המחרימים את הנציבות - לא אפשרו לה לבדוק את הנתונים המופיעים בו.

גרסטל מביעה צער על התנהלות זו, ואומרת (יום ב', 25.1.16) שהנהלת הפרקליטות יכולה הייתה להתייחס לנקודות הנוגעות לחלקה-שלה בדוח, לממצאים מהותיים רבים ולכל ההמלצות. עוד היא מעירה, שעיצומי הפרקליטים עומדים בניגוד להנחיה מפורשת של השרה איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהורו לאחר הגשת דוח גולדברג לשתף פעולה עם הנציבות.

לדברי גרסטל, "בפרק הזמן שעבר מאז מסירת טיוטת הדוח ועד קבלת מכתבו של עו"ד [אלי] אברבנאל [המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים], לא ביקשה הפרקליטות לקבל את התיקים שבדק צוות הביקורת, והתיקים אכן לא נבדקו על ידה. חרף זאת, במכתבו של עו"ד אברבנאל, מבקשת הפרקליטות להטיל ספק בנכונות ממצאי הדוח, זאת על סמך תחושות והשערות בלבד.

"כך, כאמירה כללית המתייחסת לממצאי הדוח, כותב עו"ד אברבנאל: 'במבט על, ומבלי שהיה בידינו לבחון את הנתונים, הממצאים הסטטיסטיים שבטיוטת הדוח אינם מתקבלים על דעתנו', ובהמשך - בהתייחס לממצאים ספציפיים הוא נוקט באמירות אלו: 'הנתון... אינו אפשרי'; 'אין לנו צל של ספק כי במציאות מדובר בנתון נמוך בהרבה'; 'נתונים אלה אינם סבירים בעינינו'; 'אנו מתקשים להאמין כי...'".

על כך אומרת גרסטל: "משלא בדקה הנהלת הפרקליטות את התיקים שעליהם מתבססים ממצאי הדוח ומשלא הציגה בפני צוות הביקורת נתונים אלטרנטיביים, יש לדחות את השגותיה על ממצאי הדוח, המתבססות על תחושות והשערות בלבד".


"בטענה זו אין ממש"


גרסטל ממשיכה ודוחה נקודתית חלקים מתגובתו של אברבנאל. בין היתר טען האחרון, כי צוות הביקורת קבע ממצאים מבלי שבדק את כלל המסמכים שבתיקי הפרקליטות. היא מגיבה: "בטענה זו אין ממש, ולא ברור על מה היא מסתמכת. כלל תיקי השימוע שנבדקו על-ידי צוות הביקורת, נבדקו מספר פעמים, באופן דקדקני ובהתייחס לכל הממצאים המפורטים בדוח. הבדיקה הקיפה את כל התיק - הן תיק הנייר (על כל התרשומות והמסמכים שבו), הן את כלל הרישומים הממוחשבים הרלוונטיים".

עוד טען אברבנאל, כי כי ממצאי הביקורת מתבססים על תפיסה שגויה שלפיה בהעדר תיעוד לביצוע פעולה, המסקנה היא שהפעולה לא בוצעה. גרסטל אומרת שטענה זו הועלתה גם בדוחות קודמים, אך היא אינה מקבלת אותה: "לא ניתן לקבל טענה שלפיה פעולות כאלו מבוצעות ללא תיעוד באופן שיטתי, ושהביסוס לכך שאכן בוצעו, הוא שהפרקליט מוחזק כמי שפועל באופן תקין.
ההפך הוא הנכון. כדי שניתן יהיה לייחס - לארגון בכלל, ולכל עובד בתוך הארגון - חזקת פעילות תקינה, יש להיווכח כי התנהלותו השוטפת של הארגון מתאפיינת בעמידה בכללי מינהל תקין, אשר תיעוד מהימן ומלא נמנה עימם".

הנהלת הפרקליטות טוענת בתגובתה, כי לא נכון להטיל על פרקליט חובת רישום והתייחסות לטיעוני השימוע, שכן הוא "מוחזק כמי שקרא חומרים שהועברו אליו ושקל את האמור בהם". גרסטל מגיבה: "החשש שטיעוני שימוע בכתב, שהתקבלו בפרקליטות, לא ייקראו ולא יישקלו בעת קבלת ההחלטה בתיק, אינו חשש בעלמא".


"אנו מתקשים להאמין"


טענה נוספת של הפרקליטות: "אנו מתקשים להאמין כי קיימים חשודים שהתקיים שימוע בעניינם, ולא קיבלו הודעה על תוצאתו. הדברים מנוגדים למוכר לנו מהמציאות ולהגיון, ולהבנתנו הם מבוססים אך ורק על אי-מציאת רישום על כך". תגובתה של גרסטל: "המציאות וההיגיון דווקא מלמדים ומחייבים, כי אם נשלח מהפרקליטות מסמך בכתב, יתויק העתקו ויישמר בתיק הפרקליטות".

לטענת הפרקליטות, תחושתה היא ששיעור התיקים הנסגרים בעקבות השימוע נמוך בהרבה מ-41% עליהם מצביע הדוח. גרסטל אומרת, שלא ניתן לסתור עובדות בתחושות, שהעדר נתונים מדויקים מצביע על כך שקיימת בעיה בבקרה, ושבכל מקרה - יש חשיבות לכל סגירת תיק, המהווה עולם ומלואו עבור החשוד הספציפי.

הפרקליטות אומרת שאין זה עניינה אם החשוד מיוצג או לא, ולכן אין מקום לבוא אליה בטענות על הפגיעה בזכות השימוע של חשודים שאינם מיוצגים. גרסטל מגיבה: "כמי שנמנית עם זרועות אכיפת החוק, וששלטון החוק הוא נר לרגליה, חובתה של הפרקליטות לקחת בחשבון פגיעה אפשרית בזכויותיהם של חשודים, ולנסות לתקנהּ ולמונעהּ בעתיד. גם אם אין הדבר נתון לסמכותה הבלעדית, מצופה מהפרקליטות כי תפעל, במידת הצורך תוך שיתוף פעולה עם גורמים אחרים, לתיקון המעוות ולמניעת קיפוח זכויותיהם של חשודים שאינם מיוצגים".
יידוע ושימוע בהליכים פליליים בפרקליטות / דוח ביקורת נושאי 4/15
ליקויים ביידוע חשודים על זכות השימוע ובקיום השימועים + ביקורת על הימנעות הפרקליטות מתגובה עניינית

תאריך:  25/01/2016   |   עודכן:  25/01/2016
איתמר לוין
+הכזבנים מצלאח א-דין
10:56 25/01/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוך כמה שעות הוציא משרד המשפטים שתי הודעות שאינן תואמות את האמת: האחת על ההמלצות בנוגע לבנייה הבלתי-חוקית, והשנייה על דוח נציבות הביקורת בנושא זכות השימוע
(מה זורם שם בברזים?)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התירוץ הכוזב של הפרקליטות להימנעות מתגובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צורי
25/01/16 21:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, מאשימה את יו"ר ארגון הפרקליטים, לימור פלד, באמירות הגובלות בלשון הרע. היא דיברה (יום ד', 20.1.16) בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בנוגע לנציבות. "בשורה התחתונה יש רצון למנוע ביקורת ופועלים בכל דרך אפשרית כדי למנוע אותה".
20/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
תזכיר החוק לעיגון נציבות הביקורת על הפרקליטות מתגבש בהתאם להמלצות ועדת גולדברג, אך טרם הוחלט האם הביקורת המערכתית תפוצל מהנציבות ותועבר לגוף פנימי במשרד המשפטים. כך אומר (יום ד', 20.1.16) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, המרכז את הכנת התזכיר.
20/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
תיק שנדון בבית משפט השלום בטבריה מדגים היטב כיצד שיקול דעת לקוי, במקרה הטוב, מביא לבזבוז של משאבי המדינה ובית המשפט - שלא לדבר על העמדה לדין מיותרת, על כל המשתמע מכך.
20/01/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
משרד המשפטים מונע מזה תשעה חודשים לקזז משכרם של הפרקליטים בשירות המדינה את התשלום תמורת הימים בהם נקטו עיצומים נגד נציבות הביקורת. בכך פועל המשרד נגד החלטת ממשלה מפורשת ותוך התעלמות מפניותיו של משרד האוצר.
19/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: איתי ברסלר-גונן, סגן נשיא בית משפט השלום בבאר שבע
19/01/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
השב"ס מצא דרך לחסום עתירות אסיר  /  איתמר לוין
ביקורת בעליון על בכירה בפרקליטות  /  איתמר לוין
השופטת בזק-רפפורט חרגה מסמכות  /  איתמר לוין
שערוריית מודריק  /  איתמר לוין
כשניצן זרק את העניבה  /  יהודה עמרני
"המדיניות שלי: לא לכפות"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il