מיד לאחר חג הפסח (1.5.16) תחל משטרת ישראל לאכוף נסיעת אופניים על המדרכה שמיועדת להולכי רגל בהתאם לחוק, עבירה שבגינה קנס של 250 שקלים.
לקראת תחילת האכיפה ולנוכח העלייה במספר רוכבי האופניים בעיר והשימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, יוצאות עיריית תל אביב-יפו, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במסע הסברה נרחב לציבור. הדבר נובע לדבריהן מהצורך בהסדרת המרחב הציבורי, הרחקת הולכי הרגל משבילי האופניים ומתן אפשרות לרכיבה בטוחה לצד צמצום הפגיעה ברוכבים ובהולכי רגל.
מסע ההסברה כבר החל לאורך רחוב אבן גבירול במקטע שבין שאול המלך לארלוזורוב, והוא כולל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות. במהלכו תבוצענה פעולות הסברה של שוטרים, פקחים ודיילים, שיחלקו לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל דפי מידע על כללי הרכיבה הנכונה ואמצעי האכיפה שיינקטו במידת הצורך. רוכבי אופניים אשר יחלפו בנסיעה על הרחוב, יופנו לדוכן ההסברה ואם יביעו את הסכמתם, שוטר יבצע סימון לאופניים שברשותם. פעולה זו מהווה מרכיב חשוב בצמצום תופעת גניבת האופניים, בדגש על אופניים חשמליים.
האכיפה, אשר תחל כאמור לאחר החג, תבוצע על-ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים שירכבו על המדרכה ולא בשביל האופניים המסומן לכך. כמו-כן, תבוצע אכיפה נגד עבירות חמורות שבגינן קנס שנע בין 100 ל-1,000 שקלים: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בין העונשים שניתן יהיה להחיל - קנס, הוצאת אוויר מהאופניים, החרמת סוללה (לילדים ונוער מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק). לצד אלו תתבצע הסברה לקהל הולכי הרגל במטרה להעלות את המודעות להליכה במדרכה ולא על שבילי האופניים.
פקחי העירייה ייצמדו לשוטרים על-מנת ללמוד את נושא האכיפה. בשלב זה החקיקה לא הושלמה ואין להם סמכויות אכיפה. בימים אלו מקדם המשרד לביטחון פנים הצעת חוק בנושא. במסגרתה, יקבלו גם פקחי העירייה סמכויות עיכוב, רישום דוחות והחרמה של כלי רכב כולל אופניים שמסכנים הולכי רגל.
עיריית תל אביב-יפו מובילה ב-15 שנה האחרונות מהלך כולל שמטרתו עידוד רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה המהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי לנסיעות בעיר, לעבודה, ללימודים, לקניות, לסידורים, וכן לפעילות פנאי ונופש. 16.1% מכלל הנסיעות לעבודה, ללימודים ולצבא בעיר מבוצעות באופניים לעומת 10.6% בשנת 2012 (על-פי נתוני סקר המרכז למחקר חברתי - כלכלי, נובמבר 2014).
העירייה משקיעה עשרות מיליוני שקלים בשנה לעידוד מעבר לשימוש באופניים והעיר מובילה בהיקף תשתיות השבילים המיועדים לשימוש כלל רוכבי האופניים. משנת 2000 נסללו בעיר כ-130 ק"מ של שבילי אופניים ובשנה הנוכחית (2016) הוקצה תקציב של כ-30 מיליון שקלים להמשך הקמת תשתיות אופניים. במקביל, העירייה שוקדת על מתן פתרונות שיבטיחו הפרדה פיזית וברורה בין המשתמשים ופועלת להעלאת המודעות לחשיבות הפרדת השבילים באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר, הסברה ועוד.
ראש עיריית תל אביב-יפו,
רון חולדאי: "הצלחתנו במימוש החזון והשינוי המבורך בתרבות הנסיעה לוותה במציאות חדשה ותופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל. על כן ישנה חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות. המאמץ ההסברתי שאנו מבצעים בימים אלו בא להדגיש כי מדרכותיה של תל אביב-יפו אינן שטח הפקר".
מיטל להבי, סגנית ראש העירייה וממונה על תחום התחבורה, הבינוי והתשתיות: "הפתרון לבעיות התחבורה במרחב העירוני הצפוף טמון במערכת תחבורה אלטרנטיבית המתבססת גם על נתיבי אופניים, אולם פעמים רבות הג'ונגל על המדרכה מסכן חיי אדם של הולכי רגל כמו גם של רוכבי אופניים. חלמנו שנגיע ליום שבו אחוז ניכר ממשתמשי הדרך יעבור לרכיבה על אופניים כמו בכל בירות העולם המתקדמות ומשהצלחנו, אנו נדרשים לאזן בין השימושים במרחב הציבורי".