ועדת החינוך דנה (יום ב', 15.8.16) בהיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ז במגזר הערבי. עבדאללה ח'טיב, מנהל אגף החינוך למגזר הערבי במשרד החינוך פתח את הדיון בהצגת נתונים ותוכניות המשרד לשנים הקרובות. על-פי נתוני המשרד, בשנת 2016 יהוו תלמידי המגזר הערבי קרוב ל-26% מכלל התלמידים בישראל (17.7% ערבים, 5.2% בדואים, % 1.9 - דרוזים וצ'רקסים).
במסגרת יישום החלטת הממשלה 922, מוקצים 188 מיליון שקל לקידום שלוש מטרות מרכזיות בחינוך במגזר הערבי- שיפור ההישגים הלימודיים באמצעות תקצוב דיפרנציאלי, שיפור הכשרת מורים ומנהלים וקידום החינוך הבלתי פורמלי במגזר. בין התוכניות שהוצגו לצורך שיפור ההישגים הלימודיים במגזר הערבי נכללת בין היתר גם תוכנית לשיפור השפה העברית, שתרחיב את לימודי העברית החווייתיים בגני הילדים ותקצה שעות לימוד נוספות לתלמידי בתי הספר, זאת כדי להתמודד בעתיד עם חסמים של בני המגזר הערבי בהשתלבות בשוק העבודה ובחברה.
בתחום המתמטיקה, הצביע חט'יב על עלייה של 1.5% במספר התלמידים שנבחנו השנה ברמה של 5 יחידות לימוד (סה"כ 8.5% מהתלמידים, אל מול 7.4% בשנה שעברה). לדבריו, במסגרת התוכניות והמשאבים הקיימים שואף משרד החינוך להעלות את אחוזי הנבחנים ברמה זו מקרב המגזר הערבי ל-14%, עד 2018. במגזר הבדואי, בו אחוז הנבחנים ברמה של 5 יחידות הוא נמוך במיוחד (2.07%), שואפים במשרד להגיע עד 2018 ל-7%. כחלק ממאמצים אלה, דיווח חט'יב כי השנה נפתחו קורסי קיץ במתמטיקה ב-76 חטיבות ביניים במגזר הערבי, בהם השתלבו כ-14,000 תלמידים, זאת כדי לאפשר לתלמידים שנמצאים על הסף להשתלב בלימודי 5 יחידות.
באחוזי הזכאות לבגרות הצביע חט'יב על עלייה של 3% בשנת תשע"ה ביחס לשנים קודמות, ועל סה"כ 52% זכאים לבגרות משכבת הגיל. עוד דווח כי ב-5 השנים הקרובות יתוספו כ-49 אלף שעות לימוד לתלמידי המגזר הערבי ביחס למערכת החינוך הכללית, במטרה להביא לשיפור בהישגים הלימודיים.
ח"כ
חנין זועבי (הרשימה המשותפת) הביעה התנגדות להצגת הנתונים כהצלחה ואמרה: "כשמדברים על עלייה של אחוזים יש להציג את התמונה הכללית בחברה. אם בחברה הערבית יש עלייה של 1.5% אבל בחברה היהודית של 4-3% אין פה צמצום פערים". עוד הוסיפה זועבי כי "משרד החינוך הכריז לפני 5 שנים על מטרה להעלות את מספר התלמידות הערביות בחינוך הטכנולוגי. כיום אין לנו שום נתונים ומספרים שיאפשרו לנו לעקוב ולמדוד את התוצאות. צריך משהו שאשר לתפוס ולמדוד".
נושא משמעותי נוסף שעלה בדיון הוא המחסור בכיתות לימוד במגזר הערבי. לדברי ח"כ
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), בשל המחסור החמור, ישנם מעל 5,000 ילדים בגילאי 5-3 המתגוררים בנגב ואינם משתייכים למסגרת חינוכית. עם זאת, נציגי משרד החינוך לא ידעו לומר כמה כיתות בדיוק חסרות כיום במגזר.
מנהל אגף מיפוי ותכנון במשרד החינוך, גנאדי קמנצקי, אמר כי "אחד המכשולים הגדולים הוא היעדר קרקע להקמה או הרחבה של מוסדות חינוך ביישובי מגזר הערבי. סל בינוי הכיתות בשנים האחרונות היה בעייתי מאוד בכל המגזרים, אבל במסגרת הסל הקטן הזה נתנו דגש למגזר הערבי, שקיבל יותר ממשקלו באוכלוסייה. אנו מבינים שזה לא סוגר את הפער.
ב-2106 אושרו כ-2,000 כיתות במגזר הערבי, אבל זו רק הכרה בצורך, שמאושרת בלי קשר אם יש או אין קרקע. בפועל, בדרך כלל נבנות רק כ-40% מהכיתות המאושרות, גם במגזר היהודי. לאחרונה היה הישג מהפכני, במסגרתו הוגדל התקציב לבינוי כיתות בתוכנית החומש החדשה (2022-2017) ל-17 אלף כיתות. זה משפר משמעותית את היכולת שלנו לתקצב פרויקטים לבינוי במגזר הערבי".
ח"כ ג'בארין מחה על היעדרה של מיכל כהן, מנכ"ל משרד החינוך, מהדיון. לדבריו "בכל פעם שאנחנו מקיימים דיון על החינוך הערבי המנכ"ל לא רואה מקום להגיע". עוד הוסיף ג'בארין כי התקציבים שמציג משרד החינוך הם טיפה בים. בדיקות שנערכו בשנים האחרונות מצביעות על כך שכדי שיהיה שינוי אמיתי בחינוך במגזר הערבי יש צורך בהשקעה של 5 מיליארד ש"ח ל-5 שנים. הבעיה הקריטית היא שמדירים את אנשי החינוך הערבים מהעשייה והשיח. התקנות הקיימות מחייבות, מאז 1996, הקמת מועצה מייעצת במשרד החינוך לענייני המגזר הערבי ועד היום לא הוקמה ועדה כזאת".
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר "אם יש פרמטר על מצבה של חברה זו השכלת נשים. בקרב הציבור הערבי הבדואי בנגב ישנה נפילה דרמטית במספר הבנות שממשיכות ללמוד בתיכון, שנמצא לרוב רחוק מהיישוב. הדרך לתקן את זה היא קודם כל לייצר מוסדות חינוך קרובים לבית. גם בקרב גני הילדים המצב הוא בלתי נסבל, ישנם 26 ישובים לא מוכרים שבהם אין בכלל גנים. גם כשיש גנים במקרים רבים הם מרוחקים מאוד מהבית, ילדים צריכים לנסוע בהסעות גם בגילאי 4-3 וההורים נרתעים ולא רוצים לשלב אותם במערכת החינוך".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר כי "בירושלים המזרחית ישנה מגמה של כפייה של תוכנית החינוך הישראלית על בתי ספר כתנאי להעברת תקציבים, זה עומד בניגוד להסכמים החתומים בין ישראל לאש"ף על עצמאות ואפשרות לאמץ את התוכנית הפלשתינית. מנצלים את המצוקה הקיימת באזור, ועדי ההורים מאיימים בהשבתת פתיחת שנת הלימודים".
יו"ר הוועדה, ח"כ
יעקב מרגי, סיכם את הדיון ואמר "לאור הפערים הגדולים, יש להקים בהקדם את הוועדה המייעצת כפי שמחייב החוק ולפעול לצמצום הפערים בין מערכת החינוך הערבית למערכת הממלכתית. כשהולכים ביחד מצליחים ולהפך". כמו-כן, דרש ח"כ מרגי לקבל ממשרד החינוך התייחסות לטענות שעלו בדיון, בראשן המחסור בגני ילדים בנגב. לדבריו "גם אם הישוב לא מוכר, הילד כן מוכר".