ועדת הכלכלה החלה (יום ג', 11.1.17) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שנועדה להסדיר את השימוש בכרטיס חכם בתחבורה הציבורית. גורמי המקצוע ב
משרד התחבורה נתנו סקירה כללית על הצעת החוק, ואילו יו"ר הוועדה ח"כ
איתן כבל ומנהלת הוועדה לאה ורון מחו על כך שהצעת החוק הממשלתית פוגעת קשות במשתמשים המזדמנים בתחבורה הציבורית ואינה מאפשרת להם לעלות באופן חופשי לאמצעי התחבורה הציבורית השונים, כפי שנהוג היום.
לדבריהם, הנוסע המזדמן שאינו נוסע יום-יום בתחבורה הציבורית לא יוכל לעלות לאוטובוס או לרכבת קלה/כבדה בלי להצטרף להסדר הרב-קו. הוא יצטרך להגיע לעמדת רב-קו בטרמפ או ברכב פרטי, ולעמוד בתור שעה במרכז שירות כדי שינפיקו לו כרטיס רב-קו. בל הוסיף כי צריך להפעיל את הראש ולא להיות מטומטם. כתב News1 מעיר כי הצעת החוק פוגעת לא רק בנוסעים המזדמנים שאין ברשותם רב-קו אלא גם באלה ששכחו או איבדו את הכרטיס או לא מוצאים אותו ברגע נתון, ועלולים להיתקע באמצע הדרך ללא חלופה תחבורתית.
"זה כמו רכב ה'אביר' בצבא. מי שתכנן בכלל נסע בו?!"
חברת הכנסת
יעל כהן-פארן (
המחנה הציוני), משתמשת בעצמה בתחבורה הציבורית, אמרה כי כבר היום נפגעו נוסעים כתוצאה מהמעבר לרב-קו. לדבריה, ביטול כרטיסי הנייר פגע במשתמשים הלא-קבועים, והיום למשל כבר אי-אפשר לקנות חופשי-יומי בכרטיסיית נייר. כהן-פארן סיפרה שבתחנת הרכבת בפרדס חנה אין עמדת רב-קו, ולכן כאשר היא מגיעה לשם עם בנותיה היא נאלצת לשלם עליהן מחיר נסיעת מבוגר. לדבריה, החוק המוצע לא מתאים לשינויים הטכנולוגיים שמתקדמים בקצב מהיר.
היו"ר איתן כבל העיר שכרטיס הרב-קו "זה כמו רכב ה'אביר' בצבא. מי שתכנן אותו בכלל נסע בו?! הכרטיס חייב להיות הדבר הכי ידידותי עלי אדמות ולא עסק מבהיל, תוך שמירת הפרטיות". ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) אמר: "אנחנו רוצים לראות בעיניים איפה אפשר יהיה לרכוש את הכרטיס, מי יטפל בו ואיך זה יקצר את העלייה לאוטובוס, כדי שלא נהיה עוד שנה-שנתיים במצב שצריך לטפל במערכת מסורבלת".
הוועדה החליטה לצרף להצעת החוק הממשלתית את הצעת החוק הפרטית של ח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה) לתקן את פקודת התעבורה ולחייב את משרד התחבורה להקים מרכז שירות ארצי לטיפול ברב-קו. אייכלר אמר כי "במשך השנים למדנו שהכרטיס אולי חכם אבל החוכמה לא נראית". הוא הוסיף כי כיום הנוסעים שנתקלים בבעיות עם הכרטיס מטורטרים ממרכז שירות אחד לאחר, ולכן הוא מציע שמשרד התחבורה יקים מרכז שירות ארצי גם לגבי המידע וגם לגבי הפצת הכרטיסים. הו דרש כי האחריות לכרטיס תהיה של משרד התחבורה ולא של המפעילים ודרש בין היתר הצבת מכשירים אוטומטיים להטענה ולבירור יתרת הטעינה ולשלוח חזרה לנוסעים כסף שנגבה מהם שלא כדין באמצעות הדואר או הפקדה בבנק בלי להטריח אותם להגיע למרכזי השירות.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי היום יש כ-130 מרכזי שירות אותם מפעיל זכיין של משרד התחבורה. על כך העיר גיל יעקב מנכ"ל ארגון 15 דקות, כי מדובר במספר קטן יחסית לדרישה וציין כי מרכזי "על הקו" עדיין אינם יודעים לטפל בבעיות חוצות מפעילים. נציגי משרד התחבורה חלקו עליו, ויעקב אמר ש"כל מפעיל מטפל בתקלה שלו, ומי שטוען אחרת - מנותק מן השטח! (תלונות הנוסעים הרבות בעניין המגיעות בעניין לוועדה לפניות הציבור של הכנסת מוכיחות כי הצדק עם מנכ"ל 15 דקות ולא עם משרד התחבורה, ע.י.). יעקב גם ציין כי הרב-קו שונה מכרטיס אשראי מאחר שהכסף נמצא עליו, וכל תקלה מובילה לטרטור הנוסע בין מרכזי השירות. לדבריו, היום האזרח מגיע אל השירות, ולא השירות אליו.
לנסוע ואת ההתחשבנות לבצע אח"כ
התייחסות טכנולוגית הושמעה מצדו של ויקטור אררה, היועץ של התאגדות מוניות השירות הפעילות: "רב-קו מבוסס על טכנולוגיית קליפסו. לא הטכנולוגיה טעונה שיפור - כי היא מתקדמת, אלא נושא השימוש בו. השימוש ברב-קו היום מוגדר כ'פרי-פיי' דהיינו צריך לטעון ואז לנסוע, ולא כ'פוסט-פיי' דהיינו שמספיק להעביר את הכרטיס כדי להזדהות ולנסוע וההתחשבנות נעשית אחר כך. זה דבר שאפשרי גם בכרטיסים הקיימים. בנוסף, היום יש היום רק כרטיס פלסטיק, ואפשר גם רב-קו בצורה של צמיד או בסמארטפון". סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו,
מיטל להבי, אמרה כי צריך להתייחס גם למערכות תחבורה עתידיות כמו מונורייל ולאפשר להן מראש להשתלב בהסדר.
חלק גדול מן הדוברים שבו על הקריאה לשלב את מוניות השירות בהסדר הרב-קו. נציגי המוניות אף אמרו כי יוכלו להיערך לכך בתוך ארבעה-חמישה חודשים. מנכ"ל מטרופולין,
אילן קרני, שייצג את פורום המפעילים הפרטיים, אמר כי המפעילים הפרטיים השקיעו מאות מיליוני שקלים וחתמו על הסכמים מול המדינה, ואם מחר יכנסו מוניות השירות להסדר הדבר יפגע בהסכמים הללו מול המדינה. המשמעות היא שאנחנו ניפגע. "אין לי התנגדות למוניות שירות, ובלבד שלא תישמט הקרקע מתחת לחברות הפרטיות", אמר. כבל: אם משרדי התחבורה האוצר והמשפטים יאמרו שיש כאן קיר ברזל - נעסוק בזה. נציג משרד המשפטים העיר: "החוק הנוכחי אינו עוסק במוניות שירות. הפלטפורמה המתאימה לכך היא הצעת החוק להסדרת מוניות השירות".
היו"ר כבל סיכם ואמר: "החוק הוא חשוב ומצריך טיפול עמוק גם בכל הנוגע לידידותיות למשתמש, טיפול בנושא הפרטיות, נקודות השירות וכמובן שילוב מוניות השירות והסבסוד". הוא אף דרש את התייחסותו של ראש אגף התקציבים באוצר לגבי השימוש ברב-קו במוניות השירות ומתן הסובסידיה. כבל הבהיר כי למרות הרוב לאופוזיציה בוועדה, הצעותיה עלולות להיבלם ברוב קואליציוני בכנסת, ולכן יש לראות האם והיכן קיימת חומת-אש מצד משרדי התחבורה, האוצר והמשפטים בנוגע לסוגיות מסוימות.