שנתיים וחצי לאחר שב
משרד התחבורה סיימו הכנת תזכיר חוק בנושא, אישרה (יום א', 27.12.15) ועדת השרים לחקיקה את תזכיר החוק שהגיש שר התחבורה ישראל כ"ץ המבקש להסדיר את השימוש בכרטיס הרב קו, וזאת בכפוף להסכמות שלא נמסר מהן.
על-פי החוק המוצע, את התשלום עבור הנסיעה ניתן יהיה לבצע רק באמצעות הכרטיס החכם. החוק המוצע אינו נותן מענה לנוסעים מזדמנים שאינם מחזיקים ברב-קו.
החוק מציע לתת סמכות לפקחים החושדים בנוסע שביצע שימוש לרעה בכרטיס רשות להחרים את הרב-קו מהנוסע ולזמן אותו לבירור בתוך 72 שעות בטרם יוטל עליו קנס. הצעה זו, שבגללה עלולים להיקנס גם כאלו שהתבלבלו ושגגו, עשויה לגרור התנגדות מצד ארגוני הנוסעים.
בתזכיר החוק החדש נכתב כי המידע שייאסף מהכרטיסים החכמים ישמש יעמוד לרשות המתכננים ומשרד התחבורה, ויביא לייעול הקצאת המקורות התקציביים לתחבורה הציבורית ולשיפור השירות, אולם אף סעיף בחוק המוצע אינו מפרט את האמצעים שיביאו לכך ואינו מחייב את משרד התחבורה להשתמש במידע כדי לתכנן נכון את מסלולי הקווים ואת תדירות הנסיעות וכדי להחזיר אוטומטית כסף שנגבה בעקבות חיובים כפולים, תקלה נפוצה כיום בעת מעבר בין אמצעי תחבורה.
כרטיס חכם חדש לשימוש אישי
במידע שייאסף קיים פוטנציאל לפגיעה בפרטיותם של משתמשי התחבורה הציבורית והחוק המוצע כולל הוראות וסייגים שנועדו לאזן.
כיום קיימים שני סוגי רב-קו:
כרטיס חכם רשום שעליו מוטבעים פרטי המשתמש והנתונים שבו נשמרים במאגר מידע ומזכים בהנחות ו
כרטיס חכם אנונימי שאין עליו פרטים מזהים כלשהם ולא ניתן לטעון בו הסדרי נסיעה לשימוש אישי או לקבל שחזור יתרת הסדרי נסיעה שלא נוצלה עקב אובדן או גניבה.
החוק החדש מציע סוג שלישי של כרטיס -
כרטיס חכם לשימוש אישי. על כרטיס זה יוטבעו שמו ותמונתו של המחזיק בו אך הם לא יישמרו במאגר מידע. בכרטיס מסוג זה יוכלו הזכאים להנחות להזין קוד זכאות, וניתן לטעון בו כל הסדר נסיעה המתאים לנתוני מחזיק הכרטיס. כמו בכרטיס החכם האנונימי, לא תהיה זכאות לשחזור במקרה גניבה או אובדן.
אימות זהות המשתמשים ייהפך למחמיר ולקפדני יותר. הדבר מצריך התקנת תקנות בדבר אופן ביצוע האימות והפרטים שיאומתו, וכן גם היערכות טכנולוגית. בחוק החדש מוצע שבתקופת הביניים תוגבל טעינת הסדרי נסיעה לזכאים לכרטיסים חכמים רשומים בלבד, אולם לא נקבע כמה זמן תימשך אותה תקופת ביניים.
הנחיה זו לא תחול על הסדרי נסיעה ייעודיים לקטינים, אותם ניתן יהיה לטעון גם על כרטיסים חכמים מסוגים אחרים שיונפקו לקטינים עד גיל 14. ל
כרטיס חכם אנונימי תהיה גרסה לילדים ובני נוער עד גיל 14, שבה ניתן יהיה לטעון הסדרי נסיעה ייעודיים לקטינים, כיוון שבגיל זה אין צורך בפרטים מזהים להוכחת קטינוּת, אלא הדבר ניכר חזותית. כמו-כן, על
כרטיס חכם לשימוש אישי של קטין מתחת לגיל 18, לא יוטבע שמו לנוכח הצורך בהגנה מוגברת על פרטיותו.