|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

מחקר:

כ-66% מנהגי המשאיות יאבדו עבודתם עד 2030

מחקר חדש מראה כי המשאיות האוטונומיות עשויות לייתר 3.4 - 4.4 מיליון משרות של נהגי משאיות בארה"ב ואירופה
02/06/2017  |   globes globes   |   חדשות   |   תגובות
מאת: נתי יפת  |    |  גלובס  |  תגובות    

כשני שלישים מנהגי המשאיות בארה"ב ובאירופה יאבדו את עבודתם עד 2030 בשל כניסתן לשימוש של משאיות אוטונומיות - נתון זה עומד בלב מחקר של פורום התחבורה הבינלאומי (ITF), שהוצג במסיבת עיתונאים שלשום (ד') בכנס השנתי של הארגון בלייפציג גרמניה. על-פי המחקר, מספר המשרות הצפוי בארה"ב ואירופה ב-2030 במצב הנוכחי הוא 6.4 מיליון, אך המשאיות האוטונומיות עשויות לייתר בין 3.4 ל-4.4 מיליון מתוך משרות אלה.

ה-ITF, בו מאוגדות 57 מדינות, מסונף ל-OECD, אך פועל עצמאית כגוף החשיבה (think tank) המוביל בעולם לעיצוב מדיניות תחבורה. מזכיר הארגון, פרופ' ז'וז'ה וייגס מפורטוגל, אמר במסיבת העיתונאים כי הנחת העבודה המקובלת היא שבתוך עשור יהפכו המשאיות האוטונומיות לנפוצות במקומות רבים, כך שהשאלה היא לא אם השינוי עומד להתרחש אלא באיזו מהירות. "בעוד 15 שנה כל תעשיית התחבורה תהיה שונה לחלוטין מאיך שהיא היום", אמר.

המחקר מציין כי טכנולוגיות עזר לנהגי משאיות - כמו חניה אוטומטית והתרעה על סטייה ממסלול - מוטמעות כבר כיום ברכבים חדשים, ומשאיות אוטונומיות פועלות כבר במכרות במערב אוסטרליה ובנמל רוטרדם בהולנד. התמריצים לקידום התחום מגוונים. שכר הנהגים מהווה כיום 35%-45% מעלות ההובלה באירופה, וההגבלות על מספר שעות הנהיגה מקטינות בחצי עד שני שלישים את ההספק של המשאיות.

על-פי נתון של בנק ההשקעות מורגן סטנלי מ-2013, תעשיית התובלה בארה"ב לבדה תוכל לחסוך 168 מיליארד דולר בשנה במעבר למשאיות אוטונומיות.

נוסף על כך, הענף סובל מקושי בגיוס נהגים, בעיקר על-רקע חוסר הרצון שלהם לבצע נסיעות ארוכות המלוות בשינה מחוץ לבית. היבטים נוספים של התחום הם אפשרות לרמת בטיחות גבוהה יותר, חיסכון בדלק ופגיעה פחותה בסביבה, בשל היכולת להעביר חלק ניכר מנסועת המשאיות אל שעות השפל בכבישים, ובכך לתרום להורדת הצפיפות ועומסי התנועה הבזבזניים.

לדברי וייגס, השאלה המרכזית העומדת על הפרק אינה טכנולוגית כמו חברתית, ולכן חשוב שיתוף הפעולה בין כל בעלי העניין - הדרגים הפוליטיים ברמות השונות, יצרניות הרכב וארגוני העובדים. כביטוי לגישה זאת השתתפו במסיבת העיתונאים גם נציג וולבו, אנדרס קולסטרום, הפעיל בארגון יצרני הרכב האירופיים (ACEA); כריסטיאן לברו, נשיא ארגון משתמשי הדרך הבינלאומי (IRU); ומאק אורטה מפדרציית עובדי התחבורה הבינלאומית (ITF).

לדברי קולסטרום, כבר כיום מוטמעות במשאיות רבות טכנולוגיות תקשורת מתקדמות המאפשרות תפעול מרכזי ברמה גבוהה, ומדי שנה מושקעים 5 מיליארד דולר בפיתוח משאיות אוטונומיות ומחוברות (connectivity). כמו משתתפים אחרים בכנס, הוא הדגיש את החשיבות שבגיבוש רגולציה מתאימה במהירות - גם אם לא תהיה מושלמת אלא תמשיך להתגבש תוך כדי תנועה - וכן את חשיבות שיתוף הפעולה בין כל בעלי העניין.

לברו הדגיש את החשיבות שבניהול השינוי פרו-אקטיבית במקום בגישה של תגובה להתפתחויות. "אם תקופת השינוי תנוהל טוב", אמר, "משאיות אוטונומיות יהיו בעלות ערך רב כלכלי וסביבתי. נכון לעכשיו יש מחסור גדול מאוד בנהגים: בהודו 10% מהמשאיות עומדות כי אין נהגים, ובגרמניה יש צורך ב-20 אלף נהגים נוספים מדי שנה בעשור הקרוב, כדי להתמודד עם המחסור. נכון לעכשיו 43% מהנהגים במדינה הם בני יותר מ-50 ורק 3% בני 25 ופחות. נצטרך נהגים מקצועיים גם בעתיד, לא הכל יהיה אוטונומי".

אורטה אמר כי בשל האובדן הצפוי של משרות בענף, המשמעויות אינן כלכליות בלבד אלא נפשיות וחברתיות. "זה קורה בתקופה שבה יש ממילא ירידה כוללת במספר המשרות בעולם, והפערים בין עניים ועשירים רק גדלים. האם יהיו עבודות אחרות לנהגים שייאלצו לחפש? זאת שאלה שצריך לשאול".

הדוח שהוצג באירוע גובש בשיתוף פעולה בין כל הגורמים והוא כולל ארבע המלצות עיקריות: הקמת מועצות מייעצות זמניות לתקופת המעבר בתעשיית ההובלה במשאיות, בהן יחברו נציגי ממשלות, ארגוני עובדים, בעלי עסקים המסתמכים על ההובלה במשאיות ויצרני משאיות. המועצות ייתנו יעוץ לממשלות על תמהיל המדיניות המיטבי לניהול הסיכונים, התועלות והעלויות של המהלך.

המלצה שנייה היא לשקול רגולציה על קצב קליטת המשאיות האוטונומיות, ולהבטיח לנהגים שייפלטו מהמקצוע סיוע במציאת עבודה חדשה, בין השאר באמצעות קרנות שימומנו על-ידי הגופים שייהנו מהשינוי; המלצה שלישית היא יצירת אמות מידה בינלאומיות, חוקי תנועה ורגולציות אחידות למשאיות אוטונומיות.

ההמלצה האחרונה בדוח היא להמשיך בפיילוטים באזורים ייעודיים של הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לוודא גיבוש פרוטוקולים טכנולוגיים אוניברסליים, שיאפשרו תחרות בתחום בין חברות שונות.

תאריך:  02/06/2017   |   עודכן:  02/06/2017
נתי יפת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כ-66% מנהגי המשאיות יאבדו עבודתם עד 2030
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
2/06/17 15:23
 
גדי
3/06/17 00:05
2
אהרון שחר
3/06/17 11:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היא נבנתה שמונה שנים במספנת האנטינגטון אינגאלס, וביום רביעי - לאחר איחורים קשים והאמרה ניכרת בעלותה - נמסרה נושאת-המטוסים החדישה ג'ראלד ר' פורד לחיל-הים האמריקני, כדי שתיכנס לשירות בקיץ. הספינה נמסרה לחיל אחרי ששבה מסדרה מוצלחת של ניסויי קבלה - מסר אדמירל טום מוּר, מפקד פיקוד המערכות.
02/06/2017  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה (ה', 1.6.17) את תוכניתה של חברה בשליטת יצחק מירילשוילי, לבנות מגדל בו 31 קומות מגורים, משרדים ומסחר בבת ים, בהשקעה של 234 מיליון שקל.
01/06/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע כצפוי (יום ה', 1.6.17) על נסיגתה של ארצו מהסכם פריז בנושא התחממות כדור-הארץ, ובכך קיים הבטחת קמפיין מרכזית שלו.
01/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
חיל-האוויר האמריקני מתכנן להגדיל בתוך זמן קצר את כמות מטוסי התובלה הכבדים סי-5 סופר גלקסי, שהוא מפעיל - לאחר שהוצאו מסדר-הכוחות הסדיר של החיל עקב שיקולי תקציב.
01/06/2017  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
חברת הוועדה לבחירת שופטים, ח"כ נורית קורן (הליכוד), תוקפת בחריפות חסרת תקדים את נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ומאשימה אותה בהתנהגות בריונית.
01/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il