|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
חיים צור באולפן [צילום: ארכיון משפחתי]

המוזיקאי ואיש הרדיו חיים צור מת בגיל 79

בירושלים הלך לעולמו איש הרדיו הכנר והמלחין, חיים צור. בין השירים הידועים שהלחין,"ליל סתיו "(עלי שלכת נושרים לאט"), "הנה לא ינום ולא ישן", "הבלדה על אסתריקה ואברבנל", "לי לך" ועוד
07/11/2017  |   אלי אלון   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: ארכיון משפחתי]

"ליל סתיו", "הבלדה על אסתריקה ואברבנאל", "הנה לא ינום ולא ישן", "לי-לך", הם רק חלק מעשרות רבות של יצירות ושירים שהלחין המוזיקאי חיים צור. שירו "ליל סתיו" (עלי שלכת נושרים לאט) המבוצע על-ידי אריק איינשטיין אף זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון 1966. שלשום (יום א', 5.11.17) הלך לעולמו בביתו בירושלים בגיל 79.

בשנת 1963 החל לעבוד ב"קול ישראל" ערך והפיק תוכניות רבות, ולעתים אף הגישן ואף "הושאל" מידי פעם לטלוויזיה הישראלית כמלחין של שירים ומנגינות בתוכניות כמו "סמי וסוסו" "חודש טוב" ועוד. בין השנים 2003-1989 כיהן כמנהל המחלקה לפולקלור ולמוזיקה בקול ישראל. בתחילת שנות ה-2000 פרש מרשות השידור לאחר כ-40 שנות עבודה בקול ישראל.

חיים צור נולד בשנת 1938 בירושלים. אמו אסתר צור לבית משפחת עמוס עלתה ארצה מברזיל, אביו אברהם צור נולד בשכונת נווה צדק בתל אביב, והיה עורך דין. כבר בגיל 7-6 החל חיים צור בהשפעת ועידוד אמו שהייתה נגנית כינור בצעירותה ללמוד נגינה בכינור בקונסרבטוריון הירושלמי אצל המורה, חנוך יעקובי או (הינריך יאקובי) ואצל חבר תזמורת קול ישראל אריך גרינברג אשר היה בא לביתו של חיים ונתן לו שיעורי נגינה בפסנתר, בהמשך למד נגינה אצל גדעון גראו תקופה קצרה עד לפרוץ מלחמת השחרור.

המפגש עם יהודי מנוחין

אחד מזיכרונות הילדות החזקים של חיים צור היה מפגש והוא בגיל 13 בלבד, עם הכנר המהולל יהודי מנוחין: מספר חיים צור: "לאחר מלחמת העצמאות בתחילת שנות ה-50 הגיע ארצה הכנר הנודע יהודי מנוחין, נודע לי כי הכנר הדגול מתארח במלון "המלך דוד" החלטתי שאני חייב לפגוש אותו. טלפונים טרם היו בבתים ואז נטלתי יוזמה, והלכתי לבית המרקחת הקרוב התקשרתי למלון "המלך דוד" וביקשתי לדבר עם הכנר יהודי מנוחין. למזלי, מנוחין היה בחדרו ופתחתי בשאלה: אני כנר, האם תסכים לפגוש אותי? התשובה הייתה, כן תבוא עכשיו".

חיים הקטן שהיה אז כאמור, בן 13 בלבד מיהר-הביתה, לבש בגדי שבת וביקש מאביו שבא לארוחת צהריים לבוא עמו לפגישה עם הכנר יהודי מנוחין. "הפגישה הייתה מרתקת והותירה חוויה עמוקה בליבי", סיפר לימים חיים צור. באותה פגישה מנוחין הציע לקחת את חיים לבית הספר לכנרים באנגליה אך הוריו חשבו אז שיותר חשוב שיסיים לימודים ושרות צבאי ורק אז יחליט כיצד להמשיך עם לימודי הכינור.
חיים למד בבית הספר היסודי "תחכמוני" בירושלים ואת לימודיו התיכוניים עשה בגימנסיה העברית בעיר. לקראת הכתה השביעית- שמינית לערך בגימנסיה, עבר לבית ספר ערב בירושלים, כדי שיוכל לעסוק ולהתאמן בנגינה. בצה"ל שירת תחילה כחיל בחכ"ל (בחיל כללי) ובהמשך הועבר לשרת בחיל מודיעין "עשיתי שם כמה עבודות מעניינות", סיפר לימים צור.

לאחר השירות הצבאי למד באקדמיה למוזיקה ע"ש סם רובין בירושלים. לפרנסתו ליווה זמרים בנגינה בפסנתר וגם באקורדיון. לאורך השנים למד צור נגינה ומוזיקה אצל מיטב המורים ובהם איתן סבר, דוד ליין רפאל מזרחי, עדן פרטוש, חיים אלכסנדר, פאול בן-חיים, אוריה בוסקוביץ' ונוספים.

איבד ראייתו מגיל צעיר

במקביל ללימודי המוזיקה נרשם צור ללימודי רפואה: "תמיד רציתי ללמוד רפואה ולהציל את האנושות", סיפר. צור עבר את בחינות הקבלה והחל ללמוד רפואה בפקולטה לרפואה בירושלים. במסגרת לימודי הרפואה התבשר צור בבשורה קשה; באחת ההרצאות הרצה פרופ' מומחה לעיניים ששם לב כי חיים מקרב עיניו אל הלוח ומכסה את אחת מעיניו ומתאמץ כדי לראות. הפרופסור יעץ לו להיבדק והפנה אותו לבדיקות ראיה יסודיות.

הבדיקות העלו כי הוא לוקה בניוון מתקדם ברשתית וככל הנראה, כך בישר לו הרופא, תוך 5 שנים הוא עומד לאבד ראייתו ולהתעוור לגמרי. סיפר צור: "כמובן שהיתי בהתחלה בשוק ובהלם נפשי לשמע הבשורה הקשה. החלטתי בעצת הפרופסור להפסיק את לימודי הרפואה כי היה ברור כי העיסוק ברפואה מצריך ראיה וכי כיצד למשל, אפשר לבדוק גרונו של אדם אם יש או אין לו דלקת מבלי יכולת לראות ולבדוק את צבע גרונו" .

מצטרף לקול ישראל

ב-1963 מתחיל חיים צור לעבוד בקול ישראל. על קבלתו לעבודה בקול ישראל סיפר: "בכיתתי בפקולטה לרפואה היה סטודנט בשם דן מיכאלי, אחיה של רבקה מיכאלי לימים מנהל בית חולים איכלוב. דן מיכאלי ידע כי חיים עוסק במוזיקה ויעץ לו לנסות מזלו ב"קול ישראל". אחותו של דן מיכאלי השדרנית הידועה רבקה מיכאלי הכירה לו אנשים ב"קול ישראל" וכעבור זמן מה החל חיים צור לעבוד בקול ישראל, תחילה בתפקידים שונים ואחר כך כעורך ומפיק. התקופה הייתה תחילת שנות ה-60. כשלא הייתה טלוויזיה והרדיו היה המלך ובכך למעשה החל הרומן רב השנים של חיים צור עם הרדיו.

במהלך השנים ערך והגיש הן ברשת א' והן ברשת ב' תוכניות כמו "שורשים", "הקול על הכלי" "עדה תעיד" "פנים אל פנים" "מספר הסיפורים, "מור ולבנה"- כשהיסמין פורח, "מאוצר עדות ישראל", עיונים במוזיקה","מוזיקה מעברים" ועוד.

בין השנים 2003-1989 כיהן כמנהל המחלקה לפולקלור ולמוזיקה בקול ישראל סיפר חיים צור: "עם התמנותי לתפקיד החלטנו לשדר בכל שבוע שעה של שירים בשפת הלאדינו. באותה תקופה היו בסך-הכל מוקלטים מעט שירים בלאדינו. דלות מצאי השירים בלאדינו הקשה מאד, ולמעשה זה היה בלתי אפשרי לשוב ולחזור על אותם שירים שוב ושוב". חיים צור פנה לאנשים שכתבו טקסטים בלאדינו שיחברו פזמונים מתחרזים. איש לא היה מוכן לקבל על עצמו לכתוב שירים חדשים בלאדינו.

היחידה שהייתה מוכנה להירתם לנושא הייתה מתילדה כהן סארנו שכתבה מילים לשירים וחיים צור הלחינם, למעשה כיום יש אוצר גדול של שירים בלאדינו שחיים צור ומתילדה כהן-סארנו יצרו, ובכך העשירו את אוצר השירים.

גם בתקופת עבודתו ברדיו לאורך כל השנים לא זנח חיים צור את אהבתו הגדולה לנגינה בכינור. במשך השנים חיים צור הופיע וניגן בכינור באירועים שונים ובקונצרטים בארץ ובעולם ואף מידי פעם כסולן עם תזמורות. בין השאר, הופיע יחד עם הפסנתרן אריה זקס וגם עם בתו איילה - פסנתרנית ובוגרת האקדמיה למוזיקה. צור למד וידע לנגן גם בפסנתר ובכלי נגינה נוספים.

הלחין 600 שירים ויצירות

במהלך חייו הלחין חיים צור כ-600 לחנים לשירים ויצירות. סיפר צור: "השיר הראשון שהלחנתי היה בשנת 1961-1962 שמו היה "לבציר" וביצעה אותו הזמרת הירושלמית הדסה סיגלוב אמה של חברת הכנסת והשרה לשעבר אורית נוקד.
כשש"י עגנון זכה בפרס נובל, במחצית שנות ה-60, הבמאי מיכה שגריר הפיק לכבודו סרט באורך רבע שעה שתורגם לכמה וכמה שפות. את המוזיקה לסרט ניגן בכינור חיים צור.

בשנת 1966 הוגש לפסטיבל הזמר והפזמון שיר שכתבה חייה כהן רעייתו של השחקן ז'אק כהן. את הלחן כתב חיים צור וביצעו אותו אריק איינשטייןיפה ירקוני בגרסה נוספת). השיר "ליל סתיו", זכה במקום הראשון בפסטיבל ונחשב לקלסיקה בזמר הישראלי. אגב, במקום השיני באותו פסטיבל נבחר השיר "ריח תפוח ואודם שני", שירם של נחום היימן ויהורם טהר-לב. למחרת ערב הפסטיבל הופיעה בעיתון מעריב (26.4.1966) ידיעה גדולה מאת הכתב יחיאל לימור שדיווחה על הזוכים בפסטיבל וכך נכתב בכותרתה: "שירו של מלחין עיוור זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר". שירים ידועים נוספים שהלחין חיים צור: "על שלושה דברים העולם עומד " שמבצע יגאל בשן "בלאדה על אסתריקה ואברבנל" (מילים יוסי בכר) אותו מבצעת אופירה גלוסקא, השיר "לי-לך" (מלים יוסי גמזו) ומבצעת להקת הגשש החיוור, ושירים נוספים.

חיים הלחין גם שלושה מחזות זמר לילדים, "האורן הבודד" עם יהודה פרדיס, "הלב הטוב" עם אהרון אשמן "ומוסיפים להם מועד" עם רבקה אליצור.

מלחין בתוכנית הטלוויזיה "סמי וסוסו"

כשהוקמה הטלוויזיה בישראל הוזמן חיים צור על-ידי אסתר סופר מפיקת התוכנית לילדים בערבית "סמי וסוסו". להלחין את השירים שליוו את התוכנית, וכך בכל שבוע היה על חיים להלחין שיר ילדים על הנושא שבו עסקה התוכנית. כשמאוחר יותר הפיקו את התוכנית "חודש טוב" הבמאי אדיר זיק הזמין את חיים צור להיות המנהל המוסיקלי של התוכנית, אשר שודרה מדי חודש, וכך הרבה מעיבודיו ולחניו הושמעו בטלוויזיה. בתחילת שנות ה-2000 לאחר כארבעים שנות עבודה ברדיו פרש מרשות השידור. הוא המשיך להלחין יצירות, להופיע בנגינת כינור וכן היה מורה לנגינה בכינור.

חיים צור הובא אתמול (יום ב', 6.11.17) בצהרי היום לקבורה בבית העלמין הר המנוחות בירושלים. הותיר את רעייתו נעמי צור מי שהייתה מנהלת סניף החברה להגנת הטבע בירושלים וסגנית ראש עיריית ירושלים, ארבעה ילדים: איילה בוגרת האקדמיה למוזיקה, ד"ר מיכל צור שלו עוסקת בהייטק ובפיתוח חברות הזנק (סטארט-אפים), ד"ר אבי צור, רופא במקצועו ודוד צור, צ'לן ואיש הייטק, נכדים ואח, עו"ד יואל צור שהיה שופט בבית משפט השלום בירושלים. אח נוסף של חיים צור, נדיר צור היה עורך תוכניות בגלי צה"ל ובקול ישראל ונפטר ממחלה ב-2014.

רעייתו של חיים צור, נעמי צור סיפרה לי כי גלי צה"ל ורשת ג' השמיעו אתמול (יום ב', 6.11.17) לזכרו של חיים צור כמה משיריו.

חיים צור בצעירותו [צילום: ארכיון משפחתי]
[צילום: ארכיון משפחתי]
תאריך:  07/11/2017   |   עודכן:  07/11/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוזיקאי ואיש הרדיו חיים צור מת בגיל 79
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נעמי שביצקי כפיר
9/11/17 23:45
2
זאב קציר
2/03/18 13:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
עיתונאית הארץ נרי ליבנה, שטענה להטרדה מינית מצידו של נשיא קשת אלכס גלעדי, טוענת כי קיבלה הצעה מגונה נוספת מחיים יבין בהיותו מנהל הטלוויזיה ברשות השידור.
07/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון בני ברית העולמי בחר במיכאל (מיקי) פדרמן, יו"ר דירקטוריון חברת פדרמן בע"מ, כחתן פרס ההומניטרי לשנת 2017, הפרס מעטר אישים שהפגינו מנהיגות דינמית באמצעות פילנטרופיה ומחויבות ולקהילות אותן הם משרתים. זוהי הפעם הראשונה שהפרס יוענק בישראל.
07/11/2017  |  יפעת גדות  |   חדשות
עו"ד משה ישראל, מן הבולטים בתחום הצווארון הלבן, הלך לעולמו (6.11.17) בגיל 67 לאחר שלקה במחלה קשה. הלוויתו תתקיים בשעה 18:00 בבית העלמין ירקון.
06/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת לענייני הלכה וטכנולוגיה וראש מערכת השנתון "תחומין", הלך הלילה לעולמו. בן 76 היה במותו.
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, שם קץ להשערות סביב כניסתו האפשרית לפוליטיקה, וסימונו כיורש של אביו. למרות היותו פעיל פוליטית, הכחיש כוונה שכזו, ובמסיבה לרגל יום הולדתו של אביו אמר: "בחיים לא אצטרף לפוליטיקה".
25/10/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il