נבחרי ציבור ועובדי עיריית פתח תקוה קיבלו מתנות במסגרת עבודתם בלי לקבל היתר לקבלתן, ולמותר לציין שבלי לשלם עבורן, ובכך לא פעלו על-פי הנדרש בחוק המתנות. לעירייה אין מושג היכן נמצאות כלל המתנות שקיבלו נבחריה ועובדיה במשך השנים, כיצד השתמשו בהן ואם הן אכן נמצאות בחזקתה. כך מגלה (21.11.17)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח על העירייה בראשה עומד
יצחק ברוורמן.
עיריית פתח תקוה נהגה להעביר מדי שנה מיליוני שקלים לוועד העובדים שלה, אף שמעולם לא חתמה עם הוועד על הסכם שיעגן את הזכויות והחובות של כל צד, ולמרות שאין כל תיעוד לדרך בה הוחלט על הסכום שיועבר. העירייה לא דרשה מהוועד תוכנית פעולה מראש ופירוט של ניצול הכספים בדיעבד.
בשנים 2016-2013 העבירה העירייה לוועד העובדים שלה 16.6 מיליון שקל. השתתפות העירייה גדלה מ-2.5 מיליון שקל בשנת 2013 ל-4.5 מיליון ש'ל בשנת 2016 - גידול של 67%; מצבת עובדי העירייה גדלה בשנים אלה ב-19% בלבד. העירייה מימנה בשנים אלו את רוב ההוצאות של הוועד: 75%-64% מהן.
הסכומים לא הועברו במסגרת סעיף אחד של הוצאות אלא נזקפו לחובת שבעה סעיפים של הוצאות, כולל בסעיף סל של "שירותים שונים" - וכך קשה לדעת כמה כסף הועבר. בחלק מן המקרים העבירה העירייה רבבות שקלים יותר מכפי שנתבקשה - פשוט בשל חוסר תשומת לב. כל אלו אינם עולים בקנה אחד עם עקרון השקיפות, עם כללי מינהל תקין, עם הצורך לנהוג בחסכנות ועם הצורך להנהיג פיקוח על הנעשה בכספים שהוצאו מקופת העירייה.
ארבעה קרובי משפחה מדרגה ראשונה הועסקו באחת ממחלקות העירייה תוך קיום יחסי כפיפות ישירות בינם ובין מנהל המחלקה, שמכהן גם כחבר בוועד העובדים. יחסים כאלה, הגורמים להיווצרות
ניגוד עניינים, הם מקור לפגיעה בשיקולים הניהוליים של הנהלת המחלקות האלה ושל הנהלת העירייה, ויש בהם כדי להשפיע על ההחלטות שהיא מקבלת בעניין תנאי העבודה של העובדים - קובע שפירא.
במקרה אחר התקבלה לעבודה כמנהלת מדור תקשורת באחד מאגפי העירייה גיסתו של חבר בוועד העובדים. ועדת המכרזים לקבלת עובדים בחרה פה אחד מנהלת מדור תקשורת באותו אגף, אף שהתעורר ספק אם היא עומדת בתנאי הסף לתפקיד. המועמדת שהתקבלה היא גיסתה של עובדת עירייה שבאותה עת כיהנה גם כחברת ועד העובדים.
בשנים 2015 ו-2016 חברי ועדת המכרזים נעדרו תכופות מישיבות הוועדה, וזאת גם כשהיא דנה בהתקשרויות בהיקף כספי ניכר. בשנת 2015 שלושה מחברי הוועדה נעדרו מרובן המכריע של הישיבות, ואף על-פי כן המשיכו לכהן כחברי הוועדה גם בשנת 2016, ואף בה הם נעדרו ממרבית הישיבות. בשנת 2016 התקשרה העירייה ללא מכרז עם נותן שירותים עבור
הפקת אירועים, אף שהיקף ההתקשרות היה גדול מהסכום שמחייב ביצוע מכרז.
העירייה המשיכה להזמין ביצוע עבודות דפוס בשנת 2016 באמצעות הצעות מחיר מספקים אחרים, גם לאחר שהוכרז על זוכה במכרז שהיא פרסמה לביצוע עבודות דפוס, ובכך פגעה בעקרון השוויון ובזכויות הזוכה. בשנת 2016 התקשרה העירייה בפטור ממכרז עם 11 ספקים ונותני שירותים, כאשר לפחות פעמיים היא עשתה שימוש לא ראוי בפטור ממכרז בעילה של "ספק יחיד" וכך רכשה מוצרים ושירותים ב-350,000 שקל.
העירייה אינה מפרישה מתקציבה את הסכומים הדרושים לכיסוי הגירעון - בסך 175 מיליון שקל - שצברה בשנים קודמות, וזאת בניגוד לתקנות המחייבות אותה; משרד הפנים לא העיר לה על כך. שפירא מציין, כי לו הייתה העירייה מכסה את גירעונה, המסתכם בסכומי עתק, היא לא הייתה נאלצת לשאת בתשלומי ריבית והצמדה בסך מיליוני שקלים בכל שנה. בשנים 2015-2011 פחת הגירעון המצטבר ב-2% בלבד, מעיר שפירא.