בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
פרויקט חשמול קו הרכבת לירושלים יסתיים רק בסוף 2025, באיחור של שש שנים - זוהי ההערכה המעודכנת של רכבת ישראל, המובאת (יום ב', 19.10.20) בדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
עד סוף 2019, המועד המקורי לסיום הפרויקט, חושמלו רק 13.3% מן המסילות המתוכננות (64 מתוך 480 ק"מ) - בעוד שכבר הוצאו 31% מן התקציב העומד על 12.1 מיליארד שקל. יצוין, כי משמעות הדבר היא שהפרויקט כולו יעלה כפול מן התכנון המקורי. אנגלמן מדגיש, כי כל שנה של דחייה גורמת למשק לנזקים של מאות מיליוני שקלים ולהפסדים לרכבת בשל הצורך להפעיל ולתחזק קטרים וקרונות דיזל ישנים.
בביקורת הקודמת (בשנת 2017) העיר משרד מבקר המדינה לרכבת על הצורך לבחון את נוהליה ואת מידת התאמתם לחשמול. כעת נמצא, כי רק בספטמבר 2018 - מועד הפעלת קו ירושלים-ת"א - אישר המנכ"ל דאז, שחר איילון, את נוהל העבודה בסביבה חשמלית. זאת, למרות שבוצעו הדרכות ונסיעות ברכבת בזמן העבודה באתר, דבר שלפי איילון היווה הפרת בטיחות חמורה.
במועד פתיחת הקו לירושלים לא היה בחברה ציוד נייד להפעלתו והיא נאלצה להפעילו באמצעות מערכי קרונות שהוסטו מקווי רכבת אחרים. הדבר גרם להקטנת תדירותם ולהגברת הצפיפות בקווי הרכבת האחרים, וזאת ללא בדיקת כל המשמעויות הכלכליות של ההסטה. הקו הופעל במתכונת הרצה עם נוסעים בלי שהוכחה אמינות רצויה, ובתקופת ההרצה שנמשכה כשנה נרשמו שיעורי ביטולי רכבות גדולים מהממוצע בקווים האחרים.
עוד עוסק הדוח במצבי חירום במנהרות ובגשרים של הקו. הובלת כוחות חירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית - היא עשויה להאריך את משך זמן הפינוי ועלולה לעלות בחיי אדם. לא בוצע תרגיל מרכזי מסכם נוסף לצורך תיקון הליקויים שהועלו בתרגילים הקודמים בהובלת כוחות חירום ופינוי נפגעים באמצעות הרכבת; נמצא חסר בציוד הנדרש של מד"א בתחנת נבון; צפויים קשיים בפינוי נפגעים ממפלס התחנה התחתון למפלס הכניסה; ולא הוסדרה מערכת קשר בין מד"א לגופי החירום האחרים.
רווחים בלתי מחולקים ב-618 מיליארד שקל נשארו בחברות לאחר תום הטבת המס לחלוקתם; המדינה יכולה לקבל סכומי עתק כמיסים אם יחולקו בשיעור מס נמוך ▪ 97% מהדיבידנדים במס המופחת חולקו לשני העשירונים העליונים ▪ 5.2 מיליארד שקל חולקו לחברות שבין בעליהן מצויים המייצגים מול רשות המיסים
עדיין מוטלות על נהגים משימות רבות שאינן קשורות ישירות לנהיגה, כגון הפעלת מערכות טכנולוגיות, אחריות לביטחון הנוסעים באוטובוס ואחריות למניעת הטרדות מיניות ▪ הרשות הארצית לתח"צ לא קידמה את ההמלצה לתמרץ העסקה של נהגים ותיקים במכרזים שפרסמה בשנים האחרונות ([צילום: פלאש 90])
מאז 2014 לא הוכנה תוכנית-אב, חסרים 200 נהגי אוטובוסים, שכונות ורחובות מתוכננים ללא תשתית מתאימה, ההשקעה לתושב נמוכה משמעותית מאשר בתל אביב ובחיפה (עוד מפעילים - בלי נהגים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מהלך חריג אפשר לפנחס עידן להתמודד ברשימת הליכוד במקביל להיותו יו"ר ועד רש"ת ▪ עיכובים ארוכים בתוכנית העבודה של מכון התקנים ובעידכון תקנון מד"א (נציגי הציבור לא מגיעים)
צריכת החשמל ירדה השנה ב-7.5% בלבד ביחס לתחזית - לעומת יעד של 20% ▪ התחבורה הפרטית זינקה ב-15% בשנים 2018-2015, בעוד התחבורה הציבורית עלתה רק ב-2% (נזקי עתק מגזי חממה [צילום: גיל יערי, פלאש 90])
שני שלישים מהן - רשויות קטנות ▪ התנכלויות לגזברים ברשויות מקומיות, בעיקר במגזר הלא-יהודי ▪ גזברים ויועצים משפטיים מכהנים בתפקידיהם שנים ארוכות, לעיתים 25 שנה ומעלה (לא הגיב על אי-מינוי מבקרים)
הסיבה: ריבוי מידע והעדר אחידות בפוליסות ▪ רשות שוק ההון לא טיפלה בכשל הבא לידי ביטוי בשיעור ההחזר הנמוך בפוליסות הפרט ובחשש לניגוד עניינים של סוכני הביטוח (מה מיטיב ומה מיותר [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
ההכשרה אינה מספקת, קיים מחסור בנהגים, קיימת בעיה בעמידה בכללי שעות הנהיגה והמנוחה, מכשור מתקדם לא הותקן במשאיות, לא הוסדר הפיקוח על הובלת חומרים מסוכנים (אין מידע על הליכים פליליים [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, קיבל בלשכתו בכנסת מידי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, את דוח ביקורת המדינה השנתי (71 א'). הדוח מוקדש בעיקרו לנושאים בתחומי הכלכלה והתשתיות, בדגש על נושאים חברתיים-כלכליים, בהם סיוע המדינה לניצולי שואה, תחבורה ציבורית ומשקי האנרגיה והמים.
73% מן התאגידים הציבוריים בעלי פעילויות בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים אינם מפרסמים דוחות כספיים וב-55% מהם הרכב הדירקטוריון אינו מלא. כך מוסר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
צריכת החשמל בשנת 2020 הייתה נמוכה רק ב-7.5% מזו שנצפתה ב-2008, לעומת יעד של 20% שנקבע באותה שנה. הדבר פוגע משמעותית בהורדת הפליטה של גזי חממה ובנזק שהיא גורמת - אומר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. הנזק השנתי מפליטת הגזים נאמד אשתקד ב-10.9 מיליארד דולר. אם המגמה הנוכחית תימשך, הירידה בשנת 2030 תהיה רק 17%.
הממשלה אינה מקדמת מהלכים המיועדים להגביר את התחנות במגזר תחנות הדלק - קובע (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. תשע שנים חלפו מאז החליטה הממשלה לתקן את החוק להגברת התחרות ולהקצות 40 מגרשים להקמת תחנות מתחרות - אך שני הדברים לא נעשו.
למעלה מ-51,000 ניצולי שואה מאירופה ונפגעי התנכלויות במזרח התיכון זקוקים למענק השלמת הכנסה כדי להתקיים בכבוד - מגלה (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. משרד האוצר והרשות לזכויות ניצולי השואה טרם מצאו פתרון לשפר את מצבם הכלכלי, שאף מחמיר: בשנת 2017, בה נערך הדוח הקודם בנושא, נזקקו 67% להשלמת הכנסה - וכיום השיעור הוא 20%.
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...