|
מנהלי קרן נוי רן שלח גיל-עד בושביץ ופיני כהן [צילום: רן יחזקאל]
|
|
|
|
|
קרן נוי, קרן ההשקעה בתשתיות מהגדולות בארץ, נכנסת לתחום התחבורה הציבורית: הקרן חתמה על הסכם לרכישת 40% ממניות חברת נתיב אקספרס, מקבוצת עפיפי, מפעילת התחבורה הציבורית ובעלת זיכיונות להפעלת אשכולות תחבורה ציבורית באשכול הגליל ואשכול בית שמש (בית שמש אקספרס).
במסגרת העסקה, תזרים קרן נוי 253 מיליון ש"ח לנתיב אקספרס בתמורה להקצאה של 40% ממניות החברה. קבוצת עפיפי תחזיק ב-60% הנותרים. בנוסף, ניתנה לקרן נוי אופציה לרכישת 10% נוספים ממניות נתיב אקספרס כפוף לתנאים מתלים.
חברת נתיב אקספרס, אשר הוקמה ב-2001 בעקבות החלטת הממשלה לקיים מכרזים תחרותיים על-מנת להגביר את התחרות בשוק התחבורה הציבורית, מחזיקה, יחד עם התאגידים המוחזקים על ידה כיום, בצי הכולל כ-800 כלי רכב ומעסיקה מעל 1,200 עובדים, מתוכם כ-1,000 נהגים.
פעילות החברה מתמקדת בהפעלת תחבורה ציבורית באזור הגליל, כמו-כן, החברה מפעילה מיולי השנה את אשכול בית שמש ובנוסף זכתה במכרז להפעלת הרכבל בחיפה, מיזם תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בארץ, אשר צפוי להתחיל לפעול בקרוב. בימים אלה מתמודדת החברה במספר מכרזים להפעלת אשכולות תחבורה נוספים.
נתיב אקספרס היא חברת-בת בקבוצת עפיפי הוותיקה מנצרת, אשר התחילה את פעילותה בשנת 1927, הכוללת כיום 16 חברות העוסקות בתחומי התחבורה, תיירות, מלונאות, טכנולוגיית מידע, השקעות, נדל"ן וסחר בינלאומי.
קרן נוי היא קרן התשתיות הגדולה בישראל, המנהלת נכסים בהיקף של כ-10 מיליארד ש"ח בארבע קרנות. עד כה השקיעה הקרן בעשרות מיזמים בארץ ובעולם לרבות השקעה בכביש 6, עיר הבה"דים, התחנות התרמו סולאריות באשלים, מיזם האגירה השאובה בכוכב הירדן, תחנת הכוח בבאר טוביה, מספר רב של מיזמים פוטו-וולטאים בישראל וכן במיזמים בשלבי פיתוח שונים בספרד ובאיטליה.
בקרנות נוי, שייסדו פיני כהן, רן שלח וגיל־עד בושביץ, משקיעים מרבית המשקיעים המוסדיים בישראל, כולל אלטשולר שחם, הפניקס, מנורה, עמיתים, כלל, מגדל, מיטב דש, הלמן אלדובי, פסגות, אוצר התיישבות היהודים ועוד.
מקבוצת עפיפי נמסר: "אנו שמחים על השלמת העסקה עם קרן נוי ומייחסים חשיבות רבה לשותפות עם הקרן. אנו מאמינים כי יחד נוכל לשפר ולקדם את תחום התחבורה בארץ בשנים הבאות. ההחלטה להתקדם בעסקה עם קרן נוי באה לאחר זיהוי הפוטנציאל בשותפות זו לטווח רחוק ועל בסיס האמון ההדדי שנוצר עם הקרן. תהליך הכנסת שותף לנתיב אקספרס החל בשנת 2019, בליווי משרד EY, ניסן דר ומשרד יעקב סלמון ליפשיץ, והתמקד במציאת שותף שיביא לסינרגיה עסקית ושותפות שתהיה מבוססת על אמון וחזון משותף".
מקרן נוי נמסר: "הקרן סימנה את תחום התחבורה הציבורית כאסטרטגי עבורה ואנו שמחים על-כניסתנו לתחום, בשותפות עם קבוצת עפיפי המובילה. העסקה נחתמה לאחר מו"מ אינטנסיבי אשר במהלכו הובעה הערכה מקצועית רבה ונרכש אמון הדדי רב בין הקבוצות, אשר ילווה אותנו בהמשך דרכנו המשותפת. אנו משוכנעים כי איכות הקבוצה, הדרג הניהולי והניסיון הרב שלה בתחום, יחד עם היכולות של הקרן, יאפשרו לנתיב אקספרס לצמוח ולהתפתח משמעותית במסגרת המכרזים העתידיים".