|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

העליון: צריך צו כדי להרחיב את השימוש בהאזנת סתר

קובע שעל הרשות החוקרת לקבל צו שיפוטי כדי להשתמש בתוצרי ההאזנה להוכחת עבירות אחרות מאלו שהוצגו בבקשה המקורית פסק הדין עשוי להשפיע על קבילות חלק מתוצרי האזנות הסתר לפילבר בתיק 4000
14/03/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט נתניהו   |   תגובות
ברון ואלרון. קבעו בדעת רוב [צילום: לע"מ]

כאשר המשטרה מבקשת להשתמש בתוצרי האזנת סתר בצורה החורגת משמעותית מהצו המקורי אותו קיבלה, עליה לפנות לבית המשפט ולבקש "צו הרחבה". כך קובע (יום ב', 14.3.22) בית המשפט העליון, בפסק הדין לו עשויה להיות השלכה על משפטו של בנימין נתניהו בתיק 4000.

רשות ניירות ערך האזינה לטלפון של שלמה פילבר במסגרת חקירת פרשת בזק, שם החשדות נגעו למרמה ועבירות ניירות ערך, ובהמשך השיגה גם תוצרים הנוגעים לתיק 4000, שם החשדות נגעו לעבירות שוחד. המדינה טוענת, כי תיק 4000 הוא הסתעפות של פרשת בזק ולכן לא היה צורך לקבל צו הרחבה; ההגנה טוענת שמדובר בפרשות נפרדות ולכן התוצרים אינם קבילים. בית המשפט המחוזי בירושלים קבע, כי כרגע אינו יכול להכריע במחלוקת זו. גם אם ייקבע שמדובר בפרשות נפרדות, פסיקתו של ביהמ"ש העליון מהיום עשויה להוביל לקבלתן של ראיות אלו - שכן מדובר בעבירות דומות, כפי שיוסבר להלן.

צו להאזנת סתר קובע למי תהיה ההאזנה, מהן העבירות לכאורה לגביהן מבקשת הרשות החוקרת להשיג מידע, מהו משך ההאזנה ועוד. אם נוצר צורך בכך, יכולה הרשות לפנות לבית המשפט שנתן את הצו המקורי בבקשה להסיר מגבלות שהופיעו בצו, באופן שניתן יהיה לתמלל שיחות אשר נקלטו, מעבר למגבלות שהוטלו לכתחילה.
רע"פ 1089/21, מדינת ישראל נ' אליצור אטיאס / פס"ד
חריגה מהותית מצו האזנת סתר מצריכה צו שיפוטי; מותר להשתמש בתוצרי ההאזנה גם להוכחת עבירות עוון ולא רק עבירות פשע

לפנות כאשר החריגה מהותית
איזון מול הפגיעה בפרטיות [צילום: רוגליו סוליס, AP]

השופט יוסף אלרון קובע, כי אין לחייב את הרשות (במקרה הנדון - המשטרה) לבקש צו הרחבה, אך "בשים לב לכך שזוהי הפרקטיקה המקובלת על-ידי רשויות החקירה, אני סבור כי במקרים מסוימים, בהם קיימת סטייה מהותית מההגבלות המפורשות בצו, הנוגעות לתכלית ההאזנה, יהא על המערערת להביא טעם מדוע לא פנתה לבית משפט בבקשה להרחבת הצו".

אלרון מסביר, כי קיים חשש מובנה מפגיעה מהותית בפרטיות משום שהמשטרה גם מבקשת את הצו, גם מבצעת את ההאזנה וגם שומרת את התוצרים - וכל זאת על בסיס תשתית ראייתית שאינה ברמה גבוהה. "על כן, על הגורם האמון על החומר שנאסף מוטלת אחריות מוגברת לנהוג בו בהגינות הנדרשת", וצו ההרחבה הוא אחת הדרכים לצמצום הסיכונים הנובעים מהאזנות סתר.

אלרון קובע: "כאשר הצו מתיר האזנה לשם חקירת עבירות מסוג זה או אחר – אף
שהלשון אינה מנוסחת כהגבלה... יש לראות בכך הגבלה מהותית". הוא קובע, בסוגיה שכאמור עשויה להיות רלוונטית למשפט נתניהו: "יש להבחין בין עבירות מאותו הנושא והסוג של העבירות המופיעות בצו – אשר לעמדתי לגביהן כלל לא נדרש לפנות בבקשה לצו הרחבה, לבין עבירות השונות מהותית מסוג העבירות המופיעות בצו ותכליתן, אשר בעניינן יש צורך לשוב ולפנות לערכאה השיפוטית. זאת מאחר שבשלב הוצאת הצו נשקלו רק השיקולים והאינטרסים הנוגעים למהות העבירה הנחקרת – דוגמת ביטחון הציבור ושלומו בעבירות אלימות, טוהר המידות בעבירות שחיתות שלטונית וכיוצא בזה".

לכן, מסכם אלרון, במצב כזה יש לפנות שוב לבית המשפט, ואם לא הייתה פנייה כזאת - "לגישתי עליהן [על הרשויות החוקרות] ליתן טעם בפני בית המשפט אשר דן בהליך העיקרי ובקבילותם של תוצרי האזנת הסתר ולנמק לפניו מדוע לא עשו כן. מובן, כי טעם זה יכול שיהא קרבתן של העבירות ה'נוספות' לסוגן ותכליתן של העבירות המופיעות בצו המקורי.

"...הדברים אמורים אך ביחס למגבלות הנוגעות לתכלית האזנת הסתר וסוגי העבירות לשמן נועדה החקירה ולא ליתר סוגי המגבלות, בהן כלל לא נדרשנו לדון במקרה דנן. כמו-כן, דברים אלו נכונים רק שעה שמבקשות הרשויות לתמלל או לעשות שימוש אחר הנוגד את המגבלות המפורשות בצו. דהיינו – כאשר עסקינן בתוצרים שהתקבלו בהתאם למגבלות, ומהן עולה דבר קיומן של עבירות נוספות או אחרות אין כל צורך בפנייה נוספת למתן צו הרחבה, שכן השימוש כלל אינו נוגד את המגבלות שבצו".

אלרון מסביר, כי "אין ספק כי האזנת סתר היא כלי רב עוצמה, ואולם לצד היותה כלי משמעותי לקידום חקירה, טמון בה פוטנציאל לפגיעה קשה בפרטיותם של נחקרים. הנגזר מכך, הוא שישנה חשיבות של ממש לפיקוח שיפוטי – בזמן אמת – על רשויות החקירה". לדעתו, המנגנון שהוא מציע מהווה איזון נאות בין השמירה על הפרטיות לבין הימנעות מתקיעת מקלות בגלגלי החקירה.

מרמה והפרת אמונים במג"ב
קרא. פה אחד בנוגע לעבירות העוון [הרשות השופטת]

השופטת ענת ברון, אשר הסכימה עם אלרון, מסבירה: "ביסודו של הצו המתיר [האזנת סתר] ניצבת מערכת שלמה של שיקולים ואיזונים, שמטרתה לאפשר לרשויות אכיפת החוק לעשות שימוש באמצעי של האזנת סתר לשם שמירה על הביטחון, מניעת עבירות ולכידת עבריינים, וכל זאת תוך הבטחה שזכויות הפרט ובראשן הזכות לפרטיות לא ייפגעו מעבר להכרח... על-רקע הדברים הללו ניכרת חשיבות ההקפדה על גידורו ונוסחו של הצו המתיר, בכל הנוגע לשרטוט גבולות המותר והאסור בביצוע האזנת סתר... ככל שבדעת רשויות האכיפה לעשות שימוש בתוצרי האזנת הסתר תוך חריגה מהותית מהמגבלות שנקבעו בצו המתיר, שומה עליהם להקדים ולקבל היתר לכך מאת בית המשפט בדמות 'צו הרחבה'. זו גם הפרקטיקה הנוהגת על-ידי רשויות החקירה והתביעה מאז ומתמיד.

"חריגה מהותית מהעבירות שבגינן ניתן צו להאזנת סתר, משבשת את איזון האינטרסים והזכויות העומד ביסודו של הצו. בשים לב למעמדה החוקתי הרם של הזכות לפרטיות, ומשום הצורך להקפיד שהפגיעה תיוותר מידתית, אזי ככל שמבוקש לעשות שימוש בתוצרי האזנת הסתר להוכחת עבירות שלא נזכרו בבקשה להוצאת הצו לכתחילה, נדרש לשוב ולפנות לבית משפט על-מנת שיבחן אם בנסיבות שנוצרו יש מקום להרחיב את הצו המתיר. ומשהונחה לפני בית המשפט בקשה למתן צו הרחבה, עליו לחזור ולשקול מבראשית את השיקולים הרלוונטיים בהתאם לשינוי הנסיבות, ונתון לו שיקול הדעת להחליט אם להתיר את ההרחבה המבוקשת או לסרב לה".

השופט ג'ורג' קרא סבר בדעת מיעוט, כי אומנם ראוי שהרשות החוקרת תבקש צו הרחבה במקרים הדרושים, אך ספק בעיניו האם הימנעות מקבלת צו כזה תוביל לפסילת הראיות שהושגו בלעדיו. ביהמ"ש העליון גם קבע פה אחד, כי אם בוצעה האזנה בחשד לעבירות חמורות מסוג פשע - שרק להן מאפשר החוק האזנת סתר - והתגלו בה ראיות לעבירות חמורות פחות מסוג עוון, הן קבילות. אלרון מנמק זאת: "בעוד שגם בשלב תמלול ההאזנות והשימוש בהן בהליך המשפטי, נפגעת הזכות לפרטיות, ישנה הצדקה כי בשלב זה, בו עיקר הפגיעה בזכות לפרטיות כבר התרחשה, יגברו השיקולים של מניעת עבריינות ושמירה על שלום הציבור וביטחונו, גם כאשר העבירות שהתגלו אינן מסוג פשע".

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה והרשיע את אליצור אטיאס, לשעבר מפקד פלוגה במשמר הגבול, במרמה והפרת אמונים לאחר שבשנים 2016-2015 אפשר למקורביה של פלשתינית, עימה היו לו יחסים רומנטיים, להיכנס לישראל ללא בדיקה במחסומים באזור ירושלים. הראיות העיקריות נגדו היו האזנות סתר, אשר בוצעו כאשר אטיאס נחשד בקבלת שוחד (עבירת פשע). בית משפט השלום בירושלים אישר את קבילות ההאזנות, המחוזי פסל אותן משום שבפועל הן שימשו רק להוכחת עבירות עוון, אך העליון קבע שניתן לקבל אותן. עניינו של אטיאס הוחזר למחוזי לגזירת עונשו. את המדינה ייצגו עוה"ד סיגל בלום ועודד ציון, ואת אטיאס - עוה"ד אבשלום גיספאן ונירן גיספאן.

תאריך:  14/03/2022   |   עודכן:  14/03/2022
איתמר לוין
+התביעה תצטרך להסביר את זילבר
19:39 14/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההגנה ביקשה להראות שהטיפול בענייני בזק בידי נתניהו ומשרד התקשורת היה מקצועי - ובכך להפריך את טענת השוחד  ▪  דינה זילבר כתבה ב-2017 שנתניהו רק יישם את המלצות הדרג המקצועי, ולא ניתן יהיה להסתפק בדברי התביעה ש"זה על בסיס מה שידעו אז"
(נויפלד היום בבית המשפט [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+זילבר ב-2017: נתניהו פעל בבזק לפי המלצות מקצועיות
14:37 14/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מי שהייתה המשנה ליועץ המשפטי הציגה עמדה זו למבקר המדינה על-פי המידע שקיבלה ממשרד התקשורת  ▪  התביעה: הדברים נאמרו לפי מה שהיה ידוע אז  ▪  גם בנושא ניגוד העניינים של נתניהו נאמר שהוא פעל לפי עמדת הדרג המקצועי
(זילבר. נתניהו לא התערב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+סחבת בערר עודה על מח"ש
11:00 14/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עודה ערער לפני קרוב לשלוש שנים על סגירת תלונתו על אלימות שוטרים בעת פינוי אום אל-חיראן - והחלטה טרם התקבלה, תוך הפרת כל המועמדים המירביים שנקבעו בהנחיות פרקליט המדינה
(עודה באום אל-חיראן [צילום: מוראד סעיד, אל-ג'זירה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון: צריך צו כדי להרחיב את השימוש בהאזנת סתר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל חלקית (יום ה', 10.3.22) את בקשת ההגנה במשפט נתניהו לחשיפת מסמכים הקשורים לשימוש בתוכנת פגסוס כלפי מעורבים במשפט ובראשם עד המדינה שלמה פילבר. כמו-כן התקבלה חלקית בקשת ההגנה למסירת חומרי חקירה בנושא זה. לעומת זאת, לא יימסרו להגנה "התוצרים העודפים" - המידע שהוצא שלא כחוק מהטלפון של פילבר - שכן אין בהם מידע רלוונטי עבורה.
10/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות

09/03/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
שלמה פילבר צפוי להתחיל את עדותו במשפטו של בנימין נתניהו ב-21.3.22, ייחקר בעדות ראשית במשך שלושה שבועות ולאחר מכן תיפסק עדותו לטובת עדותה של הדס קליין בתיק 1000. כך עדכנה (יום ד', 9.3.22) ראש צוות התביעה, עו"ד יהודית תירוש. בית המשפט המחוזי בירושלים טרם החליט האם לאשר שינוי זה.
09/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חילל שבת, לסדום דמִינו, דראון עולם ועמי-ארצות "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר "משנכנס אדר - מרבין בשמחה"

08/03/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il