הרכבלית בחיפה עדיין סגורה, ופתיחתה לנסיעות מסחריות שתוכננה ליום שישי הקרוב (1.4.22) נדחית שוב על-ידי
משרד התחבורה, והפעם למועד לא ידוע, כאשר סיבת העיכוב היא התעקשותה הפוליטית של שרת התחבורה מרב מיכאלי להפעיל את הרכבלית גם בשבת, בניגוד לסיכומים ולסטטוס-קוו, מהלך שבעקבותיו מונעת עיריית חיפה הוצאת טופס 4.
בחברת כבל אקספרס, המפעילה את הרכבלית, אומרים כי טרם התקבלה הוראה ממשרד התחבורה להתחיל את ההפעלה, והעריכו כי יינתן אישור להפעילה בשבוע הבא או בשבוע שאחריו. במשרד התחבורה מסרבים להגיב ולהסביר מדוע טרם ניתנה הוראה להפעילה.
מי שעשויה לכבול את ידיה של שרת התחבורה היא היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. בלשכתה של היועצת מונח מכתבם של עורכי הדין איתמר ואלחנן מירון המבקש ממנה, בשמם של תושבי האזור לצד פעילים חברתיים וארגונים העוסקים בנושא ובמסגרת מיצוי הליכים, להורות שלא להפעיל את הרכבלית בימי המנוחה.
עורכי הדין טוענים כי הפעלה שכזו תעלה לכדי פסלות מובהקת ממספר טעמים ורבדים שונים, ובהם: העדר סמכות בדין בהתאם לתקנות התעבורה; הפרת הסיכומים הציבוריים שהובילו לאישור המיזם; הסתירה למסמכי המכרז ולתנאי הפעלת הרכבלית כפי שהוכרזו בתחילתו; אופי ההפעלה התעבורתי המובהק ומאפייני קו השירות; הפרת כלל ההסדרים הראשוניים לאור חריגה בוטה מסטטוס-קוו ללא הסמכה בחקיקה ראשית; פגיעה ממשית בזכויות ובאינטרסים באופן לא מידתי; וכן הליך קבלת ההחלטה באופן המנוגד לחובות המנהליות המוטלות בנושא וללא הליך בדיקה הולם הנשען על תשתית עובדתית מתאימה.
לדבריהם, ההפעלה בניגוד להסדרי הסטטוס-קוו לא ייתכנו ללא חקיקה ראשית המלווה בשמיעת עמדות הציבור ונבחריו. עוד הם עומדים על כך שמדובר בכלי תחבורה שנועד לשמש חלק ממערך התחבורה הציבורית ולא כאלמנט תיירותי והחרגתו היא "בגדר עלבון להיגיון ולשכל הישר".
במכתב נאמר עוד כי הפגיעה האפשרית בזכויות ובאינטרסים כתוצאה מהפעלת הרכבלית כלל לא נבחנה, לרבות הקרבה לשכונה הדתית נווה שאנן, וכך גם עלויות ההפעלה.
"ברי שהפעלת הרכבלית בימי המנוחה מהווה סטייה מהותית מתנאי המכרז וההסכם הנחתם ומהפרשנות המשפטית שעמדה בבסיסו - וממילא מחייבת יציאה למכרז חדש ושוויוני. השבתת הפעילות בימי המנוחה עמדה בבסיס הליך האישור הציבורי של הקמת הרכבלית - זאת ועוד, ההיבט המכרזי שיקף ויישם את הדיון הציבורי-ממשלתי ואת ההסכמות שעמדו בבסיס הקמת הפרויקט. כך, ההחלטה נוגדת סיכומי עבר מפורשים שהוסדרו, בין היתר, בפגישות נציגי ציבור חרדי עם שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ וכן במסגרת סיכומים בין חב’ יפה נוף ועירית חיפה מול נציגי משרד התחבורה", נאמר במכתב.
מכתב זה ליועמ"ש מגיע במקביל לתלונה ליועמ"ש כנגד משרד התחבורה, שהגיש יו"ר השדולה בכנסת למען השבת, ח"כ
משה אבוטבול (שס). אבוטבול אמר כי המשרד עובר על חוק יסוד הממשלה הקובע כי "הממשלה תמסור לכנסת ולוועדותיה מידע על-פי דרישתן ותסייע להן במילוי תפקידן". בעקבות דיון שיזם בוועדת הכלכלה, התבקש המשרד להעביר עד תחילת חודש מרס לוועדה מידע המתייחס למעמדה של הרכבלית בחקיקה, להיקף המשתמשים שהיא עתידה לשרת בחול ובשבת ולעלויות בימי חול ובשבת, אך המידע לא הועבר.
ל-News1 נודע כי מזכיר הממשלה שלום שלמה התבקש ע"י גורם בימינה להתערב בעניין ולפעול למניעת ההפעלה בשבת. בתוך כך, חברת נתיבי ישראל הגישה בקשה כתובה להתחיל להפעיל את הרכבלית.