|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
שיקלי בעת הדיון בערעורו [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

העליון: ועדת הבחירות תכריע בכשירות להתמודד, לא היו"ר לבדו

הנימוקים להכשרת התמודדותו של שיקלי מבטלים נוהג ארוך של שופטי העליון שעמדו בראש הוועדה קובע: שיקלי אומנם לא פרש במועד, אך היו נסיבות חריגות בהן לא התחשב עמית
03/11/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות 2022   |   תגובות

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אינו רשאי להחליט לבדו בנוגע לכשירות מועמדים לכנסת, אלא מליאת הוועדה (המורכבת מנציגי הסיעות בכנסת היוצאת). כך קובעת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בפסק הדין בו ביטל בית המשפט העליון את החלטתו של היו"ר הנוכחי, יצחק עמית, לפסול את התמודדותו של עמיחי שיקלי בבחירות האחרונות. פסק הדין ניתן בחודש שעבר וכעת (3.11.22) מתפרסמים הנימוקים.

פסק הדין ניתן ברוב של שמונה שופטים: חיות; המשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן; והשופטים נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון ויעל וילנר. השופט עופר גרוסקופף סבר בדעת מיעוט שיש לדחות את ערעורו של שיקלי. זהו מקרה נדיר מאוד, בו בית המשפט העליון מתערב בשיקול דעתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

עמית קבע, כי שיקלי לא התפטר מן הכנסת בסמוך להכרזתה של ועדת הכנסת עליו כפורש מסיעת ימינה. החוק מחייב התפטרות שכזאת כתנאי לאפשרות להתמודד בבחירות הבאות ברשימה אחרת. שיקלי התפטר רק לאחר חודשיים וחצי, שכן הוא ערער לבית המשפט המחוזי בירושלים על הכרזתו כפורש 50 יום לאחר ההחלטה. בית המשפט הציע שימשוך את ערעורו ושהוא יוכל להתמודד בסיעה אחרת (ולא ברשימה עצמאית). הייעוץ המשפטי לכנסת תמך בפשרה זו, אך הבהיר שייתכן שהנושא יגיע לפתחו של יו"ר ועדת הבחירות.

פסיקתו של ביהמ"ש העליון היא בניגוד לפרקטיקה שהשתרשה לאורך השנים, ואשר הונהגה למעשה בידי יושבי ראש הוועדה – כולם שופטים בבית המשפט העליון (בדרך כלל – השלישי בסניוריטי, אחרי הנשיא והמשנה לנשיא). חיות קובעת, כי במקרים כאלה על יו"ר הוועדה לקיים הליך מעין-שיפוטי ולהניח בפני מליאת הוועדה החלטה מנומקת המהווה חוות דעת משפטית לקראת הדיון באישור הרשימות. היא מדגישה, כי על הוועדה להעניק "משקל משמעותי ביותר" לחוות דעתו של היו"ר – רמז לכך שבית המשפט יפסול החלטה שתתקבל בניגוד לדעתו של היו"ר.

בנקודה זו סברו סולברג ואלרון, כי אין צורך להכריע בסוגיית המשקל שיש לייחס לחוות דעתו של יו"ר הוועדה והביעו הסתייגות מהתייחסות אליה כנקודת המוצא להחלטת הוועדה. אלרון הדגיש, כי על-אף שיש הגיון רב כי ההכרעה בסוגיות של כשירות מועמדים תתקבל על-ידי יו״ר ועדת הבחירות, לא לבית המשפט לשנות את ההסדר שהמחוקק קבע באמצעות פרשנות מרחיבה ללשון החוק, ואף אין בכוחו של מנהג, נוהג או פרקטיקה מסוימים ליטול סמכות המוקנית בחוק למליאת הוועדה.

לאור זאת קבעו חיות ושופטי הרוב, כי נפל ליקוי באופן ניהול הדיון בוועדת הבחירות בעניינו של שיקלי במעמד אישור רשימות המועמדים לכנסת ה-25, משום שלא ניתנה לוועדה הזדמנות של ממש לקבל החלטה עצמאית בנושא. עם זאת הם ציינו, כי אין צורך להכריע האם די בליקוי זה כדי להוביל לקבלת הערעור, שכן ממילא יש מקום להתערב בהחלטת ועדת הבחירות בעניינו של שיקלי לגופם של דברים. סולברג סבר בדעת יחיד, כי משנמצא שנפל פגם במישור הסמכות, די בכך כדי להצדיק את קבלת הערעור של שיקלי.

הסתמך על הייעוץ המשפטי והשופטים

בית המשפט בחן את עניינו של שיקלי בראי סעיף 6א לחוק יסוד הכנסת, הקובע כאמור, כי חבר כנסת שפרש מסיעתו ולא התפטר מהכנסת בסמוך לאחר מכן, לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות בסיעה המיוצגת בכנסת היוצאת. חיות קובעת, כי כאשר חבר כנסת מערער (לבית המשפט המחוזי בירושלים) על החלטת ועדת הכנסת להכריז עליו כפורש, עליו לעשות זאת סמוך ככל הניתן למועד ההחלטה. בהינתן פרק הזמן שחלף עד להגשת ערעורו של שיקלי ולנוכח האופן שבו התנהל מאז ההכרזה בוועדת הכנסת על פרישתו, נקבע, כי שיקלי אכן לא התפטר בסמוך לפרישתו – כפי שמצא עמית.

עם זאת, בית המשפט קבע – בניגוד לעמית - כי במקרה זה מתקיימות נסיבות חריגות אשר הצדיקו הימנעות מהפעלת הסנקציה הקבועה בסעיף 6א לחוק יסוד. הכנסת בפרט יש ליתן משקל – ולדעת חלק מהשופטים משקל מכריע – לכך ששיקלי ויתר על ערעורו בהסתמך על עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת ועל קביעתם של שלושת שופטי המחוזי בפסק הדין בערעור, לפיהם העמדה הגורסת שהוא יוכל להתמודד ברשימת הליכוד, היא "עמדה ראויה העולה בקנה אחד עם החוק ועם עובדות המקרה".

גרוסקופף סבור, כי החלטתו של עמית הייתה נכונה משום ששיקלי לא התפטר מהכנסת בסמוך להכרזתו כפורש. לגישתו, מאחר שזהו המצב המשפטי, ספק אם ניתן להכשיר את התמודדותו בניגוד להוראה מפורשת בחוק היסוד, ואף אם הדבר אפשרי במקרים חריגים – הרי שאין בסיס להתערבות בהחלטתו של עמית שלא לעשות זאת. לדעתו, הנימוק בדבר הסתמכותו של שיקלי אינו יכול להיות בעל משקל מכריע, בהתחשב בכך שמדובר בהסתמכות על עמדתו של גורם לא-מוסמך, עובדה ששיקלי היה מודע לה בזמן אמת.
ע"ב 6615/22, עמיחי שיקלי נ' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית / פס"ד (נימוקים)
הנימוקים להחלטת בית המשפט העליון להפוך את החלטתו של יצחק עמית ולאפשר לעמיחי שיקלי להתמודד ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-25

תאריך:  03/11/2022   |   עודכן:  03/11/2022
איתמר לוין
+הרש"פ נגד ממשלת הימין בישראל
10:16 04/11/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
הנהגת הרש"פ מודאגת מאוד מניצחון הימין בבחירות בישראל ונערכת לקמפיין הכפשה של ממשלת נתניהו בזירה הבינלאומית. גורמים בכירים בפתח קוראים ליו"ר הרש"פ אבו מאזן לגבש אסטרטגיה חדשה נגד ישראל ולהתפייס עם תנועת חמאס
חמושים פלשתינים בג'נין [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]
+אקורד הסיום? משרד החינוך יתקצב סדנות להט"ביות בבתי הספר
08:41 04/11/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פרסם קול קורא לתקצוב שנתי של תוכנית פעילות בנושא לסביות, הומואים, טראנסג'נדרים ובי-סקסואלים  ▪  התוכנית מיועדת גם לבתי הספר הממלכתיים דתיים והערביים
ילד בהפגנה להט"בית מחזיק בשלט "הכי טוב לי אמא ואמא" [צילום אילוסטרציה: תומר נויברג/פלאש 90]
+הארץ: מרב מיכאלי חתומה על כשלון גוש השינוי
08:34 04/11/22  |  עידן יוסף
עיתון 'הארץ' במאמר מערכת: "יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, חתומה על הכישלון של גוש השינוי. ביהירותה סירבה להתאחד עם מרצ והביאה לחיסולה של המפלגה האחות. אתמול הוסיפה את חטא החוצפה על פשע היהירות. בנאומה האשימה את ראש הממשלה לפיד בכישלון בבחירות".
+ישראל כ"ץ מעוניין בתיק האוצר למרות שהוצב בעשירייה השנייה
08:32 04/11/22  |  עידן יוסף
חלוקת התיקים בממשלה החדשה - לפי דיווחים בסביבתו של נתניהו, ישראל כ"ץ מעוניין הפעם בתיק הביטחון, למרות שנדחק לעשירייה השנייה. המועמדים של נתניהו לתיק האוצר - אלי כהן או ניר ברקת. יריב לוין שהיה המועמד הטבעי למשרד המשפטים, רוצה את תפקיד שר החוץ.
+הוחזרה האבטחה סביב שרה נתניהו
08:29 04/11/22  |  עידן יוסף
השב״כ הורה להחזיר לאלתר את האבטחה על שרה נתניהו שהופסקה בדצמבר 2021 בהוראת נפתלי בנט. לפי שעה לא ברור האם האבטחה תחזור גם על ילדיו של נתניהו, יאיר ואבנר (ynet).
+מעכשיו זהו מאבק על עצם הדמוקרטיה
08:27 04/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הממשלה הבאה היא איום חסר תקדים על הדמוקרטיה הישראלית  ▪  בית המשפט העליון הוא קו ההגנה החשוב ביותר, גם אם הדבר יחייב אותו לפסיקות חריגות
חכם, ישר, אידיאולוג - ולכן כה מסוכן [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
+שר החוץ האמריקני התקשר להודות ללפיד
08:26 04/11/22  |  עידן יוסף
שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, שיבח את ישראל על מערכת בחירות חופשית והוגנת והודה לו על השותפות.
+אורבן ומודי ברכו, ביידן צפוי להתקשר בסופ"ש
21:37 03/11/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש ממשלת הונגריה השמרן ברך את נתניהו על ניצחונו וכתב: "זמנים קשים מצריכים מנהיגים חזקים"  ▪  ראש ממשלת הודו ברך גם את נתניהו וגם את לפיד ושגריר ארה"ב בישראל כתב שהוא מצפה להמשך עבודה עם נתניהו
ויקטור אורבן וספרו של נתניהו [צילום: מתוך דף הפייסבוק הרשמי של ויקטור אורבן]
+בנט יתפטר בקרוב; מאחל הצלחה לממשלה שתקום
21:16 03/11/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה החליפי סיכם עם ראש הממשלה לפיד כי עד להקמת הממשלה החדשה לא יבוצעו שום פעולות עם רגישות פוליטית או שאינן הכרחיות  ▪  "מקווה שהממשלה שתקום תפעל באחריות ותחתור להסכמות רחבות ככל שניתן בעם
לפיד ובנט. שום פעולה רגישה פוליטית [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+שגריר ארה"ב בישראל שוחח עם נתניהו: ברכתי אותו ומצפה לעבוד ביחד
19:43 03/11/22  |  איציק וולף
שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, שוחח בטלפון עם ראש האופוזיציה וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, וברך אותו על ניצחונו בבחירות לכנסת ה-25.

"שיחה טובה עכשיו עם בנימין נתניהו", כתב (יום ה', 3.11.22) בחשבון הטוויטר שלו. "ברכתי אותו על ניצחונו ואמרתי לו שאני מצפה לעבוד ביחד על שמירת הקשר הבלתי ניתן להתרה בין המדינות".
+מיכאלי: הקמפיין של יש עתיד חיסל את מרצ
19:04 03/11/22  |  איציק וולף
יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, תוקפת את ראש הממשלה, יאיר לפיד, וטוענת כי פעל נגד מפלגתה ונגד מפלגת מרצ ביום הבחירות וגרם לכך שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה.

"אני מזדהה עם כל תחושות התסכול. בקלפי גיליתי שהאמינו ללפיד, שצריך לחזק אותו ולא אותנו. לא הייתה שום סיבה שהעבודה ומרצ לא יעברו, אבל יש עתיד עבדו נגדן, בעיקר ביום הבחירות. הקמפיין חיסל את מרצ, וכמעט חיסל את העבודה", טענה בהתייחסות ראשונה שלה לתוצאות הבחירות שהביאו לניצחון הימין.

לדבריה, המתינה עד לסיום ספירת הקולות בטרם תגיב על תוצאות הבחירות. "אני רוצה לחזק את חברתי זהבה גלאון, לצער כולנו היא צדקה", אמרה. עוד ציינה כי מפלגת העבודה תלמד את הטעויות שנעשו ורמזה כי היא מבינה שיהיה רצון להחליף אותה. "יש לי אחריות על ההישג הנמוך ונשקול את הקדמת הפריימריז", ציינה.

"נשקול את הקדמת הפריימריז". מיכאלי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+לפיד ברך את נתניהו על ניצחונו בבחירות
18:35 03/11/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הניצחון של גוש הימין הולך והופך למוחשי  ▪  ראש הממשלה שוחח בטלפון עם ראש האופוזיציה ועדכן אותו כי השלטון יועבר בצורה מסודרת  ▪  לפיד: "מדינת ישראל היא מעל לכל שיקול פוליטי"  ▪  נתניהו צייץ: מודה לאזרחי ישראל על התמיכה
לפיד. התקשר לנתניהו
+גלאון: התרעתי בפני לפיד שהוא משחק באש
18:20 03/11/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר מרצ אמרה שתוצאות הבחירות הן אסון עבור מפלגתה, עבור המדינה ועבורה אישית  ▪  "הבוחרים שלנו קנו את קמפיין המפלגה הגדולה והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי"
גלאון. ידעתי שהסכנה גדולה ומוחשית [צילום: מתוך הטוויטר של גלאון]
+גדעון סער: מאחל בכל ליבי הצלחה לממשלה החדשה
18:02 03/11/22  |  עידן יוסף
שר המשפטים גדעון סער מתייחס בנאום באוניברסיטת בר-אילן לממשלה החדשה שצפויה לקום: "מערכת משפט חזקה, עצמאית ובלתי תלויה היא נכס לישראל ולאזרחיה. היא זקוקה לתיקונים. אבל לא לפוליטיזציה. פוליטיזציה היא סכנה גדולה למערכת המשפט שלנו. בקרוב תקום ממשלה חדשה בישראל על-פי הכרעת העם בבחירות. אאחל לה בכל לבי: בהצלחה. כי אין לנו ארץ אחרת".

+גלאון: תוצאות הבחירות - אסון למדינה ולי
17:59 03/11/22  |  עידן יוסף
יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, למדינה, וכן, גם אישי לי. התרעתי מספר פעמים בפני לפיד ואנשיו שהם משחקים באש. לצערי הבוחרים שלנו קנו את קמפיין המפלגה הגדולה והעדיפו לחזק את יש עתיד. בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, האחריות היא כמובן גם עלי" (כאן חדשות).
+התוצאות הסופיות: גוש הימין יורד ל-64
16:50 03/11/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על חודו של קול - יהדות התורה יורדת מ-8 ל-7 וישראל ביתנו מתחזקת מ-5 ל-6  ▪  הליכוד נותרה על 32 והציונות הדתית על 14  ▪  רע"ם נשארת על 5
ספירת הפתקים האחרונים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
תוצאות סופיות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+סופית: מרצ נותרת מחוץ לכנסת
14:05 03/11/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
לראשונה מאז שנוסדה תישאר מפלגת השמאל מחוץ לפרלמנט הישראלי  ▪  מאז פרסום התוצאות מופנית ביקורת קשה כלפי השרה מרב מיכאלי  ▪  העבודה הצטמקה ל-4 מנדטים בלבד  ▪  מסתמן - ישראל ביתנו עולה ל-6 מנדטים, חד"ש-תע"ל יורדת ל-4
גלאון. "לא רגע קל"[צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+בית הלל (קוברינסקי)
12:37 03/11/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
מאז ומתמיד האמנתי שהקול קול יאיר (לפיד) והידיים הם ידי הלל (קוברינסקי), ובמילים אחרות שלפיד הוא כהרגלו רק הפרזנטור  ▪  וכעת הסיפור הוא לא רק הלל אלא גם בית הלל כלומר קוברינסקי ואחותו
לפיד. קשר עמוק [צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון: ועדת הבחירות תכריע בכשירות להתמודד, לא היו"ר לבדו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
ראש הממשלה, יאיר לפיד, התקשר לראש האופוזיציה, בנימין נתניהו וברך אותו על נצחונו בבחירות. מלשכת לפיד נמסר כי ראש הממשלה עדכן את ראש האופוזיציה שהנחה את כל זרועות משרדו להכין העברת שלטון מסודרת.
03/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מאשימה את ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, בניהול קמפיין ש'שתה' את קולות המצביעים של מפלגתה תוך חוסר הבנה של המשמעות שתהיה על גוש השמאל.
03/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
למעלה מ-99% מהקולות נספרו עד כה. גוש הימין איבד מושב אחד ויעמוד על 64 מושבים, אך עשרות קולות עשויים לקבוע סופית את הנתונים הסופיים. ישראל ביתנו מתחזקת ל-6 מושבים, על חשבון יהדות התורה שיורדת ל-7. הליכוד נותרה על 32 והציונות הדתית, שכמעט הגיעה ל-15 נותרת על 14. רע"ם נשארת על 5.
03/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
תם עידן: לאחר ספירת 99% מהקלפיות, אפסו הסיכויים של מפלגת מרצ להיכנס לכנסת ה-25. זו הפעם הראשונה מאז הקמתה, שמרצ תהיה מחוץ לפרלמנט הישראלי. מרצ נוסדה ב-1992 כרשימה משותפת לכנסת של מפלגות השמאל - רצ ומפ"ם, ובראשה עמדה שולמית אלוני.
03/11/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
לטענה שהלל קוברינסקי קידם את הסכם הגז עם לבנון בקרב השרים ומנגד לאחותו יש אינטרסים עקיפים בכריש ענתה מפלגת יש עתיד ב"להסכם עם לבנון אין קשר להפקת הגז מכריש".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il