בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
בעקבות תלונת משפחת גולדין [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
|
|
|
נתניהו הזניח את דוח הטיפול בשבויים
|
אנגלמן: ועדת שמגר הגישה את המלצותיה ב-2012, הקבינט קיים דיון ב-2014, נתניהו הורה להמשיך לדון - אך דבר לא נעשה וההמלצות לא מומשו
|
"התמודדות המדינה במשך השנים עם סוגיית השבויים והנעדרים מצריכה הסדרה של הפעילות הנוגעת לנושא, גם בהקשר של ניהול הפעולות מטעם ראש הממשלה או מטעם הממשלה. בשנת 2012 העלתה ועדת שמגר פערים בטיפול הממשלה בנושא השבויים והנעדרים. ואולם כעשור לאחר מכן עדיין לא התקבלו החלטות של הממשלה או של שר הביטחון, אשר מינה את הוועדה, או של משרד ראש הממשלה, המנהל את הנושא, בנוגע להמלצות הוועדה". כך קובע (3.1.23) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על העסקת מתאם השבויים והנעדרים. הדוח הוכן בעקבות תלונת משפחתו של הדר גולדין, והוא מתייחס לתקופת כהונתם של שלושה מתאמים: דוד מידן (2014-2011), ליאור לוטן (2017-2014) וירון בלום (2022-2017). רוב המחדלים עליהם מצביע אנגלמן היו בתקופת ממשלותיו של בנימין נתניהו, בעוד שממשלתם של נפתלי בנט ו יאיר לפיד החלה לקדם את הטיפול בנושא, אך גם היא לא השלימה אותו. בינואר 2012 הגישה ועדת שמגר (בראשותו של השופט המנוח מאיר שמגר) לשר הביטחון דאז, אהוד ברק, את המלצותיה בדבר השיקולים, העקרונות והתהליכים בנוגע לטיפול בשחרורם של שבויים ונעדרים. אנגלמן אינו לא מציין זאת, אך ההמלצה המרכזית של הוועדה נגעה למחיר שתהיה ישראל מוכנה לשלם תמורת שבויים, נעדרים וגופותיהם. ההמלצות כללו התייחסות למסגרת הארגונית לטיפול בנושא, לרבות הגורם הממשלתי העוסק בנושא במישרין וסמכויותיו, וארגונו של צוות מיומן אשר יעסוק באופן שוטף בנושא. ביוני 2014 הוצגו המלצות ועדת שמגר לפני הקבינט, אך מאז לא התקיימו דיונים נוספים של הממשלה, הקבינט או של ועדת שרים אחרת בהמלצות וממילא לא התקבלו החלטות בנוגע אליהן. זאת, למרות שנתניהו הנחה בשנת 2014 לקיים דיון נוסף בקבינט בהמלצות הוועדה. המתאמים פעלו במשך השנים בלי שמשרד ראש הממשלה קבע בהסכם ההתקשרות עימם או בכל מסמך אחר את תוכן תפקידם, את תחומי אחריותם, את סמכויותיהם ואת מסגרת הפעולה המפורטת שלהם. משרד רה"מ לא קבע את ממשקי העבודה של המתאם עם גופי הביטחון השונים ואת האמצעים אשר יעמדו לרשותו לצורך ביצוע תפקידו, לרבות כוח האדם הנדרש לכך. ועדת שמגר הציעה מתכונת לניהול הטיפול בנושא השבויים והנעדרים. הממשלה לא קיבלה את הצעת הוועדה, אולם לא קבעה מתכונת אחרת.
|
התקשרות בלא תוכנית ומשימות
|
|
|
|
לוטן ומידן [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90; עופר עמרם]
|
|
משרד רה"מ התקשר עם המתאמים בלי שתכנן את הנדרש מהם ואת התפוקות המצופות מעבודתם, לרבות תכנון גמיש בהתחשב בגורמים העשויים להשפיע על פעולותיהם. בידי משרד רה"מ לא היה מידע מלא המאפשר לבחון באיזו מידה השיגה ההתקשרות את יעדיה. בתנאים אלה אישרה ועדת היועצים של משרד רה"מ ארבע פעמים את הארכת ההתקשרות עם המתאמים. גם כאשר עלה הצורך לקבוע תוכנית עבודה ומדדים, החליטה הוועדה באוקטובר 2020, כי מאפייני ההתקשרות אינם מאפשרים זאת; ההחלטה התקבלה ללא בחינה של האפשרות לקבוע תוכנית ומדדים. לעומת זאת, בשנת 2022, בימי ממשלת בנט-לפיד, גובשה תוכנית עבודה. ועדת שמגר הצביעה על הצורך בעיגון רשמי של מתכונת הקשר של המתאם עם משפחות השבויים והנעדרים. משרד רה"מ פעל במשך השנים בלי שקבע את המתכונת לניהול הקשר עם המשפחות, והסתפק בקביעה לפיה המתאם יוזמן לכל מפגש של ראשי גופי הביטחון עם המשפחות. משפחתו של הדר גולדין התלוננה בפני משרד המבקר, כי הפגישות עם המתאמים היו "ריקות מתוכן" וטענה שהללו לא הציגו מידע משמעותי הנוגע לפעולות להשבת גופתו של החייל. ועדת שמגר ציינה, כי זיכרון ארגוני אמור להיות אבן יסוד מקצועית בעבודת צוותים הפועלים בנושא השבויים והנעדרים, ואולם בפועל הזיכרון הארגוני בנושא הוא מוגבל. הוועדה עמדה על הצורך בקיומו של מנגנון סדור לצבירת ידע, אשר יאפשר לימוד שוטף של לקחי העבר והסקת מסקנות לעתיד. לדברי הוועדה, ידע שנצבר בעת שגרה עשוי לשמש את הגורמים העוסקים בנושא בעת אירוע הנוגע לשבויים ולנעדרים. בפועל, מדגיש אנגלמן, קיים פער ניכר בין עמדת ועדת שמגר לבין המצב בפועל. המידע הרב המצוי במשרד רה"מ, לרבות בידי המתאם, לא גובש לכדי ידע סדור שנצבר עם השנים. הוא מציין, כי גיבוש הידע חשוב במיוחד כאשר המתאם הוא עובד חיצוני שההתקשרות עימו מוגבלת בזמן. בשלוש מחמש תקופות ההתקשרות עם המתאמים החלה תקופת ההתקשרות לפני שהתקבלו כל האישורים הנדרשים של ועדות היועצים והפטור, ובארבע פעמים היא החלה לפני החתימה על ההסכם עם המתאם. מספר שעות העבודה השנתי של המתאם בארבע תקופות ההתקשרות הראשונות היה 2,200-1,900. בין דצמבר 2017 למאי 2022 שילם משרד רה"מ 2.74 מיליון שקל, דהיינו בממוצע 50,000 שקל לחודש, בדומה לשכרו של מנכ"ל משרד ממשלתי. היקף עבודתם של המתאמים כמעט זהה לזה של עובדי מדינה במשרה מלאה, למרות שהנחיות נציבות שירות המדינה קובעות שאין להתקשר בהיקף שכזה עם יועץ חיצוני. אנגלמן מסיים: "מומלץ שמשרד רה"מ יפעל לקביעת מתכונת הטיפול בנושא השבויים והנעדרים; יקבע את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו של מתאם השבויים והנעדרים; וכן יקבע תוכנית עבודה למתאם, הכוללת משימות, מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימות, ויעקוב אחר יישומה. עוד מומלץ שמשרד רה"מ יפעל לקביעת מתכונת הקשר של מתאם השבויים והנעדרים עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג למשפחות".
|
|
תאריך:
|
03/01/2023
|
|
|
עודכן:
|
03/01/2023
|
|
איתמר לוין
|
נתניהו הזניח את דוח הטיפול בשבויים
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רואה נכוחה
|
3/01/23 17:04
|
|
חבר הכנסת מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) תוהה לאן הופנו 200 מיליון השקלים שאמורים היו להחסך כתוצאה מרפורמת דרך שווה כתוצאה מביטול הנחת הערך הצבור בתחבורה הציבורית, שעליה החליטו השרים אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי. בדיון בוועדת הכספים הזמנית, לא ידע רפרנט התחבורה מטעם משרד האוצר להשיב לשאלה, וכל שידע לומר היה שסכום הסובסידיה עולה משנה לשנה.
|
|
|
החלטת הממשלה משנת 2015 על חקיקת חוק הסייבר טרם מומשה, למעלה משבע שנים לאחר שנתקבלה - אומר (6.12.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. בשל כך נדרש כל מאסדר לפעול באופן עצמאי ולבצע תיקונים בחוקים ובתקנות שלו כדי ליישם את דרישות הסייבר במגזר שלו.
|
|
|
פקודות המטכ"ל העוסקות בהגנת הפרטיות על המידע הביומטרי שבידי צה"ל לא עודכנו מזה 26 שנים, וקיימים פערים משמעותיים באבטחת מידע רגיש ונרחב זה - קובע (6.12.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
|
|
|
רשות המיסים צפויה לשלם לחברת המחשוב מלם-תים מיליארד שקל תמורת מערכת "שער עולמי" לניהול סחר החוץ - פי שלושה מהמחיר המקורי; 62% מסכום זה הם בהתקשרויות ללא מכרז. בשלב זה אמור הפרויקט להימשך 15 שנה - פי חמישה מהתכנון המקורי. כך מגלה (6.12.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
|
|
|
במשרד ראש הממשלה יושב אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה. תפקידו הוא להשלים את עבודתו של משרד מבקר המדינה. ייעודו העיקרי של האגף הוא לשפר את תפקודו, יעילותו ואיכותו של השירות הציבורי בעקבות תיקון ליקויים שהועלו על-ידי מבקר המדינה. אגף זה אמור לוודא את יישום המלצות הביקורת והחלטותיהן של ועדת השרים לביקורת המדינה וכן את ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה (שבכנסות האחרונות לא פעלה).
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
|
|
|
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
|
|
|
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
|
|
|
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
|
|
|
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|