|   15:07:40
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
עמלות עדיין גבוהות [צילום: אלי אלון]

למה הטכנולוגיה לא גורמת לנו לחייך כל הדרך לאפליקציה של הבנק

בניגוד למה שאמרו לנו, הבנקאות הדיגיטלית היטיבה עם השורה התחתונה של הבנקים, אבל לא עם הכיס שלנו - זאת המסקנה שעולה מדוח מבקר המדינה מדוע זה המצב?
27/11/2022  |   יהודה קונפורטס   |   יומני בלוגרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות

דוח מבקר המדינה, שפורסם בשבוע שעבר, שוב הוכיח שקיים חוסר הלימה בין הטכנולוגיה והיתרונות שהיא מביאה לבין התוצר הסופי שלה: שיפור השירות והוזלת עלויות, שלא לדבר על הורדת יוקר המחיה. שוב הוכח שהשקעה בטכנולוגיה, בחדשנות, יכולה להיות כרוכה בעלויות לא קטנות, אבל מבחן התוצאה האם הן מוצדקות או לא הוא בתועלת שהיא מביאה למשתמש, לצרכן - שהוא ליבת הפעילות של הארגונים. שהרי בין אם הם ממשלתיים או פרטיים, תפקידם של הארגונים הוא לשרת אותנו.

הדוגמה הכי בולטת לכך בדוח היא הפרק שעוסק בבנקאות דיגיטלית. זה נושא שמהווה רכיב מרכזי באסטרטגיה העסקית של הבנקים, שמביא אותם לשפוך מיליוני שקלים על קמפיינים - על חשבוננו, כמובן. התוצרים של אותה דיגיטציה בנקאית הם הערוצים הישירים, שבהם ניתן לבצע פעולות ישירות מול הבנק, מבלי הצורך ללכת לסניף. למעשה, כיום אפשר לנהל את הפעילות הפיננסית באמצעות הסמארטפון או המחשב בלבד. המבקר בדק כיצד המהפכה הזו השפיעה על הבנקים ועל ההתייעלות הפנימית שלהם, והאם אותה התייעלות, שמתורגמת לכסף רב, הגיעה גם לכיסנו.

המבקר מצא שהתשובה היא לא. הטרנספורמציה הדיגיטלית עשתה טוב לבעלי המניות של הבנקים, גרמה להם לחייך כל הדרך מהבנק הביתה. להם ולא לנו. נכון, היא הוזילה במעט את העמלות, אם כי לא ברמה שהייתה מצופה, כי אין מומחים יותר מהבנקים להמציא שמות לכל מיני שקלים שהם מוציאים מאיתנו, ועוד לתת לנו את התחושה שאנחנו צריכים להגיד להם תודה. מי מאתנו לא עבר חוויית שירות מתסכלת, כאשר הצליח לבצע פעולות חשובות בערוצים ישירים וגילה לתדהמתו שלא חסך בעמלות, ולפעמים אף שילם יותר?

"הדיגיטציה, אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח של חמשת הבנקים הגדולים, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי וברווחיהם במהלך השנים האחרונות", כתב המבקר. "הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת".

עוד פיל לבן

המבקר סוקר עוד התפתחות מהשנים האחרונות בתחום הבנקאות: הקמת לשכת שירותי המחשוב הבנקאיים, שהמדינה השקיעה בה כ-200 מיליון שקלים. המטרה של הלשכה הזאת היא לשרת גופים פיננסיים חדשים, שירצו להתחרות בבנקים הגדולים, מבלי שיצטרכו להשקיע בתשתיות מחשוב יקרות. על-פי המבקר בדוח זה, רק שני גופים נעזרים בה. במילים אחרות, נוצר פה עוד פיל לבן, ולא תחרות אמיתית. הדרך להגיע לפתיחת תחרות בין הבנקים היא בתהליכים אחרים, שקשורים יותר לעולמות הפוליטיקה והמדיניות הכלכלית הלאומית, ודורשת מקבלי החלטות אמיצים, שיודעים לעמוד בלחצים של הלובי הבנקאי החזק בארץ. האם הממשלה הבאה תעשה זאת? נחיה ונראה.

אגב שביעות רצון, בניגוד לתפיסה הרווחת, שנובעת ממכונות יחסי הציבור המשומנות של הבנקים, רמת שביעות הרצון שלנו מהשירותים הדיגיטליים הבנקאיים אינה מלהיבה, בלשום המעטה. המבקר מצטט מדד בין לאומי שבו דגמו 28 מדינות. ישראל דורגה במקום ה-27 והמאוד לא מחמיא.


הפרקים בדוח מבקר המדינה, הן על הבנקאות הדיגיטלית והן על הקניות אונליין, מראים שוב שהטכנולוגיה אומנם לא הביאה את התוצאות המצופות ממנה בכל מה שקשור להיבטים הצרכניים ולהפחתת יוקר המחיה, אבל המדינה יכולה לעשות לא מעט בעניין


תחום אחר שהמבקר בדק וקשור גם הוא לעולם הפיננסי הוא האי-קומרס. הישראלים, וזה לא חדש, אוהבים לקנות אונליין ואוהבים לשלם באמצעות אפליקציות ניידות שונות, אבל רבים מהם נופלים קורבן לחוסר שקיפות שקיימת בין הגופים המפעילים את האתרים ומתווכים לנו את המכירות לבין הלקוח הסופי. המבקר העיר שרבים לא קוראים את האותיות הקטנות, ולכן גם לא יודעים אילו זכויות מגיעות להם. אלה שנפגעים מזה יותר הם האוכלוסיות החלשות יותר, שלחלק נכבד מהן אין גישה לאמצעים דיגיטליים.

לאורך הדוח המבקר מדבר על כך שבנק ישראל ומקבלי ההחלטות בממשלה חייבים למצוא דרכים לצמצום הריכוזיות, בין היתר בהשקעות בדיגיטל, ולכונן חינוך פיננסי, החל מבית הספר היסודי.

השורה התחתונה: הפרקים בדוח מבקר המדינה, הן על הבנקאות הדיגיטלית והן על הקניות אונליין, מראים שוב שהטכנולוגיה אומנם לא הביאה את התוצאות המצופות ממנה בכל מה שקשור להיבטים הצרכניים ולהפחתת יוקר המחיה, אבל המדינה יכולה לעשות לא מעט בעניין. המבקר שב וממליץ למוסדות המדינה להשקיע בטכנולוגיה. כל זה טוב בתנאי שנדע לנהל אותה, לפקח על היישום שלה, ונגרום לשחקנים הגדולים להבין שלא מספיק לשמח את בעלי המניות, אלא צריך גם לעזור לצרכנים, שהם הלקוחות הישירים שלהם - כדי שיוכלו לחיות קצת יותר טוב.

תאריך:  27/11/2022   |   עודכן:  27/11/2022
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה הטכנולוגיה לא גורמת לנו לחייך כל הדרך לאפליקציה של הבנק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
לכותבי הטרגדיות היווניות הייתה לפעמים בעיה: העלילה הסתבכה, המחזה כבר הגיע לאורך המירבי והיה צריך איכשהו להתיר את הסבך. הפתרון שלהם זכה מאוחר יותר לשם לטיני: "דָאוּס אֶכְּס מָכִּינָה" (Deus ex machine) - "האל מתוך המכונה". כפי שמלמדת אותנו ויקיפדיה, "מכונה הייתה מורידה 'אל' לבמה, כדי לפתור מצב שאין דרך אחרת להתירו".
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן עלה 18.7 מיליארד שקל - 70% יותר מן התקציב אותו אישרה הממשלה בדצמבר 2010. האומדנים עודכנו תריסר פעמים, מתוכן - שמונה פעמים כלפי מעלה. כך מגלה (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שורה של ליקויים מבניים וטכנולוגיים פוגעים בצורה משמעותית בבטיחות הטיסה האזרחית - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח על רשות התעופה האזרחית (רת"א).
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרפורמה בחברת החשמל נכשלת. העלויות נותרו גבוהות כשהיו, חלק ניכר מהתועלת הכספית לא הושג וכנראה גם לא יושג ואמינות אספקת החשמל הורעה במקום להשתפר. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
השימוש בפועל בגז הטבעי מועט בהרבה מכפי שהחליטה הממשלה, והמשק איבד חיסכון בסך 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il