הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: ה
ממשלה אישרה (יום ד', 15.3.23) ברוב קולות "חוק דרעי 2" שיאפשר ליו"ר
ש"ס,
אריה דרעי לחזור לממשלה. תשעה חברי כנסת תמכו, לעומת שישה שהתנגדו. הצע"ח תגיע עוד היום למליאת הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה.
לפי ההצעה, בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן. סעיפי החוק יחולו גם על סגני השרים.
לפי המלצת הייעוץ המשפטי לוועדה, שמה של הצעת החוק שונתה להגברת פיקוח הכנסת על מינויי שרים וסגני שרים.
ע"פ ההצעה ראש הסיעה הגדולה באופוזיציה יתאפשר לדרוש הצבעה נפרדת לאישור של עד רבע מהשרים המיועדים, אם לדעתו קיים ספק בדבר עמידתם בתנאים שנקבעו. רה"מ והשר המיועד יהיו רשאים להשיב והכנסת תצביע מיד על כל אחד מהמיועדים להיות שרים עליהם דרש להצביע ראש האופוזיציה. אם החליטה הכנסת לאשר את בקשתו של ראש האופוזיציה, לא יתמנה אותו אדם לשר, אף אם הביעה הכנסת אמון בממשלה שהתייצבה בפניה.
הכנסת תהיה רשאית להעביר שר מכוהנתו לפי המלצת ועדת הכנסת, לפי דרישה של לפחות ארבעים ח"כ, ורוב במליאת הכנסת. אם העבירה הכנסת שר מכהונתו, לא יתמנה אותו אדם לשר או לסגן שר בתקופת כהונתה של אותה כנסת. הוראות הסעיף לא יחולו על ראש הממשלה ועל ראש הממשלה החליפי.
עוד מוצע להוסיף כי לפי דרישה של לפחות ארבעים חברי הכנסת, יודיע רה"מ לכנסת אם השר עומד בהוראות סעיף 6 לתנאי הכשירות, והשר המיועד יהיה רשאי להשיב לדרישה במהלך הדיון.
ח"כ
משה ארבל שאל את היועץ המשפטי לוועדה האם לדעת הייעוץ המשפטי יש חשש לחציית של קו הגבול לשימוש ברעה בסמכות הכנסת לחוקק.
היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד אייל לב ארי השיב כי לא ניתן להגיד בצורה חד-משמעית שזה חוצה את הרף, כי ישנם מנגנונים משלימים העומדים במבחן כלליות ויציבות שמאפשרים לכנסת להביע את דעתה. בשל העדר תחולה עתידית הנוסח יכול לעורר קושי אם תעלה טענה על פרסונליות. אנחנו לא חושבים שיש בחוק שימוש לרעה בסמכות המכוננת.
ח"כ
אפרת רייטן אמרה בדיון כי "ברור שמדובר בחוק פרסונלי, ועיתוי הגשת הצעת החוק נוכח פסק הדין שניתן לאחרונה, אי-אפשר לבוא ולטעון שאין כאן אינדיקציות ברורות שמדובר בחוק פרסונלי. לכן עולה החשש של שימוש לרעה ואי אפשר לשלול זאת".
היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: לא חושבת שהמנגנונים שהוספנו עונים על כל השאלות, אך הם מגדילים את השקיפות וכוחה של הכנסת לפקח וזה יכול להיות מבורך ללא קשר לביקורת השיפוטית. יש פה מענה מסוים לטענה שהביקורת השיפוטית במינוי שרים מכניסה את בית המשפט כשחקן פוליטי. אנחנו לא בטוחים שנכון יהיה להכניס את סגני השרים לנוסח הצעת החוק, בשאלת תחולת החוק.
בצדמבר האחרון אישרה מליאת הכנסת את "חוק דרעי 1", שאיפשר ליו"ר ש"ס להתמנות לשר בממשלה. בהמשך פסל בג"ץ את מינויו דרעי וקבע כי הוא אינו יכול להתמנות לשר עקב "חוסר סבירות קיצוני". בעקבות כך נאלץ ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו מהממשלה.