|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
ועדת חוקה. שלב ההצבעות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מהומה בוועדת חוקה

אושרה לקריאה ראשונה הצע"ח לצמצום עילת הסבירות

9 ח"כים תמכו בהצעה, 5 התנגדו ושניים לא השתתפו בהצבעה חברי האופוזיציה זעמו על שלא ניתנה לעו"ד גיל לימון את זכות הדיבור וטענו שמדובר במחטף ח"כ סגלוביץ הטיח ברוטמן: "סתימת פיות של כולנו" ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת אמר בדיון: "יש מקום לביקורת שיפוטית על פגיעה זכויות אדם"
04/07/2023  |   מירב ארד   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

ועדת החוקה אישרה (יום ג', 4.7.23) לקריאה ראשונה את הצ"ח יסוד: השפיטה - עילת הסבירות. 9 ח"כים תמכו בהצעה, 5 התנגדו ושניים (הח"כים קריב ואלהרר) נכחו באולם ולא השתתפו בהצבעה.

במהלך ההצבעה החלה מהומה בוועדה לאחר שחברי האופוזיציה מחו על כך שלא ניתנה רשות דיבור למשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון. לאחר ההצבעה התיר היו"ר ח"כ שמחה רוטמן לבקשת היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק רשות דיבור לעו"ד לימון ואמר: "אני סבור שזמן הדיבור לייעוץ המשפטי לממשלה ניתן הרבה מעבר ולפנים משורת הדין".

עו"ד גיל לימון, המשנה ליועמ"שית הזהיר בעקבות ההצעה לצמצום עילת הסבירות: "ההצעה תגרום לפגיעה קשה במגוון רחב מאוד של מישורים בהובלת הממשלה. אנחנו לא רואים את זה היום, אבל אנחנו נראה את זה וזה יהיה מהיר".

יואב סגלוביץ הטיח ביו"ר רוטמן: "רוטמן, אני נגד התהליך המושחת הזה, נגד סתימת הפיות של כולנו, נגד זה שאני לא יכול לשאול את היועצת המשפטית שאלה, אני נגד ההתנהלות שלך בחצי שנה האחרונה, ואני אגיד לך עוד משהו - זה לא יעבור". סגלוביץ הוסיף: "אנחנו לא עובדים אצלך"

על-פי החוק, שנדון בוועדת החוקה בכנסת, תבוטל עילת הסבירות על כל החלטות השרים, הממשלה וראש הממשלה. עם זאת, היא לא תבוטל על החלטות של ראשי רשויות ופקידי ציבור.

יו"ר הוועדה, ח"כ רוטמן אמר בפתח דיון הוועדה להכנה לקריאה ראשונה: "כאשר בימ״ש מקבל החלטה בניגוד לערכיו של הציבור הרחב במדינת ישראל ובניגוד לערכיו של נבחר הציבור שעל כתפיו הטיל החוק את ההחלטה, זו שאלה של ערכים. האם אנחנו במדינה דמוקרטית שבה ערכי הציבור באים לידי ביטוי בהחלטות הנבחרים שלו או שמי שקובע בכל שאלה קטנה כגדולה הוא מישהו שאינו נבחר וכופה על המדינה את ערכיו".

ד"ר אביעד בקשי, האחראי על המחלקה המשפטית בפורום קהלת אמר בדיון: "יש מקום לביקורת שיפוטית על פגיעה זכויות אדם. בית המשפט יכול להתערב וצריך להתערב בעילת המידיתיות. כאשר יש בעיה של אפליה שבית הנשפט יתערב. השאלה איזה רמטכ"ל למנות - כאשר הוא כשיר לפי החוק. אבל נגיד במקרה של גלנט, שהוא עשה משהו לא ראוי. השאלה מה משקל יותר כבד - ממשלה שרוצה למנות רמטכ"ל שממש את המדיניות שלה. אני חושב שזו שאלה של הרשות המבצעת, שרוצה לממש את המדיניות שלה ולא של מערכת המשפט".

ח"כ משה סעדה תקף בדיון את המחאה נגד הרפורמה: "פרעות אסור לעשות - לא בחווארה ולא בשדה התעופה 'בן גוריון', כי כולם שווים בפני החוק". סעדה הזהיר את חברי האופוזיציה: "בסוף, אתם תשלמו את המחיר. למעט מיעוט סהרורי, הציבור מדיר רגליו מההפגנות הללו, ובע"ה למרות האיומים, למרות הפרוטקשן אנחנו לא נחשוש".

ח"כ גלעד קריב פנה ליועץ המשפטי של הוועדה ד"ר גור בליי ואמר: "ולך ד"ר גור בליי, אדוני היועץ המשפטי שאני מלא כבוד אליך ולייעוץ המשפטי כולו - יש כאן תהליך של דריסת תקנון הכנסת, אתם יודעים עד כמה הדיון הזה לא ממצה ולא ראוי, אני מצפה מכם להשמיע אמירה ברורה", והוסיף הערה ליו"ר רוטמן:
: "אל תעלב מהקטע של המצפון, אפשר לשקם"

פרופ' דותן: "הצ"ח הנוכחית בעייתית מאוד"

פרופ' יואב דותן בדיון הוועדה להכנת הצ"ח לקריאה ראשונה: "אני מבין ששמי עלה באופן תדיר בדיוני הוועדה ומרבים לצטט אותי. הצ"ח הנוכחית בעייתית מאוד בעיניי. ביקרתי את דוקטרינת הסבירות ולא התנגדתי שתעשה חשיבה מחדש אבל הצ"ח הנוכחית היא לשפוך את התינוק עם מי האמבט. זו הצעה גורפת מאוד המתיימרת להבדיל בין החלטות הדרג הפוליטי למנהלי אבל בפועל להערכתי זה לא מה שיקרה משום שההבחנה בין החלטות פוליטיות באופיין להחלטות שהן לא כאלה, אינה יכולה להסתמך אך ורק על הדרג המקבל את ההחלטה. אם מישהו היה רוצה לעשות עבודה רצינית היה חייב להתייחס להבחנות נוספות כמו בין החלטות מדיניות כלליות לאינדיבידואליות.

שאלת היו"ר ח"כ רוטמן על עמדותיו של השופט סולברג אמר: "יש לי הערכה עצומה לכתיבתו ועמדותיו. אני לא פרשן שלו וצריך לזכור שלשופטים יש מגבלה הנובעת מעומס, הם יכולים לקבוע בפס"ד בהתייחס למערכת עובדתית ספציפית או הרצאה בכנס, בד"כ אין להם זמן לעשות מחקרים מקיפים. לכן, הרציונל הבסיסי המנחה את סולברג תקף, אבל היכולת שלו כשופט להציג מארג מלא של הבחנות וכוונונים, צריכה להיעשות ע"י המחוקק אם הוא מתערב בזה, מטיבם של דברים מוגבלת מהסיטואציה בה פועל השופט. אני לא חושב שאין טעם בהצעתו אך יש לעשות עבודה הרבה יותר יסודית בהבחנות. נדמה שההצעה הזו שונה מאוד מהצעת סולברג.

הייתה הצעה הרבה יותר מדויקת שהעברנו והיא לפחות משוחררת מהתפרים הגסים מאוד בהם תפורה ההצעה הנוכחית שהיא מאוד בעייתית. ההצעה תואמת את מה שאמרתי - לא מעבירים את הקו בין הדרג הפוליטי לבין פקידים אלא מבחינים בין החלטות של מליאת הממשלה לבין החלטות של שרים, בין החלטות מדיניות כלליות להחלטות אינדיבידואליות. החלטת שר לא צריכה להיות פטורה מביקורת סבירות. על הבסיס הזה, אם המחוקק מחליט להתערב, ואני לא בטוח שבעת הזו זה רעיון טוב, אבל אם עושים זאת זה צריך להיעשות לא על בסיס גורף".

ביחס לשאלת המגמות בפסיקה לגבי הסבירות אמר: "בעשור האחרון חלק משופטי העליון מביעים אי-נחת הולך וגובר מהשימוש בסבירות כפי שנעשה בעשורים האחרונים בפסיקה. יש על כך ויכוחים בין השופטים וזו דווקא סיבה להימנע מהתערבות סטטוטורית. בית המשפט אינו סטטי, הוא שוקל עמדתו ומפתח הלכה ולטעמי אם בכלל נדרשת התערבות המחוקק זו סיבה להימנע".

לשאלת ההשלכות היומיום על האזרחים: "ההצעה סופר בעייתית כי אפשר לסווג בקלות כל החלטה לרישיון ציוד תקשורת, אשרת כניסה לישראל או תוכנית מתאר כהחלטת דרג פוליטי למרות שאינה החלטה פוליטית כפי שאנחנו מדברים עליה.

אם הממשלה מקבלת החלטה על מבצע בג'נין או קו מטרו חדש יש לנו מנגנוני ביקורת חלופיים כמו התקשורת, הציבור, הכנסת. לעומת זאת ליבואן ציוד תקשורת אין מנגנונים למעט מאכערים ושם צריך את הסבירות".

תאריך:  04/07/2023   |   עודכן:  04/07/2023
מירב ארד
+אבי מעוז נגד אחים לנשק: "הם נשק לאחים"
22:15 04/07/23  |  עידן יוסף
יו"ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז, תקף במליאת הכנסת את אנשי מחאת "אחים לנשק", והאשים אותם בחרחור מלחמת אחים. בנאום במליאת הכנסת, אמר מעוז: "אחים - זה סולידריות. אחים לנשק - סולידריות במלחמות ישראל. מה הקשר של נשק למאבק אזרחי? מישהו בדרך למלחמה? כשתהפכו את צמד המילים 'אחים לנשק', תקבלו 'נשק לאחים'. 'נשק לאחים' נשמע כמו מלחמת אחים.

"אחים לנשק זו הנדסת תודעה שמטרתה ליצור אווירה ציבורית תמידית של סכנה למלחמת אחים. אנחנו לעומת זאת, נרבה באהבת אחים ובע"ה נתקן את מערכת המשפט", סיכם.
+פעילים נגד הממשלה התחזו לנבחרי ציבור ומנעו מרוטמן לנאום
21:53 04/07/23  |  עידן יוסף
במהלך הכינוס השנתי של פורום סגנים, ממלאי-מקום ומשנים ברשויות המקומיות בישראל, התחזו מפגינים לסגני ראשי ערים, לאחר שקיבלו מהם תגים. הם פרצו בצעקות ולא נתנו ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, להמשיך את נאומו והוא פונה מהבמה.
+סמוטריץ': אכיפה בררנית היא רשע, וזה מה שקורה בשנים האחרונות
21:24 04/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר האוצר בוועדת החוקה: כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור - זו לא דמוקרטיה  ▪  על אישור צמצום עילת הסבירות לקריאה ראשונה: "צעד ראשון שיבואו אחריו צעדים נוספים באחריות ושיקול דעת"  ▪  המשנה ליועמ"ש גיל לימון: "החובה של הממשלה לנהוג בסבירות תבוטל דה פקטו ככל שההצעה תעבור"
ח"כ קריב, השר סמוטריץ' והיועמ"ש אפיק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מחרתיים: הפגנות מחוץ לבתי הח"כים
19:50 04/07/23  |  עידן יוסף
המפגינים נגד הרפורמה מודיעים: ביום חמישי נגיע להפגין מחוץ לבתיהם של חברי כנסת ברחבי הארץ.
+קו ג'נין-נתב"ג - לונדון
14:44 04/07/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
הצבועים מגלגלים עיניים הכיצד טובי האזרחיות והאזרחים טרחו למען האומה כולה והפגינו בתב"ג בעוד בנותינו ובנינו נלחמים בג'נין  ▪  ומה עשה שמחה רוטמן, שמעולם לא שמע כדור עופרת שורק בעת לחימה ליד אוזנו? הוא המשיך בחקיקת הזדון
רוטמן. דוהר [צילום: שמחה רוטמן/פלאש 90]
+חבר מועצת חכמי התורה: להגיע להסכמות עם האופוזיציה על הרפורמה
13:21 04/07/23  |  עידן יוסף
חבר מועצת חכמי התורה הרב ראובן בראיון לרדיו קול חי: "גם כשיש חילוקי דעות, אסור להוביל את זה חלילה למלחמות. צריך לשבת עם הצד השני, ללבן את הנושאים שבויכוח ולמנוע את הקיטוב בעם שקורה בגלל שהם לא רוצים להבין מה זה אדם חרדי. אבל אנחנו מחויבים לאהוב כל יהודי בלב ונפש ולעשות הכל רק בהסכמות".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אושרה לקריאה ראשונה הצע"ח לצמצום עילת הסבירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
סיכום מאוחר שנכתב לאחר הפוסט הבא:
04/07/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הלינץ שביצעו צעירים חמומי מוח בחמוד שאפי, מאבטח דרוזי בקבר הרשב"י הוא חרפה. חרפה שאינה שייכת לימין או לשמאל, לכהנא חי או לאחים לנשק, החרפה השייכת לנו כבני אדם, כישראלים וכיהודים.
כמה קציני משטרה הנושאים עיניהם לדרגת ניצב, כנראה, מפטפטים לדראון את המצב המתוח בין לוחמי החופש לבין הממשלה. פניהם לעימות אלים. הם אומרים כי אם תהיה הבלגה כלפי ההפגנות תיגרם אנרכיה. איתמר בן-גביר דחף הערב בכתבה של אלעד שמחיוף בערוץ-12 לאיבה, והקצינים-צמיתים האלה הגיבו ב"אמן".
03/07/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אלפי בני אדם חסמו במשך כחמש שעות את הכניסה לטרמינל 3 בנמל התעופה בן-גוריון במחאה על המשך קידום סעיפים ברפורמה המשפטית. מן המשטרה נמסר כי היא מטפלת בהפרת סדר אלימה שבמסגרתה עשרות מתקהלים באופן אסור, תוקפים שוטרים ומפרים את הסדר הציבורי, בניגוד לתיאום שהתבצע עם מארגני המחאה", כלשון הודעת המשטרה.
03/07/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע (יום ב', 3.7.23) כי בכוונתו להצביע עוד השבוע על הצעת חוק יסוד השפיטה - עילת הסבירות, לקריאה ראשונה. טרם נקבע מועד להצבעה.
03/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il