בנק הפועלים, בנק מזרחי והבנק האירופי להשקעות (EIB) יעמידו מימון בסך 6.6 מיליארד שקל להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב - הודיעו (17.12.23) חברת נת"ע וחברת TMT שתבנה את הקו. TMT נמצאת בבעלות דן (40.05%), אלקטרה (40.05%) ואלסטום טרנספורט (19.9%).
הסגירה הפיננסית באה באיחור של חצי שנה, אשר נגרם בשל העלייה החדה בריבית ששינתה משמעותית את התחשיבים הכלכליים של הפרויקט בכלל ושל המימון בפרט. עלותה הכוללת של הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקל, כך שהיתרה תהיה בהון עצמי של TNT. התכנון הוא שהקו יופעל בשנת 2028, אם כי ראוי להזכיר שהקו האדום של הרכבת הקלה הופעל באיחור של שנתיים.
אלקטרה מסרה, כי המימון העיקרי (6.1 מיליארד שקל) כולל מסגרת גישור עד לקבלת מענק ההקמה מהמדינה, מסגרת לזמן קצר, מסגרת לזמן ארוך ומסגרות נוספות. הלוואת המענק וההלוואה לזמן קצר ישאו ריבית משתנה אירופית (Euribor) וריבית בנק ישראל. ההלוואות לזמן ארוך ישאו ריבית קבועה בהתאם לשער ה-Euroswap במועד משיכתן, בתוספת מרווחים של 1.3%-2.7% לשנה. ההלוואות מהמסגרות הנלוות ישאו ריבית פריים, ריבית בנק ישראל או ריבית Euribor, כל אחת בהתאם לתנאיה.
הלוואות אלו ייפרעו בתשלומים רבעוניים במהלך התקופה בה יתחזקו אותן חברות את הפרויקט בעת הפעלתו וייהנו מן ההכנסות ממנו; התשלום האחרון יהיה מספר חודשים לפני תום תקופת הזיכיון. בעליה של TMT גם יקבלו הלוואת גישור בסך 500 מיליון שקל לכיסוי ההון העצמי שעליהם להעמיד, והם התחייבו לפרוע אותה ממקורותיהם בתוך מספר שנים לאחר השלמת הפרויקט.
הבטוחות למימון כולו הן נון-ריקורס, כלומר - מוגבלות אך ורק לפרויקט עצמו, ולא כוללות נכסים אחרים של בעלי TMT. הבנקים יקבלו שעבוד קבוע על כל נכסיה של TMT ועל מניותיהם של הבעלים בחברה. הבעלים גם יעמידו ערבות פיננסית כנגד הלוואת הגישור להון העצמי.
אורך הקו הירוק הוא 39 ק"מ והוא יכלול 62 תחנות, מתוכן ארבע תת-קרקעיות. הקו יעבור בראשון לציון, תל אביב והרצליה, ובמרכזי תעסוקה כמו רמת החייל ואוניברסיטת תל אביב. התחנות התת-קרקעיות של הקו יהיו ברובות קרליבך, דיזנגוף וארלוזורוב ובכיכר רבין. TMT תוכל כעת לעבור לשלב השני של בניית תשתית הקו וייצור 98 הקרונות שעליה לספק.