|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
שמעון ישראלי [צילום: משה פרידן/לע"מ]

מת השחקן והזמר שמעון ישראלי

אמן רב גווני, זמר, מלחין, פזמונאי, שחקן תיאטרון וקולנוע, תסריטאי ובמאי הוא היה בעל סגנון וקול ייחודי במוזיקה הישראלית בעל קול בס עמוק
17/12/2023  |   אלי אלון   |   חדשות   |   תגובות

השחקן, הזמר והיוצר שמעון ישראלי, מאושיות התרבות שליווה את חיי התרבות בארץ מזה שנות דור הלך לעולמו (יום ו' 15.12.23) והוא בן 91 במותו.

שמעון ישראלי היה אמן רב גווני, זמר, מלחין, פזמונאי, שחקן תיאטרון וקולנוע, תסריטאי ובמאי. הוא היה בעל סגנון וקול ייחודי במוזיקה הישראלית. בעל קול בס עמוק, רועם משהו.

במהלך השנים הוציא והקליט אלבומים ושירים רבים ובהם "סתם יום של חול" ו"ערב ישראלי". רבים משיריו נושאים אופי הומוריסטי וסטירי. בין שיריו: "סתם יום של חול", "התזמורת של ראשון לציון", "כך בראו את העולם", "עמק דותן", "ביתי אל מול גולן", "תורת היחסים", "תפילה" "שיר הלחם", סיניה ועוד.

ישראלי היה האמן הראשון שהעלה תוכנית יחיד בישראל. מופעיו, בהם הצגות יחיד, הוצגו מאות פעמים על במות בישראל. הוא שיחק בתיאטרון הקאמרי ובתיאטרון חיפה, היה חבר בלהקת "שלישיית המייתרים" (שלישיית הערבה") ובלהקת "בצל ירוק".

פרקי חייו

שמעון ישראלי נולד ב-1932 בוורשה שבפולין בשם שימק פוססורסקי, בנם הצעיר מבין חמשת ילדיהם של ישראל בעל מאפיה ואסתר לבית קולנברג. ילדותו נקטעה בגיל 8 כשגרמניה פלשה לפולין. רק הוא ואחותו הניה שרדו את תופת ותלאות השואה. ב-1945 שהה בבית הילדים באוטבוצק שליד ורשה ולאחר מכן עבר עם אחותו מפולין לגרמניה.

בשנת 1946 בהיותו בן 14 לערך, עלה ארצה במסגרת "עליית הנוער". במשך כשנה גר אצל משפחה מאמצת בכפר חיטים שליד הכנרת. אחר כך עבר לתל אביב, ולמד בסטודיו הדרמטי של תיאטרון "אוהל" בתל אביב. למחייתו עבד בחנות ספרים, בחלוקת עיתונים ועוד. באותן שנים שינה שם משפחתו לישראלי על שם אביו, ישראל שנספה בשואה.

את שירותו הצבאי עשה כזמר ושחקן בצוות הווי צבאי (חוליית בידור). לאחר שחרורו מצה"ל, בשנת 1953 השתתף בהצגת "זעקי ארץ אהובה" בתיאטרון "הבימה". בין ביצועיו הראשונים כזמר היו שירי הנשמה של הזמר פול רובסון אותו העריץ ושאף לחקות. ואכן קול הבס העמוק של ישראלי מזכיר מאוד את קולו של רובסון. בהמשך עבר לשחק בתיאטרון הקאמרי שם שיחק בשורה של הצגות ובהן "הנפש הטובה מסצ'ואן" (1955), "כטוב בעינכם", "הוא הלך בשדות" (1956) ועוד.

הקמת "שלושת המיתרים"

בתיאטרון הקאמרי הופיע ישראלי יחד עם צבי בורודו ואריק לביא. השלושה נהגו לשיר יחדיו בנסיעות להצגות ובאירועים שונים וקיבלו מחמאות על ההרמוניה הקולית בעת ששרו יחדיו. ב-1957 חברו השלושה: שמעון ישראלי, צבי בורודו ואריק לביא והקימו את הרכב "שלושת המיתרים".

השילוב של קול הבריטון היפהפה של צבי בורודו עם קול הבס העמוק של שמעון ישראלי וקול (הבס) הטנור המיוחד של אריק לביא יצרו הרמוניה מופלאה, ו"שלישיית המיתרים (שלישיית הערבה) זכתה להצלחה ולשבחים על יכולתה לא רק בארץ אלא גם באירופה. בעיקר שרה השלישיה שירי רועים ובוקרים. בין שירי השלישיה: "שיר הבוקרים" ("ערבה ערבה אין קץ"), אורחה במדבר (ימין ושמאל רק חול וחול), בוקרי לכיש (בין לכיש ועזקה), דודו (הערב יורד עלי אופק), למדבר (לך, לך למדבר) ועוד.

מסע הופעות מוצלח בצרפת

ב-1958 ערכה להקת שלושת המיתרים מסע הופעות בצרפת שנמשך שישה חודשים (תחת השם" טריו ערבה" לבקשת האמרגנים בצרפת). השלישיה הופיעה ב"אולם אולימפיה" בפריז היוקרתי, לצד ז'אק ברל ושארל אזנבור. הקהל הצרפתי קיבל את שלושת הזמרים הישראלים בהתלהבות רבה. העיתונות המקומית היללה את השלושה. שמעה של הלהקה הגיעה לאוזניו של מנחה הרדיו הטלוויזיה האגדי אד סליבן וזה הזמינם לארצות הברית להופיע בתוכנית האירוח השבועית שלו שהנחה בטלוויזיה ברשת CBS.

אולם בינתיים מערכת היחסים בין חברי הלהקה התערערה, היו חילוקי דעות וויכוחים שפגעו בתפקוד השלישייה. חברי שלישיית טריו ערבה (שלושת המיתרים) חזרו ארצה והלהקה התפרקה. לאחר שהלהקה התפרקה הופיע ישראלי תקופה קצרה בתיאטרון הסאטירי "סמבטיון", שם ביצע לראשונה את השיר "הלילה הולך בשדרות" אותו כתבה נעמי שמר.

מצטרף ל"בצל ירוק"

בשנת 1959 הצטרף ישראלי בהזמנת אפרים קישון ל"להקת בצל ירוק" - להקת תיאטרון ובידור שהוקמה על-ידי יוצאי להקת הנח"ל ופעלה מסוף שנת 1957 ועד 1960 והייתה מן הבולטות ביותר בישראל בסוף שנות ה-50. בין שירי 'בצל ירוק' בהם השתתף: 'ונצואלה' ו'אדוני השופט'.

במסגרת "בצל ירוק" ביצע ישראלי יחד עם אילנה רובינא את הביצוע המקורי של השיר "השמלה הצהובה" ("כשאנחנו נצא ביחד"), שכתבו חיים חפר וסשה ארגוב שמאוחר יותר התפרסם בשם "השמלה הסגולה" בביצוע "התרנגולים".

"חלוץ תוכניות היחיד בארץ"

ב-1960 העלה שמעון ישראלי ב"מועדון התיאטרון" מופע יחיד בשם "סתם יום של חול", שכלל פזמונים ומערכונים שכתב והלחין. הייתה זו למעשה תוכנית היחיד הראשונה בישראל. ישראלי הוא למעשה "חלוץ תוכניות היחיד בארץ".

[צילום: משה פרידן/לע"מ]

רבים פקפקו וגילו ספקות לגבי הצלחתו של המופע ותהו הכיצד יוכל ויצליח אמן אחד המופיע לבדו ל"החזיק" ולרתק קהל במשך כל ההצגה שנמשכת כשעתיים. מסתבר שהחששות התבדו. המופע הוצג מאות פעמים זכה להצלחה קופתית רבה.

בעקבות הצלחת תוכנית היחיד "סתם יום של חול" העלה ישראלי בהמשך הקריירה האמנותית הארוכה שלו, לפחות עוד שמונה-תשעה מופעי יחיד. ב-1961 העלה את הצגת "התאומים". שנה לאחר מכן ב-1962 העלה את הצגת היחיד "לחם ושעשועים" ובשלהי שנת 1962 העלה את הצגת היחיד הרביעית שלו "תורת היחסים". ב-1965 העלה ישראלי את המחזה "הנסיך הקטן" בו גילם 7 דמויות כשלצדו משחק הילד יוסף שטרקמן בן ה-11 בתפקיד הנסיך הקטן. שמעון ישראלי היה הבמאי ואת המוזיקה הלחין שמעון כהן. ב-1964 הופיע ישראלי יחד עם שיקה אופיר במופע שנקרא "שני השינים" וכלל מערכונים ופזמונים.

בהמשך העלה ישראלי הצגות יחיד נוספות: "האיש מאחורי ההגדה", "ציפורים בראש" (1972), "אני יורד בגורדון" (1975), "זהירות זיכרונות" (1987) ועוד. בסך-הכל העלה ישראלי כעשר תוכניות יחיד או כמעט יחיד, שכללו בחלקם הגדול מערכונים ושירים חדשים והעשירו את עולם התרבות הישראלי בשירים ובמערכונים רבים.

ייחודם של רבים ממופעי היחיד של ישראלי, בנוסף כמובן לעובדה שהופיע בהם אמן יחיד בלבד, שעסקו לא רק בנושאים לאומיים כמו נושאי מלחמה גבורה וכיוצא באלה. אלא בנושאים "פשוטים" הקשורים לקיום היומיומי הפשוט.

אלבומים ושירים רבים

במהלך השנים הוציא והקליט ישראלי כאמור אלבומים ושירים רבים. בין שיריו כאמור: "סתם יום של חול", "התזמורת של ראשון לציון", "כך בראו את העולם", "עמק דותן", "ביתי אל מול גולן", "תורת היחסים", "תפילה" "שיר הלחם", סינייה ועוד.

כמה מהשירים שישראלי מבצע הלחין הוא בעצמו ובניהם את השיר המפורסם ביותר שלו המזוהה עימו עד היום "סתם יום של חול" למילותיו של יוסי גמזו., וכן את השירים "כך בראו את העולם", ו"האורקסטרה של ראשון ("איזו אורקסטה") למילותיו של דן אלמגור.

ישראלי עסק גם בהלחנת פזמונים לאמנים אחרים. בין השאר הלחין את השיר "שיירת הרוכבים", למילותיה של נעמי שמר אותו מבצעים "הדודאים" ואת השיר "עמק דותן" למילותיה של דליה רביקוביץ אותו מבצעת להקת פיקוד צפון.

ב-1967 ישראלי הוציא אלבום "שירי לוחמים" ובהם "זמר הפלוגות", "שיר הפלמ”ח, "חיילים אלמונים", "שיר המגן והמרי", "הולכים בלילה", "דודו", "אשרי הגפרור" ועוד.

השתתפותו בסרטים

ישראלי שיחק במספר סרטים ישראלים וכן כתב תסריטים לסרטים. בתחילת שנות ה-60 כיכב בסרט "סיניה", סרטו של הבמאי אילן אלדד, כשלצידו בתפקידים הראשיים יפתח ספקטור ודינה דורון. בסרט משחק גם הילד אהוד בנאי בן ה-8 לימים זמר ידוע.

העלילה כידוע מבוססת על מקרה אמיתי של ילדה בדואית שנמצאה בסיני על-ידי חיילי צה"ל במהלך מבצע קדש ליד אמה ההרוגה, אומצה על-ידי ח"כ פארס חמדאן ונקראה סיניה. הסרט צולם בחולות ראשון לציון שדמו לחולות סיני. שיר הנושא של הסרט "סיניה" הוקלט על-ידי שמעון ישראלי למילותיו של דידי מנוסי וללחנו של נועם שריף.

ב-1962 השתתף ישראלי כשחקן יחיד בסרט "המרתף", בבימויו של הבמאי נתן גרוס, שעוסק בנקמתו של צעיר יהודי בקצין נאצי. ישראלי כתב את התסריט לסרט ואף את המוזיקה שלו. זהרירה חריפאי מקריינת בסרט.

צילומי הסרט "המרתף" החלו במרס 1962, הסרט זכה לביקורות חיוביות, נבחר לייצג את ישראל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין ב-1963. ישראלי אף זכה בפרס "כינור דוד" לשנת 1963 כשחקן השנה בתיאטרון על משחקו ב"המרתף". אולם הסרט נחל כישלון מבחינה קופתית. בהמשך השתתף בסרטים הישראלים "מבצע יונתן"",מכת שמש", "אסקימוסים בגליל" ועוד.

מצטרף לתיאטרון חיפה

לקראת סוף שנות ה-60 עבר שמעון ישראלי בהזמנת ראש העירייה אבא חושי להתגורר בחיפה כדי להקים בה תיאטרון נוער והשתלב כשחקן ובמאי בתיאטרון העירוני בחיפה. הוא שיחק וביים בשורה של הצגות בתיאטרון זה. בין השאר כיכב ב-1971 בתיאטרון חיפה בתפקיד ראשי במחזמר "שמח בנמל", בבימויו של יוסף מילוא. במחזה השתתפו כ-20 שחקנים ובהם אושיק לוי. את מילות השירים כתב דן אלמגור והלחין משה וילנסקי.

בשנת 1970 נסע לדרום אפריקה למשך שנה, שם גילם את דמותו של טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג".

בשנת 1998 הוענק לשמעון ישראלי תואר "יקיר העיר חיפה" ובשנת 2004 זכה ב"פרס התיאטרון הישראלי" על מפעל חיים. ובשנת 2022 זכה בפרס אריק איינשטיין לאומנויות, על פועלו בתחום התיאטרון.

שמעון ישראלי היה נשוי לאלה ישראלי, מיקרוביולוגית במקצועה. שני ילדיהם, אירית ועופר עוסקים במוזיקה. אירית ישראלי היא מלחינה, מנצחת ומנהלת מוזיקלית של להקות זמר.

הלוויתו של ישראלי תיערך ביום ראשון (17.12.23) ב-14:00 בצהריים בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן.

שמעון ישראלי [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  17/12/2023   |   עודכן:  17/12/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מת השחקן והזמר שמעון ישראלי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוזיקאי
17/12/23 21:24
2
אריה קרישק
18/12/23 09:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
פרס סאסא סטון לספרות ילדים, שמוענק זו השנה השלישית, מוקדש השנה לאחים כפיר ואריאל ביבס, שנמצאים עדיין בשבי חמאס בעזה. הנהלת סאסא סטון החליטה להקדיש עבורם את הפרס הייחודי שכולו עבור קידום ספרות הילדים ולהעלאת המודעות להחזרת כל החטופים הביתה. הספר הזוכה לשנת 2023: "שושנה חיפושית הזבל המשועממת" מהוצאת אגם שכתבה ואיירה אורית ברגמן, ותזכה ב-35,000 שקל.
14/12/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
שר המשפטים, יריב לוין, מינה (13.12.23) את הרשם יניב דיין לממונה על רשמי ההוצאה לפועל, לאחר שוועדת האיתור המליצה עליו פה אחד ולוין נפגש עימו. הוועדה קבעה, כי דיין עולה משמעותית על ששת המועמדים האחרים שהופיעו בפניה. המינוי הוא לשבע שנים.
14/12/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בצל הלחימה בעזה, יצאו (יום ג', 12.12.23) כ-500 חניכי תנועת אחריי למסעות חנוכה בכל הארץ. במסעות, עוברים החניכים אימוני כושר קרבי, נחשפים לסיפורי הגבורה של 36 בוגרי העמותה שנפלו במהלך הלחימה, ותומכים במשפחות החטופים.
12/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
מאות מבני קהילת בני המנשה מצפון-מזרח הודו התאספו בחמישי האחרון בעיירה צ׳ורנצ׳יפור במדינת מניפור להדלקת נר ראשון של חנוכה.
11/12/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
אטינגר פזמונאי פורה, חתום על שירים רבים, חלקם הפכו לנכסי צאן ברזל בזמר העברי. השיר המושר הראשון שכתב נכתב בשנות ה-50. היה זה השיר "טיול לילי" בביצועם של "צמד הדודאים" ללחנו של מאיר נוי. בהמשך כתב עוד מאות שירים. בין שיריו: "כבר אחרי חצות" שהלחינה נורית הירש, יש מקום" ו"יפו" שכתב למחזמר "קזבלן", ושאותם הלחין דובי זלצר. בנוסף, אטינגר כתב את השירים "אם רק תבואי בחמש" ללחן של יוחנן זראי; "אימא, אימא" שאותו הלחין משה וילנסקי וכן את מילות השיר "כשאור דולק בחלונך", ללחן של סשה ארגוב.
07/12/2023  |  אלי אלון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il