|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נוה ואורנשטיין. שיח וולגרי ובוטה [צילום: פלאש 90 וליאב פלד]

שיחות אורנשטיין-נוה מעלות חשד לכאורה לשוחד

הארץ חושף את השיחות מ-2016 שהובילו למינויו של איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב, במעורבות חריגה של אפי נוה - לו היה גם אינטרס מסחרי במינוי אורנשטיין: סילוף של האמת נוה: פגיעה בפרטיותי שקד: אורנשטיין היה המועמד המתאים ביותר
22/03/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות

איתן אורנשטיין מונה בשנת 2016 לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב במעורבות רבה וחריגה של ראש לשכת עורכי הדין דאז, אפי נוה. כך מגלות שיחות והתכתבויות בין השניים, הנחשפות (22.3.24) בעיתון הארץ בידי העיתונאי חיים לוינסון. התיעוד מעלה חשד לכאורה ליחסים פליליים בין השניים, עד כדי עבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים.

התיעוד כולל שיח וולגרי ובוטה בין אורנשטיין לנוה, כולל לגלוג חוזר ונשנה על נכותו של ישעיהו שנלר, אז סגן נשיא בית המשפט ואחד המועמדים לתפקיד הנשיא, ולעג על הנשיאה היוצאת דבורה ברלינר (שלאחרונה עמדה בראש ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון). הוא גם חושף כיצד הופעלו לחצים פוליטיים על שרת המשפטים דאז, איילת שקד, בנוגע למינויים בכירים ובראשם לנשיא המחוזי בתל אביב. העיתון מציין, כי מקור השיחות אינו הטלפון הפרטי של נוה, אשר נפרץ שלא כחוק ואשר על תוכנו קיים צו איסור פרסום.

בבסיס השיחות על מינויו של אורנשטיין עמד אינטרס הדדי: אורנשטיין - אחד השופטים המוערכים בישראל ומי שטיפל בתיקי פירוק ענקיים - ביקש להתמנות לנשיא המחוזי בתל אביב, אחד התפקידים הבכירים במערכת. נוה, העומד בראש משרד העוסק בענייני נזיקין, ביקש "להיפטר" מן השופטת דליה גנות, אשר דנה בתיקים רבים בתחום זה ואשר היחסים ביניהם היו גרועים. גנות הייתה אחת מארבעת המועמדים לתפקיד הנשיא (הרביעי היה דוד רוזן), ונוה ביקש למנוע בכל דרך את מינויה. הדבר עלה בידו וגנות אף התפטרה כאשר הגיעה למסקנה, כי לא מונתה בשל התערבותו של נוה.

נוה דיבר בבוטות על ברלינר - שופטת ותיקה ומוערכת, אשר כיהנה במינוי זמני בבית המשפט העליון - וכינה אותה "בוקית", "אוטיסטית", "יבשה" ו"צנון". על-פי הכתבה, אורנשטיין לא הגיב; כפי שפורסם בשעתו ב-News1, לאחר מינויו התראיין אורנשטיין לבטאון לשכת עורכי הדין ובצורה בלתי מקובלת תקף את ברלינר על האופן בו ניהלה את בית המשפט.

אורנשטיין ונוה הסכימו על הצורך לסכל את מינויה של גנות, באמצעות הגשת מועמדותו של אורנשטיין. "אתה תקבל את תמיכת הלשכה, תגיש מועמדות ויאללה", אמר לו נוה. "אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת! אתה מעיף אותה [את גנות] מהתיקי נזיקין, לא מעניין אותי לאן". אורנשטיין צחק ונוה הבהיר: "על זה אני לא צוחק איתך. היא הרי לא תשכח את זה, היא נקמנית בת נקמנית... אני חושב שהגיע הזמן שהיא תתקדם וגם מגזרים אחרים ייהנו מכישוריה המשפטיים [השניים צוחקים]. זה אתה מתחייב". משפטים אלו, במיוחד, מהווים לכאורה עבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים.

רושם זה מתחזק מהתכתבות בין השניים באותו שבוע. נוה: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם והכל יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה. למה רק אנחנו??????? היא מושלמת לפירוקים". אורנשטיין: "ממש. נטפל בכך". נוה: "חחח. סוף שבוע נעים". לדברי הארץ, נוה גם ביקש מאורנשטיין למנות למחלקת הנזיקין - בה, כאמור, היה לו אינטרס עסקי מובהק - שופטים שהוא מעריך. לאחר מינויו לנשיא, העביר אורנשטיין למחלקה זו את השופטים חנה פלינר ודורון חסדאי, לבקשתו של נוה; יודגש, כי כלפי השניים אין טענה כלשהי.

"אני פרעתי את החוב"
המטרה: להיפטר מדליה גנות [צילום: בוצ'צ'ו]

אורנשטיין הופיע בפני ועדת האיתור שתפקידה היה להמליץ בפני שקד על מינוי נשיא המחוזי, וכלשונה של שקד – "הרג" את גנות. היא הודיעה לנשיאת העליון דאז, מרים נאור, על החלטתה להתפטר; נוה שמע על כך והדליף את הסיפור לידיעות אחרונות, כדי למנוע מגנות לחזור בה. הוא סיפר על כך לאורנשטיין שפרץ בצחוק ואמר: "אפי, אני פרעתי את החוב, אם כך". נוה השיב: "לא, אני אמצא לך חדש. מה אתה חושב לך, חביבי?" גם משפטים אלו נראים לכאורה כמוכיחים יחסי שוחד ומרמה בין השניים.

לאחר מכן צריכים היו אורנשטיין ונוה להתגבר על מועמדותו של שנלר, חובש כיפה סרוגה ואחיו של חבר הכנסת לשעבר עתניאל שנלר, ומי שנתפס כבעל זיקה למחנה הפוליטי של שקד. נוה סיפר לאורנשטיין, כי שנלר שלח אל שקד את חברי הכנסת שולי מועלם וניסן סלומינסקי, וכי גם מקורבים אחרים לחצו עליה למנותו. "יושב על הכסא גלגלים שלו ומעמיד את כולם", לגלג נוה; שנלר נכה מזה עשרות שנים בשל מחלה ולמרות זאת הפך למשפטן ושופט בכיר. נוה סיפר לאורנשטיין, שהוא הציע לשקד שיתמוך במועמדים דתיים-לאומיים בוועדה למינוי דיינים, אם היא תוותר על מועמדותו של שנלר; אורנשטיין הגיב: "אין עליך, באמת אין עליך, כל הכבוד".

לפי נוה, שקד זיהתה גם היא אפשרות להוציא ממנו תמורה. הוא סיפר לאורנשטיין: "היא [שקד] רוצה לבדוק כמה אפשר לסחוט ממני בשבילך [צוחקים]. אנחנו חברים מאוד טובים, אבל היא פוליטיקאית והיא כאילו אומרת: בואנה, אפי חרמן על הדבר הזה ואני יכולה לחייב אותו לזה ולזה ולזה. והיא עושה את זה. אני משלם עליך מחירים יותר גבוהים ממה שחשתי, אתה יודע?" אורנשטיין: "אני סומך עליך שאתה יודע מה אתה עושה".

נוה סיפר בשיחה נוספת כיצד לחץ על שקד, ושוב לגלג לנכותו של שנלר: "אמרתי לה, זה היוקרה של הבנאדם שחשוב לו לבוא לבית כנסת, ואני לא יודע מה, על הקלנועית שלו שהוא נשיא המחוזי. אמרתי לה – אין שום ערך מוסף פוליטי לכם מבחינה פוליטית [במינוי נשיא המחוזי]... אומרת לי: אתה צודק". נוה המשיך והתייחס ללחצים על שקד: "בואנה, הם כמו מאפיה עובדים, הם עובדים, הם לא פראיירים". אורנשטיין צחק: "ממש ככה, ממש".

נוה חיפש תפקיד חילופי שניתן להציע לשנלר. הוא חשב להציע את מועמדותו לבית המשפט העליון, אך שנלר היה אז בן 66 – ארבע שנים לפני הפרישה – ושקד רצתה מינויים לזמן ארוך יותר. אפשרות נוספת הייתה נציב תלונות הציבור על שופטים, אך החוק מחייב שופט עליון בדימוס. לבסוף הוצע למנותו לנציב הביקורת על הפרקליטות; מינוי זה נפל משום שבנו החורג של שנלר עובד בפרקליטות.

הארץ אומר כי כעת חשש נוה ששנלר ינקום בו בתיקים של משרדו המתנהלים בפניו. במקום לפעול במסלול הרגיל של פסלות ומניעויות, הוא העלה את הבעיה בפני אורנשטיין ואמר שהבטיח לשותפיו שתיקי המשרד לא יידונו בפני שנלר. אורנשטיין משיב: "אני אדאג לזה". נוה: "הם [שותפיו] באו ואמרו לי: אתה לא תעשה נזקים למשרד". אורנשטיין: "עזוב, זה ברור לי". גם שיחה זו מעלה לכאורה חשד לשוחד ומרמה, כאשר אורנשטיין מבטיח שאם יתמנה לנשיא – יסייע לאינטרסים העסקיים של נוה.

"הנשיאה לא מדמיינת"
שנלר. לגלגו על נכותו

לאחר מינויו של אורנשטיין, התגאה נוה כיצד הוליך שולל את נאור: "הנשיאה לא מדמיינת. היא מדברת אתי, אומרת לי: נו, אני שמחה שהשרה קיבלה את ההמלצה שלי. ולא נעים לי להגיד לה: את חיה בסרט". השניים דיברו על פרישתה של גנות. אורנשטיין: "אני רוצה להגיד לך עוד משהו, הנזיקיסטים כולם שמחים שהיא הולכת. אתה לא תאמין איזו שמחה". נוה: "אתה עכשיו תבנה לנו את המחלקה לתפארת". אורנשטיין: "נכון, נכון. תהיה מחלקה לתפארת".

אורנשטיין גם עדכן את נוה, שגנות אינה מקבלת תיקי נזיקין חדשים. נוה שואל: "זאת אומרת, אני יכול להגיש כבר תיקים חדשים?" אורנשטיין משיב: "כן, כן, היא כבר לא מקבלת". נוה מוודא שגנות גם לא תדון בתיקים המונחים בפניה ושטרם הגיעו לשלב ההוכחות. אורנשטיין משיב: "היא לא תשמע... לקחנו את הכל, לקחו את הכל בלי שום בעיה".

עוד מעלה תחקיר הארץ, כי נוה הסתייע באורנשטיין לקידום עסקיו בתיק הפירוק של חברת הנדל"ן אדמה. המנהל המיוחד של החברה תכנן לתבוע את משרד עורכי הדין של אדמה, אשר היה מבוטח בחברת איילון – לקוחה של נוה. בניגוד למה שניתן היה לחשוב, נוה היה מעוניין שתוגש תביעה כדי שמשרדו יקבל שכר טירחה, והוא התערב בצורה בוטה בהליך שבפני אורנשטיין, שהמנהל היה זקוק לאישורו כדי להגיש את התביעה. אורנשטיין אמר לנוה: "אני לא רוצה לפגוע לך בפרנסה, אבל אמרתי [למנהל המיוחד] לא להגיש תביעה. אבל תהיה תביעה בסוף, חייבת להיות". נוה: "תזרז אותו, שיתבע". לאחר כמה ימים עדכן נוה את אורנשטיין על הגשת התביעה וכתב: "יש עבודה". אורנשטיין השיב: "בהצלחה".

גילוי נוסף בתחקיר: שקד מנעה את מינויה של רות רונן לבית המשפט העליון בשל פעילותו של בעלה, איש העסקים זאב ברגמן, בקרן החדשה לישראל (המזוהה עם השמאל). רונן הייתה שופטת במחוזי בתל אביב ומונתה לעליון לפני שנתיים. נוה סיפר לאורנשטיין, כי שקד הבהירה לו שאין סיכוי למינויה של רונן בהרכב דאז של הוועדה לבחירת שופטים. אורנשטיין ניסה לקדם את המינוי, אך נוה הבהיר: אין סיכוי.

תגובות
שקד. "הרגת אותה" [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

אורנשטיין אמר בתגובה להארץ: "צר לי שיש גורמים הפועלים, ולא בפעם הראשונה, משיקולים שאינם ענייניים, תוך הוצאת דברים מהקשרם, סילוף האמת והעובדות, ומתוך רצון להכפישני שלא בצדק, למחזר אירועים שהתרחשו לפני כשמונה שנים ואשר פורסמו לראשונה לפני כחמש שנים".

נוה אמר בתגובה: "פרסום הדברים בידי הארץ הוא מעשה חמור שנעשה בדריסה ורמיסה של פרטיותי. בשל כך אין בכוונתי להתייחס לעניינים אישיים".

שקד אמרה בתגובה, כי אורנשטיין נבחר משום שהיה המועמד המתאים ביותר, זכה לתמיכה מקיר לקיר והחלטה זו הוכיחה את עצמה. שנלר היה שופט מצוין, הוא זכה לתמיכה מצד גורמים פוליטיים שפעלו שלא בשליחותו, אך היא בחרה "למנות את המועמד המתאים ביותר לניעור ניהולי של בית המשפט המרכזי במערכת". לדברי שקד, היא התנגדה למינויה של רונן בשל שיקולים מקצועיים ולאור פסיקתה שהוכיחה שהיא ליברלית-פרוגרסיבית, כפי שהתנגדה למינוי של שופטים דומים אחרים, ללא כל קשר לבעלה.


תאריך:  22/03/2024   |   עודכן:  22/03/2024
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיחות אורנשטיין-נוה מעלות חשד לכאורה לשוחד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
22/03/24 18:23
2
כבש 44
23/03/24 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
אביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13, דיווח כי השרה אורית סטרוק, החברה בוועדה לבחירת שופטים, מנסה לקדם את עמיצור איתם, שופט בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, לבית המשפט המחוזי. גליקמן הסביר כי סטרוק מתעקשת על מינויו של איתם למרות התנגדות שופטי בית המשפט העליון בוועדה ולמרות ש"נדירים מאוד המקרים עד לא קיימים בהם שופטי בית הדין האזורי לעבודה מגיעים למחוזי, וזאת כיון ששופט מחוזי צריך לדעת גם במשפט אזרחי ומשפט פלילי ולא רק בענייני עבודה".
12/03/2024  |  ניסים סופר  |   כתבות
הוועדה לבחירת שופטים שוב לא בחרה (12.3.24) שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים. בדיון הקודם התברר לשר המשפטים, יריב לוין, העומד בראש הוועדה, כי אין רוב למועמדים המועדפים עליו והדיון נדחה להיום - אך שוב, כאמור, ללא תוצאות. הוועדה גם דנה בפעילותה של ועדת השתיים - שופטת בית המשפט העליון בדימוס, עדנה ארבל, ושופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, אורית אפעל-גבאי - המראיינות שופטים המועמדים לקידום, וגם בנושא זה לא התקבלו החלטות.
12/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
הוועדה לבחירת שופטים פרסמה (28.2.24) את שמותיהם של למעלה מ-150 מועמדים למשרות שופטים בבתי המשפט המחוזיים והשלום במחוזות תל אביב והמרכז. המינויים יידונו בארבע ישיבותיה של הוועדה בחודשים אפריל ומאי. הוועדה לא מסרה מהו מספר התקנים שבכוונתה לאייש. היום (29.2.24) תדון הוועדה במינוי שופטי שלום במחוזות חיפה והצפון, לאחר שבחודש שעבר מינתה שופטים מחוזיים במחוזות אלו.
29/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, דוד מינץ, דחה (19.2.24) עתירה שביקשה להחמיר את הסדרי ניגוד העניינים של שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים. הוא גם דוחה את הטענה הנשמעת לעיתים ולפיה שלושת השופטים החברים בוועדה אינם פועלים על-פי שיקול דעתם העצמאי, אלא מצביעים במאוחד.
20/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
הוועדה לבחירת שופטים מינתה 16 שופטים לבתי משפט מחוזיים - המינויים הראשונים מאז הקמת הממשלה הנוכחית ותחילת המאבק על הרפורמה המשפטית. הוועדה גם אישרה (20.2.24) את קידומו של מנהל בתי המשפט, צחי עוזיאל, למעמד של שופט מחוזי; הוא כיהן עד כה כנשיא בית משפט השלום בתל אביב.
20/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il