|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

חשיפה/בלעדי: הטעות המביכה של ארבל בחוות הדעת

ארבל ייחסה בטעות את פרויקט <br>קרקעות בן-שמן לאפל-שרון

שרון אישר בחקירתו שפעל לבניית 600 יחידות צמודות קרקע עבור אנשי כוחות הביטחון והמשטרה; ארבל, שסברה בטעות כי מדובר בקרקעות גינתון-אפל, ראתה בזאת עבירת שוחד מצד שרון תמורת הכספים שקיבל גלעד שרון
25/06/2004  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת אפל   |   תגובות

לא ידעתי, לא זכרתי, לא הפנמתי

יואב יצחק
"שרון לקח שוחד בעד פעולה הקשורה במילוי תפקידו"

יואב יצחק
ארבל עיוותה בחוות הדעת גם את עדותו של הפרסומי שישקו


מחלוקת עובדתית מהותית

בימים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת ידיעות וכתבות רבות, לפיהן המחלוקת בין עדנה ארבל למני מזוז הינה על הפרשנות המשפטית שנותן כל אחד מהם לאותה מסכת עובדות. עוד נטען, כי אין מחלוקת על הבסיס העובדתי (היינו: על קיומן של הראיות להן טוענת ארבל), אלא שמזוז חולק על ארבל באשר לרמת ההוכחה הנדרשת כדי להביא תיק זה בפני בית המשפט. לכן, נטען, החליט מזוז לדחות את המלצתה של ארבל, שביקשה להגיש כתב אישום נגד אריאל שרון.

[עיוות נוסף מצד ארבל, בפרשה זו, הפעם באשר לעדותו של הפרסומאי צבי פרידמן (שישקו), ראו קישור]

עכשיו אנחנו חושפים כאן ב-Nfc, כי בין השניים קיימת מחלוקת עובדתית-דרמטית. ועוד איך. יסוד המחלוקת: טעות מביכה מצד ארבל, בהכרת העובדות, שהובילה אותה לבנות "מגדלים", ואף לייחס לשרון בסוגיה שלהלן חוסר תום לב, ניסיון להרחיק עצמו מאותו פרויקט וכו'.

עתה מתברר, כאמור, כי ארבל, שסימנה מראש את שרון כמטרה, עשתה טעות מביכה, שהובילה אותה לכתיבת פרק שלם, שגוי, בחוות דעתה: היא התייחסה לפרויקט לבניית 600 יחידות צמודות קרקע (לאנשי כוחות הביטחון) כאילו תוכנן ואושר לבנייה על קרקעות בהן יש לאפל כביכול זכויות כל שהן, בעוד שמדובר בפרויקט האמור להיבנות במקום אחר לגמרי - על קרקעות מושב בן-שמן.

מתברר, כי ארבל קיבלה החלטה להעמיד לדין את שרון בגין עבירת שוחד, גם על-בסיס הכרתה השגויה את העובדות. ארבל שגתה בנושא כל כך בסיסי-עובדתי, על-אף שהיא טיפלה בפרשה יותר משלוש שנים.


מזוז הוא שגילה את הטעות העובדתית של ארבל

מי שעלה על הטעות של ארבל הוא מזוז עצמו. ואולם, מזוז נמנע מחשיפת טעותה של ארבל ברבים, הן כדי להימנע מפגיעה נוספת בה והן כדי למנוע נזק גדול נוסף לאמינותה של הפרקליטות. מזוז הבין מייד את הטעות, בגלל היכרותו האישית המוקדמת עם פרויקט זה ועם האנשים שעסקו בכך: בתפקידו הקודם, כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוא הדף פניות (בכתב) של החברה להגנת הטבע, שדרשה למנוע את הבנייה באזור, כדי להשאיר שטחים ירוקים.

בהחלטתו כתב מזוז: "בסמוך לאחר מכן, ביום 14.10.02, פנתה החברה להגנת הטבע במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, וטענה כי מופעלים לחצים על חברי הועדה המחוזית לשנות מעמדתם לגבי התכנית; החברה ציינה לראיה את הפניות האמורות לדיון חוזר, וביקשה כי היועץ המשפטי יפעל למנוע קיום דיון חוזר בתכנית. פניית החברה להגנת הטבע נענתה במכתב מיום 20.10.02 מלשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (הח"מ, בתפקידו דאז), בו נכללה הפניה וציטוט מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא של "עצמאות שיקול הדעת ומתן הנחיות לנציגי שרים בועדות התכנון", תוך ציון כי חזקה על כל הנוגעים בדבר שיתנו דעתם להנחיה ויפעלו על פיה".

ההנחה המוטעית של ארבל שהובילה לטעות

הטעות של ארבל נובעת ביסודה מהנחה מוטעית, כאילו כל מה שנעשה סביב לוד רבתי מבוצע לכבוד ו/או עבור אפל. לכן שגתה ארבל, כשייחסה את אותו פרויקט לאפל. לא רק ארבל טעתה. מי שטעו גם כן הם חוקרי המשטרה, שחקרו את שרון בנושא זה, קיבלו תשובות הנוגעות לפרויקט בן-שמן (600 היחידות), אך סיווגו פרק זה בחקירה כאילו מדובר בקרקעות גינתון (של אפל). מחומר החקירה עולה, למרבה האבסורד, כי חוקרי המשטרה אמרו לשרון כי מדובר בשטחים של אפל, ולכן גררו אותו להצטדק בנושא זה.

ארבל, שלא הבינה כנראה כי מדובר בפרויקט על קרקע שאינה שייכת לאפל, פירשה באופן שגוי את עדותו של שרון וייחסה לו חוסר אמינות בנושא זה.

העדות של שרון

הנה הדברים שציטטה בחוות הדעת שכתבה, מתוך עדותו של שרון, משל מדובר, כאמור, בדברים שיש להם נגיעה ישירה לקרקעות גינתון (ציטוט):

"מהודעתו השנייה של שרון עולה כי בביקורו בלוד לקח אותו מקסים לוי [ראש העיר לוד אותה עת, שנפטר - י.י.] לראות את האתר שבו אמורה להיבנות השכונה לאנשי כוחות הביטחון: "אני לא יודע אפילו למי הוא שייך. הוא בא והראה לי שטח שבו היה צריך... להביא לשם כשש מאות משפחות של מערכת הביטחון של צבא של משטרה וכן הלאה לבנייה צמודת קרקע... עמדתי על גבעה שם, כן. הוא הראה לי את המקום הזה ואת המקום של המכללה שרוצים לבנות. זה דבר שהלך לכיוון מזרח..."; וכן: "יכול להיות שהוא (דרכסלר - לא במקור) הציג לפניי תצ"א. אם את שואלת שהיום, אם הייתי בא, ולי יש התמצאות טובה, אם אני הייתי בא היום, הייתי יודע איפוא קרקעותיו של אפל, לא עניין אותי קרקעותיו של אפל. כשנסעתי עם ראש העיר, כן, אה לוי, זכרונו לברכה, אז הוא הראה לי את הכיוון. לא ידעתי אם זה. אפל לא אפל, זה לא עניין אותי בכלל... את הכיוון שאיפוא הוא רוצה להקים את השכונה הזאת של שש מאות בתים... לא עניין אותי אפל. ולשאלתך, אז אני נותן לך תשובה מאוד ברורה, גם אם הייתי יודע הייתי מחליט לעשות את הדבר הזה".

המסקנות השגויות של ארבל

ארבל, ששגתה כאמור בהדבקת הפרויקט (600 יחידות) לאזור הנכון (בן-שמן), וייחסה זאת בטעות לקרקעות גינתון, נגררה בנוסף לביקורת חריפה נגד שרון. כך כתבה בחוות הדעת:

"אי בהירות נוספת העולה מדבריו של שרון היא העובדה שהוא נשאל על גינתון (1997) ומשיב על התכניות להרחיב לוד (2003-2002). לנוכח דברי דרכסלר, כפי שהוסברו לשרון, אודות הנתק שבין לוד לגינתון, נראה ששרון מנסה להסיח את הדעת מן הקושי העיקרי"

ובהמשך:

"לאחר ששרון הרחיק עצמו מידיעת עסקיו של אפל ומשיחות עימו על כך הוצגו בפניו, בשתי הודעותיו, ראיות סותרות. לטעמנו, תשובותיו היו בלתי מספקות, וודאי לנוכח ההכחשה הגורפת שקדמה להן...";

ועוד:

"גרסתו של שרון היא בעצם אמירה בעלמא של 'לא ידעתי, לא זכרתי, לא הפנמתי'. לנוכח תיאור הפגישה על-ידי דרכסלר, המבהיר את נסיבות השיחה - פרוט הנתונים והצגת התצ"א - אנו סבורים כי גרסתו זו של שרון אינה ראויה לאמון".

הנה כי כן: ארבל הסתמכה על עובדות בלתי נכונות (הפרויקט התייחס, כאמור, לקרקעות בן-שמן ואין לו נגיעה לאפל ו/או לגינתון), וכאשר מאשר שרון כי אכן פעל לקידום פרויקט זה, והיה עושה זאת גם אם היה יודע שאלה קרקעות אפל, קובעת ארבל: אהה, תפסנו אותך. פעלת עבור אפל.

פירוט עמדתו של מזוז

כאמור, מי שהבחין ראשון בטעותה המביכה של ארבל הוא היועמ"ש מזוז. ואולם, בהחלטתו הוא נמנע מאיזכור טעותה. מזוז הצטמצם, בהחלטתו, בהצגת העובדות לפיהן אכן מדובר בפרויקט באזור בן-שמן, וכי לאפל אין יד ורגל בפרויקט ו/או בקרקעות בן-שמן. הנה הדברים של מזוז, המדברים בעד עצמם (ציטוט):

1. לתכניות לגופן.

א. תוכנית בן-שמן, כמצויין לעיל, הייתה התוכנית הקונקרטית היחידה שהועלתה לדיון בוועדה המחוזית. בשטחי תוכנית זו לא היו לאפל כל זכויות או אינטרסים. הותכנית הוכנה על-ידי מינהל מקרקעי ישראל, כבעלי הקרקע, ומושב בן-שמן כיזם, והיא נועדה להגשים את סע' 1 להחלטת הממשלה בדבר שכונה לאנשי כוחות הביטחון. מהחלטת הוועדה שלא לאשר את התוכנית עולה, כי אישור התוכנית היה פוגע דווקא בסיכוי של אפל לקדם את התוכנית שלו (תוכנית גינתון), שכן סירוב הוועדה לאשר את התוכנית נומק בכך, שבעיר לוד יש כבר מלאי תכנוני גדול ביותר של יח"ד שטרם ניבנו או שווקו. אישור תוכנית בן-שמן היה מגדיל עוד יותר מלאי זה, וממילא מרחיק עוד יותר את אפשרות קידום תוכנית גינתון.

ב. אשר לתוכנית האב. מדובר כאמור בתוכנית רעיונית אסטרטגית באשר למגמות ההתפתחות של העיר לוד כולה. אמנם תוכנית זו כללה גם את שטחי גינתון, אך יש לזכור, כי תוכנית זו הובאה לדיון בוועדה המחוזית לפי דרישתה של הוועדה בהחלטתה בעניין בן-שמן, וכי התוכנית הוכנה על-ידי משרד הבינוי והשיכון עוד בתחילת שנות ה-90. וכדברי מתכנן המחוז (דרוקמן), משרד הבינוי והשיכון וסופיה אלדור (ראש אגף תכנון במשרד) היו "הרוח החיה מאחרי תוכנית האב." הם שהגו אותה, והם שהעלו אותה לדיון בוועדה. כמצויין לעיל, גם הוועדה המחוזית הביעה תמיכה עקרונית בתפיסה שביסוד התוכנית, בדבר חיזוק העיר על-ידי הוספת אוכלוסיות חזקות בשטחים שיתוספו לעיר.

לעניין זה חשוב להבהיר גם, כי תוכנית האב - שכללה את שטחי גינתון - גובשה, כאמור, במשרד הבינוי והשיכון עוד בשנים 1994-1992, בעוד רכישת שטחי גינתון על-ידי אפל נעשתה בשנת 1997, כפי הנראה מתוך הכרת התוכנית, ובמטרה לקצור את פירותיה כאשר תבשיל לכלל תוכנית בת-תוקף. לשון אחר - מבחינת סיבה ומסובב, תוכנית האב לא הוכנה או עוצבה לקידום מטרותיו של אפל, אלא אפל הוא שביצע, כנראה, את מהלכיו העסקיים על יסוד המגמות שנקבעו בתוכנית, שגובשה קודם רכישת הקרקע על-ידי אפל. עוד יצויין, כי גם אנשי עסקים אחרים רכשו באותה תקופה שטחי קרקע באזור זה (למשל אדמות המושב אחיסמך).

ג. עוד חשוב להדגיש, כי שטחי גינתון סופחו עוד באפריל 1998 לתחום השיפוט של העיר לוד (בצו שר הפנים, א. סויסה); ובמרס 2000 - גם לתחום מרחב התכנון של העיר לוד (בצו שר הפנים, א. שרנסקי). מכאן, שהכללת שטחי גינתון בתוכנית האב שנדונה בוועדה המחוזית בינואר 2003 אינה דבר חריג.

2. מכל המקובץ עולה, כי אין כאמור כל תשתית ראייתית אשר יש בה כדי לבסס את החשדות לפיהם פעילות שרון במסגרת התוכנית להצלת העיר לוד ודיוני הוועדה המחוזית שבאו בעקבותיה קשורה או נובעת מרצונו להטיב עם אפל, וממילא אין כל תשתית ראייתית לראות בפעילותו של שרון במסגרת זו משום "תמורה" לאפל בגין מתת שוחד שקיבל מאפל כנטען.

[עד כאן הציטוט הרלוונטי מתוך דוח מזוז]

תאריך:  25/06/2004   |   עודכן:  25/06/2004
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבוצת הביטוח מגדל מנהלת מו"מ עם ההסתדרות, כדי להיכנס לשותפות שתאפשר מכירת ביטוחים לעובדים החברים בהסתדרות. השותפות כוללת עתה את קבוצת הביטוח של כלל ואת קבוצת הראל המשמר. המדובר במהלך גדול, בעל פוטנציאל עסקי לצבירה כוללת בהיקף של מיליארדי שקלים.
25/06/2004  |  יואב יצחק  |   חדשות
גורמים במשרד התעשייה והמסחר הסורי שהוסמכו בידי הליגה הערבית לפקח על יישום החרם הערבי על ישראל, הזהירו את חברת קטרפילר (Caterpillar Inc) כי תוחרם בידי מדינות ערב אם תמשיך לשתף פעולה עם ישראל ולמכור דחפורים לצה"ל.
25/06/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
גורמי ביטחון אומרים היום (ו', 25.6.04), כי תושבים הגרים בסמוך לקרייה למחקר גרעיני ולכורים הגרעיניים בדימונה, ירוחם ובנחל סורק, שליד יבנה, צפויים לקבל גלולות יוד, למקרה של דליפה רדיו-אקטיבית. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.
25/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
כוחות צה"ל הרסו הלילה (ו', 25.6.04) בעיר בית לחם את ביתו של בסאם עבד אל-רחמן אבו עאקר, מראשי הג'יהאד האיסלמי בעיר.
25/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית שלחה מכתב ביום ג' (22.6.04) לממשלת סוריה, ובו ביקשה לדעת אם סוריה מחזיקה בצנטריפוגות להעשרת אורניום, העשויות לשמש להכנת נשק גרעיני.
25/06/2004  |  עומר כרמון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il