ועדת הכלכלה אישרה (יום ד', 30.10.24) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ
בועז טופורובסקי לתקן את חוק שירותי הובלה. ההצעה נועדה להתמודד עם מציאות משאיות מועמסות במטען שלא לפי מה שמתיר להם הרישיון, והדבר מוביל לתאונות.
ח"כ בועז טופורובסקי הסביר, כי יש קונצנזוס סביב הצעת החוק והזכיר כי יש פי 5 יותר הרוגים בתאונות במעורבות רכב כבד, ובנוסף 30% מההרוגים בתאונות דרכים נהרגו בתאונה בה היה מעורב רכב כבד. "יש הרבה עבריינים שפועלים בניגוד לתנאים שנקבעו ברישיון הרכב ולכן חשוב שנטפל בזה", אמר. הוא אף הסביר כי כיום נהג שעובר עבירה צפוי לקנס והכוונה היא שלא נבוא בטענות רק לנהג, אלא גם לבוס שלו שהכריח אותו לעבור את העבירה. במקרה הזה קובעת ההצעה כי הקנס יעמוד על עד 75,300 שקלים.
סגן היועצת המשפטית של
משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, ציין כי במקור ההצעה הוכנה כהצעה ממשלתית, אך בשלב הערות הציבור הבינו במשרד שיהיו קשיים ביישום ההצעה בנמלים וזה מה שבלם אותה. הוא הוסיף כי הנוסח הנוכחי מקובל על המשרד, ובכלל זה החרגת הנמלים על-רקע קשיי היישום. הוא הוסיף כי הקנס של 75,300 שקלים ירתיע נושאי משרה בתאגיד שהפר את החובה לפקח ולמנוע ביצוע עבירות.
היו"ר ביטן ביקש לדעת האם המנהל הוא זה שיקבל את הקנס או התאגיד, ועו"ד טמיר השיב כי אם נעברה עבירה ונושא המשרה בתאגיד לא עשה הכל כדי לפקח ולמנוע ביצועה - תחול עליו אחריות. עם זאת, נציג המשטרה, רפ"ק אבנר גרוס, אמר כי זה מסוג העבירות שכדי לגבש תשתית ראייתית נדרשת חקירה. בהקשר זה ציינה מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב וארגונים במשרד התחבורה, דלית רגב, כי לפקחי המשרד אין עדיין סמכויות אכיפה. עו"ד טמיר הוסיף כי ההליך שמתעכב הוא עצם הסמכת הפקחים והדבר ממתין להסכמת משרד המשפטים.
בעקבות זאת אמר היו"ר ביטן כי המלחמה בתאונות הדרכים צריכה להיות פעולה משולבת של כל משרדי הממשלה, ולא רק של משרד התחבורה. הוא קרה למשרד המשפטים להאיץ את ההליך ולאשר את הסמכת הפקחים, והודיע כי יכנס את הוועדה לעקוב אחר הטיפול בכל.
בדיון נדומה גם אחריות מוסר המטען, וגם במקרה זה נקבע כי מוסר מטען שלא יבדוק את התאמת המטען לתנאי הרישיון ברכב יהיה צפוי לקנס זהה של 75,300 שקלים. עם זאת הוחלט להחריג את הנמלים ולקבוע שבמקרה שמוסר המטען הוא הנמל לא יחול עליו הקנס. עו"ד טמיר ביקש לדחות את ביצוע החוק ב-3 שנים כדי לפתור את בעיית הנמלים, והיו"ר ביטן סירב ואם כי אם משרד התחבורה רוצה לפתור את זה הוא יכול להגיש בעצמו הצעה לתקן את החוק ולהחיל אותו גם על הנמלים.
קצין הבטיחות בתעבורה של נמל אשדוד, אלברטו אמסלם, הסביר כי הנמלים נותנים שירותי טעינה ופריקה בלבד, ולא אחראים על המטען עצמו. "לפעמים מגיעים מספר מטענים ויש נציג של היבואן או עמיל מכס שהם אומרים לעובדי הנמל מה להעמיס ולאן. המטרה הייתה שבעלי החברות שמטילים אימה על הנהגים יקחו אחריות. הנמלים לא שם, אנחנו שומרים על החוק. הסחורה היא לא שלנו ולא צריך להפוך אותנו לשוטר", אמר אמסלם.
הנמלים הוחרגו מהצעת החוק
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי נמל אשדוד הוא היחיד שאוכף וקרא שלא להחריג את הנמלים. "אם ברישיון רכב כתוב שאסור להוביל מכולות, אז מי מעמיס את המכולה? זה הנמל. יש 3 מיליון העמסות כאלה בשנה אז למה הנמל לא צריך למנוע ביצוע עבירה?", שאל בן הרוש. היו"ר ביטן קיבל את ההצעה להחריג את הנמלים ואמר כי הדבר יטיל על הנמלים מעמסה שלא יוכלו לעמוד בה. "אם משרדי הממשלה רוצים שהנמלים יהיו בפנים אז שישבו איתם ויביאו תיקון ממשלתי להצעת החוק הזו", אמר.
כאמור, לפי ההצעה שאושרה נושא משרד בתאגיד יהיה לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע העבירות. מפרי החוק צפויים לעונש של קנס עד 75 אלף שקלים, וקנס של פי 4 לתאגיד. נעבירה עבירה על-ידי תאגיד או עובד מעובדיו, חזקה שנושא המשרה הפר את חובתו לעשות ככל הניתן למנוע אותה, אלא אם הוכיח אחרת. בנוסף מוסר המטען יבדוק את התאמת המטען לרישיון הרכב, וידרוש מהמוביל להפסיק העמסה של מטען שלא תואם. העונש על הפרת ההוראה הזו גם הוא נקבע על קנס של עד 75 אלף שקלים.
ההצעה אושרה בוועדה לקריאה שנייה ושלישית פה אחד, ותיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.