בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מברכים על המגמה של התעוררות התחרות במגזר הלקוחות הפרטיים במערכת הבנקאות בחודשים האחרונים. "מגמה זו מתבטאת במבצעי שיווק מגוונים של הבנקים, והשקעת משאבים ומאמצים רבים מצידם בניסיון לגייס לקוחות חדשים", אומרים בבנק ישראל.
בפיקוח על הבנקים רואים בכך הזדמנות לשיפור רווחת הלקוחות: "חשוב שהזדמנות זו תנוצל על ידי הלקוחות בצורה מושכלת, תוך בדיקה השוואתית וביקורתית של המחירים, השירותים וההטבות המוצעים להם בבנקים השונים".
"חלק מההטבות שמציעים הבנקים ללקוחות כרוך בהתקשרויות ארוכות טווח של הלקוחות עם הבנקים, כאשר קבלתן מותנית בעמידה בקריטריונים שונים שדורשים הבנקים בנוגע לפעילות בחשבון הלקוח (מספר פעולות מינימלי בחודש, העברת משכורת, וכו').
"לפיכך, על הלקוחות לבחון את כל המשמעויות הנלוות להתניות ארוכות טווח שכאלו, ולשים לב גם למחירי השרותים הבנקאיים האחרים שיצרכו בבנק אליו הם שוקלים לעבור", אומרים בבנק ישראל.
בחוזר ששלח אתמול (ב', 16.8.04) המפקח על הבנקים, יואב להמן, בנושא זה לבנקים, הוא הדגיש בפניהם כי התחרות במערכת הבנקאות צריכה להתמקד במחירי השירותים הבנקאיים, בפערי הריביות ורמת השירות - ופחות בהטבות ומתנות חד פעמיות, שמסרבלות את השקיפות והגילוי הנאות ללקוח, ומקשות על הלקוחות לערוך השוואות מחירים.
המפקח שב והזכיר את האיסור החל על הבנקים לתת ללקוחות מתנות העולות על סכום מסוים - במקום הנחות מזומן, עמלות מופחתות או תנאי ריבית משופרים.
איסור זה חל גם כשהמתנה ניתנת בצורה עקיפה. "לכן נדחתה פרשנותו של אחד הבנקים שנתן מתנה כזו כנגד הלוואה שהלקוח פטור מלהחזיר כל עוד הוא עומד בהתניות", אומרים בבנק ישראל.