מתוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי היעילות והצמיחה הבית ספרית) שפורסמו (ג', 17.8.04) עולה, כי חלה עלייה בציונים במתמטיקה ובמדעים. מאידך, חלה ירידה מדאיגה בציונים של המבחנים בשפה האנגלית, זאת לעומת שנת תשס"ב.
מסקר שנערך במסגרת המבחנים עולה כי מדד האלימות נותר כשהיה וכי הפערים בין בתי הספר העשירים לעניים לא הצטמצמו.
מבחני המיצ"ב נערכים מדי שנה על-ידי משרד החינוך ב-1,035 בתי ספר באמצעות מדידות, ובמסגרתם מתבצעים 16,000 ראיונות עם מורים ומועברים 200,000 שאלונים לתלמידים.
גולת כותרת של הדוח של מיצ"ב היא העלייה בציוני המתמטיקה בכיתות ח', עלייה של 16% לעומת תשס"ב. לעומת זאת, בציונים באנגלית חלה ירידה של 7% בשיעור התלמידים העומדים בדרישות הבסיסיות לעומת ירידה של 12% במגזר הערבי. בסך הכל עברו את הבחינה באנגלית 75% מהתלמידים במגזר היהודי ו-39% מהמגזר היהודי. מתוצאות המבחנים בכיתות ח' במגזר היהודי עולה, כי הציון הממוצע במבחן עמד השנה על 73. זאת לעומת ציון של 74 לפני שנתיים.
בקרב תלמידי כיתות ה' מראים הנתונים כי נרשמה ירידה של 6 אחוזים מלפני שנתיים בתוצאות מבחני העברית והלשון. הציון הממוצע ירד מ-71 לפני שנתיים ל-70 בשנת תשס"ד. שיעור העומדים בדרישות העברית השנה היה 83 אחוזים.
בתחום האלימות בבתי הספר לא חל שינוי לעומת שנת תשס"ב. סקר תלמידים שנערך במסגרת המיצ"ב מראה, כי כחמישית מהתלמידים ממשיכים לפחד להגיע לבית הספר עקב אלימות. למרות הנתונים, רק רק 24 אחוז ממנהלי בתי הספר היסודיים הצהירו כי הם שמים דגש על מניעת אלימות ועל משמעת. זאת לעומת 32 אחוז בחטיבות הביניים שהצהירו שהם עושים זאת.
אין כל שינוי מהותי גם בנושא הפערים בין בתי הספר המבוססים והלא מבוססים - פערים שנותרו גבוהים למדי.
עוד עולה מהמבחנים, כי תלמידי כיתות ח' בבתי ספר יסודיים שלא הלכו לחטיבות גבוהים זכו להישגים גבוהים יותר מאשר במסגרות אחרות.
שרת החינוך, לימור לבנת, הגיבה על ממצאים ואמרה כי בסה"כ מדובר בנתונים חיוביים המצביעים על עלייה למעט מקצוע האנגלית. השרה הביעה שביעות רצון כללית, אך ציינה כי משרד החינוך יבדוק כיצד ניתן לשפר את ההוראה במקצוע האנגלית כדי להביא לשיפור בהישגים.